Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
 
 
 
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Fórum témák
Fórum » Terepasztal vezérlés és elektronika
Terepasztal vezérlés és elektronika
Témaindító: nzozz, idő: Júl 14, 2010
Témakörök:

Lapozás       7/74    
(#8147) diesel693 válasza vasasgabri hozzászólására (#8146) Válasz Márc 11, 2012
Hurok modulra ennél a felépítésnél valóban nincs szükség. A szakaszolt (kiszigetelt) pályaszakaszokat viszont kapcsolókkal kell ellátni, amelyekkel az illető szakasz csatlakoztathatóvá válik vagy ahhoz a pálya részhez amelytől el lett szigetelve, vagy valamelyik, ill. bármelyik vezérlő egységhez.
(#8148) vasasgabri válasza diesel693 hozzászólására (#8147) Válasz Márc 11, 2012
Köszönöm! A kiszigeteléshez amikor kapcsolót teszek be azokhoz is van kész megoldás amit meg lehet venni vagy azokat forrasztani kell?
(#8150) diesel693 válasza vasasgabri hozzászólására (#8148) Válasz Márc 11, 2012
Csatlakozó sínek ugyan vannak, de általában forrasztást szoktunk alkalmazni. Ilyenkor nagy gondossággal kell eljárni, hogy a műanyag "talpfa" meg ne olvadjon. Ajánlatos egy hibás vagy nem túl értékes síndarabon gyakorolni a forrasztást. Jó páka, jóminőségű forrasztóón és gyors munka szükséges, valamint abszolut tiszta sínfelület.
(#8151) Frankye válasza vasasgabri hozzászólására (#8148) Válasz Márc 11, 2012
Vagy betápláló sínszakaszokat kell betenned (a leválasztott szakaszokon bárhová), vagy a sínszálakra kell forrasztanod. Milyen méretben építesz?
(#8154) vasasgabri válasza diesel693 hozzászólására (#8150) Válasz Márc 11, 2012
Munka helyemen kapok egy kis segítséget kölcsön adják a forrasztót a műszerészek, meg van egy kis gyakorlatom mert szoktam forrasztani bent meg hegesztő is vagyok. A jelzők működtetését redcsővel jobb megoldani vagy jelfogóval?
(#8156) diesel693 válasza vasasgabri hozzászólására (#8154) Válasz Márc 11, 2012
Gondolom REED relére gondolsz. Az csak pillanatnyi kontaktust szolgáltat, amennyiben a jelző nem öntartó, vagy fényjelzőről van szó, a beállított állapot fenntartásáról külön megoldással kell (pl. bipoláris relével vagy elektronikus megoldással) kell gondoskodni.
Elektronikus megoldás pl. egy tranzisztoros, billenthető multivibrátor.
(#8157) vasasgabri válasza diesel693 hozzászólására (#8156) Válasz Márc 11, 2012
Köszönöm a válaszaidat akkor majd jobban utána olvasgatok hogy valamennyire képben legyek.
(#8163) Frankye válasza vasasgabri hozzászólására (#8157) Válasz Márc 12, 2012
Neked is azt tudom mondani, amit a többieknek: Ha kell, szívesen segítek.
(#8171) vasasgabri válasza Frankye hozzászólására (#8163) Válasz Márc 12, 2012
Mihelyt abba a stádiumba jutok biztos hogy kérek segítséget.
(#8202) Antal Miklós válasza vasasgabri hozzászólására (#8154) Válasz Márc 13, 2012
A sinszál gyors forrasztásához ajánlom a rozsdaoldó felhasználását.
Bármilyen oxidos fémfelület (nem aluminium) gyorsan és biztosan forrasztahtó, mert a rozsdaoldó foszforsav és víz keveréke. Egy cseppet teszel a forrasztóónnal a kívánt felületre és már forrasztható is.
Azért nem kell beáztatni.
Ha a sinszálak csatlakozásánál forrasztot be a vezetéket, ahol nincs talpfa létra, akkor még nem is fog látszódni, mert a később felhelyezendő zuzott kő ágyazat eltakarja.


(#8204) vasasgabri válasza Antal Miklós hozzászólására (#8202) Válasz Márc 13, 2012
Köszönöm a tippet.
(#8207) TTomi válasza Frankye hozzászólására (#8139) Válasz Márc 13, 2012
Köszönöm a választ, 1-2 amper fog futkározni a vezetékekben. Ezek szerint a 0,75 mm2 keresztmetszetű vezeték bőven jó lesz ami nekem van.
(#8418) vasasgabri hozzászólása Válasz Máj 7, 2012
Sziasztok!

Van egy asztalom amin a felső szintet automatizálni szeretném analóg üzemmódban, és ehez szeretnék kérni tanácsot. Az asztalom terve a mellékelt képen, már a sínek megvannak és az ágyazat le van ragasztva.Nem vagyok valami jártas az elektronikában.

Terepasztalo...jpg
 
(#8428) Frankye válasza vasasgabri hozzászólására (#8418) Válasz Máj 8, 2012
Mit szeretnél "automatizálni" rajta? Ez azért fontos!
(#8429) vasasgabri válasza Frankye hozzászólására (#8428) Válasz Máj 8, 2012
Szia! Azt szeretném hogy a két vonat felváltva tudjon menni.
(#8439) Frankye válasza vasasgabri hozzászólására (#8429) Válasz Máj 9, 2012
És addig a másik szerelvény hol állna? (Sajna a kép felbontása elég kicsi, nem nagyon látszanak rajta a feliratok...)
(#8440) vasasgabri válasza Frankye hozzászólására (#8439) Válasz Máj 9, 2012
A pálya szakasz egyik végén két vágányos állomás van és itt lenne két vonat az egyik kimegy majd vissza jön és a másikat indítja ezt szeretném folyamatosra tenni.
A képre kattintva nekem nagyobb lett.
(#8451) Frankye válasza vasasgabri hozzászólására (#8440) Válasz Máj 11, 2012
OK, így már világos, mire gondolsz. (Nagyobb, de én ezt már nem látom...)
(#8452) vasasgabri válasza Frankye hozzászólására (#8451) Válasz Máj 11, 2012
Tudsz abban segíteni hogy mik kellenek hozzá (relék,kapcsolók,stb...)?
(#8454) Frankye válasza vasasgabri hozzászólására (#8452) Válasz Máj 12, 2012
Egy flip-flop áramkört kell hozzá építeni, amelyet a bejáró vonat állít át a másik állásába. Egy kis elektronika az egész.
(#8457) vasasgabri válasza Frankye hozzászólására (#8454) Válasz Máj 13, 2012
Esetleg több infót tudsz adni hogy én is meg tudjam csinálni?
(#8458) Frankye válasza vasasgabri hozzászólására (#8457) Válasz Máj 14, 2012
Körbenézek, és ha találok, felteszem a kapcsolást.
(#8492) PikoDCC hozzászólása Válasz Jún 3, 2012
Ha egy visszafordító hurkot szeretnék digitális rendszerben akkor mi szükséges? Én úgy tudom hogy kell egy ilyen elektronika és még talán le kell szigetelni azt a szakaszt?
(#8493) Frankye válasza PikoDCC hozzászólására (#8492) Válasz Jún 3, 2012
Nézz körül ezen az oldalon!
(#8494) PikoDCC válasza Frankye hozzászólására (#8493) Válasz Jún 3, 2012
Köszi ismerem ezt az oldalt és tudom hogy az a hurok modul kell csak hogy nem kell pluszba kulon táp vagy valami ilyesmi csak szigetelők. Én még a digitools.hu oldalon talaltam ilyet de az 10-11ezer forint, de azt nem tudom hogy a trainmodulesban mennyibe kerül.
(#8497) Frankye válasza PikoDCC hozzászólására (#8494) Válasz Jún 4, 2012
Ahogy én látom, külön tápot nem igényel, csak ki kell szigetelni a hurkot. Az árról (és a biztonság kedvéért a tápról is!) kérdezd meg Őket.
(#8498) woody hozzászólása Válasz Jún 4, 2012
Sziasztok. Kéne egy kis segítség tillig 86112-es alsóállítómű bekötéséhez /analóg/. Ha tudnátok kapcsolási rajzot küldeni hálás lennék. E-mail: ***@***.**. Előre is köszönöm woody!

Moderálva: Frankye
(#8499) Frankye moderátori válasza woody hozzászólására (#8498) Válasz Jún 4, 2012
A fórumban nem kérünk segítséget privátba, mert azzal épp a fórum lényege vész el, hogy ti. a tudás és az információ megmarad, "örökre".
Az e-mail címed pedig soha ne írd ki nyilvános oldalra, hacsak nem vagy mazochista, és szereted, ha levélszemetekkel árasztják el a postafiókodat, mert a spammer-botok épp erre vadásznak!
Akinek az e-mail címed kell, megtalálja az adatlapodon.
(#8500) woody hozzászólása Válasz Jún 4, 2012
Köszike ezt nem tudtam most fórumozok először, azért a segítséget megköszönöm. Woody
(#8501) Frankye válasza woody hozzászólására (#8500) Válasz Jún 4, 2012
Igazán nincs mit. Majd belejössz.
(#8502) PikoDCC válasza woody hozzászólására (#8498) Válasz Jún 4, 2012
Nem tudom, hogy ez segít-e, de elvileg itt van a bekötése, link (Ha google chrom-mal nyitod meg akkor nem kell letölteni. )
(#8594) moric15 hozzászólása Válasz Jún 20, 2012
Hali!
Van egy öregecske terepasztalom, 4-5 mozdonnyal amit nem akarok digitalizálni ám szeretnék többcsatornás PWM mozdonyvezérlést megvalósítani. Modellvasútelektronikában nincs gyakorlatom (inkább rádiótechnikával foglalkoztam) ezért szeretnék tanácsot kérni gyakorlatban bevált vezérlőáramkörök megépítésére gyakorlottabb vasútmodellezőktől. A mozdonyok sebességszabályzása illletve irányváltása lenne a feladat. Minden ötletet szívesen fogadok.
(#8624) Botond hozzászólása Válasz Júl 4, 2012
Sziasztok!

Én nem rég (FÉL éve) kezdtem modellezni. Szeretnék tőletek tippeket kérni hogyan kezdjek a digitalizáláshoz. Milyen dekódert vegyek ami olcsó és jó (PIKO mozdonyom van H0-ás méretben) mivel szűkösek az anyagi kereteim.

Előre is köszönöm:Botond
(#8626) nohab 74 válasza Botond hozzászólására (#8624) Válasz Júl 4, 2012
Szia! Ha már van mozdony és nincs digitálisan előkészítve akkor mard analógba. Digitalizálni akarod a mozdonyokat akkor ide fordulj tanácséért Bővebben: Link
(#8827) crista.neuralis hozzászólása Válasz Szept 18, 2012
Segítséget szeretnék kérni egy friss probléma megoldására. Tegnap a diorámakészítéses video alapján megépítettem a sínjeim alá az ágyazatot és ma vettem észre, hogy az érintett szakaszokon zárlat lett. Eddig nem volt, mert már az üzemelő részt csináltam meg. Az a kérdésem, hogy szerintetek szedjem szét (a mára már kőkeménnyé szilárdult)az töltésből a síneket? Vagy mi okozhat zárlatot? Belemértem a töltésbe de ott nem volt mérhető ellenállás. Az érintett szakaszt kiszigetelve mindenhol máshol normális a pálya.
Várom mihamarabbi megoldásaitokat. Előre is köszönöm mindenkinek a segítséget.
(#8830) TTomi válasza crista.neuralis hozzászólására (#8827) Válasz Szept 18, 2012
Szia!
Elméletileg ha ragasztó kiszárad annak szigetelnie kellene nem pedig vezetnie. Ha nem tudsz ellenállást mérni, akkor van zárlat ha nullát mutat a műszer, ha egyest akkor pedig szakadás van. Esetleg még az lehet hogy ha nincs parafa a sín alatt akkor a fa átázott és az okozhatja a zárlatot. Csak nem került fém a ragasztóba!(asztalon maradt vezetékér darabok)
(#8838) crista.neuralis hozzászólása Válasz Szept 26, 2012
Nagyon köszönöm az előző kérdésemre a választ. Valamennyi alapvető elektronikai tudásom van. Áramkörök tervezésében viszont nincs tapasztalatom. Segítséget szeretnék kérni egy elgondolásom megvalósításához. Az 5let a következő: van egy kétvágányos (beállós) fűtőházam. A tetejét szerencsére nem ragasztottam le, ha esetleg "baleset" történne odabent. Ennek elkerülése végett kellene nekem egy olyan áramkör ami megszakítaná a sínben futó egyenáramot egy érzékelő (analóg kapcsoló stb) segítségével, amikor a mozdony beállt a helyére. Természetesen a mozdony benntartózkodása alatt végig zárná az érzékelőt. Azt kellene még tudnia a technikának, hogy csak a bemeneti polaritást szakítsa meg, azt a polaritást ne amivel majd kitolathat a pályára. Szóval összefoglalva kellene egy polaritásfüggő megszakító áramkör ami akkor működik amikor az érzékelő aktív. Bocsánat, hogy ilyen bő lére eresztettem de szerettem volna egyértelmű lenni. Előre is köszönöm a hozzáértők válaszait.
(#8841) Frankye válasza crista.neuralis hozzászólására (#8838) Válasz Szept 26, 2012
Mi sem egyszerűbb ennél: kell egy teljesítmény-dióda, amelyet úgy kell bekötni, hogy az egyik sínszálat megszakítod, és a két, szakadással védett vég közé kötöd be a diódát. Így, ha a mozdony bejárt, nem kap tovább áramot, míg ha megfordítod a menetirányt (polaritás), akkor ki tud járni simán.
Ha nem világos, akkor rajzolok.
(#8844) crista.neuralis hozzászólása Válasz Szept 27, 2012
Köszi a választ. Úgy szeretném megoldani, hogy ha a mozdony bent áll a remíz ben akkor egy visszajelzö led égjen a kezelőfelületen. Meg ugye az előbbi hozzászólást is teljesítse az áramkör.
(#8845) Frankye válasza crista.neuralis hozzászólására (#8844) Válasz Szept 27, 2012
Na a zöld LED már más kérdés. Az előbbieket teljesíti. A zöld LED-hez kell még egy jelfogó, két érzékelővel. Ezek lehetnek akár optoelektronikai, akár elektromechanikusak. Az első (befelé irányban nézve) az "oldó, a belső a "meghúzó". Amikor halad befelé a mozdony, először oldja (az amúgy is "oldott") jelfogót, majd behúzza. Visszafelé ugyan ez, csak fordítva. A jelfogó kimenetére mehet a LED, előtét-ellenállással, persze!
(A zöld helyett én pirosat tennék, a vasútüzemben ez jelenti a foglaltságot.)
(#8846) Frankye válasza Frankye hozzászólására (#8845) Válasz Szept 27, 2012
Illetve, jobban átgondolva, egy antiparalel bekötött LED is megfelel(ne), de ebben az esetben a feszültség nem állandó, így az átfolyó áram mennyisége, és ebből adódóan a LED fényereje sem. Ha pl. egyáltalán nem kap áramot a szakasz, akkor sötét lesz a LED, pedig a szakasz foglalt.
(#8847) crista.neuralis hozzászólása Válasz Szept 27, 2012
Jó az elgondolás már csak valahogy fix áramot kellene adni a LED eknek.
(#8848) Abs válasza crista.neuralis hozzászólására (#8847) Válasz Szept 28, 2012
(#8849) Frankye válasza Abs hozzászólására (#8848) Válasz Szept 28, 2012
Nem rossz, de 0 (nulla) Volt feszültség mellett (pontosabban: a LED nyitófeszültségénél alacsonyabb feszültség esetén) a LED nem fog világítani.
(#8919) crista.neuralis hozzászólása Válasz Okt 1, 2012
Erre a kapcsolásra bukkantam a Claus Dahl Modellvasúti elektronika a járműben és a pályán c. könyvben (Cser kiadó 2008) szerintetek lehetne a MBd negált jeléről egy egyenirányítókapcsolást működtetni?

LastScan.jpg
 
(#9030) SzervízMacska válasza crista.neuralis hozzászólására (#8919) Válasz Okt 2, 2012
Szia. A rajzokon egyen feszültség szintek vannak megadva, amiből az következik, hogy a kimeneten is egyen jelenik meg. Innentől nehezen értelmezhető a k érdésed...
(#9032) etwg válasza crista.neuralis hozzászólására (#8844) Válasz Okt 2, 2012
2 ellenállás (kb 470Ohm) egy mondjuk +12 V áramforrásra kötve az állo mozdonyon átvezetve meggyujt simán egy LED-et. Azaz a korábbi hsz-ban ajánlott megoldás (dioda) meggátolja, hogy a mozdony tovább menjen, a LED meg felgyullad, hogy beért a mozdony és bent áll a vágányon.

Pl. igy.

depo.jpg
 
(#9038) crista.neuralis hozzászólása Válasz Okt 2, 2012
Úgy értettem az egyenirányítást, hogy a kimenő jel aktiválna egy olyan kapcsolást ami mindegy milyen polaritású feszültség (menetirány) megy a sínre akkor is olyan polaritást enged csak tovább ami kifelé hajtaná a mozdonyt. Amúgy, ha megtámogatom a rajzod alapján a ledet akkor a 12V nem hajtja meg az elektromotorját a mozdonynak? Ha nem akkor bocsi a kérdésért de ha igen akkor ott a probléma, hogy nem lehet megállítani a mozdonyt csak feszültség legapcsolásával akkor meg a led sem ég.
(#9068) etwg válasza crista.neuralis hozzászólására (#9038) Válasz Okt 3, 2012
Az elsö feladatot hibátlanul elvégzi a D1 dioda. Az beenged minden mozdonyt balról jobbra a diodáig, de nem tovább (az utolso kerék is a diodán tul lesz jobbra). Vissza meg simán kimegy a mozdony (mintha ott sem lenne a dioda)

Azért vannak az áramkörben az ellenállások, hogy ne hajtsa meg a mozdony motorját. Azaz a LED világitani fog, de a mozdony állni fog benn a mozdonyszinben.
Ha megforditod a trafon a polaritást, akkor meg kimegy onnan. Azért kell a két áramforrást is elkülöniteni.
A TÁP lehet akár egy kicsi telefontáp stb. is, amit bedugsz a stekkerbe, és semmi köze a sinben levö áramhoz, ami a mozdonyokat hajtja.
(#9122) etwg válasza crista.neuralis hozzászólására (#9038) Válasz Okt 4, 2012
Bocs azt elfelejtettem megkérdezni vagy nem találtam eddig, hogy analog vagy digitál modellvasutról van szó.
Az analogra minden érvényes, amit leiratm a digire már kevésbé.
A digire a LED dioda valoszinüleg müködni fog (mozdony/dekoder függö), de a D1 dioda nem fogja megállitani a mozdonyt.
Az már egy kicsit komolyabb dió.
Lapozás       7/74    
Frissek
  2024. Nov, 20. Sze
12:46:49
  Jelenleg 13 fő olvassa az oldalt
Hirdetés