|
Alkatrészekről, javításokról tanácsok, tippek
|
Témaindító: cs.csaby, idő: Júl 22, 2010
Témakörök:
|
|
(#70979) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#70967)
|
Válasz •
|
Dec 20, 2024 |
|
A Kato nem felejtett el modellt gyártani, a japán boltok tele vannak. A baj az, hogy Europában egy Tokioban 21 euroba (átszámitva) kerülö váltot itt €46ért árulják. Nyilván, hogy ez jelentös forgalomcsökkenéssel járt, ami miatt a japán invesztor is lezárta a pénzcsapot. Ez azután azonnal korlátozta a termelést és elinditotta a láncreakciot a nemzetközi piacokon.
Vajon ki teszi zsebre a különbséget.
Egy másik példa, egy angol lapnak irogattam néha. Két éve az EU bevezette a vámokat nagy hirtelen az Angliában 5 fontba kerülö szaklap nálunk 18 euro lett, ráadásul elképesztö adminisztrativát okozott mindkét oldalon. Csak az EUban több mint 20000 elöfizetöjük volt. Azokat szinte mind elvesztették! Igy felettébb érdekes volt, hogy Ausztráliában meg Uj Zélandon még az állomási traffikban is elöfordult, az öreg kontinensen meg teljesen eltünt. |
(#70980) Antal Miklós válasza klimas hozzászólására (#70977)
|
Válasz •
|
Dec 20, 2024 |
|
Szia. A BR55-höz hasonló, de porosz jellegű gözösöm nekem is van. azon sem volt hátul fény. Én kimélyítettem a lámpabúra belsejét, kapott 2 db piros SMD LED-t 1,6x0,8mm. az előtét ellenállás pedig elfér a szerkocsi belsejében.
a legtöbb gőzösön egy gőzzel hajtott dinamó volt az áramfejlesztő, mely általában a gőzdóm közvetlen szomszédságában volt a kazánra felszerelve, persze egy szelepen keresztül. ezek nem voltak nagy teljesítményüek: pl 100W
A kémény után a bal oldalon egy kis konzolon a harang mrellett látszik is |
|
(#70981) etwg válasza klimas hozzászólására (#70977)
|
Válasz •
|
Dec 20, 2024 |
|
Elöször is a mozdonyon a legritkább esetben kell vörös zárofény. A gözösnél még kevésbé, mert az általában a vonat elején van és nem a végén. Azaz nagy hibát nem csinálsz ha nem lesz zárofény.
A valodi mozdonyon volt egy kis turbogenerátor ( sok esetben az a leghangosabb kellemetlen sipolo hangot ado szerkezet a kazánon). Sok esetben egyenesen a konyha elött volt amit nagyon utált a személyzet igy késöbb már a kémény környékére szerelték. Természetesen csak akkor ment amikor világitani kellett ( nappal ritkán a hang miatt ). Amikor bevezették a nappali világitást. ( kb 1960-70 körül akkor a mozdony elején mindig világitottak a lámpák és sipolt a generátor. |
(#70982) klimas válasza Antal Miklós hozzászólására (#70980)
|
Válasz •
|
Dec 20, 2024 |
|
Köszönöm az infót! Én egyenlőre csak a mozdonyba szerelek, az általunk ismert panellel, inkább sárgás mint fehér ledeket. A szerkocsit, biztonsági okokból (unokák elől) úgy elraktam, hogy nem találom  De ha nem kell a végébe piros lámpa akkor egyszerűbb a feladatom. |
(#70983) csíkosháTTú válasza klimas hozzászólására (#70977)
|
Válasz •
|
Dec 20, 2024 |
|
Szia!
A gőzösökön nem volt zárfény. Legfeljebb, egy vörös üveget tettek a meglévő lámpa elé, de ez ritkább volt, mint a fehér holló a Holdon.
Egyébként ebbe a hibába belesett a PIKO is a BR83.10-zel, elpazarolva két tartalék funkció kimenetet a dekóderen, aminek lett volna értelmesebb funkciója is. Ráadásul a beszédes német nyelv úgy hívja a vonat végén lévő fényeket, hogy "Zugschluslicht". Vagyis a vonat végét jelző fény. Egy mozdonyon ez csak akkor igaz, ha magában, gépmenetben megy. A vörös fényeknek az utosló kocsi végén van létjogosultsága. Egy vontató mozdonyon semmi keresnivalója.
Ez valahogy divat lett, mert azt hiszik, hogy a mozdony az olyan, mint egy autó, ha felkapcsolod a tompítottat, akkor ahátul is lesz két piros lámpád.... Ehhh... |
(#70985) klimas válasza csíkosháTTú hozzászólására (#70983)
|
Válasz •
|
Dec 20, 2024 |
|
Köszönöm Neked is!
Egyszerűsödött az életem...
Akkor már csak az érdekel, amikor tolattak a mozdonnyal, mi világított nekik az irányban ? Vagy átraktak valami világító eszközt, aztán lesz ami lesz .
Idézet: „ vonat végén lévő fényeket, hogy "Zugschluslicht". ”
Most bütykölök egy ROCO autószállítót 0402-s piros LED-t szeretnék beépíteni . Nézegettem a jutubos videókat, hol vannak ezek a záró fények. Szerencsére van annyi hely a felső padló végénél a vázszerkezetben, hogy elfér a LED.
Előrelátóan vagy 30 éve elraktam a DIL0052-s mágneskapcsoló behúzó tekercsét (hátha jó valamire). Na ez most bekövetkezett és a 0,15-s zománchuzalt forrasztottam rá a LED-re. Az egyik autó belsejében lesz a panel az előtétekkel. A forgóváz felől, alulról, kevésbé láthatóan, tudom majd a vezetékeket elrejteni. |
(#70986) etwg válasza klimas hozzászólására (#70985)
|
Válasz •
|
Dec 20, 2024 |
|
Amikor tolattak akkor a gözmozdonyon azt itt ott megfelelö táblával jelezték vagy extra lámpással. Mielénk nem tul gyakran. Az is olyan német agymenés volt, hogy mikor milyen meg hány lámpát akasztottak a mozdonyra és hova.A német meg az osztrak mozdonyokon minden lámpának kūlön kapcsoloja van |
(#70987) csíkosháTTú válasza klimas hozzászólására (#70985)
|
Válasz •
|
Dec 20, 2024 |
|
Idézet: „Akkor már csak az érdekel, amikor tolattak a mozdonnyal, mi világított nekik az irányban ?”
Mire gondolsz? A pályaudvari tolatási üzemre, vagy a hátramenetre, amikor szerkocsival, vagy szertartállyal előre vontatott a gép?
Előbbi esetben elől és hátul is, alul egy-egy lámpa világított, fehéren (vagy sárgán, ha úgy tetszik).
Alapesetben - most a német vasutakról beszélünk - a mozdonyok mindkét végén, ha szerkocsi volt a gép, akkor a mozdony elején, és a szerkocsi végén is volt kezdetben alul két-két lámpa (II. korszak, illetve III. korszak eleje, 1925-től nagyjából 1960-ig), és a menetfények ennek megfelelően voltak, vagyis előre menetben a mozdony eleje világított, szerkocsival előre meg a szerkocsi két lámpája. Piros* zárfény az nem volt. Nagyjából 1960-tól jött be az, hogy a menetfények már nem kettő, hanem három-három lámpa volt.
*: A piros szót szándékosan írtam. A vasutas szakik bosszantására! Dafke!  |
(#70988) klimas válasza csíkosháTTú hozzászólására (#70987)
|
Válasz •
|
Dec 20, 2024 |
|
Így most már tisztább a kép. Köszönöm.
Lényeg a lényeg, nem kell a szerkocsiba semmiféle fényt alkotnom a Fleischmannhoz. |
(#70989) etwg válasza klimas hozzászólására (#70988)
|
Válasz •
|
Dec 20, 2024 |
|
Ehhez még annyit, hogy ilyen öreg mozdonyokon nem volt villanyvilágitás hanem valamilyen lámpás ( petroleum, acetilén, karbid stb). Azaz azokat be kellett gyujtani és azt az egész menetre, azaz vagy voltak ilyen lámpák, akkor azok mindig világitottak, vagy nem volt semmi, legfeljebb valamilyen tábla. Sok vasuton még a lámpák sem voltak folyton a mozdonyon, mert azokat tisztitani, tölteni stb kellett, azaz azokat csak akkor akasztották a mozdonyra amikor azokra valoban szükség volt. |
(#70992) etwg válasza etwg hozzászólására (#70989)
|
Válasz •
|
Dec 20, 2024 |
|
Innen ered a “lámpavas” kifejezés is, ami egy akaszto volt a mozdony elején ( mellgerendán stb) meg a mozdony másik végén is ( szerkocsi). Csak késöbb lett az utcákon felállitott lámpák oszlopa is lámpavas. ( legalábbis ezt irja egy ezzel a témával kapcsolatos szakkönyv.) |
(#71227) gigantati hozzászólása
|
Válasz •
|
Jan 29, 2025 |
|
Sziasztok!
Mozdony tisztítás, karbantartás témában kérnék segítséget.
Van egy PIKO (expert) Traxx mozdonyom, ami a tisztítás után sem akar folyamatosan járni.
A kerekeket, áramszedő felületeket letisztítottam minden mozdonynál. A többi 4db megfelelően működik, egyedül ezzel van folyamatosan gond. Nemrég kapott a Traxx Digitools hangdekódert. Nem lehet, hogy a dekóder okozza a gondot?
A másik kérdés, ami több hangos mozdonynál tapasztaltam. Mi okozza, hogy a pálya egy-egy pontján menet közben dudál egyet. Valami fals jelet kaphat, vagy pillanatnyi kontakt hiba?
|
(#71228) klimas válasza gigantati hozzászólására (#71227)
|
Válasz •
|
Jan 29, 2025 |
|
Szerintem nézd meg a szénkeféket is.
Saját tapasztalatom, régi kétmotoros gép, a lehetséges összes csatlakozás leforrasztva , motorok átkötve, ha az egyiknél van érintkezés, akkor a másik is kapjon energiát. Mégis vacakolt, rángatott , vagy meg sem indult. A szénkeféket többször ki kellett venni, átpucolni és így most már működnek.
|
(#71229) diginewl válasza gigantati hozzászólására (#71227)
|
Válasz •
|
Jan 29, 2025 |
|
Azt a szétszedést, amit javasoltam 2024-09-16-án ITT
azt megcsináltad? A kerék belső oldalát nagyon nehéz elérni...
Idézet: „Nem lehet, hogy a dekóder okozza a gondot? ”
Nem. A dekóder abból dolgozik, amit kap. Ha az nem jön át a sínből akkor gond van. |
(#71230) diginewl válasza diginewl hozzászólására (#71229)
|
Válasz •
|
Jan 29, 2025 |
|
Ha nem jelentkezel be akkor látszik a link...
 |
(#71231) gigantati válasza diginewl hozzászólására (#71229)
|
Válasz •
|
Jan 29, 2025 |
|
Igen megtisztítottam ott is.
|
(#71232) csíkosháTTú válasza klimas hozzászólására (#71228)
|
Válasz •
|
Jan 29, 2025 |
|
Nem tudja!
Házi eszközökkel nem lehet megbontani a PIKO motorjait. (Ezek az újak, pont most javítottam meg egy ilyet. Lutri, 50% az esély, hogy sikeres a javítás.) |
(#71233) csíkosháTTú válasza gigantati hozzászólására (#71227)
|
Válasz •
|
Jan 29, 2025 |
|
Két dolog okozhatja hibát.
1: A motor. Sajnos a PIKO standard motorjai filléres vacakok, és nehéz vagy lehetetlen javítani őket. Jellemző hibájuk, hogy zárlatosak lesznek, és keletkező "körtüzesség" miatt a dekóder zárlatvédelme működésbe lép, és megállítja a mozdonyt.
2: Sajnos lehet a dekóder is hibás.
Ezt eldönteni csak úgy lehet, hogy egyenáramú üzemben - dekóder ki, vakdugó vissza! - meg kell mérni a modell áramfelvételét. Ha kb. félsebességnél ez nagyobb, mint 2-300mA (0,2- 0,3A), akkor a motor a rossz. Ha rendben van, akkor sajnos a dekóder.
Ha a pálya egy-egy pontján minden dekóder csinál valami olyat, amire nem kapott parancsot, akkor ott a pályában van a hiba! Konkrétan jó lenne tudni, hogy ez mégis milyen pont? Egy fix hely, vagy ezt a pálya tetszőleges pontján képesek megtenni a dekóderek? |
(#71234) diginewl válasza gigantati hozzászólására (#71231)
|
Válasz •
|
Jan 30, 2025 |
|
Kipróbáltad egy 9V-os elemmel, vagy valami egyenáramú táppal?
Még a dekóder is benn maradhat. Azért szokták vakdugóval ajánlani, mert a legtöbb dekóder egyenáramú üzemben is sebességgörbe alapján indít, azaz az elején lassan. Másik dekóderrel megpróbáltad a működtetést (egy másik mozdonyból ki, ebbe bele)?
Az hogy a HANGOS mozdonyok itt/ott csinálnak valami hangjelet, az azért lehet egy véletlen időzítőtől is, ami mondjuk csak akkor működik, ha megy a mozdony.
Ha pedig egy helyen csinálnak csak olyant, az felettébb izgalmas!! Azt a helyet jó lenne megnézni, fotót küldeni róla. |
(#71235) klimas válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71232)
|
Válasz •
|
Jan 30, 2025 |
|
Ebben Te vagy a Professzor.  )) |
(#71236) csíkosháTTú válasza diginewl hozzászólására (#71234)
|
Válasz •
|
Jan 30, 2025 |
|
|
(#71237) gigantati hozzászólása
|
Válasz •
|
Jan 30, 2025 |
|
Hűha! most sok infót kaptam. Megpróbálom az általatok leírtakat. A fejleményekről beszámolok. |
(#71238) gigantati hozzászólása
|
Válasz •
|
Jan 30, 2025 |
|
Sikerült lényegesen javítani a helyzeten.
Előszőr kipróbáltam egy másik dekóderrel, azzal is döcögött.
Utána atomjaira szedtem a kerekeket, ami mellesleg nem egyszerű 
Alkoholos kerék és egyéb érzékelők tisztítása, majd az áramszedő érzékelők hajtogatása hozott eredményt.
A fenti műveletek kb 2 órát vettek igénybe. Na ezért türelmes a modellező!
|
|
(#71239) diginewl válasza gigantati hozzászólására (#71238)
|
Válasz •
|
Jan 31, 2025 |
|
Ügyes vagy! 
Még annyi: a pucolást NE alkohollal tedd!!! Hanem patikai sebbenzinnel, vagy aromás származékoktól mentes foltbenzinnel. Ez tuti eredményt hoz! Legközelebb ennyire nem kell szétszedni, csak addig, amíg az első képen egyben van a forgóváz. Egy jól benzinezett fogkefe ott csodákat fog tenni! A lamellák, és a kerék felületén!
A benzint már a múltkor is említettük - ezek mellett ne menj el!  |
(#71240) gigantati hozzászólása
|
Válasz •
|
Jan 31, 2025 |
|
|
(#71241) diginewl válasza gigantati hozzászólására (#71240)
|
Válasz •
|
Jan 31, 2025 |
|
Most ez jó, vagy rossz? Egyik irányba megakadt, egy sima pályán. Vissza már jó volt.
Kéne neki a benzin! 
Talán mégsem a dekóder volt a hibás...
 |
(#71242) gigantati válasza diginewl hozzászólására (#71241)
|
Válasz •
|
Jan 31, 2025 |
|
Most már én is belátom nem a dekóder volt a hibás.
A benzint hamarosan beszerzem. |
(#71243) csíkosháTTú válasza gigantati hozzászólására (#71242)
|
Válasz •
|
Jan 31, 2025 |
|
Kétféle tisztítási módszer van. (Most belekontárkodok a vegyészkedésbe, bocsánat.)
- A felületi aktivitás alapján működők, ilyenek a szokásos mosogató- mosószerek, vagy a szappan. Ezek ragyogóan működnek textíliák, vagy az emberi bőr esetében. Habzanak, ugyebár.
- Az oldószeres tisztítás. Esetünkben - sínek, kerekek, áramszedő lamellák - inkább erre van szükség. Fel kell oldanunk a lerakódott szennyezést, és úgy eltávolítani.
Amivel szemben állunk, az az, hogy modellekből kiverődő zsír/olaj keveredik össze a levegőben szálló porral, és rakódik le a sínekre, valamint ragad rá a mozdonyok, kocsik kerekeire.
Kétféle oldószer van, a poláros oldószer, és az apoláros oldószer.
- Poláros oldószer a víz, és az alkohol. Ezekben oldódik például a cukor.
- Apoláros oldószer a benzin. Ebben oldódik például az olaj is.
Nézzük, mi történik, ha az olajos port, ami apoláros oldószerben oldódik, poláros oldószerrel, például alkohollal szeretnénk eltávolítani egy fém felületről?
Az, hogy amíg a felületi aktivitás - nevezzük "szappan effektusnak" - működik, addig szépen leszedi a szennyeződést, amíg a poláros oldószerrel telített törlő eszköz (textil, papír, sínradír*) felülete nem telítődik, és nem tud már több szennyeződést felvenni. Utána viszont csak szétkeni azt, amít már nem tud felvenni.
Ha viszont nem poláros, hanem apoláros oldószert használunk, például tiszta foltbenzint, vagy patikai sebbenzint, akkor az ezzel átitatott fültisztító pálcika, vagy papír törlő addig képes feloldani, és így el is távolítani, kvázi felszívni a sínről, kerekekről az olajos szennyezést, amíg az oldata nem telítődik. Ez sokkal hatásosabb, eredményesebb, mint az alkoholos tisztítás.
*: Sínradírok: Ezeket csak akkor van értelme használni, ha síneken a szennyeződés már megszilárdult réteget alkot a sínek felületén! És nagyon fontos, hogy a sínradírozás után minden képpen porszívózni kell a pályát! Ugyanis a sínradíról apró szemcsék peregnek ki, le a pályára. Nagyon nem szerencsés, ha ezt a mozdonyok "porszívózzák fel". |
(#71248) Antal Miklós válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71243)
|
Válasz •
|
Feb 4, 2025 |
|
Nagyon köszönöm a tisztítási módszertanról elmondottakat, mindíg tanul az ember (főleg ha az okosabb).
Sok kérdést is felmerült bennem. Elkészültem a modul terepasztalom második moduljával, és jönnek az üzemeltetési kérdések: Hogyan tisztítsuk meg a sínszálakat a rákerülő oxid rétegtől is.
Ugye a terepasztal építés közben sajnos mindenhová szál a por, éri a nedvesség, míg valódik mindennapos közlekedés még nem is volt. Sajnos a légnedvesség miatt is kialakúl a sinek futófelületén egy por réteg az oxid réteg. De hasonlót tapasztalunk akkor is, amikor a pálya hosszú ideig nincs használatban.
A sínmezők tisztításában éppen megjelent egy cikk a MIBA Special-ban, de kokosabb nem lettem. Egy termék reklám volt, 189,-€ a kit, de nekem nem mondott semmit: hsználd ezt a "csodaszert" csepegtesd a síntisztítótörpére (a tengelyre rápattitható sintisztító filc), mivel a tisztítóval ellátott kocsi körbejár a pályán az megoldja...
Ezért én nem fogok ilyen Reinigungszwerg-t vásárolni...
Szeretném a tapasztalataitokat kérni:
- mivel és hogyan tisztítsam a pályát, főleg, hogy azon még közlekedés nem volt?
- mivel ápoljam utána a pályát?
Szerintem, van itt ész nálunk is, nincs szükség 189,-€ kiadásra? előre is köszönöm a tapasztalataitokat.  |
(#71249) etwg válasza Antal Miklós hozzászólására (#71248)
|
Válasz •
|
Feb 4, 2025 |
|
Ne kell azt nagyon tisztitani, sokkal inkább használni. Nagyobb szünetek után elöveszek egy muzeumszökevényt ( 50 éves Zeuke modelleket) és azokat járatom vagy fél oráig. Persze az elsö meneteknél meg meg állnak, ott meg kell nézni sineket. Egy hosszabb fa rudra alul felcsavartam egy 8-as düblit ( recés fadarab amivel a butorlapokat szokták összerakni.) azzal egy kicsit ott megsikálom a sineket és mehet tovább a mozdony. 2 - 3 kör után általában már megállás nélkül megy. Ekkor még ráakasztok néhány vagont Müller acél kerekekkel és kb fél oráig járatom a pálya minden használt vágányán. Néha ráakasztom még a Tomix porszivót és lassubb menetben végighuzom a pályán. ( nem tul lassan, mert akkor nem sziv - analog pálya). Kb ennyi.
Utánna már jöhetnek az érzékenyebb ujabb modellek. Az acél kerekek a vagonokon a legjobb tisztitok. Ha az ember aránylag gyakran üzemelteti a pályát házi viszonyok között nem igen szokott gond lenni ( senki nem cigizik igy nincs nagyon ami lerakodhatna a sinekre). Az alpakka sinek igen keveset oxidálodnak.
A sima port a fenti eljárás teljesen eltávolitja. |
(#71250) Antal Miklós válasza etwg hozzászólására (#71249)
|
Válasz •
|
Feb 4, 2025 |
|
Köszönöm a véleményedet. És mit csinálnál a keskeny nyomtávú pályánál? Nekem Roco gyártmányú mozdonyaim és kocsiaim vannak, ezeknek sajnos nincsen acél kerekeik.
|
(#71252) etwg válasza Antal Miklós hozzászólására (#71250)
|
Válasz •
|
Feb 4, 2025 |
|
Szia a Müllernél kapsz azokhoz is kereket. Azon ne muljon. Legalább 2-3 vagonra kell ilyen kerék. Sajnos minél kisebb a méret annál kényesebb az áramszedés. Ezen nem segit a szenteltviz sem. A kis jármüvek pehelykönnyüek igy még a kevés szennyezés is akadály lehet. De azért itt is segit ha gyakran járatod a vonatokat. Tavaly egy kiállitáson ( Szintén Roco H0e pálya végül gondtalanul ment minden ( igaz digitálisan, ami valamivel több esélyt ad a jo müködésre, mert mindig nagy a feszültség a sinekben (12V) ami könnyen leküzd kisebb kontaktus akadályokat. Szoval ha analog a pálya akkor alapbol PWM kell a jo müködéshez. ( csak a kontaktusveszteségek ilyen kis modelleknél akár 5 Voltot is kitesznek a sintöl a kommutátorig).
Itt is van megoldás, szerzel a börzén stb egy öregebb 4 tengelyes N meretü mozdonyt. ( meg ujan sem olyan drága mint a H0e) ahol minden tengely hajtva van és áramot is szed. ( szinte valamennyi amerikai dizel ilyen). Azok aránylag nehezek is, igy azokkal kell bejáratni a pályát meg néhány acélkerekes vagonnal.
Esetleg probáld meg ha jol emlékszema. NOCHnak vannak tisztitovánkusai amit a vagontengelyre lehet csiptetni. Arra cseppens némi benzint és tolasd végig a pályan. A gond az, hogy a kosz a párnán marad, azaz elöbb utobb elkezdi szétkenni. Szoval csak egyszer mennyj vele körbe utánna tisztitani vagy cserélni kell.
A farud szerintem itt is jo opcio. Én TT-re használom. |
(#71253) Antal Miklós válasza etwg hozzászólására (#71252)
|
Válasz •
|
Feb 4, 2025 |
|
Nagyon köszönöm az ötleteidet.
Megfogadom |
(#71255) Lazsi hozzászólása
|
Válasz •
|
Feb 5, 2025 |
|
Nemrég volt beszédtéma volt itt a mozdonyok hátsó fényei.
Tegnap este, Csepelen a Weiss Manfréd út - Teller Ede út - Corvin út - Petróleum utca csomópontjában az autómban ülve volt szerencsém végignézni egy tehervonatot, ami a Szabadkikötőből távozott. Pár másodperccel mögötte ment szóló egy tolatómozdony, aminek a hátsó lámpái fehéren világítottak. (Abból a szögből az első lámpáit nem láttam, de nem is figyeltem, valószínűleg azok is fehéren világítottak.) |
(#71257) etwg válasza Lazsi hozzászólására (#71255)
|
Válasz •
|
Feb 5, 2025 |
|
Ahogy már irtuk korábban is, a vasuton messze nincs olyan komolyan véve a jármüvilágitás, mint az autokon, hiszen amugy is teljesen más a funkcioja. Azaz nem lehet abbol kiindulni amit jol ismerünk a közutakrol.
A vonatokon forgalmi szempontbol csak egy fényjelzés a kritikus - a vonat vége, mert az ad informáciot arrol, hogy szabad a pálya. Erre gyakorlatilag bármilyen fény vagy jelzés elég amiböl meg lehet állapitani, hogy a vonat elment és nem vesztett el az uton semmit.
Minden más fény másodrendü vagy sima dekorácio.
A homlokfények az utobbi idökben egy kicsit felértékelödtek olyan pályákon, ahol még a 100 éves mechanikus jelzök vannak, mert azokbol jo 50 éve elkezdték kisporolni a fényforrásokat és azokat SCOTCH ( stb) fényvisszaverö foliával helyettesiteni. Ahhoz kell éjjel a reflektor a vonat elején.
A többi fény már nem a vasuti üzem része, hanem a vasut meg a közut találkozását hivatott némileg szabályozni. |
(#71258) csíkosháTTú válasza Lazsi hozzászólására (#71255)
|
Válasz •
|
Feb 5, 2025 |
|
Számtalanszor láttam én is, hogy az IC-t húzó mozdony hátsó, vagyis a vonat felőli végén vagy a tolatófény, vagy a helyzetjelző világított.
DE abból nem indulhatunk kl, hogy a mozdonyvezető magasról tesz az alkotmányra... |
(#71259) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71258)
|
Válasz •
|
Feb 5, 2025 |
|
Sok mozdonyon nincs semmi visszajelzés arra, hogy mi világit meg mi nem, csak a kapcsolok állásábol lehet erre következtetni - arra sem mindig ha sötét van a fülkében. Igy könnyü elfelejteni a fényeket. |
(#71260) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#71259)
|
Válasz •
|
Feb 6, 2025 |
|
Áááá...
Csak egyszerűen hanyag a mozdonyvezető. A TRAXX-ban (MÁV 480) van visszajelzés. Csak úgy maradt...
De mindegy, én azt az elvet vallom, hogy:
- Az emberi hanyagság modellezése nem alternatíva, mert lehetetlen.
- Nálam ezért nincsenek antikolt, koszolt, pléne nem graffitivek összerondított modellek. Ronda, elhanyagolt vasúti járműveket, környezetet látok eleget a valóságban, nem akarom még itthon a terepaszatlomon is ezeket látni. |
(#71265) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71260)
|
Válasz •
|
Feb 6, 2025 |
|
Nem kell mindjárt a legujabb mozdonyokat elövenni, van több száz amin nincs ilyen kiépités.
A hanyagság sokkal inkább arrol szol, hogy ez a szabály nincs teljesen összhangban a vasut forgalmi igényeivel, igy mindenkinek feleslegesnek tünik. A vonat végének a jelzése nem is a mozdonyvezetö feladata, hanem mikor hol, vagy a vonatvezetöé vagy a tolatomesteré, akik átvették vagy összeállitották a vonatot.
És ha már a legujabb mozdonyt hoztad elö, ott vajon miért nincsenek a fények automatikusan kapcsolva. Netalán ez megterhelné a fedélzeti kompjutert? Abba csak egyszer kellene beprogramozni a menettipusokat, és automatikusan tudná milyen fényeket kell kapcsolni.
Amugy érdekes Japánban a mozdonyvezetö minden irányváltáskor mindig kiment a mozdony elé megnézni milyen fények meg táblák vannak a gépen. Ha hosszu volt a vonat ott a másik végen a kalauz vagy a vonatvezetö tette ugyanazt és integetéssel értesitették egymást..
|
(#71267) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#71265)
|
Válasz •
|
Feb 6, 2025 |
|
Idézet: „...Japánban a mozdonyvezetö minden irányváltáskor mindig kiment a mozdony elé megnézni milyen fények meg táblák vannak a gépen. Ha hosszu volt a vonat ott a másik végen a kalauz vagy a vonatvezetö tette ugyanazt és integetéssel értesitették egymást.”
Na itt van a különbség, a magyar vasutas meg magasról tesz rá, hogy mi, hogyan világít... Erről beszélek. Egy mozdulat kikapcsolni azt, ami nem kell már, mert a Nyugatiban rájárt a szerelvényre. De nem, átment a másik vezetőállásba felkapcsolta a fényeit, közben a vonat felől meg úgy maradt a tolatófény. Nem Japánban vagyunk...
De! Azt nem lehet a modellezésben alapul venni, hogy Kissch 23 Bertalan mozdonyvezető tojik arra, hogy mi világít, Nadj 12 Bendegúz meg nem. |
(#71268) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71267)
|
Válasz •
|
Feb 6, 2025 |
|
Japán az egész más világ. Ott a mozdonyvezetö meg a kalauz még mindig frissen vasalt egyenruhában és fehér ingben nyakkendövel lép minden szolgálatba. Mielött bármihez hozzányul a vonaton felhuzza tiszta fehér kesztyüt és menetközben minden eseményhez a mütornász olimpiárol kimaradt gimnasztikai mutatványokat mutat be - még akkor is, ha a kutya sem látja. Söt ha véletlenül fel kell vennie egy PFT munkást narancssárga fényvisszaverös mundurban és a mozdonyvezetö mellett áll, akkor annak is hasonlo mutatványokat kell bemutatnia ( minden megállo, jelzõ meg egyéb helyeken.).
A mozdonyvezetö, a kalauz meg a vonatvezetö mind fel vannak szerelve rádios mikrofonnal, amivel vagy valahova a központba mondanak valamit, vagy csak egyszerüen a hangosbemondoba adnak ki utasitásokat a többnyelvü géphang mellé..
Más világ! 
És még csodálkozunk, hogy a vonataik pontossága 96-98% körül mozog. 
Akinek van kedve, ezen a listán a 13,14,15s filmeken tanulmányozhatja a munkájukat.
Japán 2024 |
(#71278) sunocske válasza Lazsi hozzászólására (#71255)
|
Válasz •
|
Feb 11, 2025 |
|
Nem ismerem a konkrét összekötővágány, illetve iparvágány végrehajtási utasítását, de elképzelhetőnek tartom, hogy a Soroksári úti rendező és a Szabadkikötő közötti mozgások nem vonatként, hanem tolatási műveletként vannak kezelve. |
(#71279) Lazsi válasza sunocske hozzászólására (#71278)
|
Válasz •
|
Feb 11, 2025 |
|
Értem, és köszönöm.
Ebben az esetben (ha az ottani forgalom "tolatási művelet") akkor akár helyes / megengedett lehet a mozdony menetirány szerinti hátsó lámpáinak a fehér fénye? |
(#71280) etwg válasza Lazsi hozzászólására (#71279)
|
Válasz •
|
Feb 11, 2025 |
|
Igen. Alapbol a vörös fény a vonat végét hivatott jelezni és a korábban berakott vörös fehér X táblát hivatott helyettesiteni, ami tolatásra nem jellemzö. |
(#71283) etwg hozzászólása
|
Válasz •
|
Feb 13, 2025 |
|
Japánban egy érdekes ragaszto került a kezembe. Elöször azt hittem, hogy ez valami mezei PVA faragaszto, de nem olyan mint mifelénk. Fákat kellett késziteni, az utasitás szerint a fát be kell kenni ragasztoval majd félre tenni. Utánna egy kis tégelyben a NOCH falomb imitáciot ( szivacsdarabkákat) szintén össze kellett keverni a ragasztoval (átitatni) majd némi száradás után rányomkodni a fatörzsre és megtörtént a csoda minden tökéletesen összeragadt.
Utánna keresgéltem a modellboltokban sehol nyoma sem volt ennek a ragasztonak.
Ahogy most megtudtam a japán barátomtol, hogy ez egy mezei háztartási ragaszto és annyira olcso, hogy a modellboltoknak nem is érdemes ezzel foglalkozniuk. A japán Amazonban bukkantam rá.
Vajon mi lehet ez az anyag - fehér folyékony mint a mi faragasztoink, de a száradás elsö 5-10 percében ragacsos marad és de nem annyira az ujjakra mint a másik ragasztoval bekennt felületre. A ragasztoba áztatott falomb imitáciot ha odanyomtam a faágra ott maradt s nem az ujjamon mint a mi ragasztoinkkal. Nagyon hasonlit a jo 50 éve eltünt arabikum (vagy mi volt a neve) ragasztora ami talán nyersgumi alapu volt ( nem vagyok kémikus és eddig fel sem merült, hogy valami ilyesmi is létezik). Amugy szagtalan. Egészen biztos, hogy oldoszer mentes és átlátszo száradás után.
Vajon mi lehet ez, vagy milyen itteni ragasztokkal hasonlitható össze. |
|
(#71288) Gabi válasza etwg hozzászólására (#71283)
|
Válasz •
|
Feb 13, 2025 |
|
Ebayen megtalálod, 500 ml kiszerelést, jelenleg 15 ezer forintért.
Vizes bázisú, gyorsan és transzparensre száradó faragasztónak írják. Tehát kb. az itteni faragasztó tulajdonságai köszönnek vissza, csak ez japáni, ott meg minden más. |
(#71289) Gabi válasza Lazsi hozzászólására (#71279)
|
Válasz •
|
Feb 13, 2025 |
|
Sokszor láttam már arra mozdonyt gépmenetben, elöl-hátul fehér fényű lámpával közlekedni.
(Szerintem ebben az esetben inkább az a cél, hogy kapcsoljuk fel a lámpát, hátha jobban látszódunk fehér fénnyel, mint vörössel. A Harbour Park területén van sorompó, meg jelzőőr, de ott is elég kusza a csomópont, a Weiss Manfréd-Teller Ede, stb. nagy kereszteződésnél, meg csak sima forgalmi lámpa van, könnyebb benézni az autósoknak, álmos kamionosoknak.) |
(#71290) klimas válasza Gabi hozzászólására (#71289)
|
Válasz •
|
Feb 13, 2025 |
|
Minap büszkélkedtek a médiában a bérelt (mert úgy ócsóbb, nem újat venni) Vectronnal . Éppen ment az álló szerelvényért és láss csodát , a menetirány szerinti jobb oldali hátsó lámpa fehéren világított.
Feltételezem, ezeken a modern vezérlésű mozdonyokon valami csak tudja merre az előre ? Vagy nem? |
(#71291) Gabi válasza klimas hozzászólására (#71290)
|
Válasz •
|
Feb 13, 2025 |
|
Szerintem tudja merre van az előre, de az is lehet, hogy még nem volt átállítva benne az okosság "itthonira".  |
(#71292) klimas válasza Gabi hozzászólására (#71291)
|
Válasz •
|
Feb 13, 2025 |
|
|
|
|
2025. Feb, 22. Szo 1:35:49 |
|
Jelenleg 3 fő olvassa az oldalt |
|
|