|
Több fényű jelzők bekötése
|
Témaindító: PepeNoFear13, idő: Aug 30, 2024
Témakörök:
|
|
(#70202) Frankye válasza PikoDCC hozzászólására (#70197)
|
Válasz •
|
Szept 13, 2024 |
|
Igen, dupla villanási sebesség a gyors villogás.
Szerk.: Pepe beelőzött. |
(#70203) sunocske válasza Frankye hozzászólására (#70202)
|
Válasz •
|
Szept 13, 2024 |
|
A gyorsan villogó zöldet egyébként használták valaha a gyakorlatban Magyarországon?
Érdekesség a villogó jelzőkhöz: Angliában a keleti parti fővonalon London és Doncaster között a pályát alkalmassá tették 140 mérföld/óra (~225 km/h) sebességre, azelőtt 125 (200 km/h) volt a maximum. Ám a vonatok megfékezettsége és a térközök hossza miatt egy vörös jelzőt három térköz távolságból kellett előre jelezni (200-hoz elég volt a kettő is), ezért bevezették a villogó zöldet, de nem akárhogy!
200 km/h-ig a jelzők így követték egymást: zöld - két sárga - egy sárga - vörös. A sebesség felemelésekor a zöld térközjelző elé(!) betették a villogó zöldet, magyarul a magasabb sebességet a villogó fény engedélyezte, ami szembe megy minden vasúti logikával, hiszen ha bármi miatt (pl. felsővezetéktartó oszlop vagy növényzet takarása) a zöld a mozdonyvezető szemszögéből nem látszik folyamatosnak, akkor óhatatlanul elkezd gyorsítani, miközben a következő jelző már két sárga lesz és nem biztos, hogy a hátralévő két térköz elegendő lesz ahhoz, hogy megállítsa a vonatot a vörös előtt. Végül nem is kezdték el utasforgalomban alkalmazni, néhány tesztvonat után pár éven belül kiiktatták ezt a funkciót a biztosítóberendezésből.
Abba már bele se megyek, hogy náluk nem sebesség-, hanem irányjelzési rendszer van, tehát még a saját logikájukkal is ellentétes, hogy egy jelző sebességparancsot adjon. |
(#70204) etwg válasza csttom hozzászólására (#70199)
|
Válasz •
|
Szept 13, 2024 |
|
Nem abban kételkedtem, hanem magában a rendszerben. De ez hosszabb beszélgetés lenne, ahogy Frankey is irta, sokszor a feltörö titánok, fönökök minden gátlás nélkül felülirnak sok évtizedes szabályokat, amik nem véletlenül lettek olyanok, amilyenek, és az ujak biztonsági csapdákat vezetnek be, amit azután minden „esemény“ után megprobálnak ujra „feljavitani“ , ne adj isten lassan suttyomban visszatérni oda, ahonnan elödeik elindultak egy rossz irányba. Most megint egy ilyen korban vagyunk amikor az ETCS oltárán megint 100 éves bevált szabályokat áldoznak fel, ki tudja milyen kimenettel es mekkora áldozattal. |
(#70205) etwg válasza sunocske hozzászólására (#70203)
|
Válasz •
|
Szept 13, 2024 |
|
Sajnos ez van, föleg amikor a két rendszert keresztezik ( irány meg a sebességjelzöt). Amugy az északi szomszédunknál is meg kellett lépni, amikor a fö vonalakon megjelentek a 140 km/ h-nál gyorsabb vonatok. Nyilván, hogy miattuk nem lehet a 60-70 éves térközbiztosito rendszert átalakitani, amik 1 km alatti féktávolságra lettek tervezve, igy be kellett vezetni az extra gyors vonatoknsk a „virtuális“ térközrendszert, ahol több térköz kapcsolhato virtuálisan össze és ezeknek az eredöje adja a jeleket a jelzöknek. S mit ad isten ilyen lehetöség benne volt a 70 éves öreg rendszerben, igy gyakorlatilag csak a jelzöket kellett kiegésziteni. Igaz a jelzöik mindig sebességalapuak voltak. |
(#70217) PikoDCC válasza Frankye hozzászólására (#70202)
|
Válasz •
|
Szept 13, 2024 |
|
Köszi, be is állítottam. |
(#70218) etwg válasza csttom hozzászólására (#70199)
|
Válasz •
|
Szept 13, 2024 |
|
Én sem vagyok sajnos tegnapi...
De a vasuttörténelemben a 10 évek alig számitanak. |
(#70230) PepeNoFear13 válasza PikoDCC hozzászólására (#70217)
|
Válasz •
|
Szept 15, 2024 |
|
Szia.
Esetleg el tudnád küldeni a leírást, hogyan kell beprogramozni, mert ha veszek egy ilyen kütyüt, jó lenne működére bírni a jelzőt.
Előre is köszi! |
(#70231) PikoDCC válasza PepeNoFear13 hozzászólására (#70230)
|
Válasz •
|
Szept 15, 2024 |
|
Szia!
Igazin még én sem csináltam, kb 2 hét múlva meglesz Kínából a készletem, de amiket láttam azok alapján nem igazán bonyolult. Kell hozzá az Arduino IDE program, amiben majd ki kell választani az eszközt és processzor típusát meg az USB portot amivel fel lehet rá majd tölteni a lefordított kódot. Utána pedig már tesztelhető is lényegében. Persze kapcsolást is meg kell csinálni vele, ahhoz majd még lehet a PIN kiosztást még majd módosítani kell, mert én most Arduino Uno-hoz írtam a kódot, amin több ki és bemenet található mint a Nano-n.
Egy gyors videó ami megmutatja, hogy miként tudod feltölteni és használni a programot: videó. Én is felraktam, és tényleg nem bonyolult. |
(#70232) Frankye válasza PepeNoFear13 hozzászólására (#70230)
|
Válasz •
|
Szept 15, 2024 |
|
Ha nem boldogulsz, keress meg privátban, szívesen segítek. |
(#70233) PepeNoFear13 hozzászólása
|
Válasz •
|
Szept 16, 2024 |
|
Köszi szépen! |
(#70237) PepeNoFear13 hozzászólása
|
Válasz •
|
Szept 18, 2024 |
|
Sziasztok!
Éppen méricskéljük a fényáramköröket Mátravidéki Erőműn állomáson. Itt is van hívásfeloldó a bejárati jelzőkön! |
|
(#70238) sunocske válasza PepeNoFear13 hozzászólására (#70237)
|
Válasz •
|
Szept 18, 2024 |
|
Eggyel arrébb, Selypen is van |
(#70239) PepeNoFear13 hozzászólása
|
Válasz •
|
Szept 18, 2024 |
|
És tényleg van! |
(#70243) csttom válasza sunocske hozzászólására (#70238)
|
Válasz •
|
Szept 19, 2024 |
|
Magyarországon azokon az állomásokon, ahol az állomáshoz önműködő térköz biztosítás csatlakozik általában van kijárati hívásfeloldás jelzés.
|
(#70329) PikoDCC hozzászólása
|
Válasz •
|
Szept 26, 2024 |
|
Ma megjött a Arduino készletem, meg rendeltem hozzá még jó pár dolgot. Hétvégén ha lesz kis időm összeállítom a kapcsolást pár LED-del és megnézem akkor miként viselkedik. Fejleményekről pedig ha lesz írok is ide. |
(#70330) PepeNoFear13 válasza PikoDCC hozzászólására (#70329)
|
Válasz •
|
Szept 27, 2024 |
|
Szia. Jól hangzik! Akkor majd írj, hogy mire jutottál! |
(#70340) PikoDCC válasza PepeNoFear13 hozzászólására (#70330)
|
Válasz •
|
Szept 27, 2024 |
|
Muszáj voltam munka után összerakni gyorsan, kb 15 perc volt, így hogy mindent előre teszteltem már. Itt is a videó róla. Nano-ra majd még át kell picit alakítani a kódot majd, de az is hétvégén megcsinálom majd szerintem. Illetve ha bármi módosítás kellene akkor azokat is megpróbálom javítani / megcsinálni.
ui: a kék = zöld a videón, csak mindenkinek rossz a szeme (nem volt itthon zöld LED-m, és csomagban csak sárga, kék és piros jött ) |
(#70343) PepeNoFear13 válasza PikoDCC hozzászólására (#70340)
|
Válasz •
|
Szept 28, 2024 |
|
Nagyon jó lett!
Ha a led színei is stimmelnek majd, akkor még jobban néz ki!
Mennyibe került egy ilyen szett? |
(#70345) PikoDCC válasza PepeNoFear13 hozzászólására (#70343)
|
Válasz •
|
Szept 28, 2024 |
|
A készlet egy arduino uno-val (nem eredeti) kb 25-30 dollár volt. Én rendeltem még mellé pár arduino nano-t meg kábeleket, meg egyéb kis elektronikát amit vezérléshez akarok majd megcsinálni hamarosan. Neked ehhez szerencsére nem kell annyi minden majd. Az arduino nano kb 3-4 dollár, plusz új előtét ellenások meg két nyomógomb. Bár ez lehet neked itthon gyorsabb lesz beszerezni, az arduino meg kb 2000Ft itthon Hestore-ban, és itt tudsz ellenállásokat meg egyéb kapcsolókat is szerezni hozzá. (Pl amit én használok készletből itt olyan 80-90Ft a kapcsoló és 110Ft kupak rá.) Vagy készletben 5db nyákon kupakkal 900Ft és akkor csak össze kell kábelezni, és stabilan áll is rajta. |
(#70346) PepeNoFear13 válasza PikoDCC hozzászólására (#70345)
|
Válasz •
|
Szept 28, 2024 |
|
Köszi szépen az infót! |
(#70347) PepeNoFear13 hozzászólása
|
Válasz •
|
Szept 29, 2024 |
|
Szia.
Nem értem miért nem látható a teljes válaszom arra,amit írtál!? |
(#70348) Frankye moderátori
válasza PepeNoFear13 hozzászólására (#70347)
|
Válasz •
|
Szept 29, 2024 |
|
Ezt hogy érted? Mi nem látszik? |
(#70349) PepeNoFear13 válasza Frankye hozzászólására (#70348)
|
Válasz •
|
Szept 29, 2024 |
|
Szia.
Csak a köszi az infót mutatja nálam, holott majdnem annyit írtam mint te! |
(#70350) Frankye válasza PepeNoFear13 hozzászólására (#70349)
|
Válasz •
|
Szept 29, 2024 |
|
Ha időben észre veszed, hogy nem megfelelő a hozzászólásod, használd a jobb felső sarkában a hozzászólásnál a "Módosít"-ot. A fórum motor átdolgozás alatt áll, hamarosan javítva lesz, hogy hozzászólás írása közben elmentse a szöveget, így ne vesszen el amit addig megírtál. Addig még egy kis türelmet kérünk! |
(#70351) Gabi válasza etwg hozzászólására (#70152)
|
Válasz •
|
Szept 29, 2024 |
|
Van Újpesten is a vasúti hídnál. |
|
(#70352) etwg válasza Gabi hozzászólására (#70351)
|
Válasz •
|
Szept 29, 2024 |
|
Én nem hiányoltam, csak nem tartom biztonságos megoldásnak föleg a forditott V jelzöt. Már a fehér villogo fény is akkor müködhet ha a forgalmista felül irja a biztber alapfeltételét a zöld V meg erre tesz egy lapáttal, sajnos. |
(#70353) Gabi válasza etwg hozzászólására (#70352)
|
Válasz •
|
Szept 29, 2024 |
|
"Nem kötözködésnek szánom, csak kiváncsiságbol, mert eddig fel sem figyeltem arra, hogy a MAVnál ilyen jelzö is van, igy nem is igen tudom pontosan kinek és mire szolgál"
Nem hiányoltad, csak írtad, hogy nem figyeltél fel arra, hogy ilyen is van. Van, több helyen is.
Az, hogy te mit tartasz biztonságosnak, szerintem irreleváns a MÁV-nak. Valakik kitalálták, használatban van, sok balesetet nem okozott eddig, tehát működik.
"ha a forgalmista felül irja a biztber alapfeltételét"
Ha a forgalmista kavar, az meg nem a jelző hibája. |
(#70354) csttom válasza etwg hozzászólására (#70352)
|
Válasz •
|
Szept 29, 2024 |
|
Nem értem ezt a biztonság hiányolást. A hívás feloldó csak akkor jelenhet meg, ha a menetirány megfelelően áll, a térközbiztosító berendezés megfelelően működik és legalább az első két térköz szabad (ez szigorúbb feltétel, mint a kijárati szabad fényben lévő). Ha ez nem elegendő biztonság, akkor mi az? Az a feltevés pedig, hogy nem veszi észre a mozdonyvezető, szintén a biztonság felé megy, mivel ekkor továbbra is max. 15 km/h sebességgel közlekedhet. |
(#70355) etwg válasza csttom hozzászólására (#70354)
|
Válasz •
|
Szept 29, 2024 |
|
Nem hiszem ezt itt ki tudjuk tárgyalni. Tul bonyolult és túl müszaki kérdés ehhez a formátumhoz. Ráadásul én személyesen nem is ismerem a kapcsolás részleteit és feltételeit. Én annak idején a fehér villogo fénynél szakmát változtattam. Azota már csak hobbi a vasuttechnika és nem hiszem, hogy kapcsolás analizisre szeretném költeni az idöt |
(#70356) PepeNoFear13 válasza Frankye hozzászólására (#70350)
|
Válasz •
|
Szept 29, 2024 |
|
Köszi a felvilágosítást! |
(#70357) Frankye válasza PepeNoFear13 hozzászólására (#70356)
|
Válasz •
|
Szept 29, 2024 |
|
Örülök, ha segíthettem. Reméljük, hamar megoldódik. |
(#70358) csttom válasza etwg hozzászólására (#70355)
|
Válasz •
|
Szept 29, 2024 |
|
Az ok hogy nem ismered a működést, csak akkor ne minősítsd nem biztonságos rendszernek!!! |
(#70359) etwg válasza csttom hozzászólására (#70358)
|
Válasz •
|
Szept 29, 2024 |
|
Nézd én rendszerszempontbol minösitem s nem a müszaki megoldást.
Anno amikor a villogo fehéret bevezették, pár évig komoly viták voltak a szakemberek között és gyözött a hülyeség, a felületesség, és bevezették a biztberbe ujra az emberi faktort ( azota sok sok áldozattal), akkor mit várhatunk annak a továbbfejlesztésétöl?
Én csupán erre gondoltam. |
(#70362) csttom válasza etwg hozzászólására (#70359)
|
Válasz •
|
Szept 30, 2024 |
|
A villogó fehér bevezetése alatt gondolom a Hívó fényre gondolsz? Én nem emlékszem, hogy a hívó fény valaha is okozott volna balesetet, nem hogy sok sok áldozatot. Ha pedig a zöld fény villogó fehérre való cserélésére a fénysorompónál, akkor se gondolom hogy igazad lenne, mivel biztosított vasúti átjáróban nagyon régen nem történt baleset a vasút hibájából. Az pedig,hogy gyakran tesznek fel fehér fény mellett közlekedő vonatról fotókat, csak azt elfelejtik hozzá tenni, hogy ilyenkor a vonat lépésben (max 15 km/h) halad és folyamatosan kürtöl.
Véleményem szerint az adott funkció és a berendezés pontos működésének ismerete nélkül nagy bátorság bármilyen berendezést bármilyen szempontból minősíteni! |
(#70363) Frankye válasza csttom hozzászólására (#70362)
|
Válasz •
|
Szept 30, 2024 |
|
Azért a Hívójelzés alkalmazása is okozott már balesetet. Nem is kicsit. Ugyanis Mendén, ha jól emlékszem a dátumra, akkor1966. decemberében, karácsony előtt súlyos balesetet okozott. Igaz, akkor alakjelzőre szereltek hívót (kijrati jelzőre), és a forgalmi szolgálattevő aktív közreműkdése is kellett, ugyanis egész egyszerűen elfeljtette, hogy egy vonatnak már engedélyt adott, és szeme küldte vele a másikat. Szóval balesetet okozott, de persze kellett az emberi tényező is hozzá.
Ezt csak a pontosság kedvéért írtam le, nem állásfoglalásként. |
(#70364) csttom válasza Frankye hozzászólására (#70363)
|
Válasz •
|
Szept 30, 2024 |
|
Pár apró helyreigazítás. A baleset 1968 december 22. A berendezés D55 tehát fény kijárati jelző volt. A balesetet pedig nem a Hívó jelzés okozta, hanem a nemrég üzembe helyezett jobb vágány miatti szabálytalan berendezéskezelés, valamint a mozdonyvezető több szempontból is szabálytalan viselkedése (a hívó jelzés ellenére 45 km/h sebességgel közlekedett, nem vette észre, hogy a bal vágányra járt ki a jobb helyett, amire az induló állomáson kapott írásbelit stb).
Ha itt nincs hívó, ez a szolgálattevő ezt a balesetet lehet hogy akkor is összehozza. (kijáratot kezelt helytelenül a bal vágányra, nem jött meg, törölte, ismét ugyanezt ezt kezelte, ekkor se jött meg, térközblokkot nemtudta kezelni) Ennyi a berendezéstől kapott figyelmeztetés után se vette észre a hibáját. |
(#70365) etwg válasza csttom hozzászólására (#70362)
|
Válasz •
|
Szept 30, 2024 |
|
Látom egy kicsit gondban vagy a szövegértéssel. Eddig kizárolag a jelzökön levö fehér fényröl beszéltünk inkább általánosan mint konkretan. És hogy te nem tudsz ilyen balasetekröl az nem jelenti azt, hogy nem voltak. És pontosan az a gond a fehér hivo jelzövel, hogy visszaadja a döntést a forgalmista kezébe. Ez alapvetöen szembe megy a vasuti biztositási berendezések alapelvével, ahol pontosan az emberi faktort igyekeznek kizárni ( pl szabad jelzést csak akkor lehet a jelzön állitani, ha le van zárva a vágányut azaz teljesitve van valamennyi feltétel stb). Ez volt annak idején is a vita a tárgya amiben a tények és a jozan ész alulmaradtak. |
(#70366) róbertke hozzászólása
|
Válasz •
|
Szept 30, 2024 |
|
Ha jól emlékszem, ez a Topik egy hónappal ezelőtt azért lett létrehozva, mert egy kedves Bizberes fórumtárs vett egy konkrét H0-ás MÁV Bejárati/Kijárati/Fedező jelzőt, és az volt a konkrét kérése, hogy segítsűnk neki abban, hogy a kornak megfelelő - 2024-et írunk - jelzési képeket a mikro diorámán be tudja mutatni a hozzá ellátogatóknak.
- Megtörtént ??
- Igen, megtörtént.
Köszönjük uraim a részvételt, a fórumoldalt el lehet hagyni és nem szét***ni !!
Ejnye! |
(#70368) Frankye válasza róbertke hozzászólására (#70367)
|
Válasz •
|
Szept 30, 2024 |
|
Semmi gond. |
(#70371) PepeNoFear13 válasza róbertke hozzászólására (#70366)
|
Válasz •
|
Szept 30, 2024 |
|
Köszönöm szépen a segítséget mindenkinek! Remélem nemsokára megoldódnak a technikai feltételek és utána neki lehet látni a diorámának! |
|
|
2024. Nov, 18. Hé 8:20:00 |
|
Jelenleg 8 fő olvassa az oldalt |
|
|