Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
 
 
 
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Fórum témák
Fórum » TT klubtopic
TT klubtopic
Témaindító: sunocske, idő: Okt 1, 2012
Témakörök:

Lapozás       433/437    
(#68464) etwg válasza tumikas hozzászólására (#68463) Válasz Okt 17, 2023
Majd ugye az internet elmondja nekik merre van az arra.


ezért felesleges ilyeneknek infokat adni
(#68465) csíkosháTTú válasza tumikas hozzászólására (#68463) Válasz Okt 17, 2023
Van egy réteg, ami egy idő után rájön, hogy a "nagy tudása" elég sokba került eddig, de nem akarja feladni. Ők belátják, hogy van mit tanulni, és hol vannak a határaik.
Akkor majd a hobbi újra örömöt okoz, és akkor már fejlődni fog ő is, és egyre tologatja előre önnön határait.

A reménytelen esetek meg elfogynak majd.
(#68466) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#68465) Válasz Okt 18, 2023
Csak az a baj, hogy az utodok száma rohamosan nö, és sajnos az ipar is ezeket támogatja.
(#68467) tumikas válasza csíkosháTTú hozzászólására (#68465) Válasz Okt 18, 2023
Hát a próféta szóljon belőled, de amit eddig láttam az alapján nem fognak.
(#68493) prepo hozzászólása Válasz Okt 21, 2023
Sziasztok!

Egyre népszerűbb, hogy "nagy teljesítményű" Kondikat építenek be kis mozdonyokba a váltókon való megakadás kiküszöbölésére. Főleg digitális üzemben.Például egy TT-s Roco Br80-as átépítésénél láttam ezt a megoldást.
Tetszetős, látványos, ahogy a sínről levéve szabadon megy még elég hosszan. A kérdésem az lenne (elméleti kérdés), hogy ha nyomoknék egy vészleállítást a digitális lokmausomon, akkor a kis mozdony menne csak tovább, amíg a kondi töltései hajtani tudják, ahelyett, hogy megállna? Szerintem ez történne, jól gondolom?
(#68496) etwg válasza prepo hozzászólására (#68493) Válasz Okt 21, 2023
Ez nem olyan egyszerü kérdés. Amikor leveszed a mozdonyt a sinröl a dekodérnak erröl fogalma sincs azaz marad az eredeti állapotban és hajtja továb a motort.
Amikor a STOP gombot nyomod meg elvileg a dekoder kimenetét blokkolja a proci azaz azonnal meg kell állnia a motornak.
(#68497) prepo válasza etwg hozzászólására (#68496) Válasz Okt 21, 2023
Értem, így azért sokkal jobban hangzik. A válaszodból arra következtetek, hogy attól is függ az egész, hogy hova van bekötve az a kondi. Köszönöm a válaszod. A videókból ez nem derült ki számomra, persze aki jártasabb a témában annak lehet, hogy ott a válasz. Mármint az illető elmagyarázza, hogy mit hova köt.
(#68500) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#68496) Válasz Okt 21, 2023
Mhhh..
Csak a legelterjedtebb, belépő szinű vezérlőközpontok lekapcsolják magukat a pályáról zárlat esetén. Vagyis a ugyanaz, mintha leveszed a modellt a pályáról.

Pontosítok!
Ha minden rendben van, akkor, ha megnyomod a "STOP" gombot, és az nem a vészleállítás, akkor a modell azonnal megáll. Nem minden vezérlőn van ez a két gomb szétválasztva! Pl. a ROCO/Fleischmann MultiMaus-k esetében sem! Ott a "STOP" megnyomása az a vészleállítás, vagyis áramtalanítja a pályát.
Ha egy másik mozdony, mondjuk felvág egy polarizált váltót, akkor az történik, hogy a zárlat miatt a vezérlő lekapcsol, tehát nincs parancsváltozás, csak áramszünet lesz a pályán, és a böszme nagy kondis modell meg megy tovább még pár másodpercig, mintha kontakthibára futott volna.
(#68501) csíkosháTTú válasza prepo hozzászólására (#68497) Válasz Okt 21, 2023
Azt a kondit egy helyre lehet kötni: az erre alkalmas dekóderek megfelelő pontjaira.
(#68502) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#68500) Válasz Okt 21, 2023
Steve ebben most félreértesz valamit.
Ha leveszed a modellt a pályárol a dekoder többnyire az utolso parancsot tartja meg, addig amig van töltés a kondin. ( ezt azért csinálják igy, mert azért a modellvasuton elég gyakori a rövid áramkimaradás ami egyfolytában resetelné a procit - volt ilyen)
Elöfordulhat, hogy olyankor veszed le a modellt a pályárol amikor már ugy ujabb parancs van átvitel közben, amit nem tud átvenni, mert nem teljes.
Ilyenkor bármi történhet ( SW függö) azaz vagy marad az utolso érvényes parancs, vagy van a SWben egy másik lépés mi a teendö ilyen esetben ( többnyire semmi az érvénytelen parancsot ignorálja és vár az ujabbra) és van olyan amit te mondasz, ha megszünik a kommunikácio akkor leáll a proci meg a mozdony.
A kolléga meg azt kérdezte, hogy mi történik amikor megnyomja a STOP gombot, ami ugye a DCCben egy broadcast parancs ( azaz cimnélküli ) és valamennyi online dekoder ilyenkor azonnal lekapcsolja a kimeneteket ami a motor hidban a motor rövidrezárásával is jár ( lekapcsoltan a táprol) azaz a modellnek azonnal meg kell állnia.
Amugy én sehol nem beszéltem zárlatról, mert ebben esetben szo sem lehet erröl.
(#68504) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#68500) Válasz Okt 21, 2023
Csak annyit egészitenék ki, hogy a STOP gomb a szabvány szerint egy broadcast parancs, amire minden müködö dekodernak azonnal reagálnia kell és csak utánna szünik meg a sinekben a feszültség. Ez a folyamat nagyon lényeges, mert forditva nem lehetne garantálni milyen állapotban állna le a proci. Azaz pontisan az is történhetne amiröl a kolléga is beszélt, hogy a mozdiny menne tivább
Azaz a STOP funkcio elsödleges feladata a procit egy pontosan definiált állapotba kell hozni, mielött megszünik a táp.
Ma már, miután mindenféle konfik vannak a modellekben, ez nem annyira lenne nagy gond, de rendszertechnikai okokbol sokkal megbizhatobb ha a kod állitja le a procit mint a kiesö táp.
(#68506) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#68502) Válasz Okt 21, 2023
Te nem olvastad, amit írtam..
Ha megnyomod a "stop" gombot a Multimaus-n, vagy a Piko Smartcontrol-n, akkor áramtalanítja a pályát.
(#68507) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#68506) Válasz Okt 21, 2023
Nem tudom, de az biztos, hogy a szabványban az van, hogy amikor a STOP gombot megnyomod elöbb STOP parancsnak kell kimennie és csak azután lehet áramtalanitani. Ha tisztességesen van megcsinálva a központ vagy a booster, akkor annak is vennie kell a VÉSZ STOP parancsot és arra áramtalanitani a sineket stb.
Lehet, hogy valakik ezt ignorálják az már legyen az ö gondjuk. Addig amig nem voltak kondik meg esetleg lendkerekek addig ez talán mindegy volt, de ma már nem mindegy.

S pontosan a kolléga mutatta be miért nem jo, ha ez nem müködik. A mozdonyt levette a sinröl mégis ment a motor.
( azaz nem kapott külsö tápot).

Ha kikapcsolod ma a sinekben az áramot nem biztos, hogy megáll azonnal minden modell stb .

De ha megnyomod a STOP gombot akkor meg kell állnia minden modellnek, függetlenül attol hogy a sinekben van még áram vagy nincs.

(Ma már a dekoder egy sereg egyébb dolgot is kapcsol(hat), ami nem közvetlenül kapja a delejt a DCC központbol (világitás, animácio stb) azokat is áramtalanitani kell, azaz dekodereknek ezeket elöbb illene kikapcsolnia).
(#68511) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#68507) Válasz Okt 22, 2023
Ez az elmélet.
A gyakorlatban meg az van, hogy zárlat érzékelő, és a "STOP" gomb a nevezett készülékben ugyanazt a kaput tiltja le, ami a sín kimenet H-hídjának adja a vezérlést.
Ergo bármelyik is következik be (zárlat a sínen, vagy megnyomod a gombot) lekapcsolja a kimenetet egyből, és nem foglalkozik egy broadcast parancs kiadásával előtte.
(#68512) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#68511) Válasz Okt 22, 2023
Ez nem elmélet hanem a szabvány.

Ha ez mégis igy van, akkor nagyon primitiv a szerkezet. Ki látott már olyat, hogy zárlattal vezéreljenek egy ilyen bonyolult rendszert? Föleg akkor, amikor az eredeti protkoll gondolt erre?
A kolléga azért megnézhetné mit csinál a modellje, ha a nem veszfék gombbal akarja megállitani a BR 80-st, hanem a üzemszerüen. ( optimális lenne, ha nullázná a gyorsulási meg a lassulási görbéket).
Mit küld ki akkor, ha nem a vészgombot nyomod meg, hanem csak egyszerüen meg akarod azonnal állitani a modell? Akkor remélem nem zárja rövidre a kimenetet.

Nem folytatom, már évek ota nem foglalkozom DCCvel, valahogy egyre több olyan balhé van benne ami nem tetszik.
(#68514) etwg válasza etwg hozzászólására (#68512) Válasz Okt 22, 2023
Csak megnéztem hogyan kezelik az openDCC központban ezt. És mit ad Isten ott is rendben van. Ha egyszer nyomod meg a STOP gombot akkor csak leállit mindent ( menetfokozat = 0) de marad az áram a sinekben. Csak ha ujra megnyomod a STOP gombot akkor kapcsolja le a DCC kimenetet.

Itt utánna olvashatsz
(#68516) diginewl válasza prepo hozzászólására (#68497) Válasz Okt 23, 2023
Egy DCC-elméletben kevéssé jártas gondolatai:
Többféle megoldás van eme kétélű megoldás kezelésére.
A videókban azt ecsetelik, hogy mennyit TUDNA a kondival menni. Amikor már használatba állítják a mozdonyt, akkor már bekapcsolnak rajta ezt-azt:
A dekóderekben beállítható, hogy ha nem kap dcc-parancsot, meddig menjen tovább. Ezt általában 1, max 2 másodpercre szokták állítani. (ennyi idő alatt csak átmegy a váltó kritikus részén, azaz kap valamikor közben parancsot is).
A Piros MM kétféle STOP-ra állítható: vagy parancs stop, vagy sínlekapcs. Utóbbi esetében vígan megy tovább dcc pályán a fenti mozdony, fütyül a szabványra Tehát ilyen esetben a parancs STOP a fontos. Valamint a fenti időkorlát.
Én is készítettem ilyen pufferkondis megoldásokat, és muszáj korlátozni DCC-ben, mert tényleg sokáig megy a süket áramkör ilyen esetben. Dekódertől függően az OFF Tillig Vt135 H0-ás 1 farados 2,8V-os kondival 20-40 centit is megy, hang nélkül, sebességtől függően!!!
Analógban nem használhatók ezek a energiatárolók, érthető okokból.
(#68517) etwg válasza diginewl hozzászólására (#68516) Válasz Okt 23, 2023
Kösz szépen a kimeritö leirást. ( többek között hasonlo okok miatt forditottam hátat a DCCnek).
Ha mindenki a maga feje szerint eröszakolja meg a szabványt, amiben pl olyasmi nincs, hogy a STOP gombot át lehet konfigurálni valami másra, ahogy a KRESZben sem lehet semilyen kiegészötö táblát szerelni a STOP tábla alá. A sogorék mégis meg merték tenni, és elbukták. A képen egy szabályellenes és a logikát sértö osztrák agymenés, ma már a multté)).

Szoval vannak a digitális világban is dolgok/szabályok, amit be kell tartani, és nem képezhetik még a vita tárgyát sem. A STOP meg pontosan ilyen a DCCben is.

Ugy látszik sajnos egyre több ilyen titán van, akik nem is tudják, mit rontanak el a hülyeségeikkel.

img_20210602...jpeg
 
(#68522) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#68517) Válasz Okt 23, 2023
Csak kutyafuTTában vagyok most.

Na szóval a Tran HR3/ZF5 az pontosan azt csinálja, amit Te leírtál, plusz még valamit tud!
- Ha megnyomod a "STOP" feliratú gombját, akkor a kijelzőn kiválasztott, vagyis az aktuálisan vezérelt mozdonynak ad vészleállási parancsot! A többinek nem.
- Ha megnyomod a sebeségszabályzó forgatógombot középen egyszer, akkor a pályán lévő minden mozdonynak ad vészleállás parancsot, vagyis egy broadcast sebesség 0-t.
- Ha kétszer egymás után megnyomod a forgatógmbot középen, akkor másodikra áramtalanítja a pályát, de addigra a broadcast 0 már kiment.

Vagyis ez pontosan úgy működik, ahogy kell. Amikről én írtam, és nagyon elterjedtek, mert minden start szettbe ezek vannak, na azokon, ha lenyomod a "STOP" gombot, akkor leveszi a sínkimenetről az engedélyező jelet, vagyis lekapcsolja a pályát, pontosan úgy, mintha a zárlat érzékelés lépne működésbe.

Én egyébként nem vagyok híve ennek túlzott pufferelésnek. Ugyanis elkényelmesedik tőle mindenki, és lusta lesz lepucolni a pályát, meg a modellek kerekeit. Ha meg nálam köt ki, akkor már nem elég egy egyszerű kis pucolgatás a modellnek, hanem egy nagyszerviz kell neki. Pedig odahaza csak azt kellett volna megtenni, hogyha elkezd a kondenzátor nélküli modell akadozni a pályán, akkor gyorsan lepucolni a síneket, meg leporszívózni a pályát utána, meg letörölgetni a mozdony kerekeit. Ezt mindenki odahaza meg tudja tenni, és megy minden tovább. És akkor nem "kerül egy vagyonba ennek a sz*rnak a karbantartása".
(#68523) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#68522) Válasz Okt 23, 2023
Pontosan erröl beszélek már 2 napja, te beszéltél mindenféle zárlatokrol meg áram lekapcsolásrol.
A szabvány több mint világosan definiálja a STOP funkciot, és ezt nem ajánlatos mindenféle önkényes bizsuval disziteni.
Azt sem tartom tul jo megoldásnak, ha 2 vagy több STOP gomb van. Ha baj van akkor nincs idö gondolkodni, hanem azonnal nyomni kell a gombot. Ezért kell csak egy.
Annak a gombnyomásnak lehetnek sleppjei, mint az openDCC-ben, hogy amikor már kiadtad a STOP kodot utánna lekapcsolhatod az áramot stb. Ezt meg lehet csinálni automatikusan is, azaz a STOP gomb megnyomása után egy ciklussal automatikusan megszünteti az áramot is, de ez már a luxusabb kivitel. Már nem emlékszem a TRANra de gondolom ott abbol indult ki, hogy egy vezérlövel egyszerre csak egy mozdonyt/vonatot illik kezelni ( ez is örökös vita az analog meg a DCC tábor között ) azaz a mozdony vezetöje kizárolag azért a mozdonyért felel amit vezet. Igy a STOP gomb csak arra a vonatra vonatkozik. Persze egy házi terepasztalon stb a helyzet sokkal bonyolultabb, hiszen több vonat is mozoghat egy mozdonyvezetö keze alatt ezért ott sokkal értelmesebb lenne a MASTER STOP hiszen ha egy vonattal balhé van egész biztos, hogy pillanatokon belül belerohanhat a másik vagy forditva. Azaz jobb lenne, ha egy GOMB megnyomásával mindent megállithatsz. Egy modul rendszerü terepasztalon meg jobb, ha csak a saját vonatodat állitod le és csak a fönöknél ( diszpécsernél) van a MASTER STOP.
Azok a Start készletek ezek szerint nem szabványosak ( személyesen nem ismerek egyet sem ) és immár diginewl kolléga is bebizonyitotta, hogy az árammegszakitás nem mindig váltja ki a mozgo modellek azonnali megállását, söt egyre kevésbé.
Márpedig a STOP funkcionak ez az egyetlen feladata.
Hasonlo gondok a nagyobb méretü modellekben már sokkal régebben elöfordultak, mert azok mechanizmusa rendszerint nem önzáro és több kilos modellek vannak mozgásban azaz ha kikapcsolják a sinekböl az áramot egy hosszabb nehéz vonattal akár több métert is futnak, igy elengedhetetlen a valodi STOP kod, mert az elvben rövidrezárja/söntöli a motort ami ilyenkor a vészfék szerepét veszi át.
Mostanában hasonlo viselkedés terjed a kisebb méretekben is ( immár nemcsak a lendkerék, de a pufferkondi is hajtja a mozdonyt), viszont ellentétben az analog vezérléssel a DCCben a dekoder feladata ennek a viselkedésnek a kezelése ( mint a modern kocsikban az aktiv vezérlés, ami nemcsak a sebességet tartja, de automatikusan fékez is, ha akadályt lát ).
(#68525) róbertke válasza etwg hozzászólására (#68523) Válasz Okt 23, 2023
Mi van akkor, ha modultalálkozón azt veszed észre, hogy a pályán haladó szerelvényeddel szembe menesztették a haverodét, aki ezt nem vette észre, sem a menesztő forgalmista? Elkezdesz netán üvöltözni vagy két gombnyomással gyorsan leállítasz mindent?
(#68526) etwg válasza róbertke hozzászólására (#68525) Válasz Okt 23, 2023
Azért van a modultalin a diszpécser vagy az állomások forgalmistája, hogy oldja meg a dolgot. Ott biztos van Master Stop.
Ez nem mozdonyvezetö dolga a modultalálkozon sem.
Vagy valodi vasutat akarunk leképezni a modultalin vagy csak egy vidámparki attrakcio az egész akcio.
Elvben lehetne minden modulon egy VészStop gomb amit bárki megnyomhat, aki a veszélyt látja, de ezt nem kellene keverni a kézi vezérlökkel meg azokon a STOP gombokkal.
(#68533) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#68523) Válasz Okt 25, 2023
Tisztázzunk egy félreértést!
A hazai viszonylatban nagyon elterjdt, kezdőszettekben forgalmazott vezérlők estén (ROCO, PIKO, Tillig/Uhlenbrock, Märklin Mobile Station1, stb) esetében a sínre áramot adó H-híd IRF7342, és hasonló dual FET-kből épülnek fel. Mindenféle hűtés nélkül, és néhány esetben akár 3A-es terhelhetőséggel. Ezek nem viselik el azt sem, ha csak néhány ezred másodpercig is zárlati áram folyik a D-S között. Ergo: nincs idő arra, hogy zárlatvédelmet akár csak annyival is késleltessük, hogy kiadunk egy "broadcast" parancsot, amit a sínen lévő zárlat miatt amúgy sem kapna meg egyetlen mozdony sem a sínen.
Mivel a kezdőszettekben csak olcsó elektronikákra van pénz, így minden gombon spórolnak, meg minden egyes tranzisztoron is. A kézivezérlőkön található "STOP" gomb nem csinál semmit, csak jelet ad arra a pontra, amire a zárlatot érzékelő elem is vezérel, vagyis nemes egyszerűséggel áramtalanítja a pályát, ha megnyomod.

Csak ezért írtam ide a zárlatot, semmi másért.

És továbbra is fenntartom, hogy ez a pufferelkós, akkupakkos divathullám egy bizonyos ponton túl értelmetlen.

Hogy visszakanyarodjuk az eredeti kérdésben szereplő, ROCO BR80-ra!
Az egy rövid kis mozdony, kis tengelytávval. Ez mindenhol gond, Z-től H0-ig. Vagyis fokozoTTan vigyázni kell a kerekek, és az áramszedés tisztaságára, valamint nem árt, ha a váltók polarizáltak a pályán. Nekem van kettő belőle, eltérő pályaszámmal. Mindkettő használtan került hozzám, és rájuk is fért egy alapos takarítás. Nekem nincs gondom velük.
(#68534) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#68533) Válasz Okt 25, 2023
Nem egészen értem miröl beszélsz. Soha egyetlen szoval sem beszéltünk zárlatrol vagy hasonlokrol.
Puszta vezérlésröl volt szo, illetve arrol hogyan kell kezelni a STOP funkciot.
A szabvány világosan leirja, ha megnyomod a STOP gombot akkor STOP broadcast ( azaz cimnélküli, minden dekoderre egyszerre eljuto menetfokozat 0- nak kell kimennie, azaz a vonatoknak a leggyorsabban meg kell állniuk,mit a dekoder ugy ér el, hogy söntöli a motor polusait ( amit a hid miatt automatikusan lekapcsol a sinekröl meg a kondirol ( ha van). Erre az idöre (kb 12 ms) még muszáj áramnak lenni a sinekben, különben nem tudná söntölni a motort. A kondis mozdony azonnal megáll, mert a motor lekapcsolodik a táprol ( a kondirol -ha van - és a sinekröl, a lendkeres még megy egy keveset a kinetika miatt, de az is fékezve lesz, mert hid söntöli a motort.
Ha igény van rá - akár automatikusan is - a központ vagy a booster erre STOP parancsra ugy reagálhat, hogy lekapcsolja a sináramot, de ez NEM követelmény.
Én nem akarom most felderiteni, hogy melyik szet az olcso piacon mit csinál, mert az eredeti kérdés sem az volt,
Hanem az, hogyan viselkedik egy kondis mozdony ha:
A. A vezérlön adod ki STOP parancsot. - megáll azonnal )
B. Ha kikapcsolod a sinben az áramot ( leveszed sinröl). NEM áll meg azonnal Megy még pár másodpercet, föleg akkor..
Az hogy a központ, hogyan reagál a STOP parancsra az nem volt téma és az is megfelelhet a valoságnak, hogy a STOP parancs a zárlat bemeneti portra küld jelet, ami megszakitja az áramot a sinekben. De fontos a sorrend a fentuek miatt is.
Ez semmit nem változtat azon a tényen, hogy ugyanaz a STOP parancs már megjelent a sinekben és a dekoderek leblokkolták a motorokat, de nem ugy, hogy lekapcsolták a modellt a sinröl, természetesen azt is megtette a hid.
(#68535) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#68534) Válasz Okt 26, 2023
Pont azt akarom itt mondani, hogy a legtöbb, idehaza használt vezérlőben nem megy ki a broadcast stop parancs, mielőtt a megszűnik a sínben az áram. Mert a STOP gomb megnyomása pont azt váltja ki, hogy lekapcsol a vezérlő, minden egyéb nélkül, mert a szerencsétlen elektronika nem tudja, hogy a parancs honnan jön:
- a kezelő megnyomta a STOP gombot?
- valaki ráejtett keresztben egy csavarhúzót a sínre?
(#68536) diginewl válasza csíkosháTTú hozzászólására (#68535) Válasz Okt 26, 2023
Így van!
Az lenne a jó, ha már lehet a STOP gombot konfigurálni, hogy ne csak kettő, hanem három verzió legyen:
Jelenleg választhatok a Piros MM-en:
-stop parancs küldése
-áramtalanítom a sínt
A harmadik verzió lenne a jó:
-Stop parancs+áramtalanítás x tized másodperc múlva.

Amúgy jó dolog a pufferelés, hidd el, kedves MesTTer!
Ha van benn hang, és olyan szép lépésben döcög a mozdony (azaz a lendkerékenek nincs energiája), bizony a tükör sima, sterilre pucolt, polarizált váltón is megakadhat egy kéttengelyes mozdony, vagy a hangja akad be egy picit. Jó, ez de csak mértékkel, mint minden más az életben.
(#68537) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#68535) Válasz Okt 26, 2023
Ha igy van - de ezt bizonyitani kellene, akkor az a szabvány megsèrtése lenne, amit nem hiszek, hogy ezt a nevesebb márkák felvállalnák, föleg olyan esetben amikor a központban van minden a proci, a táp meg a kimenet is. Azaz talán egy extra sor a gépprogramban, ami rendbe tenné a rendszert és kielégitené a szabvány követelményeit.
Söt látjuk, hogy a hobbialapon készülö openDCC szerkezet is hüen követi a DCC/NMRA szabványt és ök nem pénzért árulják a tudást.


És továbbra sem az a gond, hogy ki mit ejt a sinre. Ezt nagyon nem kellene itt firtatni. Az egy zavar ès NEM egy normális üzemmod, és nem arrol beszélünk, hogy hogyan müködik a BR80-s, ha egy csavarhuzoval rövidre zárjuk a sineket.
(#68538) etwg válasza diginewl hozzászólására (#68536) Válasz Okt 26, 2023
Ezt kiprobáltad?
Probáld ki hogyan müködik a pufferelt mozdonyod a két fajta STOP funkcio hatására.
Ha mind a kettöben gyorsan megáll, akkor mindkét esetben kiment a STOP parancs is majd utána az áramtalanitás.
Ha nem áll meg azonnal, akkor valoban csak a sint áramtalanitja rendszer.
(#68539) prepo válasza etwg hozzászólására (#68538) Válasz Okt 26, 2023
Sziasztok!

A felvetésemre a válasz nem is olyan egyszerű, mint elsőre tűnt.
Azért köszönöm a válaszokat.

Az én Br80-asom nem digi még. Egyszerűen egy ilyen mozdony hangossá tételéről készült videóról jutott ez eszembe.

Egyre több ilyen átalakítást látni. Nem csak a Roco Br80-nál. Általánosan, megveszik az amúgy sem olcsó modellt, és már megy is bele a hang, a puffer kondik. Sok esetben mindez nem is fér el a mozdonyban. Ekkor új motor is kerül a gépbe.
Null kilométeres gépekről van szó. Egy másik esetben a Piko TT Br 130/131-nél arra panaszkodott az átalakítója, hogy túl gyorsan elkoszolódnak a kerekek, mert szerinte rossz az anyaga és durva a felülete is. Nem tudom más is tapasztalt-e már ilyet?
Én a saját példányomnál nem tapasztaltam, bár nem is futtatom rengeteget.
(#68540) diginewl válasza etwg hozzászólására (#68538) Válasz Okt 26, 2023
Mindent kipróbálok, mielőtt leírom, ismerhetsz már ennyire.
Igen kétféle stop van a piros MM-en. Vagy lekapcsol, vagy stop jelet küld ki. Én az utóbbit használom.
Pont iTT alul írtam, erre tetted be a "Meg kell állni, ha fütyül a vonat" című STOP táblás/andráskeresztes képet
(#68541) etwg válasza diginewl hozzászólására (#68540) Válasz Okt 26, 2023
Bocs már elfelejtettem, de szivesen lezárnám a vitát, azt hiszem mindent elmondtunk és mindenkinek világos, mi is a gond - vagy csak titáni agymenés az MM STOP lekapcsolos változata, mert azt megtehették volna szabványosan is. Azon a 12 ms-en már nem mulik.
Dehát ugye a tudatlan vevönek igy is jo.
(#68543) csíkosháTTú válasza prepo hozzászólására (#68539) Válasz Okt 27, 2023
Én újabban erős fentartásokkal kezelem a közösségi médiában megjelenő videósok tudását, és a véleményét. Mielőtt a hazai videósok mellre szívnák, nem, nem róluk van szó! Csak arról mondok véleményt, amit látok. Őket nem, de nem azért mert lenézem őket, hanem azért, mert, ha véletlenül nem voltam eléggé fáradTT, akkor egy építő jellegű kritikát fogalmaztam meg a látottakkal kapcsolatban. Ezt meg személyes sértésnek vették páran, meg a híveik közül néhány. És én lettem a szemétláda. Na köszönöm, nem, erre nekem nincs szükségem, így inkább nem is figyelek rájuk. Tudom, így lemaradhatok értékes dolgokról is, de inkább bevállalom.

Szóval. A PIKO TT-ben még messze van a Tillig-től, vagy a ROCO-tól, de még az Arnold-tól is. (H0-ban is követnek el bakikat, sajnos a BR83.10-sük nem hibátlan, pedig nagyon szép mozdony.) DE!, Ha a Ludmillájuk kereke nagyon koszolódik, akkor ott nem a keréken kell keresni a hibát, hanem egy szinttel lejjebb, a pályán! Meg a környezetén. Tendencia, hogy a műhelybe karbantartásra érkező modellekből szó szerint fekete kosz jön ki. Nem a korom a cserépkályhából, nem... Amikor mutatom, akkor nagy a csodálkozás: "Pedig szinte naponta radírozom a síneket!" Igen, pont ez: végigmegyünk a sínradírral alaposan, kétszer is naponta, de utána már a radír törmelékének felporszívózása, a sínek letörlése mondjuk tiszta foltbenzinnel már elmarad, és a mozdony szedi fel a sínek mellé lerakódott radír koszos, olajos porát.
Persze, hogy hamar leromlik a modell áramszedése...
(#68544) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#68543) Válasz Okt 27, 2023
Sajnos igy van, söt - ami hungaricum - ha az ember kritizálja a videobloggert eddig kizárolag a kis hazánkban tiltottak le.
Márpedig az oltári baromságokat máshol is publikálnak, és ott sem hagyom szo nélkül. (Index szindroma? ).
(#68545) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#68544) Válasz Okt 27, 2023
Igen...
Pedig nem vezet semmi más - legalábbis engem nem - csak a javítás szándéka. Pedig ugye a kritika az az, amikor megnevezübk egy hibát, és azt is leírjuk, hogyna lehetne kijavítani.
Azt nem állítom soha, hogy én vagyok a tévedhetetlen. Csak vannak mindig olyanok, akik irígyelnek, hogy ennyi időt fordítok a vasútmodellezésre. Kérem: nem irígykedni kell, lehet csinálni azt, amit én!
(#68583) M298 hozzászólása Válasz Nov 4, 2023
November 9-én csütörtökön délután tali.
(#68587) etwg hozzászólása Válasz Nov 4, 2023
A kicsi, a nagy Köf

IMG_6900.jpeg
 
(#68665) etwg hozzászólása Válasz Nov 22, 2023
Na már müködik a gözkocsi alváza. 0,3-s modulokkal már nagyon pontosan kell dolgozni, és egy törött fogaskerék beszerzésw swm volt leányálom...

Most már kezdhetem festeni a kasznit.

IMG_6949.jpeg
 
(#68671) etwg válasza etwg hozzászólására (#68665) Válasz Nov 23, 2023
Kezd összeállni az első 3D modell.


mav2.jpeg

mav3.jpeg
 
(#68689) csíkosháTTú hozzászólása Válasz Nov 29, 2023
Bezár a Kühn, teljesen. November 30-val.
(#68692) M298 hozzászólása Válasz Nov 30, 2023
December 7-én délután - most az első csütörtökön - ezévi utolsó tali a Nyugatiban. Aki szaloncukrot kíván ajándékozni 7-re tervezze
(#68706) etwg hozzászólása Válasz Dec 2, 2023
A modellvasutak napja. Dec. 2


IMG_6968.jpeg
 
(#68709) M298 hozzászólása Válasz Dec 3, 2023
December 8-10 között ismét TT-s tobzódás a komarnói paklikocsiban. Pali és Péter szeretettel várnak mindenkit.

Magyar plaká...pdf
 
(#68831) gmarc hozzászólása Válasz Jan 2, 2024
Sziasztok!

Tillig Eas kocsi alatt milyen kuplung-kinematika van? A vasuTTmodell kínálatában van ilyen?
(#68851) csTT válasza gmarc hozzászólására (#68831) Válasz Jan 5, 2024
Szia!

A vasuTTmodellen ha beírod a keresőbe, hogy "eas", akkor feldobja az alkatrészeket is. Forgózsámoly tartót is és a kurzkinematika részt is rögtön az elején.

Bővebben: Link

IMG_20240105...jpg
 
(#68852) M298 hozzászólása Válasz Jan 6, 2024
Január 11-én délután kezdődhetnek a modellvasúti beszélgetések, találkozók. Ki mit kapott? Ki mit csinált? Ki mire vár? Idei tervek? Ki, hogy megy Bielsko Bialába? Ezer téma amely feldolgozásra vár.
(#68853) etwg válasza M298 hozzászólására (#68852) Válasz Jan 6, 2024
A Bielsko Biela eseményt miért nem teszed közzé itt?
(#68862) sunocske válasza etwg hozzászólására (#68853) Válasz Jan 8, 2024
Mert még nincs nyilvánosan meghirdetve, egyelőre a szervezők a korábbi résztvevőknek küldtek ki egy előzetes tájékoztatást egy-két sarokszámmal, hogy mindenki tervezni tudjon szabadsággal, költségekkel stb.

Amit lehet tudni, hogy a rendezvény (Międzynarodowy Projekt Edukacyjny "Kolej w Miniaturze") július 4. és 8. között lesz Bielsko-Białában a szokásos helyen, a Karbowa utcai sportcsarnokban.

A rendezvény július 6-án és 7-én ingyenesen látogatható lesz bárki részére 10 és 19 óra között.

A résztvevők részére regisztráció várhatóan január 23-án fog indulni és március 31-ig lehet jelentkezni.

A főszervező a Sziléziai TT Csoport (Śląska Grupa TT), a honlapjukon lehet majd regisztrálni, ha minden igaz.

A BTTB-Modul hosszú évek óta rendszeres résztvevője, változó létszámmal és modulokkal, gördülőállománnyal. Én tavaly nem voltam, tavalyelőtt viszont igen. Jó buli szokott lenni minden nap közös ebéddel, esténként sörözéssel (szigorúan a nyelvi akadályok leküzdése érdekében)

Jönnél?
(#68863) etwg válasza sunocske hozzászólására (#68862) Válasz Jan 8, 2024
Modulom nincs, de biztos tudnák valakinek segiteni. Esetleg sajátgyártásu modelleket tudnák hozni mutogatni. Nem digitálisak igy futtani sem igen lehet öket. Vagy esetleg ahhoz össze tudnék hozni 2 modult egy kis sinanyaggal.
A nejem meg ugy sem igen járt a vidéken igy talán összekötnénk egy kirándulással.
(#68864) sunocske válasza etwg hozzászólására (#68863) Válasz Jan 9, 2024
Szia!

Ezek önmagukban nem jelentenek problémát, mozdonyvezetőkre így is szükség van a játékhoz, nem feltétel, hogy modult is vigyenek.

Szoktak lenni vitrinek, illetve egy-egy kiállító kisebb terepasztallal, saját installációval is.
(#68901) etwg hozzászólása Válasz Jan 15, 2024
Na ma nagyüzem volt nálam. A jo barátok összegyüjtöttek 3 „tönkrement“ TT Roco (FLM) forditokorongot. Mindegyiknek más baja volt, de egy hét kellett mire rászántam magam, hogy nekifogjak. Utoljára ilyen mélyen vagy 30 éve merültem el ebben a egetrengetö konstrukcioban. Ha nem volt ovodás az biztos, aki ezt jo 50 éve megalkotta.
Csak megérteni valamennyi elemének a feladatát is némi tapasztalat ellenében közel 2 orát vett igénybe. Immár most tisztában vagyok minden aprosággal.
Az egyikben a motor mondta, hogy elege van. A tulajdonosnak sikerült kiszerelnie, ami komoly teljesitmény, föleg ha utánna meg rosszul össze is rakja.
Szerzett bele egy uj motort beépitette, de akkor jött a balhé. Leégtek ( hála az istennek csak) a zavarszürö tekercsek.
Igy került hozzám az állitolag rossz motorral, amiröl kiderült, hogy nem is rossz csak a csiga már nem szorul a tengelyen.
( ezt a munka végén megragasztottam, lesz tartalék).
Nos az uj motor mechanikailag szerencsere passzolt a helyére, de a kontaktusok már nem igy itt forrasztani kellett. Ekkor derült, ki, hogy miért égtek el a tekercsek. A kontaktusok kivitele ( ha nem friss gyári állapotban vannak egyenesen kinálják a rövidzárt.
Némi egyengetés és a feladat pontos elemzése után sikerült a kontaktusokat visszagörbiteni a közel eredeti alakra és odarakni, ahova azok tartoznak. Sajnos elöre és kivülröl ezt nem látni, igy nem kis mutatvány összerakás.
A zár mechanizmus szintén egy hatalmas találmány, és szerencsére egy nagy fehér tepsiben szoktam ilyen szerkezetek szétszedni igy az elrepülö lapos rugo sem veszett el, csak percekig kellett tanulmányozni a feladatát. Ahogy olvasom a német modellezök közül sokan feladták a tanulmányozást. Ugyanis annak nem az a feladata mint ami az egyik leirásban szerepel, hogy a nagy fogaskereket nyomja a perem mentén levö fogazatba, hanem a cinköntvény zár nyelvét nyomja a fogaskerékbe. Ennek a meg nem értése volt a gond a másik koronggal.
Ehhez persze tudni kell milyen helyzetben kell lennie a nagy fogaskeréknek az összerakás kezdetén. ( amire szintén nincs semmi utalás.
Utánna jön a következö büvészmutatvány behelyezni a zár nyelvét a nem láthato lyukba a fogaskeréken. Ha az ember tudja mit kell tennie, akkor nehány nekifutásra sikerül.
Ekkor derül ki az ujabb huncutság, hogy az uj motor kontatus felületei nem ott vannak ahol kellene, azaz ujra kiépiteni a motort, két hajlékony huzalt forrasztani a motorra majd ujra nekifutni az összeszerelésnek. Ekkor jön a következö csapda a 3 kontaktust 2 csavarral, de két szintben kell egyszerre rögziteni, söt az eredeti ötlet szerint ezeknek még a motort el kell látnia energiával. (Ilyenkor jutott eszembe, Nürnbergen biztos 4 kezü marslakok rakták össze ezt a szerkezetet. )
Na ennek az esélye egy szétszerelés után hasonlit egy lotto fönyereményhez. Ezért szinte felüditö volt, hogy az upgradelt szerkezeten a forrasztás részben megoldotta ezt a gondot. Nos a harmadik korongon szerencsére csak kontakthibák voltak, igy az elsö kettö után azt szét sem kellett szedni.
A képen a régi motor meg a hid az upgrade után.

IMG_7055.jpeg

IMG_7056.jpeg
 
Lapozás       433/437    
Frissek
  2024. Dec, 22. Vas
23:50:41
  Jelenleg 5 fő olvassa az oldalt
Hirdetés