|
Terepasztal vezérlés és elektronika
|
Témaindító: nzozz, idő: Júl 14, 2010
Témakörök:
|
|
(#708) nzozz hozzászólása
|
Válasz •
|
Júl 14, 2010 |
|
Üdv!
Azért hoztam létre ezt a témát (remélem nem gond), hogy itt meg lehessen vitatni mindent, ami egy terepasztal vezérlésével, elektronikájával kapcsolatos! |
(#712) Laikus hozzászólása
|
Válasz •
|
Júl 14, 2010 |
|
Van egy ötletem, de nem tudom megvalósítható-e.
(Bár ha igen gondolom már megvalósították, de az mind1 is).
Szóval az ötlet annyi lenne, hogy a sínben ugye elvileg X Volt egyenáram folyik.
Namármost, ha ezt nem folyamatosan adjuk, hanem elrejtünk benne egy "jelet" ami még nem befolyásolja a rákötött eszközöket vagyis elég gyors, hogy max pár millivoltot essen csak a feszültség akkor pár mikrokontroller segítségével lehetne talán vezérelni bármit amit akar az ember.
Pl a mozdony:
A központi egység a trafó mellett adja az áramot amit hol megszakít hol nem. Ezzel szépen küldi a jeleket.
Bináris kódokat küld ami mondjuk így néz ki:
10101010 Fejléc
xxxxxxxx cím (az eszköz aminek a parancs megy)
yyyyyyyy parancs
Minden eszköz leszedi a parancsokat és a rajta lévő mikrokontroller elvégzi a szükséges feladatokat.
A váltóknál természetesen külön dróton kapja amit szintén a sínről lehet levezetni hozzá így nem kell bedrótozni a kapcsolót.
A központi egységet pedig lehet számítógépre kötni stb...
Mennyire hülyeség az ötlet?
|
(#715) Misi Misi válasza Laikus hozzászólására (#712)
|
Válasz •
|
Júl 14, 2010 |
|
Szia!
Érdekes a felvetésed, sőt szerintem még ki is lehet iktatni a feszültségingadozást, úgy, hogy a mikrokontroller egy feszültségszabályzó IC-t mondjuk LM317-et vezérel, és onnan kapja a táplálást a motor, viszont a mai digitális rendszerek mint a DCC már megoldották ezt a problémát, úgyhogy kérdés mennyire van értelme egy új tehnológiát kitalálni, ami nem is kompatibilis a már meglévőkkel.
Mindenesetre szerintem érdekes a felvetésed. |
(#716) Misi Misi hozzászólása
|
Válasz •
|
Júl 14, 2010 |
|
Engem inkább az érdekelne, hogy van-e olyan terepasztal tervező szotfver, ami képes nem csak arra, hogy klikkelésre elindítsa, vagy megállítsa a vonatokat, váltókat, lámpákat kezelje, hanem hogy a vonatokat teljesen menetrendszerűen közlekedtesse sőt ha akarjuk kiválasztunk egy szerelvényt amit mi akarunk vezetni, és a többi pedig fut tovább a "háttérben".
Engem ilyen szoftver érdekelne. Tud valaki ilyet? |
(#718) Topi válasza Laikus hozzászólására (#712)
|
Válasz •
|
Júl 15, 2010 |
|
Egy kérdést hadd tegyek fel.
Nem véletlen a HE-s Varga Zoli (wg_kezdo) vagy? |
(#724) Laikus válasza Misi Misi hozzászólására (#715)
|
Válasz •
|
Júl 15, 2010 |
|
A síneknél nem okozna problémát, szerinted, hogy szabadon vannak és össze-vissza terheljük őket?
Illetve, hogy jó hosszúak.
Mondjuk még az is megfordult a fejemben, hogy a vevő résznél egy opto csatolót iktatok be és akkor elvileg nem okozhat gondot a fesz ingadozás.
Ha működne akkor valóban csak a méretekkel lehet gond vagyis nem fér bele a vezérlés a mozdonyba
|
(#726) Abs válasza Misi Misi hozzászólására (#716)
|
Válasz •
|
Júl 15, 2010 |
|
Hát, ami ezt tudja azt már forgalomszimulációs szoftvernek hívják. Az általad körülírt dolgokat leginkább a Trainz (TRS) elégíti ki. Ez egy - eredetileg - terepasztal-szimulátor program. Könnyen építhetsz pályát, automatizálhatod a vonatközlekedést, sőt, akár be is ülhetsz egy-egy gép vezetőállására. De, mint mondtam, ez már messze nem terepasztal-tervező, hanem egy 3D-s vasúti szimulátor.
Abs |
(#734) Misi Misi válasza Laikus hozzászólására (#724)
|
Válasz •
|
Júl 15, 2010 |
|
Szerintem ez a szabadon futósdi nem probléma, a terhelést pedig érdemes úgy intézni, hogy szakaszokra bontani a pályát, és minden szakaszt külön betáplálni, persze nem muszály külön tápról. Azon is el kéne gondolkodni, hogy hogy lehetne megoldani a vonatok követését, tehát hogy pontosan tudjuk, hogy melyik vonat melyik pályaszakaszon van, ha később automatizálni akarjuk, vagy ha hosszabb alagutat készítünk...
Maga a mozdony vezérlő áramköre, vagyis ahogy más körökben hívják a dekóder, alig nagyobb egy pénzérménél szóval szerintem a helyhiány nem lenne gond. |
(#735) Misi Misi válasza Abs hozzászólására (#726)
|
Válasz •
|
Júl 15, 2010 |
|
Szia!
A trainzt használtad már?
Én csak láttam de nem gondoltam volna, hogy ilyet is tud. Amúgy igen én konkétan vezérlő szoftvert keresek. Tervező programot már találtam az a neve, hogy Cadrail. Nagyon jó program mert váltókat is lehet benne tervezni, az egész pálya egyedi "custom" felépítésű lehet. Épp elkezdtem egy új asztalt építeni és a váltókat ezzel terveztem, már meg is építettem egyet. Érdekessége, hogy itt is komplett pályát lehet felépíteni alagutakkal mindennel 3D-ben és még szimulálni is lehet vele a vonatforgalmat, de vezérelni nem tud. Arra gondoltam készítek én egy ilyen programot csak még eléggé az elején vagyok a dolognak.
|
(#737) Abs válasza Misi Misi hozzászólására (#735)
|
Válasz •
|
Júl 15, 2010 |
|
Szia!
Igen, a Trainz 2006 és a TRS2009 van meg. Ez igazából nem tervezőprogram, hanem egy játék. Nincsenek benne sínkészletek, a vágányt úgy húzod, ahogy akarod. Telepíthetsz jelzőket, útátjárókat, magyar járművekkel közlekedhetsz. Javaslom a hazai Trainz közösség fórumát, melyet a www.trainz.hu címen érsz el.
Abs |
(#743) Frankye válasza Misi Misi hozzászólására (#735)
|
Válasz •
|
Júl 16, 2010 |
|
A RailRoad&Co. az, ami Neked kell!
Ez a linkje.
Sajnos nem free szoftver, de igen magas minőséget képvisel a fejlesztője. |
(#744) lidi válasza Frankye hozzászólására (#743)
|
Válasz •
|
Júl 16, 2010 |
|
Hmm, magas minőségű fejlesztő, ez jól hangzik |
(#746) Misi Misi válasza Frankye hozzászólására (#743)
|
Válasz •
|
Júl 16, 2010 |
|
Húúú. Hát ez nagyon durva. Gyakorlatilag minden van amit az ember csak el tud képzelni. Nem csak az összes DCC rendszert képes felismerni a kézivezérlőjük, de még a jelzőlámpát is is mutatja, oda se kell figyelni a vonatra és lehet irányítani. Nekem úgy tűnik, mintha a Lenz xbus-t használná amit a Roco, mert csak 31 vezérlőt lehet egyszerre bekötni, viszont ettől szerintem nem is kell több. Ami az árakat illeti, csak a legalapabb trainkontroller is kétszáz eurón felül van, úgyhogy egyhamar nem lesz ilyenem, viszont adott pár ötletet! Köszi! |
(#770) Frankye válasza Misi Misi hozzászólására (#746)
|
Válasz •
|
Júl 18, 2010 |
|
Örömmel olvasom! Ha jól emlékszem, akkor volt demo verziója is a szoftverének. Hogy most van-e, nem tudom, de az is használható volt.
Ja, és segítőkész nagyon a fejlesztő, írtam Neki egyszer egy problémámmal kapcsolatban, a borzalmas, tört angolságom ellenére egy-két napon belül válaszolt, igen segítőkész volt.
Remélem, mész ezzel valamire! |
(#839) zoli19981019 hozzászólása
|
Válasz •
|
Júl 21, 2010 |
|
én találtam egy oldalt a Bővebben:link-t és ott minden megvan ami kell a terepasztal vezérléséhez |
(#843) cs.csaby válasza Misi Misi hozzászólására (#734)
|
Válasz •
|
Júl 21, 2010 |
|
Helló!
Szerintem a pályát mondjuk 20 centis szakaszokra kéne osztani és a vagonok kerekébe a műanyag szigetelést megkerülve egy ellenállást (SMD) kellene forrasztani. Akkor ha a szakaszokat külön táplálod, visszajelzőfényeket tehetsz egy táblába a pályád vonalvezetésének megfelelően és akkor látod, hogy melyik pályaszakasz foglalt.
Üdv: Csaba |
(#845) Misi Misi válasza cs.csaby hozzászólására (#843)
|
Válasz •
|
Júl 21, 2010 |
|
Szia! Én is ilyesmire gondoltam. Nekem is legjobban a áram érzékelős visszajelzés tetszik, a reed-es meg a reflexiós, vagy transzmissziós optomegoldás nem nagyon tetszik, mert mindegyiknél látszanak a szenzorok a pályán. Azt szintén jó ötletnek tartom, hogy minden kocsi valamilyen formában vezessen áramot, mert csak így lehet nyomonkövetni a teljes szerelvényt.
Én arra gondoltam, hogy a pályát fő- és alszakaszokra bontanám. A főszakasz három alszakaszból állna. Az alszakaszok közül a két szélső rövidebb lenne, max 40cm, és azoknak a segítségével állítanám meg a vonatokat, vagyis azok lennének a féktávok, ha éppen a vonatnak meg kell állnia.
Tulajdonképpen az állomásokon a vágányokon és a nyílt pályán kéne csak 1-1 ilyen szakaszolást csinálni, az elég is lenne.
csak azt nem tudom még, hogy a visszajelzést hagyományos S88-as kommunikációval csináljam, vagy próbáljak meg kitalálni valami újat... |
(#852) cs.csaby válasza Misi Misi hozzászólására (#845)
|
Válasz •
|
Júl 22, 2010 |
|
Mondjuk a leg egyszerűbb a reed-relé lenne, csak elég rondán néz ki a pályán... Bár ha izom brutál extra power mágneseket teszel a kocsik aljára akkor a talpfák alá a kőágyba lehetne süllyeszteni őket...
Üdv:Csaba |
(#859) Frankye válasza cs.csaby hozzászólására (#852)
|
Válasz •
|
Júl 22, 2010 |
|
Ha za emlékezetem nem csal, akkor valaha régen, talán a PIKO gyártott olyan TT vágányokat, amelyeknél a műanyag keresztaljak közül egybe-egybe be volt építve pici REED cső. (Hogy aztán lehet-e ilyet kapni még, nem tudom, de egy elég kicsi csövecske kis ügyességgel elrejthető a sínszálak között, szerintem.) |
(#863) cs.csaby válasza Frankye hozzászólására (#859)
|
Válasz •
|
Júl 22, 2010 |
|
Ha lehet is kapni, a "szakmát" ismerve, elég borsos ára lehet. Szerintem egyszerűbb házilag mókolni valamit... |
(#865) Frankye válasza cs.csaby hozzászólására (#864)
|
Válasz •
|
Júl 22, 2010 |
|
Ha az ágyazat alá kerülne, akkor érzéketlenné válna? Vagy nem próbálatd még? |
(#869) cs.csaby válasza Frankye hozzászólására (#865)
|
Válasz •
|
Júl 22, 2010 |
|
Nem próbáltam, de szerintem ez így működhetne. Mivel a talpfák alja alatt van, így be lehet szórni zúzottkővel
Szerk: Ha szeretsz szöszölni és biztosra akarsz menni, annyira hozd fel, hogy a talpfák tetejével legyen kb. egy vonalban a cső teteje és akkor egy pici réteg kavics+ esetleg egy csipet homok el is fedi zsírul. |
|
(#872) Frankye válasza cs.csaby hozzászólására (#869)
|
Válasz •
|
Júl 22, 2010 |
|
Tökre igazad van!
Ez az az ötlet-kategória, amire azt szoktam mondani: Akkora ötlet, hogy kár, hogy nem nekem jutott eszembe! |
(#885) cs.csaby válasza Frankye hozzászólására (#872)
|
Válasz •
|
Júl 22, 2010 |
|
Köszi |
(#896) cs.csaby válasza Frankye hozzászólására (#872)
|
Válasz •
|
Júl 22, 2010 |
|
A technikát persze tesztelni kell de a 845-ös hozzászólásomba linkelt helyen lehet kapni izmos mágneseket aránylag kis pénzért, persze nem tudom, hogy egy nagyobb vasúti flottát érdemes-e felmágnesezni... Lehet ki kéne valami okosságot találni az ellenállásos szakaszolásos dologra.
Üdv:Csaba |
(#903) cs.csaby válasza Frankye hozzászólására (#897)
|
Válasz •
|
Júl 22, 2010 |
|
Várok valami szakira, aki megmondja, hogy ha a motor (mozdony) ellenállásával közel egyező értékű ellenállást tennénk a kerekekre, a betáplálással párhuzamosan meg egy LED-et előtétellenállással, működne-e a dolog?
Üdv: Csaba |
|
(#905) Frankye válasza cs.csaby hozzászólására (#903)
|
Válasz •
|
Júl 22, 2010 |
|
Öööö... Ez nem teljesen világos. Hogy érted, hogy működne-e a dolog? Világítana-e a LED? |
(#909) cs.csaby válasza Frankye hozzászólására (#905)
|
Válasz •
|
Júl 22, 2010 |
|
Bocsi, szerkesztettem az előző hozzászólást, tettem bele képet hirtelen A led tuti világítana, csak a trafónak nem-e lenne gond, tehát nem-e folyhatna túl nagy áram az ellenálláson? (a keréknél) |
(#916) lidi válasza cs.csaby hozzászólására (#903)
|
Válasz •
|
Júl 22, 2010 |
|
Hát ez így nem jó, mért folyna a leden meg ellenálláson át, ha mehet mellette a dróton is amivel áthidaltad ? |
(#917) Frankye válasza lidi hozzászólására (#916)
|
Válasz •
|
Júl 22, 2010 |
|
Így van. Elektronikai alapszabály, hogy az elektronok a kisebb ellenállás felé közlekednek. Nem buták ők, csak elektronok. |
(#920) cs.csaby válasza Frankye hozzászólására (#917)
|
Válasz •
|
Júl 22, 2010 |
|
Hogy mennyire igazad van! Úgylátszik elfáradtam ma kicsit Na mind1, köszi! És ha egy tranyó bázisát kötném a földfelőli (negatív) oldalra és az kapcsolgatná a LED-et ha éppen folyik áram? |
(#921) lidi válasza cs.csaby hozzászólására (#920)
|
Válasz •
|
Júl 22, 2010 |
|
Tulajdon képen mit szeretnél ? Mikor világítson a led ? |
(#922) cs.csaby válasza lidi hozzászólására (#921)
|
Válasz •
|
Júl 22, 2010 |
|
Hát a probléma az volt, hogy ha vonat tartózkodik a szakaszon, visszajelzést lehessen róla kapni. |
(#948) lidi válasza cs.csaby hozzászólására (#922)
|
Válasz •
|
Júl 22, 2010 |
|
Analóg, vagy digitális rendszer ? Mármint a vonatok vezérlése, sima pikó trafós, vagy DCC ? |
(#955) cs.csaby válasza lidi hozzászólására (#948)
|
Válasz •
|
Júl 22, 2010 |
|
én csak analógban gondolkodom, véleményem szerint, (bár jópofa úri huncutság) a digitális cuccok elvesznek valamit az egész lényegéből... |
(#958) lidi válasza cs.csaby hozzászólására (#955)
|
Válasz •
|
Júl 22, 2010 |
|
hmm nem vesz az el semmit, inkább hozzárak, pl kapcsolható vagon és vonatvilágítás, szakaszhatárok nélkül, 1 vágányon annyi mozdony amennyi csak elfér, stb. Annyira már nem úri dolog, modellek áraihoz képest a digitalizálás már elenyészik, pláne ha házilag csinálja az ember.
Hát analógban kemény dió, mivel nincs mindig áram alatt a pálya, és akkor is detektálni kéne valahogy a foglaltságot. Valami nagyfrekis jelet kéne bevezetni, amit elhangolna a gördülőállomány ha rááll.
|
(#959) cs.csaby válasza lidi hozzászólására (#958)
|
Válasz •
|
Júl 22, 2010 |
|
Ez már rátok vár mert én (még) nem tartok itt elektronikailag. De akkor ezek szerint megoldható. És digitálisan? Hogy nézne ki a dolog? |
(#961) lidi válasza cs.csaby hozzászólására (#959)
|
Válasz •
|
Júl 22, 2010 |
|
Digitális rendszernél annyival könnyebb a helyzet, hogy mindig van feszültség a pályán. A világítós vagonok, mozdonyok dekóderei alapból felvesznek pár mA-t. És ilyenkor "csak" ezt a fogyasztást kell detektálni. A nem világítós vagonok kerekeit meg belül össze kell festeni valami vezető festékkel (pl szélvédő fűtés javító), hogy azok is fogyasszanak mondjuk 5mA -t tengelyenként. Így akár egy leakadt vagont is észre tudsz venni. Mindenesetre elektronika ide is kell, de itt pl lehet figyelni egy ellenálláson eső feszültséget (amit a vagonok fogyasztása,ill. az átfolyó áram okoz), és azt felerősíteni egy műveleti erősítővel. |
(#962) cs.csaby válasza lidi hozzászólására (#961)
|
Válasz •
|
Júl 22, 2010 |
|
De ebben az esetben is kell szakaszolni a pályát és azokat külön betáplálni nem?
És a szakaszokat külön figyelni. |
(#963) lidi válasza cs.csaby hozzászólására (#962)
|
Válasz •
|
Júl 22, 2010 |
|
Igen, szakaszolni azt kell. |
(#1054) zoli19981019 hozzászólása
|
Válasz •
|
Júl 25, 2010 |
|
hogyan lehet az autókat irányittani a terepasztalon? |
(#1057) SzervízMacska válasza zoli19981019 hozzászólására (#1054)
|
Válasz •
|
Júl 25, 2010 |
|
Tudomásom szerint az útburkolat felülete alá acélhuzalt építenek be. Ezt követi a jármű a kormány-összekötőjéhez rögzített mágnes segítségével. |
(#1068) Antal Miklós válasza cs.csaby hozzászólására (#869)
|
Válasz •
|
Júl 26, 2010 |
|
Szia, csak most olvastam a hozzászólásodat, én Hall IC-vel oldottam meg a visszajelzést, és a mozdonyok aljára is mágnes került. A távpolság a kettő között kb 2-3 mm. Üzembiztos.
Előnyei ma Hall IC-nek, közvetlenül a TTL logika fel tudja dolgozni. Beszerezhetőség: némelyik számitógép billentyüzetben van, föleg a régebbi kiadásokban. (A mai billentyüzetek csak nyomógombok, néha a pattanást is lehet érezni, a Hall IC-s billentyüzet sokkal lágyabb, de ha leszededd a müanyag házat a nyákon már látható, hogy az egyes gombokhoz 3-4 vezeték sáv is megy) Általában a Hall IC-k nyitot kollektorral rendelkeznek, egy 2kohm a +5V táp felé és máris TTL logikád van. Sok sikert |
|
(#1069) Antal Miklós válasza lidi hozzászólására (#961)
|
Válasz •
|
Júl 26, 2010 |
|
Ha a betápláló ágba két egymással ellentétesen kötött diódát teszel akkor a feszültség esést a diódákon detektálni lehet. Ez a dinamikus foglaltság jelzés. |
(#1134) cs.csaby válasza Antal Miklós hozzászólására (#1069)
|
Válasz •
|
Júl 28, 2010 |
|
Köszi!
Sok kísérletezést megúsztunk asszem' |
(#1148) ati101 válasza cs.csaby hozzászólására (#864)
|
Válasz •
|
Júl 28, 2010 |
|
A LOMEX-nél időnként lehet 1,3x10mm SMD reed -et kapni (100Ft alatt) , ez még a TT sinek közé is lötyögve befér, ha jó erős mágnest meg a rossz CD vagy DVD olvasó fejéből lehet szószerint Idézet: „kibányászni” ! Nekem ez már 2cm távolságból is kapcsolta a reed csövet! |
(#1183) Frankye válasza ati101 hozzászólására (#1148)
|
Válasz •
|
Júl 29, 2010 |
|
Hm. Ez nem rossz ötlet, köszi! |
(#1199) cs.csaby válasza ati101 hozzászólására (#1148)
|
Válasz •
|
Júl 29, 2010 |
|
Itt a 20. kerületben is van egy elég jó kis bolt a Jókai Mór utcán a Tátra tértől (Szögker is ott van) haladva a Határ út felé a villamos vonalán, az antenna bolt mellett. A Tátra tértől 3 utca, ott sem túl drága. |
|
|
2024. Nov, 20. Sze 0:06:27 |
|
Jelenleg 7 fő olvassa az oldalt |
|
|