Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
 
 
 
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Fórum témák
Fórum » Terepasztal vezérlés és elektronika
Terepasztal vezérlés és elektronika
Témaindító: nzozz, idő: Júl 14, 2010
Témakörök:

Lapozás       15/74    
(#28192) peti_k válasza zsolesz74 hozzászólására (#28165) Válasz Jan 14, 2014
Köszönöm válaszodat. A méretarányt azért írtam, hogy nem lesz rajta több száz szakaszolás és 30-40 szerelvény, amit irányítani kell. Ezért valószínűleg az ESU túl nagy lesz, de majd kiderül. Az ingavonat tekintetében úgy érzem, hogy a 3 szerelvény elég lesz. Van egy alap elképzelésem a terepasztalra, most már csak meg kell terveznem. A tervet majd megosztom, több szem többet lát alapon, na meg hát a gyakorlottabbak majd úgy is adnak hozzá tippeket.
(#28203) diginewl válasza peti_k hozzászólására (#28144) Válasz Jan 14, 2014
Üdv!
Pontosan ilyent szeretnék én is csinálni. Ez nálam már lassan 5 éve fut az ügy. De a vezérlésnél akadok meg.

Az a bajom, hogy pofonegyszerű vezérlést szeretnék, nem bonyolítottat. Viszont az analóg ON/OFF vezérlést (lásd Trainmodules ingavonat vezérlő) elvetném...
Vitrinben futnának ide-oda a szerelvények. Azaz zárt helyen. Szeretnék egy látványosságot

Digitben meg tudnám oldani, de sok plusz kell hozzá. Azaz a legnagyobb gond a számítógép, mert arról lehetne a legegyszerűbben irányítani. Ahhoz hogy működjön a mozdonymenet, ahhoz kell mennie a számítógépnek is, arról ki kell adni a parancsot. Így már körülményes lenne nagyon a dolog.
Ezért gondolkodom analóg vezérlésben, de a mozdonyok dekóderrel lennének ellátva. Így a hirtelen elindulások kiküszöbölhetők lennének, de a megállás nem.
No meg még ott van, a kocsivilágítás. Ha nincs áram sötét van.
Ezen törtem a fejem, hogy van a dekódereknek egy refrakter feszültség értékük (kb. 3V), ebből lehetne áramgenerátorral kocsit világítani.

Szóval elég kusza.
Mindenesetre a legtisztább a digit vezérlés lenne, de ez meg a járulékos kezelés bonyolultság miatt nehézkes.
(#28204) csíkosháTTú válasza peti_k hozzászólására (#28162) Válasz Jan 14, 2014
Pofon egyszerű a megoldása az ingavonati vezérlésnek, ha csak most lesznek digizve a vonatok. Kell hozzá 2db CSM150 ABC fékezőmodul, ezekhez szakaszolni kell a pályát, és a vonatokba egy-egy Lenz Silver+ dekóder. Innen az ingavonati üzem programozható a dekóderben, a tartózkodási idővel együtt. A vezérlés tök mindegy milyen.
Előnyei:
- bármilyen vezérléssel működik,
- nem kell hozzá drága ingavonati automatika.
Hátránya:
- Lenz Silver+, vagy Gold dekóder kell hozzá.
Azonban ez a hátrány csak akkor hátrány, ha már van dekóder az ingavontra szánt modellben, és nem ez a tipus, mert akkor cserélni kell.
(#28207) etwg válasza diginewl hozzászólására (#28203) Válasz Jan 14, 2014
A digiben egy komoly gond szokott felmerülni, mégpedig a mozdony helyzete. Egy hosszu vonat végén ( ingavonat vezérlökocsival) vagy a kocsit is preparálni kell, vagy a pálya két végén más hosszban vannak a szigetelt szakaszok. Az utobbi esetben az egy kocsis vonat viszont bajban lesz - korán kezd fékezni.
Analogban ilyen gond nincs mert mindig a vonat elejét érzékeli és az egész pályán szabályozza a sebességet ( azaz nem csak a szigetelt szakaszokon - elvben azokra analogban semmi szükség nincs, csak a pálya végeken kell a biztonsági megállo szakasz, illetve akkor, ha több mint egy vonat lesz vezérelve.)
(#28208) diginewl válasza csíkosháTTú hozzászólására (#28204) Válasz Jan 14, 2014
Kedves MesTTer!

Azt mondod, hogy a dekóder tudja, megállás után visszafelé kell mennie?
Hát ez fantasztikus lenne!!!! Így "csak" egy digit központ kell, az abc modul filléres összeg.
Most jön a feketeleves.... majd magánban megkérdezem, hogy mennyi az ára egy ilyen dekódernek!

Üdv: Jenő

Ui: a digitools dekóder nem tud ilyent, mert olyanom van is
(#28209) csíkosháTTú válasza diginewl hozzászólására (#28208) Válasz Jan 14, 2014
Szia!
Sajnos a Lenz Silver és Gold sorozatán kívül egyik DCC dekóder sem tudja a teljes ABC "fegyvertárat" felvonultatni.
Jelenleg nincs ilyen dekóder a műhelyben,
iTT
érdeklődj, nem egy veszélyes összeg.
Beállítások:
CV51=16 (ingavonat aktiválása, várakozási idővel)
CV54= 1 - 255 (várakozási idő, 1 - 256 másodperc)
(#28210) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#28207) Válasz Jan 14, 2014
Lenz ABC-s dekóder esetében a fékezési út beállítható a CV52-ben, így mód van arra, hogy a hosszú szakaszon se álljon meg korán egy szóló motorkocsi sem. Egy vezérlőkocsis szerelvény esetében már más a helyzet, ott igazad van, valahogy meg kell oldani, hogy hol érzékelje az aktív ABC szakaszt a vonat. De ezt akkor is meg kell tenni, ha ingavonati automatikát használsz, csak az jóval drágább, mint 10db mezei Si dióda...
(#28211) diginewl válasza csíkosháTTú hozzászólására (#28210) Válasz Jan 14, 2014
A fene enné meg, ez sem jó megoldás, mert ki kell valakinek tekerni a kézivezérlő gombját/tekertyűjét.

Pillanatnyi fellángolás után maradok ismét a mostani dolgomnál, ami szintén évek alatt fog csak normális formát ölteni - de FOG!
(#28212) flocsy válasza diginewl hozzászólására (#28211) Válasz Jan 14, 2014
Ha számítógéppel lenne működő megoldásod, talán megpróbálhatod valamelyik "zsebszámítógéppel". Pl Raspberry Pi, de van még pár hasonló. Gyanítom azonban, hogy ha csak windowsos megoldásod van, az nem fog menni ezeken.
(#28213) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#28210) Válasz Jan 14, 2014
Ugy igazad van ha digi ingavonatban járatod a vonatokat, mert valoban nem azon a 10 diodán mulik a dolog.
Én analogban gondolkodtam, ahol majdnem 10 dioda áráért ( na mondjuk valamivel többért ) megoldhato a feladat konvencionális cuccokkal ( pl 1 darab 555 -s meg néhány tranzistor körettel)), vagy készen véve sem a világ - ( mondjuk egy vagon ára).

(#28214) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#28213) Válasz Jan 14, 2014
Nem néztem vissza, én oTT kapcsolódtam be, amikor a digi került szóba.
(#28222) peti_k válasza csíkosháTTú hozzászólására (#28204) Válasz Jan 14, 2014
Köszönöm válaszod! Még egyetlen gépem sincs digitalizálva, sőt még ingavonatom sincsen. Egyenlőre csak érdeklődtem, milyen úton induljak el. A Lenz Silver+, Gold dekódereket a Rocco Multimaus-sal lehet vezérelni? Ingavonatot is lehet a Multimaus-sal programozni, irányítani, vagy ahhoz már számítógép kellene? Bocs, ha hülyeséget kérdezek, de még nagyon kezdő vagyok. Csak szakirodalmakat meg fórumokat olvastam élőbe még sose láttam digi rendszert.
(#28223) csíkosháTTú válasza peti_k hozzászólására (#28222) Válasz Jan 14, 2014
Nem kérdezel hülyeségeket, mindenki volt kezdő, én is...

Alapban minden DCC rendszerű dekódert lehet programozni minden DCC rendszerű vezérlővel, így ezeket a paramétereket is. Ehhez nem kell számítógép egyáltalán.
A ROCO (nem Rocco, annak fivérei is voltak, és Alain Delon játszotta egy filmben ) MultiMaus-szal is be lehet állítani ezeket a dekódereket erre az üzemre.
De! Egy jó tanács, ha a ROCO MultiMaus lesz a vezérlő: akámilyen tápegységgel, vagy trafóval, érdemes lesz egy rendes laptop töltőre cserélni azt a vackot, amivel adják gyárilag.
(#28235) peti_k válasza csíkosháTTú hozzászólására (#28223) Válasz Jan 14, 2014
Köszönöm válaszod! Még nem tudom mi lesz a vezérlésre a végső megoldás, csak tervezgetek.
(#28409) Fordítókorongos válasza Antal Miklós hozzászólására (#27906) Válasz Jan 18, 2014
Sziasztok!
Összeraktam Miklós terveiből a PWM tápegységet.
A 4,7K Trimmerrel a kimenő feszültséget tudom beállítani 6,5V és 12V között.
Az 1 Megás potméterrel pedig a motort lehet szabályozni.
Elsőre nem mozdonnyal,hanem guberált motorokkal próbáltam.
Furán működik!

A motor alacsony fordulaton rángatózva, kicsit darabosan forgott.(!)

A sima tápegységemhez képest, kisebb fordulat is elérhető vele,de a motor csak nagyobb fordulaton hagyta el ezt a darabos futását,és forgott egyenletesen.
A sima tápom kezdettől fogva finoman,egyenletesen forgatta a motort,de mindig kicsit magasabb fordulatszámon indult meg,mint a PWM.
Ez a lényeges különbség amit tapasztaltam!
Nem tudtam eldönteni,hogy ez így működik, és jó, vagy elszúrtam valamit.
Ez lenne a kezdő kérdésem.
Itt egy videó,lássátok,halljátok,hogy miről beszélek:
PWM Tápegység
Jó elektronika gyártást,modellezést !

WP_20140111_...jpg

WP_20140118_...jpg
 
(#28412) etwg válasza Fordítókorongos hozzászólására (#28409) Válasz Jan 18, 2014
Ne felejtsd el a szabadonfuto diodát a motor kapcsain ( + ra megy a katodja)
A másik meg illeszteni kell a frekvenciát ( nem tudom pontosan melyik kapcsolásról van szo, de mindegyikben lehet).
A maximális fordulatszám mindig 10-15%-l kisebb lesz mint egyenesen a táprol, vagy kb. 20%-l egy szüretlen táp ugyanolyan feszültségü kimenetéröl. ( ez utobbi csak optikai csalás, találd ki miért van ez igy. ).

(#28424) zsolesz74 válasza Fordítókorongos hozzászólására (#28409) Válasz Jan 18, 2014
Nem tudom mekkora frekvencián megy a PWM-ed, de azon is állíthatsz, hogy finomítsd a futását.
(#28430) Fordítókorongos hozzászólása Válasz Jan 18, 2014
Szia!
Úgy látom,hogy van rajta szabadonfutó dióda.
A kapcsolást Antal Miklóstól kaptuk néhány h.sz.-al előbb!
Én úgy gondoltam,hogy ezen már semmit sem kell illeszteni,ez egy kész letesztelt elektronika!
Kíváncsi voltam rá,hogy a PWM szabályzó mennyivel jobb,vagy más mint egy sima tápegység.
Akkor ezek szerint nem működik megfelelően,valamit elszúrhattam rajta.
Erről van szó:

WP_20140118_...jpg
 
(#28431) etwg válasza Fordítókorongos hozzászólására (#28430) Válasz Jan 18, 2014
Milyen feszültség van az 555-sen? A Fetnek legalább 8-10 V kell, hogy jol menjen.
(#28432) zsolesz74 válasza Fordítókorongos hozzászólására (#28430) Válasz Jan 18, 2014
Figyi Árpi,

a PWM biztos, hogy egy jobb megoldás, mert különben a DCC dekóderekben nem ezt a megoldást használnák a gyártók.

De ha megnézed ott is ahány gyár, annyi PWM freki...próbálj rajta állítani, és lehet, hogy jobban fog tetszeni a végeredmény.
(#28434) Fordítókorongos válasza etwg hozzászólására (#28431) Válasz Jan 18, 2014
15V-ot kapott.
Az van előírva neki a rajzon is.
(#28435) etwg válasza Fordítókorongos hozzászólására (#28430) Válasz Jan 18, 2014
Átmenetileg cseréld ki az R6-t egy 470 ohmos ellenállásra meg egy 10 kOhmos trimmerre. Ezzel lehet majd a frekit állitani. C5 a frekvencia másik meghatározoja. Nagyobb érték kisebb frekit jelent.
De szerintem a fet lesz a fö ludas az csak nagyobb feszüktségen fog jol kapcsolni.
(#28436) zsolesz74 válasza Fordítókorongos hozzászólására (#28434) Válasz Jan 18, 2014
A 15V váltó a rajzon, ami az egyenirányítás után 19V (veszteséggel is számolva.)

Az LM317 meg ezekkel az értékekkel 6.5V-ot ad le. Ezt dobta legalább is nekem a kalkulátor.
(#28437) etwg válasza zsolesz74 hozzászólására (#28436) Válasz Jan 18, 2014
Az nem elég a fetnek
(#28440) Fordítókorongos válasza zsolesz74 hozzászólására (#28432) Válasz Jan 18, 2014
Szia Zsolti!
A frekvenciát nem tudom,hogyan kéne állítani,és hogy egyáltalán jó-e,azt csak Miklós tudná megmondani,mert ő ilyeneket használ.
Kíváncsi vagyok,mit fog mondani rá,simán hibázhattam én is,nem tudom kijelenteni,hogy jól raktam össze.
Sokat vizsgáltam,de nem találtam rajta hibát,viszont ez nem jelent semmit,mert az elektronikához nem értek.
Egy biztos: a DCC mozdonydekóderek ehhez képest lehelet finoman forgatják a motort,de azért ott is lehetnek,és vannak is különbségek.
Én egy kész elektronikát akartam összerakni,ami egyből használható és nem kell állítgatni.
Lehet,hogy ez is nagy szám pl. az FZ1-eshez képest,nem tudom,de én ezt egy finom tápegységgel hasonlítottam össze,amitől durvább,darabosabb volt a motor forgása.
Majd Miklós mond rá valamit...és,ha kell újrakezdem,vagy csinálok egy másikat.
Azóta már találtam egy másik kapcsolást is,amit még használni is tudnék a 12V-os fúrógépem szabályzására.
Elsőre viszont ezt szeretném "leküzdeni".
(#28444) Fordítókorongos hozzászólása Válasz Jan 18, 2014
Na mi legyen?
Próbáljam ki etwg javaslatát?
(#28445) zsolesz74 válasza Fordítókorongos hozzászólására (#28444) Válasz Jan 18, 2014
Kipróbálni nem hátrány, mert ha a frekit tudod állítani, akkor kiderül sok minden.
És, ha ewtg biztos a FET-et illetően, mármint, hogy a feszültség kevés, akkor az is megoldást jelenthet.

A PWM a leghatékonyabb a mi szintünkön DC motor vezérlésre.

Amire figyelj.

A motor feszültsége és a max feszültség legyen összhangban, vagyis ne legyen a tápod nagyobb, mint amit a motor bír.
A PWM annyit tesz, hogy a max tápfeszt engedi impulzus szerűen a motorra, ezért az elméleti maximum kitöltéskor kapod a tápot a motorra.
Alacsonyabb kitöltéskor, pedig a maximális feszültséget, de csak rövid ideig, ezért egy elméleti feszültség jut a motorra.
Pl 50% kitöltésnél fele tápfesz.
(#28446) zsolesz74 hozzászólása Válasz Jan 18, 2014
Androidra van egy progi ami ElectroDroid névre hallgat, van benne LM317 kalkulátor és 555-ös számoló is.
Meg egy csomó más gyors segéd.
Próbáld ki. Hasznos!
(#28447) Fordítókorongos válasza zsolesz74 hozzászólására (#28446) Válasz Jan 19, 2014
Várok még,mert egy kicsit elbizonytalanodtam.
Kipróbáltam a korong motorjával,és azzal is nagyon darabos volt a mozgása.
Az a gyanúm,hogy felcserélhettem egy-két alkatrészt.
Még átnézem a dolgot,könnyen hibázhattam,ráadásul a nyákot is fordítva sikerült megcsinálnom.
Elsőre egy gyenge kérdés:
a 100 nanós kodiknak a negativ lába van jelölve a fekete pöttyel?
(A sima kondiknál azt jelölik,és ezeknek a lába is egyforma hosszú volt.)
Köszönöm a segítséget.
(#28449) etwg válasza Fordítókorongos hozzászólására (#28447) Válasz Jan 19, 2014
Elöször is biztosan nem árt ha egyenként kiprobálod a javaslatokat. Igy megismerkedhetsz az egyszerü áramkör minden alkatrészének a funkciojával ( ezt jo lesz tudni a jövöben is).
Elöször probáld 12 V-n ott biztosan megy az 555-s is meg a fet is. Nem tudjuk milyen motorod van, de gyanitom hogy nem olyan mint a mozdonyban. A motorok között hatalmasak különbségek.
A 100nF kondik nem polarizáltak, aza mindegy hogyan kötöd be.

A javaslatom, egyenként.
1. Cseréld ki az R6-t egy trimmerre ( maradjon sorban egy kis vedöellenállás, hogy még véletlenül sem tudd 0 Ohmra tekerni. Probálj olyan frekit keresni amin jol megy.
2. Ha nagyobb a trimmer értéke lassubb a frekvencia. Kisebbnél meg nagyobb.
3. Ha egyik állapot sem jo - észlelsz egy tendenciát melyik irányba kapsz jobb mozgást.
4. Ha lassabb freki kell akkor duplázd meg a C5-t, vagy forditva rakj be egy kisebbet (47nF). Szerintem lassabb freki jobb lesz, de meglátod.

Igy szoktam behangolni a PWM-t.

Ha 12V-n megy, akkor csökkenstd a 317-n a feszültséget, és meglatod mi változik. Ha elkezd ugrálni, akkor fet helyett rakj be egy jo NPN tranyot, azzal nem lesz ilyen gond.

Jo szorakozást!
(#28456) medvend hozzászólása Válasz Jan 19, 2014
Üdv!

- A rángatózást az okozza, hogy rendkívül alacsony a PWM frekvencia. (valahol 15 Hz körül lehet) A frekvencia növelésére cseréld le a C5 kondenzátort 22nF-ra. Lehet próbálgatni más értékeket 22nF alatt, ízlés szerint.
- A FET mindenképpen maradjon akkor is ha a feszültség csak 6-7V. A BUZ11 már 5V gate feszültségen is kinyit annyira ami ide kell.
- a többi alkatrész maradhat
Egyébként a kapcsolás hátránya - ha jól emlékszem-, hogy nem képes 0%-ra
(#28461) Fordítókorongos hozzászólása Válasz Jan 19, 2014
Sziasztok!

Endre megoldása bejött!
A 100 nanós C5-öt kicseréltem egy 33nanósra,és csoda történt,sokkal jobb lett!
Ha kézbe veszem a motort még érezni egy kicsit,de látni nem lehet.
Próbáltam egy 10nanóssal is,úgy még finomabb lett,de mintha a nyomatéka is csökkent volna és nagyobb lett az induló fordulata a motornak.
Sajnos az ajánlott 22nF-os kondi nem volt itthon,de ki fogom próbálni.
Ezek után már mozdonnyal is ki merem próbálni!
Gondolom,hogy szebb lassú menete lesz,az egyszerűbb tápegységekhez képest.
Bedobozolom és egy megrögzött analógosnak adom próbára.
Nem érdekelte mikor meséltem neki erről,azt mondta hogy a sajátja elég jó,majd kíváncsi leszek mit szól hozzá.

Köszönöm a segítséget nektek!
Miklósnak köszönet a rajzokért,volt értelme foglalkozni vele.
Jó modellezést!
árpi
(#28466) medvend válasza Fordítókorongos hozzászólására (#28461) Válasz Jan 19, 2014
Örülök, hogy segíthettem. Helyes a megfigyelés: ha növelem a PWM frekvenciát, a nyomaték csökken. Az optimális frekvencia -ahol nem rángat, de még nagy a nyomaték- kb. 60-80 Hz. Szerintem a 33nF még mindig sok, okvetlenül próbáld meg a 22nF-ot.

Üdv: Endre
(#28469) etwg válasza Fordítókorongos hozzászólására (#28461) Válasz Jan 19, 2014
Ha egy kicsit számolgattál volna pl. Ezzel a progival
555 astabil

Akkor már korábban is kiszurtad volna, hogy a frekvenciád csak 7 Hz körül van - ami édeskevés.

Szoval nem árt egy kicsit elmerülni a dolgokban. Fö az, hogy megy.
(#28482) zsolesz74 válasza Fordítókorongos hozzászólására (#28461) Válasz Jan 19, 2014
Idézet:
„(#28424) zsolesz74 válasza Fordítókorongos hozzászólására (#28409) Válasz • Szo, 21:19
Nem tudom mekkora frekvencián megy a PWM-ed, de azon is állíthatsz, hogy finomítsd a futását.”

Ez volt az első, amit mondtam...szóval a megoldás ott volt a kezedben!
(#28483) etwg válasza zsolesz74 hozzászólására (#28482) Válasz Jan 19, 2014
Nemcsak te, de ugy látszik nekünk nem hisz. .
(#28492) Fordítókorongos hozzászólása Válasz Jan 19, 2014
Sziasztok!
Igazatok volt a frekvenciával kapcsolatban!
Elhittem nektek, már elsőre is!
Én inkább magamban kételkedtem,hogy esetleg valami rossz helyre kerülhetett.
A megoldás ott volt a kezemben,már az elején is!
Viszont akkor még nem tudtam,hogy mit kellene cserélni hozzá.
etwg megoldását kipróbáltam volna szívesen ,de Endre tippje sokkal egyszerűbb volt(már ismertem korábbról és tudtam,hogy nagy PWM szakértő).
A másik dolog,hogy elszúrtam a nyákot!
Szívás volt!A rézfólia felől kellett ültetnem az alkatrészeket,ügyelve a sorrendre,hogy mindent be tudjak tenni a helyére.
Utólag már körülményes volt cserélgetni az elemeket.
Még kipróbálok pár kondit,és a legjobbat hagyom benne.

A PWM-es témával még nem végeztem,egy másikat is ki szeretnék majd próbálni,remélem azzal már nem fogok fárasztani senkit.
Köszönöm a segítséget!

(#28494) etwg válasza Fordítókorongos hozzászólására (#28492) Válasz Jan 19, 2014
Attol még nyugodtan kiprobálhatod a frekvencia potit is, rakj be 10 nF kondit meg 10 kOhmos trimmert és probáld ki a frekik hatását.
(#28508) Fordítókorongos válasza etwg hozzászólására (#28494) Válasz Jan 20, 2014
Kipróbáltam!
R6-ra tettem egy 10Kilós potit és egy 470 Ohmos ellenállást.
Valamit csinált vele,de a rángatózás nem javult lényegesen.
Inkább úgy láttam,hogy a motor fordulatára van hatással.
Ha viszont a C5-ös kondit cserélgetem,az már változtat,
javít a dolgon rendesen.
Az előírt 100nF-os helyett kisebbet teszek,akkor javul a helyzet,teljesen megszűnik a rángatózás.
Minél kisebbet teszek annál egyenletesebb a motor futása,viszont a nyomatéka is egyre csökken.
33nanóssal még volt egy kis rángatózás,de a 10nanóssal szerintem már túl kicsi a nyomaték.
A 22 nanósat még kipróbálom,Endre szerint azzal lesz a legjobb.
Köszönöm a tippet!
(#28509) etwg válasza Fordítókorongos hozzászólására (#28508) Válasz Jan 20, 2014
Ha a 100nF kondinál maradsz, akkor a trimmerrel nem fogsz tudni nagyobb frekit csinálni ( de ezt már irtam). A nagyobb R6 ellenállással csak lassitani lehet. Ezért mondom immár vagy harmadszor, hogy csereled ki a kondit, mert azt valaki nagyon elszámolta ( a linket is beraktam hogyan kell számolni ). Szoval neked valahova 30-300 Hz tartományba kell kerülnöd. Sajnos a kacsolás tul egyszerü ahhoz, hogy a 2 ellenállás ne hasson egymásra igy egy kicsit számolnod kell az R6 ill a 1M potenciométer együttes hatásával ( egyszerüen ird be a képletbe az R6 meg a poti min. és max. értékeit, hogy megkapd a tartományt amiben a PWM menni fog.
(#28511) Fordítókorongos válasza etwg hozzászólására (#28509) Válasz Jan 20, 2014
Kicseréltem a kondit(C5),mondtam.
Próbáltam 10 és 33 nanósat is.Mindkettő jobb volt,mint az előírt 100-as.
Az R6-ra tett poti tekergetése,nem javított lényegesen a dolgon,egyik kondival sem,inkább csak a fordulatszámra volt hatással.
Most nem bosszantani akarlak (nem értek hozzá),de azért
megkérdezem: melyik kondiról beszélünk?
És milyen értékű legyen?
(#28512) medvend válasza Fordítókorongos hozzászólására (#28511) Válasz Jan 20, 2014
A frekvenciát alapvetően a potméter és a C5 kondenzátor határozza meg. Semmi más nem számít lényegesen. Azért nem írtam a potméter cseréjét mert az csak nagyobb ugrásokban lehetséges és drágább is.
(#28513) etwg válasza Fordítókorongos hozzászólására (#28511) Válasz Jan 20, 2014
Valoszinü, hogy a jo kondit cserélted, (az kell amire az 1M poti megy.) Ha megnézed azt a segédprogramot, amit korábban belinkeltem, láthatod, hogy 2 ellenállás (az R6 meg a poti) és az általuk töltött kondi mérvado a müködésre. minden mást hagyj békében.
Itt van az alapkapcsolás a már emlitett oldalról. Az esetetben R1=R6 az R2 meg a diodák és az 1M poti. A C az a kondi amit cserélni kell.

Ha elmész az adott oldalra, akkor a 3 ablakba beirt értékekkel kiadja neked a kapcsolás frekvenciáját is. Nos ezt kellene valahol az emlitett tartományban ( >40 Hz) tartani, illetve optimalizálni az adott motorra.
Az 1M csak az impulzusszélességet variálja, de közösen az R6-tal az alapfrekvenciát is meghatározza, ezért nem olyan egyszerü kiszámolni, hogy milyen frekvenciát ad a PWM ebben az egyszerü kapcsolásban.
(Ezért van az, hogy a profibb megoldásokban külön van a frekvenciaszabályozás (egy másik 555 vagy egy 556-s fele, stb.) és külön az impulzusszélesség szabályozása.)

555_astabil.png
 
(#28526) nixon61 hozzászólása Válasz Jan 20, 2014
Jó napot kedves Uraim
Valakinek esetleg nem volna valami ötlete, rajza az Fz 1-es trafó szeléncelláit akarom kicserélni dióda hídra, esetleg finomítani az egyenirányításon.
Az ötlet még akár egy sört is megér nekem.
(#28540) etwg válasza nixon61 hozzászólására (#28526) Válasz Jan 20, 2014
4 shottky dioda (2-3 A) megteszi, ha nincs akkor jo egy 60V3A Graetz is.
A finomitáson meg nem tudom mit értesz
(#28541) zsolesz74 válasza nixon61 hozzászólására (#28526) Válasz Jan 20, 2014
Parancsolj! LINK
Csak meg kell rendelned!

Finomítani, úgy mint stabilizálni? Akkor egy ilyen szabályozó és egy kapcsolással esetleg.
(#28544) nixon61 hozzászólása Válasz Jan 21, 2014
Köszönöm az ötleteket.
A finomítással a stabilizálásra gondoltam.
1 N 5395-ös diódám van, az esetleg jó bele?
A sör az jár mindkettőtöknek
(#28549) zsolesz74 válasza nixon61 hozzászólására (#28544) Válasz Jan 21, 2014
1.5A és 400V a teherbírása szóval nincs akadálya neki. Ha az FZ1 tényleg leold 1.2A-nél. Ha nem, akkor a dióda fog!
(#28576) Fordítókorongos hozzászólása Válasz Jan 22, 2014
Sziasztok!
Összeraktam a PWM menetszabályzót.
Működik, nem rángatózik a vele hajtott motor.
Hogy a frekvenciát könnyen lehessen állítani,kivezettem a C5-öt egy sorkapcsra ,és ha kell kívülről tudom cserélgetni benne a kondit,tetszés szerint.
Ezenkívül még egy irányváltó kapcsoló is került rá.
Valamihez biztos jó lesz.
A segítséget mindenkinek köszönöm.
Ilyen lett,nézzétek:

PWM 1.jpg

PWM 2.jpg

PWM 3.jpg
 
(#28579) Frankye válasza Fordítókorongos hozzászólására (#28576) Válasz Jan 22, 2014
Csak azt a spagettit, azt tudnám feledni...
Azért nem rossz.
Lapozás       15/74    
Frissek
  2024. Dec, 27. Pé
20:36:42
  Jelenleg 11 fő olvassa az oldalt
Hirdetés