|
Váltók, vágányzat készítése házilag
|
Témaindító: Váltógyártó, idő: Márc 15, 2013
Témakörök:
|
|
(#38408) Váltógyártó hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 17, 2014 |
|
A TEMOFESZTEN szerettem volna megépíteni egy ROCO R9-R10 geometriájó 60°-os hózentrógert, sajnos azonban a kis szögű íves átszelésen siklottak a hosszú kéttengelyes kocsik. A probléma abból adódott, hogy az ív miatt a kerekek a külső ívnek feszültek. A belső ívnél lévő vezetősín csúcspontján már áthaladt a kerék, viszont a külső íven futó kerék még nem érte el a szívdarabot. Miután a belső támasztás megszűnt, a külső meg még nem jött létre, ezért a kerék felugrott a szívdarabra. Sajnos a tervezéskor nem számoltam a valódinál jóval nagyobb nyomvezetési méretekkel!
A megoldás az lesz, hogy az íves átszelés külső száraiba be kell iktatni egy egyenes szakaszt, de emiatt újra kellett tervezni az egészet, le kellett mondani a szép hosszú kitérőről, és szét kellett bombázni az egész eddigi melót!
Baker kolléga, a te íves cuccodnak is ez lesz a baja!
Az első kép az új terv, a második az eredeti. |
|
(#38409) Váltógyártó válasza Váltógyártó hozzászólására (#38408)
|
Válasz •
|
Okt 17, 2014 |
|
Sírni tudnék... |
|
(#38417) BR95 válasza Váltógyártó hozzászólására (#38409)
|
Válasz •
|
Okt 17, 2014 |
|
Részvétem! |
(#38418) baker6600 válasza Váltógyártó hozzászólására (#38408)
|
Válasz •
|
Okt 17, 2014 |
|
Én arról már lemondtam, meg az elég rövid, hogy beletervezzek egyenest.
Arról az angolról, amit mutattál tudnál küldeni képeket? Főleg a csúcssínek rögzítéséről. |
(#38446) róbertke válasza Váltógyártó hozzászólására (#38408)
|
Válasz •
|
Okt 18, 2014 |
|
Előbb -utóbb az kell Laci, hogy mi a te megrendelőid a méretarányunkhoz "adományként" viszünk neked rövid és hosszú tengelytávú 2tg valamint 4tg rövid és hosszú kocsikat. Ez méretarányonként 4db kocsit jelentene. Mozdonyokat meg akkor, amikor konkréttá válik, hogy építeni tudod a váltót. |
(#38475) Váltógyártó válasza baker6600 hozzászólására (#38418)
|
Válasz •
|
Okt 18, 2014 |
|
A Temofesztre készülődés lázában elfelejtettem feltölteni: |
|
(#38476) Váltógyártó válasza Váltógyártó hozzászólására (#38475)
|
Válasz •
|
Okt 18, 2014 |
|
|
|
(#38477) Váltógyártó válasza Váltógyártó hozzászólására (#38476)
|
Válasz •
|
Okt 18, 2014 |
|
És az állító talpfa: |
|
(#38478) Váltógyártó válasza Váltógyártó hozzászólására (#38409)
|
Válasz •
|
Okt 18, 2014 |
|
No, ez a v2.0 úgy néz ki már szépen működik!
Ehhez már nem csináltattam papírsablont, mert akkor nem tudtam volna haladni vele a héten. |
|
(#38479) Váltógyártó válasza róbertke hozzászólására (#38446)
|
Válasz •
|
Okt 18, 2014 |
|
Elég a hosszú kéttengelyes, csak azokkal szokott gond lenni, mert ott fordul el nagyon a kerék az érintő síkjától. |
(#38488) zsolesz74 válasza Váltógyártó hozzászólására (#38478)
|
Válasz •
|
Okt 19, 2014 |
|
Ennél már a "kiegyenesített" kereszt van bent? |
(#38490) Váltógyártó válasza zsolesz74 hozzászólására (#38488)
|
Válasz •
|
Okt 19, 2014 |
|
Igen, a külső ágak 70mm, a belsők 20mm hosszan egyenesek. |
(#38535) piltdownman válasza HOTotya hozzászólására (#38352)
|
Válasz •
|
Okt 20, 2014 |
|
Idézet: „Azért nagyon komoly sínhajlító szerszám!!! Milyen vezérlést készítettél hozzá....léptető vagy csak sima dc motorhajtás.....”
Thyssen liftek háromfázisú aszinkron motor meghajtója. Ha elfelejtené a CV-ket és beszorultok, engem lehet átkozni. Így kell bekötni:
|
|
(#38537) piltdownman hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 20, 2014 |
|
Itt az első kitérő, mely Váltógyártó Művész Úr szíves engedelmével az ő által közölt régi 286mm-es rajzra épült. Kb. harminc órában van, mivel segédeszközöket kellett csinálni.
A porelszívással meglepően sok időt vesztettem, a teszt kocsihoz elég volt öt perc.
A forrasztások rondák, de nem harisnyázom le őket, majd a következő 6 db szebb lesz.
|
|
(#38544) zsolesz74 válasza piltdownman hozzászólására (#38537)
|
Válasz •
|
Okt 20, 2014 |
|
|
(#38561) etwg válasza Váltógyártó hozzászólására (#38476)
|
Válasz •
|
Okt 20, 2014 |
|
S tudjátok hol van a valoságban ilyen váltokombinácio? |
(#38572) dani545 hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 20, 2014 |
|
Üdv!
Anno talán volt róla szó, de nem találom itt a topikban: nyák csíkokat hol lehet csináltatni? Vagy érdemes magamnak levagdosni?
Dani |
(#38573) Váltógyártó válasza piltdownman hozzászólására (#38537)
|
Válasz •
|
Okt 20, 2014 |
|
Nagyon jó elsőre, bár a forrasztásokon még van mit csiszolni!
Amit javasolnék, hogy azon a talpfán, ahonnan kezdődik a csúcssín hajlása, kicsit erősebb forrasztást csinálj (piros pöttyök), és a forrasztás után a sárgával jelölt részen csiszold le a sín talpát, hogy a csúcssín könnyebben hajoljon!
Sajnos ennél jobb képem nincs a lecsiszolt síntalpról.
A tesztkocsi is ötletes, de hosszabbra kéne építeni, mert ahol egy forgózsámoly még átmegy, ott egy hosszabb kéttengelyes még megszorulhat. Én 55mm-es tesztkocsit csináltam. |
|
(#38575) Váltógyártó válasza etwg hozzászólására (#38561)
|
Válasz •
|
Okt 20, 2014 |
|
Például Zircen! |
|
(#38578) Váltógyártó válasza piltdownman hozzászólására (#38537)
|
Válasz •
|
Okt 20, 2014 |
|
Idézet: „... és a forrasztás után a sárgával jelölt részen csiszold le a sín talpát ...”
No, ezt egy kicsit hülyén fogalmaztam meg!
Természetesen lecsiszolni még a forrasztás előtt kell, attól a talpfától kezdve, ahol majd az utolsó forrasztás lesz! |
(#38581) Váltógyártó válasza etwg hozzászólására (#38579)
|
Válasz •
|
Okt 20, 2014 |
|
Én sokról, te melyikre gondolsz? |
(#38583) etwg válasza Váltógyártó hozzászólására (#38581)
|
Válasz •
|
Okt 20, 2014 |
|
Csak azt hittem nagyobb ritkaság. Én egyröl tudok egy igazi 2 vágányu vasuton. |
(#38587) Váltógyártó válasza etwg hozzászólására (#38583)
|
Válasz •
|
Okt 20, 2014 |
|
Úgy viszont csak ezt az egyet! |
(#38588) Váltógyártó válasza Váltógyártó hozzászólására (#38478)
|
Válasz •
|
Okt 20, 2014 |
|
Egy kis szakmai...
Ha nagyon kis szögű szívdarabot készítünk, célszerű a könyöksíneket két hajlítási ponttal készíteni, mert ha csak egy hajlítást készítünk, akkor túl nagy lesz a távolság a hajlítás, és a keresztezési csúcs között, ahova "beeshet" a kerék.
A képeken jól látszik az egy és a két hajítás. Az egy hajlításnál 7,2 és 11 fokosak a csúcsok, a két hajlításnál a szög 4,7 fok.
|
|
(#38593) etwg válasza Váltógyártó hozzászólására (#38588)
|
Válasz •
|
Okt 21, 2014 |
|
Hát igen, mindennek van határa - nagyvasuton is. A nagyon kis szögü kitéröknél ott is kerülik a fix szivdarabot...... |
(#38595) Frankye válasza Váltógyártó hozzászólására (#38588)
|
Válasz •
|
Okt 21, 2014 |
|
Idézet: „Ha nagyon kis szögű szívdarabot készítünk, célszerű a könyöksíneket két hajlítási ponttal készíteni, mert ha csak egy hajlítást készítünk, akkor túl nagy lesz a távolság a hajlítás, és a keresztezési csúcs között, ahova "beeshet" a kerék.”
Végül is ez tökéletesen logikus. Annyira, hogy akár nekem is eszembe juthatott volna... |
(#38608) baker6600 válasza Váltógyártó hozzászólására (#38477)
|
Válasz •
|
Okt 21, 2014 |
|
Köszi
Esetleg annak a BTTB-s bázelinek a rajzát el tudnád küldeni? Tudom, hogy megígértem, hogy nem csinálok olyat, de lehet, hogy mégis. |
(#38612) Váltógyártó válasza baker6600 hozzászólására (#38608)
|
Válasz •
|
Okt 21, 2014 |
|
Elküldtem mailben.
Aztán nekem ne gyere majd bőgve, mert nem fog érdekelni! |
(#38614) baker6600 válasza Váltógyártó hozzászólására (#38612)
|
Válasz •
|
Okt 21, 2014 |
|
Köszi
Még nem biztos, hogy kell, egyenlőre csak a lehetőségekkel játszogatok. |
(#38626) TTmisi hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 21, 2014 |
|
A Temofeszt-es beszélgetés után én is belefogtam egy BTTB geometriájú kitérőbe, kisebb-nagyobb sikerrel. Van még mit javítani rajta, de gyakorlat teszi a „mestert”.
Köszönet Váltógyártónak az alaprajért és a tanácsokért!
|
|
(#38645) piltdownman válasza Váltógyártó hozzászólására (#38573)
|
Válasz •
|
Okt 22, 2014 |
|
Gyors módszer a NYÁK-okról a felesleg leszedésére?
Gyors módszer a szögre csiszoláshoz?
Hálás köszönet a tanácsokért.
|
(#38646) Váltógyártó válasza piltdownman hozzászólására (#38645)
|
Válasz •
|
Okt 22, 2014 |
|
Idézet: „Gyors módszer...”
A modellezés nem a türelmetlen ember sportja!
A NYÁK-on milyen felesleg van? Ott csak a réz fóliát kell kicsit megszakítani, ezt tűreszelővel szoktam csinálni.
Amíg kézzel csináltam a kitérőket, rajzoltam egy papírlapra egy vízszintes egyenest, meg a kívánt szöget jobbról balról, utána a papírt a vízszintes mentén derékszögben behajtottam, a szögben rajzolt vonalra illesztettem a sínt (rá is lehet ragasztani egy csöpp Technokollal) hogy a vége kicsivel a vízszintes fölé lógjon, a vízszintest hozzáigazítottam a satu pofájához, majd a pofa mentén lereszeltem. Egész pontos eredményt lehet kapni ezzel a módszerrel, és semmi extra cucc nem kell hozzá!
A csúcssín kialakítása ugyanígy történik, csak kisebb szögben kell a sínt a satuba fogni. Ezt saccra csináltam, megjelöltem a sínen alkoholos filcel, hogy meddig tartson a szög, és ennek megfelelően fogtam be a satuba. |
(#38647) Váltógyártó válasza Váltógyártó hozzászólására (#38588)
|
Válasz •
|
Okt 23, 2014 |
|
Elkészült az íves hózentróger váltó vágányzata. Holnap az elektromos kialakítás következik. Mivel a szívdarabok meg lesznek táplálva, ezért itt egy kicsit egyszerűbb dolgom lesz.
Szép nagy darab, rendesen elfoglalja az asztalomat! |
|
(#38651) proba válasza piltdownman hozzászólására (#38645)
|
Válasz •
|
Okt 23, 2014 |
|
Talán egy köszörű oldalának nekinyomni megfelelő szögben.
Mivel az nem volt itthon ezért egy szalagcsiszolót használtam helyette. |
(#38661) Váltógyártó válasza proba hozzászólására (#38651)
|
Válasz •
|
Okt 23, 2014 |
|
Természetesen a köszörű is jó megoldás, a szalagcsiszoló pedig még jobb, ha van otthon ilyen szerkezeted. Én a legegyszerűbb megoldást írtam le. |
(#38667) TTmisi hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 23, 2014 |
|
Ha valakit érdekel egészen sok geometria és ötlet megtalálható a következő oldalon Bővebben: Link |
(#38705) Váltógyártó hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 24, 2014 |
|
Napi horror!
26 csúcssín, 48 szög és baromi kemény PECO CODE 100 profil! |
|
(#38716) piltdownman válasza Váltógyártó hozzászólására (#38646)
|
Válasz •
|
Okt 24, 2014 |
|
Idézet: „ A modellezés nem a türelmetlen ember sportja! ”
(#15606) Váltógyártó hozzászólása Válasz • Ápr 1, 2013
Ezen a képeken az alulról számított harmadik és negyedik talpfák le vannak
csiszolva, nyilván hogy a festés ne sérüljön, ezt (is) kéne gyorsítani a
reszeléshez képest.
(#16888) Váltógyártó hozzászólása Válasz • Máj 12, 2013
Az alulról számított ötödik talpfánál miért vannak elvágva a nyelvek?
|
(#38718) piltdownman hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 24, 2014 |
|
Hátha másnak is hasznos.
A talpfákat átlátszó, öntapadós könyvborító fóliára nyomom, a v-sablon esetén fontos,hogy a hurokantennák hangolva legyenek , a sínek végét köszörülöm. A hét "V" alak 70perc volt vágástól mikulásig. Azt hiszem,csiga lassú vagyok. Ti mennyi idő alatt dobjátok össze?
|
|
(#38720) piltdownman válasza Váltógyártó hozzászólására (#38646)
|
Válasz •
|
Okt 24, 2014 |
|
Idézet: „A modellezés nem a türelmetlen ember sportja!”
Sajnos egy hobby csak a többi hobby rovására művelhető a tér-idő kontinuumban.(28 hrs a day)
Feldobom az estéteket egy kétségbeesés-szülte dobozzal,t.i. kiderült,hogy nyáron a vill.mérnök jelölt kolleginák az üresnek hitt rekeszes dobozba gyöngyöket,tücsköt-bogarat és egy horizontálisan krómozott interrupt rutint raktak.
|
|
(#38723) Váltógyártó válasza piltdownman hozzászólására (#38716)
|
Válasz •
|
Okt 24, 2014 |
|
A talpfákat valóban a festés miatt csiszoltam le, de ha nem zománcfestékkel fested, mint én, akkor v.színúleg nem kell. A reszelés pedig teljesen jó eljárás.
A csúcssín az én verziómon gyökcsapos kivitel, azért van elvágva, mert így kérték, de ha megcsinálod azt a kikönnyítést, amit berajzoltam pár hozzászólással előbb, akkor elég könnyű lesz a járása, nem kell a gyökcsap.
A 70 perc pedig teljesen jó idő. Mindent lehetne gyorsítani, de megéri e, ha nem 10000 darabot akarsz csinálni? |
(#38793) Váltógyártó válasza Váltógyártó hozzászólására (#38705)
|
Válasz •
|
Okt 26, 2014 |
|
Minden a helyén, ami nem mozog. Azért a 26 gyökcsapos csúcssín beillesztése nem lesz gyaloggalopp! |
|
(#38811) Frankye válasza Váltógyártó hozzászólására (#38793)
|
Válasz •
|
Okt 27, 2014 |
|
Még jó, hogy legalább Te átlátod, mert én már kb. az első 2 cm-nél elvesztettem, nem csak a fonalat, de az egész gombolyagot is! |
(#38895) piltdownman hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 28, 2014 |
|
(#24130) Váltógyártó válasza baker6600 hozzászólására (#24129) Válasz Okt 11, 2013
A terminus technikusok ismeretének hiányában ezeket nem nagyon értem. Illusztrálnád?
Kösz.
Két tipp.
1. A talpfa NYÁK lemezeket kémiailag leónoztam, rögvest lerövidült a forrasztási idő és megszépült a forrasztás.
2. A rövidzár kereséshez benyomok 1A-t a sínekbe és multiméterrel (szkóppal könnyebb) megkeresem honnan nem változik a feszültség.
(Sikerült a selejt (11,2mm-es) sablonnal elkészíteni az első kitérő egyes részeit. A 8mm-es kerekű kis kocsi jól futott, a nagyobb kerekű mozdony beszorult, de három pályamunkás pakolja a talpfákat!)
|
|
(#38904) Váltógyártó válasza piltdownman hozzászólására (#38895)
|
Válasz •
|
Okt 28, 2014 |
|
Ezt most nem vállalom, mert nagyon fáradt vagyok, és sajnos nem a váltóépítéstől, de itt van Sün Úr kiváló cikke:
A kitérő - I. rész |
(#38907) piltdownman válasza Váltógyártó hozzászólására (#38904)
|
Válasz •
|
Okt 28, 2014 |
|
Ezt átrágtam, csak használtál olyan kifejezéseket, amiket Sün úr nem említ. Jó pihenést és tényleg hálás vagyok a segítségedért. Ha jól olvastam Milka fogyasztó vagy,szokásos precizitásoddal specifikáld a pontos tipust! |
(#38909) Váltógyártó válasza piltdownman hozzászólására (#38907)
|
Válasz •
|
Okt 28, 2014 |
|
Egyedül a keresztezési csúcs amit csak egyszerűen csúcsnak aposztrofáltam, de szívnek, szívdarabnak is szoktam hívni (németül herzstück), minden más benne van a cikkben. Ha mégsem, írd le lécci mi nem tiszta!
Csokiból a sima Milka tejcsoki, vagy +70% étcsoki! |
(#38916) DZolTTán válasza piltdownman hozzászólására (#38895)
|
Válasz •
|
Okt 28, 2014 |
|
Remek ötletek, különösen a hibakeresés!
Sokat szívtam már vele én is, de a "gépesített" megoldás nem jutott eszembe, csak a szemre keresés.
Na, majd a következő váltónál kipróbálom az ónozást, ha meg elszúrok valamit, akkor jöhetnek az amperek |
|
|
2024. Nov, 20. Sze 5:44:07 |
|
Jelenleg 3 fő olvassa az oldalt |
|
|