Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
 
 
 
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Fórum témák
Fórum » Terepasztal vezérlés és elektronika
Terepasztal vezérlés és elektronika
Témaindító: nzozz, idő: Júl 14, 2010
Témakörök:

Lapozás       18/74    
(#31963) fszt hozzászólása Válasz Ápr 12, 2014
Köszönöm az eddigi válaszokat!
- Voltam már jelfogó helyiségben nem is egyben, tudom hogy pontos modellezésre nincs lehetőség.
Például biztonsági ellenőrzésekre, amiből jócskán van az alapkapcsolásban. (elejteti az ellenőrizni kívánt jelfogót, majd visszahúzatja)
- Való igaz, nekem a berendezés szimulációja kellene "csupán". Egyszerűbb egy háromvágányos kisállomást összehozni, mint mondjuk egy akkorát mint Kelenföld. Én is egy ilyen állomásra kerülök majd, úgyhogy személyes kötődés is van.
(#31965) etwg válasza fszt hozzászólására (#31963) Válasz Ápr 12, 2014
Rossz a kiindulási pontod. A Domino sem csinál mást mint elektromosan utánozza a 100 éves SH kezelöszekrényt. Az meg igyekszik a forgalomirányitás egyes összefüggéseit biztositani.

Ebböl kifolyolag elöször tehát rajzold meg a pályát
Rajzold fel a jelzöket
Ird meg a kezelési táblázatot
Ennek tartalmaznia kell mindent, amit kezelni akarsz és azok összefüggéseit.


Ha ez mind megvan akkor már csak át kell ültetni egy elég egyszerü elektromos kapcsolásba. Nem kell neked semmi extra biztisitás csak az összefüggéseket kell lemodellezni.
(#31966) FriTTz válasza reszelozsir hozzászólására (#31947) Válasz Ápr 12, 2014
Nem akartam ilyen bonyolultan leírni!
(#32056) fszt hozzászólása Válasz Ápr 14, 2014
Tényleg hálásan köszönöm az eddigi hozzászólásokat! Milyen áramköri elemekkel érdemes a logikai részét felépíteni? Az állomás, mint már említettem, három vágányos a végponti oldalon fénysorompóval. A pult teteje hungarocell alapú lenne, erre jönnének rá a fedőlemezek, majd a végén kapna egy plexi burkolatot. A LED-es visszajelentések alkalmazásával nem kapna fokozott hőterhelést, így bírnia kéne.
(#32057) JZoli válasza fszt hozzászólására (#32056) Válasz Ápr 14, 2014
A helyedben valamilyen processzoros technológiát alkalmaznék, a nagyobb lábszámú prociból egy-kettő elég lenne egy ilyen tervbe vett háromvágányos állomásra.
(#32058) etwg válasza JZoli hozzászólására (#32057) Válasz Ápr 14, 2014
Hát egy 3 vágányos állomáshoz lehet, hogy elég lenne egy marék dioda meg fél tucat flip-flop (ha már tiszta elektronikus biztbert akarsz).
Relékböl sem kellene egy tucat...... (akkor legalább élethüen csattogna.)

(#32059) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#32058) Válasz Ápr 14, 2014
Bocsánat, hogy belekotyogok, de hamarosn ismertetem a Z-topicban épülgető terepasztalka vezérlését. Szerintem egy szokásos kis házi pályán teljesen felesleges a nagyvasúti jelzésképeket leképezni, lévén a legtöbb ilyen asztalon arra sincs elég hely, hogy az állomás (sok helyen ezeket "központi pályaudvarnak" nevezik, ki tudja miért ) bejárati jelzőit rendesen kitűzzük. Egy nem túlzsúfolt, nem erőltett pályán elegendő négy jelzéskép:
- Megállj!
- Szabad
- Szabad legfeljebb 40km/h sebességgel
- Megállj, tolatás engedélyezve.
Slussz!
Minden többi egy nem oktatás célú, relatíve kis berendezésen csak bajok forrása, és a végeredmény szempontjából pénzkidobás. (Akiknek pont az a célja, hogy pl. a MÁV F1-et modellezzék odahaza, azokra a fenti véleményem természetesen nem igaz.)

A kis Z asztalon a mellékvonal végállomás csak bejárati jelzővel védett. Lévén itt állomástávolságú közlekedés lesz, így ennél többnek itt nincs is értelme. Az alsó pályán a fényjelzők vezérlése egy kicsit bonyolultabb, de nem veszélyes. A vágányutak beállításának függvénye lesz a jelzők jelzésképe is. Vagyis, ha egyenesben állnak a váltók, mert a vonatnak az átmenő fővágányon vezet az útja, akkor a "szabad" gombot megnyomva a bejárati jelző ennek megfelelő jelzésképet fog adni, vagyis egy zöldet (német az asztal). Ha azonban kitérőbe vezet az út, akkor egy zöldet és egy sárgát. Ez pár relé, egy pár dióda, a saját fényjelző vezérlőm, és semmi más. Mikroprocesszorokról, és egyéb hókusz-pókuszokról itt szó sincs, és nem is kell. Egy sima vasútmodellező számára ezek már amúgyis követhetetlenek lennének. A többi hamarosan a Z-topicban.
Vezérelv: a kevesebb sokszor több.
(#32061) JZoli válasza csíkosháTTú hozzászólására (#32059) Válasz Ápr 14, 2014
Én is most építgetek egy kisebb terepasztalt, nagyjából pont ugyanígy terveztem a vezérlését. Szerintem sem kell az ilyesmit túlbonyolítani. A jelzésképeknél én is pont ugyanerre a 3+1 megoldásra jutottam.
Viszont "FSZT2 kolléga dominó típusú bizbert szeretne "leutánozni". Ez kb négy váltót, két bejárati- és (max) hat kijárati jelzőt tartalmaz. Erre a számításaim szerint két darab 40 lábú PIC processzor bőven elég lehet. Ezekben simán lehet programozni az egy nyomógombos váltó oda-visszaállítást, a vágányút beállításokat és a jelzők lehetséges jelzéskép variációit is meg lehet oldani, ha ezeket LED-es kijelzéssel látják el, még teljesítményfokozat sem kellNem gondolok itt semmiféle processzoros hókusz-pókuszra, csak váltónként egy nyomógomb bemenet meg egy engedélyezőbemenet, jelzőnként szintén egy nyomógomb bemenet, egy váltóállás ellenőző bemenet meg egy foglaltságérzékelő bemenet és kész. !Egy megfelelően megválasztott PIC nem is drága! például a 16F887 a (DIP40) ez 520Ff+Áfa per pillanat a Chipcad-nél. Szerintem az említett fél tucat flip-flopnál azért ehhez lényegesen több működtető elemre lesz szükség, és sima TTL vagy CMOS elemekből sem lehetne ezt olcsóbban kihozni.Tisztában vagyok vele, hogy nem sokan vannak aki simán megírnak egy ilyen programot az adott procira (szerintem én sem tudnám!), de az alkatrészár mindenképpen versenyképesebb ezzel a megoldással.
Bocsi, hogy ilyen hosszú lett!
(#32062) fszt hozzászólása Válasz Ápr 14, 2014
Köszönöm JZoli! (többieknek is ;) )
Hát ez az, PIC-et égetni én sem tudok, meg programozni sem. Felvetésem:
Jelfogós kapcsolásnál olyan 100 db-ra biztos szükség lenne. (kis érintőszám/sok funkció miatt) Ilyen mennyiségben pedig beszerezni elég nagy mázli kérdése, ráadásul a bontott alkatrészek kevesebb kapcsolásszám után hibásodnak meg, mint az újak...
4 váltó, 6 ki- és 2 bejárati jelző és egy fénysorompó vezérlését kéne megoldani, a valóságnak minél jobban megfelelve. Ha valaki esetleg elindítana az ösvényen, akkor már közelebb lennék a megoldáshoz. Sajnos most sötétben tapogatózom, csak azt tudom, mennyire szeretném összehozni a dolgot.
(#32064) csíkosháTTú válasza fszt hozzászólására (#32062) Válasz Ápr 14, 2014
Elkezdeni ott kell, hogy lerajzolod a pályát, és készítesz egy logikai táblázatot, hogy mit kell kapcsolni, melyik nyomógombbal. Többet én sem tudok segíteni, nem ismertem a Dominót.
(#32067) zsolesz74 hozzászólása Válasz Ápr 14, 2014
Idézet:
„Egy megfelelően megválasztott PIC nem is drága! például a 16F887 a (DIP40) ez 520Ff+Áfa per pillanat a Chipcad-nél.”

Elég viccesek vagytok! Az hogy mennyibe kerül egy PIC nem mérvadó, mert ha nem tud programozni akkor bukta!
Ugyanis megtanulni az assemblyt nem két perc, mással megíratni pedig sokkal több, mint egy kész megoldás.

Idézet:
„4 váltó, 6 ki- és 2 bejárati jelző és egy fénysorompó vezérlését kéne megoldani, a valóságnak minél jobban megfelelve. ”

Ez összesen maximum 42 állapot! Vagyis két PIC-et kell programozni és szinkronizálni!

Idézet:
„két darab 40 lábú PIC processzor bőven elég lehet. Ezekben simán lehet programozni az egy nyomógombos váltó oda-visszaállítást, a vágányút beállításokat és a jelzők lehetséges jelzéskép variációit is meg lehet oldani, ha ezeket LED-es kijelzéssel látják el, még teljesítményfokozat sem kell”

Miért nem kell LED meghajtó? Egy ilyen processzornak az igaz, hogy egy lába 20-25mA-t tud leadni, viszont az összes kimenő áram is korlátozott!

Szerintem maradjunk abban, hogy hallgassatok Csíkosra!

Sokat szoktam vele vitázni, most viszont nála van a pont!

Idézet:
Elkezdeni ott kell, hogy lerajzolod a pályát, és készítesz egy logikai táblázatot, hogy mit kell kapcsolni, melyik nyomógombbal. Többet én sem tudok segíteni, nem ismertem a Dominót.
(#32096) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#32059) Válasz Ápr 14, 2014
Pontosan erröl vsn szo, és ezért a Fszt kollégának is elöször az összefüggések táblázatával kellene kezdenie. Anélkül sem diodákkal, sem processorral nem lehet semmit épitgetni.
Azaz amig ez nincs, nem tudunk tovább lépni.
Tehár a megoldás nem a kockákkal meg a nevekkel kezdödik, hanem a táblázattal.
S nem fog kelleni sem 100 sem 50 relé ( jelfogo) sem, söt nagyon valoszinü, hogy a proci is teljesen felesleges lesz.
(#32117) diginewl válasza etwg hozzászólására (#31525) Válasz Ápr 15, 2014
Tiszteletem!
Sokat gondolkodtam az opto kapum logikáján, aztán mégis úgy döntöttem, hogy nem reflexiós, hanem "fényzárós" lesz.

zsolesz74, és JVND topiktársak által adott javaslatok segítségével átterveztem egy netről ide is linkelt kapcsolást.
A vége ez lett.
A kapcsolás érzékenységét egy potméterrel "lőttem be" saját kísérletezgetés után.
Így, sem teljes sötétben, sem napfényben 15cm-ről spot lámpával rávilágítva nem zavarja az egyértelmű kapcsolást. Azaz a relé két pontja között vagy 0V, vagy 12V jelenik meg, átmenet nincs.
A sín mellé "épített" fototranzisztor a sínen reszelt lyukon át látja a sínek között elhelyezett infaLed-et.
(Rendelés alatt van egy SMD infraLED, mellyel talán alig észrevehető lesz az egész kapu.)

Köszönet a Topiktársaknak a segítségért!!!

Kész_.GIF

P4130086_.jpg
 
(#32120) juhkrist hozzászólása Válasz Ápr 15, 2014
Üdvözlök mindenkit!

Épülő terepasztalom elektromos kapcsolásaihoz szeretném az urak segítségét kérni!

A váltók működtetését Conrad típusú váltóállító motorokkal oldottam meg.

Ennek a motornak van egy beépített érintkezőpárja, visszajelentésre vagy szívpolarizációra. Én mindkettőt szeretném, sőt, a jelzők és váltók között is szeretnék egyszerű logikai függéseket létrehozni, ehhez viszont a beépített 1 pár érintkező kevésnek tűnik...

Találtam pár 5V-os, 4 záróérintkezős miniatűr relét és arra gondoltam, hogy ezeket használnám az érintkezők többszörözésére.

Életemben soha nem dolgoztam ilyen relékkel, ezért kellenének tippek.

Összerajzoltam két változatot. A "B" tűnik egyszerűbbnek, viszont reményeim szerint az "A"-val ki lehet küszöbölni, hogy a váltóállító motor érintkezőjének kontakthibája zárlatot okozzon a szívpolarizációban (szerintem a kapcsolás kizárja, hogy a két ellenőrző relé egyszerre húzzon).

Kérem, ha valaki szakavatott ráér, vessen egy pillantást a vázlatra, hogy egyáltalán működik-e valamelyik elképzelés!

A relék hajtására egy régi jó számítógéptápom van, ha az használható ilyesmikre.

Köszönettel,

Juhász Kristóf

váltoellenor...jpg
 
(#32129) etwg válasza juhkrist hozzászólására (#32120) Válasz Ápr 15, 2014
Gyakorlatilag mindegy melyik kapcsolást használod, mind a kettö müködhet.egy ohmmérövel vizsgáld meg, hogy a váltomotor kontaktusai nincsene galvanikus kapcsolatban egyébb vezetékekkel.
(#32151) JZoli válasza juhkrist hozzászólására (#32120) Válasz Ápr 16, 2014
Nem lenne egyszerűbb megoldás egy kiegészítő érintkező szerelése a váltó alá, amit a váltóállító mechanizmus működtet? Ezt mindkét végállásra be lehetne tenni és megspórolnál váltónként két relét.
(#32162) juhkrist válasza etwg hozzászólására (#32129) Válasz Ápr 16, 2014
Köszönöm válaszod!

Még egy kérdésem lenne ezzel kapcsolatban:

jó-e így direktbe vezérelni a mágneseket, vagy valami tranzisztoros kapcsolást közbe kell-e iktatni?
(#32163) juhkrist válasza JZoli hozzászólására (#32151) Válasz Ápr 16, 2014
Sajnos többre van szükségem, mert azt szeretném, ha a bejárati jelzőkön megjelenő jelzési képek a váltók állásának megfelelően jelenjenek meg... kell az a végállásonként 4-4 szabad érintkező...
(#32164) etwg válasza juhkrist hozzászólására (#32162) Válasz Ápr 16, 2014
Azzal semmi baj nincs, teljesen felesleges tranzisztorokat oda rakni. Ami viszont továbbra is kérdéses és Zoli is felvetette, hogy az elektromos megoldás nem adhat informáciot a válto valos állásárol, igy továbbra is ott vagy, ahol a Conrad állitomüvel voltál. Ha az kapcsol, kapcsolnak a relék is, de nem biztos, hogy a válto valaoban átáll a másik állásba.
Ezt kizárolag egy külsö kapcsoloval lehetne megoldani amit a váltoállitorud mozgat. (pl. egy apro könnyü járásu tolokapcsolval, amit a Conrad motor átkapcsol, és onnan a rud mozgatja a válto nyelvét.)
(#32167) JZoli válasza juhkrist hozzászólására (#32163) Válasz Ápr 16, 2014
Léteznek több áramkörös kapcsolók, gondolok itt izosztát kapcsolóra, vagy telefon jelfogók érintkezőcsomagjaira, de akár más több érintkezőből álló kapcsolósor is használható lenne . Egyik az amit "etwg" is említ így a váltó állásának megfelelő kapcsolóállást kapsz az az visszajelentés lesz a tényleges váltóállásról, nem utolsó sorban meg nem kell még elektromos energia állandóan a sok relé működtetéséhez!
(#32170) juhkrist válasza JZoli hozzászólására (#32167) Válasz Ápr 16, 2014
Köszönöm a tippet!

A motor és a váltó elég fix mechanikai összeköttetésben van, azt hiszem, hogy megelégedhetek azzal, ha a motor által mozgatott fogasléc végállását ellenőrzöm.

Ettől függetlenül megnézem, hogy így, utólag hogyan lehetne valami érintkezőt (kapcsolót) beépíteni, mert szimpatikus ez a "mechanikus" megoldás.
(#32173) HarciSün válasza juhkrist hozzászólására (#32170) Válasz Ápr 16, 2014
Ha sikerült megoldani (bárkinek) a stabil mechanikus kapcsolómozgatást az engem is érdekelne! Az állítóművek belsejében lévő lemezes megoldásban nem igen bízom...
(#32181) etwg válasza HarciSün hozzászólására (#32173) Válasz Ápr 16, 2014
Megveszed a legolcsobb kis tolokapcsolot. Ha van benne kiveszed, ha nincs akkor nincs mit az arretálo golyot. A fekete gomba fursz egy kb, 0,8-1 mm-es lyukat és egy drottal lazán összekötötöd a válto nyelveit mozgato ruddal. (Esetleg görbits a drotva egy U alaku rugozó szakasz kompenzálni ha a kapcsolo járása kisebb mit a vált nyelvéé.).

Pl. egy ilyent:
tolokapcs
Ezeknek a járása teljesen egyezik a H0 váltokéval, a TT-hez jobb kisebb járásut keresni (1,5 - 2 mm), de egy kis macerával a nagyobbat is lehet használni, ha kiszereled teljesen az arretáciot. Nekünk csak az kell, hogy átcsusszon a kontaktus a másik polusra ami általában kevesebb mint 1 mm).
Ha minden szakad akkor még lehet 2 mikrokapcsolot vagy 2 olcso nyomogombot használni.

nyomogomb

Azokat viszont - ez lényeges, ugy kell beszerelni, hogy ne a mozgatorud hosszanti mozgása aktiváljon, hanem a rudon lebö két bütyök oldalrol fejtsen ki eröt a nyomogombra. Igy az nem fogja a rudat visszanyomni de kapcsolni fog.
Egy régi terepasztalon 2 darab kb 4 mm-es gömbölyü bizsugyönygyöt ragasztottam a rudakra, ami a nyomogombok elött volt vezetve, és az egyik állásba az egyik gombot nyomta be a egyik gyöngy a másikban meg a másikat a másik. Igy a kapcsolok bárhol lehettek.

nyomo.png
 
(#32182) etwg válasza etwg hozzászólására (#32181) Válasz Ápr 16, 2014
Bocs a rengeteg gépelési hibáért (meg a hiányzo betükért). Közben néhányan zaklattak telefonon..
(#32183) diginewl hozzászólása Válasz Ápr 16, 2014
Egy rövid kérdés:
a Piko H0-ás váltóinak állítóműve végálláskapcsolós, vagy nem?
A leírásából nem derül ki egyértelműen, csak az hogy 16V AC-vel állítható.
(#32184) csíkosháTTú válasza diginewl hozzászólására (#32183) Válasz Ápr 16, 2014
Meliyk?
Az új, A-Gleis-hez való, vagy a régi?
(#32185) diginewl válasza csíkosháTTú hozzászólására (#32184) Válasz Ápr 16, 2014
Bővebben: Link

Ez. Itt csak egyet láttam, abból gondoltam csak egyféle van.
Valami "A" Gleis (vágány).
(#32186) etwg válasza diginewl hozzászólására (#32185) Válasz Ápr 16, 2014
Egyes források szerint igen, de soha nem használtam, igy biztosat nem tudok mondani. (Két bolt is ugy árulja, de a PIKO leirásban egy szo sincs a végálláskapcsolásról).
(#32187) fszt hozzászólása Válasz Ápr 16, 2014
Menettervre és váltóelzárási tervre gondoltok logikai táblázat kapcsán? Mert az eredeti állomásé 1:1-ben alkalmazható ide is.
Egyáltalán lehetséges összehozni egy majdnem tökéletes D55 modellt ilyen kicsiben? Már csak ha a sokrétű szolgáltatásokra gondolok is, meg arra hogy az eredeti állomáshoz hány egység és szabadkapcsolású jelfogó kellett... Van itt valaki, aki már készített hasonlót? Ha jól emlékszem, a pécsi EPIVK N-es klubasztalán volt valami Dominó szerű megoldás régen...
(#32188) diginewl válasza etwg hozzászólására (#32186) Válasz Ápr 16, 2014
A leírásából nem derül ki egyértelműen, csak az hogy 16V AC-vel állítható.

Pont ezért kérdezem itt a fórumon

Bár, ha tudtok rá adni egy egyszerű kapcsolást, folyamatos jelből hogyan csinálok csak pillanatnyit, nekem az is jó (váltóvédő, vagy micsoda)

(#32189) etwg válasza diginewl hozzászólására (#32188) Válasz Ápr 16, 2014
Ez is közkézen forog.
Egy dioda, egy 3-5W-s autoizzo meg egy legalább 2000uF/25V kondi kell. A diodán és az izzon sorba kötve töltöd a kondit. Azon kb 25V lesz. Ha innen kapcsolod a váltód az csak a kisülésre fog müködni, de ha nem szakad meg az áramkör akkor felvillan az izzo és kb 200mA fog csak folyni a tekercsen, és nagyon kis feszültség lesz a válton. Ha megszakitod az áramkört, akkor ujra gyorsan feltöltödik a kondi és állithatod a következöt.

( persze ezt a primitiv áramkört fejleszteni lehet mindenféle tranyoval, hogy gyorsabban töltse a kondit és kisebb áramot engedjen a tekercsen ( a betával arányosan).
(#32190) etwg válasza fszt hozzászólására (#32187) Válasz Ápr 16, 2014
Pontosan mit akarsz a Dominobol megvalositani?
A vágányut megválasztása akár jelfogo nélkül is mehet. A jelzök állitásához kell majd néhány, de el kell döntened mi fogja feloldani a vágányutat meg visszaállitani a jelzöket. Ha ezt is a vonattal akarod elvégeztetni akkor bonyolult lesz ( sináramkörök vagy kontaktusok kellenek). Kb. Ezt kell most tudnod.
Szoval fog kelleni:
Egy táblázat honnan és hova mehet a vonat.
Minden ilyen sorhoz váltonként jelzönként 1 oszlop kell.
Pl.

Vágányut. Valto1. Valto2 valto3 jelzö1. Jelzö2

A 2. 1. 0. 0. 1. 0

A vágányuto honnan (A) hova (2)
A váltoknál 1 az állitott állapot, 0 az alap ( rendszerint egyenes)
A jezöknél 0 az állj 1 az engedélyezö ( több fogalom lehet, ezért a több fogalom több jelzöt is jelent ( jelzö1=zöld/vörös, jelzö1a=sárga/vörös stb.

Ezeket mind szépen leirid soronkét és állomás végenként mindjárt kijön, hogy minek hogyan kell állnia az adott menethez ( beleértve a tolatást is)
(#32191) fszt válasza etwg hozzászólására (#32190) Válasz Ápr 16, 2014
Így már világos!
Tulajdonképpen nekem az a lényeg, hogy legyen egy Dominó pultom, mely adott kezelésekre valósághű visszajelentéseket produkál. Így igazából "külső téri" elemekre is csak a váltóhajtóművek és a szigeteltsínek miatt van szükség.
(#32194) JZoli válasza etwg hozzászólására (#32190) Válasz Ápr 16, 2014
A valóságban a dominóasztalon a jelzők csak két fényűek, vörös és zöld! Ettől függetlenül a jelző akár négy fényű is lehet, az asztalon semmilyen különleges jelzéskép nincs kijelezve, talán ha a hívót annak tekinthetjük, bár az megint egy másik jelzés! Az biztos, ha minden összefüggést bele akarunk vinni nem lesz egyszerű. De mint írtad a beállított vágányuton valamivel a vonatokat is utánozni kell, mert különben semmi nem oldódik magától!
(#32195) etwg válasza JZoli hozzászólására (#32194) Válasz Ápr 16, 2014
Ez igy van, de nem tudom, hogy a kolléga pontosan mit akar. A pulton nyilvánvalo, hogy csak a tilto meg az engedélyezö fények lesznek, de ha ehhez valoban oda akarja épiteni a 3 vágányu állomást, akkor meg kell különböztetni mit fed a szabad jelzés.

Persze mindent ki lehet hagyni.......

A lényeg most eldönteni, mi bontja a vágányutat. Ha nincs vágány ( meg vonat) az lehet egy idökapcsolo is, ami pl.1 perc mulva bontja a vágányutat, és alapba állitja a rendszert.
(#32196) fszt hozzászólása Válasz Ápr 16, 2014
Nekem csak egy olyan kezelőkészülék kell, amely az adott kezelésekre valósághű visszajelentésekkel reagál. A vonatok utánzása tényleg elég macerás, de ez az időkapcsolós ötlet jól hangzik. A váltóhajtóműveket meg vagy támaszmágnes helyettesíthetné, vagy ott "forogna" a 4 db. hajtómű a "jelfogóteremben", csak váltó nem tartozna hozzájuk.
(#32197) etwg válasza fszt hozzászólására (#32196) Válasz Ápr 16, 2014
Mi francnak neked mindenféle támaszmágnes stb.
Most akkor tényleg mit akarsz? - kattogo, recsegö valamit, vagy fényeket egy gyurodeszkán.
Az utobbi esetben nem kell neked semmi más, néhány dioda meg valamilyen kapcsoloeszköz meg vágányutanként 1 darab jelfogon kivül.

(#32198) fszt hozzászólása Válasz Ápr 16, 2014
Hát jó lenne minél egyszerűbben megoldani. Gyakorlatilag szemléltetőeszkösznek kéne, de én is el tudnék vele szórakozni amekkora őrült vagyok. (tegnap nappalos után is ezen járt az agyam ) Ha a kezeléseket és a visszajelentéseket meg lehetne oldani úgy, hogy se nagy halom jelfogó se támaszmágnes nem kell, akkor csak örülni tudok. Ha pedig valaki segít/ötletet ad a megvalósításhoz, akkor a GVM logó mellé odagravíroztatom a nevét, ha kész lesz a bazár. ;)
(#32199) etwg válasza fszt hozzászólására (#32198) Válasz Ápr 16, 2014
Nézd, ha pl. csak azt akarod, hogy a táblán felálljon a vágányut ( fehér fény) majd utánna meg a jelzö szabadot mutasson, akkor valoban elég egy marék filléres dioda, amin keresztül bekapcsolsz vágányutanként (v) egy relét. Ha kapcsol a relé, akkor kigyulladnak a fények ( ismét egy diodás mátrixon keresztül). Ez lehetövé teszi a jelzö állitását.
Ezzel megvan a minden, ami elég a mozgáshoz. Most el kell döntened, hogyan akarod utánnozni a mozgást - ami foglaltra kapcsolja a fényeket, majd egy idö után bontja a vágányutat. Ehhez kell valoszinü egy másik relé, azaz állomásföként kell v+1 jelfogo. Ennyi diohéjban az egész feladat. Persze nem ártana szerezni idevalo irodalmat, mert utovégre magadnak ( magatoknak) épited igy elsösorban neked kell tudni mit csinálsz.
Persze más is megcsinálhatja neked kulcsra készen, de akkor azt kellene kérdezned.
Ilyen egyszerü állomások valamikor minden idevágo tankönyvben benne voltak, elö kell venni, kihagyni ami nem kell vagy nem tudod megcsinálni s a maradékot megépiteni.
(#32202) fszt válasza etwg hozzászólására (#32199) Válasz Ápr 16, 2014
Hát az összes kezelést jó lenne lemodellezni kezdve a legegyszerűbb váltó visszajelentés ki- be kapcsolástól a kényszeroldásig. Tudom, hogy nekem kell megcsinálni az egészet, nem másnak. Csak ötleteket várok.
Amúgy kicsit elkanyarodva a vezérlés kérdésétől: miből épüljön fel a pult? Gondolom, még ha két vágányosra egyszerűsödik a terv, akkor se tudok beszerezni annyi kockát amennyi kellene. Tulajdonképpen, ha sikerülne magát a pultot megcsinálni első blikkre, akkor már lenne egy ki- bemeneti periféria és akkor már lehetne gondolkozni, hogy milyen technikát vezéreljünk vele.
(#32205) JZoli válasza fszt hozzászólására (#32202) Válasz Ápr 16, 2014
Szerintem a kockát el kellene felejteni. Nagyon nehéz lenne felfogatni őket! Másik kérdés: Eredeti nyomógombokat akarsz, vagy jó valamilyen utánzat is? Az eredetivel szintén sok baj lesz annak is nehéz lesz felfogatást csinálni. Pontos dominóasztalt szeretnél, mármint a jelzőállítás, váltóállítás ki-bejárati jelzők gombjai és a számlálókat is? Mert szerintem csak ki kellene valamilyen fóliára nyomtatni a mintázatot és ráragasztani valamilyen plexire és alá meg LED-eket. Méretarány mekkora lesz? (1:1?) Szerintem is sima relés megoldás lenne a legegyszerűbb, így legalább a vágányút beállítása egyszerű lenne!
(#32206) etwg válasza JZoli hozzászólására (#32205) Válasz Ápr 16, 2014
Meg azt sem szabad elfelejteni, hogy milyen mélyek a kockák meg a nyomogombok, azonkivül kellene hozzá a keret is, ami az egészet összetartja. Nem tudom mi a helyzet mostanában, de valamikor fillérekért lehetett szerezni lebontott állomásokrol ilyen berendezéseket. Én anno egy egész S&H kezelöállványt vettem 12 karral kilora. Ma is egy muzeumban áll.
Én is amondo vagyok, hogy szerelje az egészet egy plexilapra nyomtassa ki az ábrát a kapcsolokhoz használjon évtizedekkel modernebb meg kisebb elemeket. A müködés szempontjábol ez nem változtat semmit.
(#32207) fszt válasza JZoli hozzászólására (#32205) Válasz Ápr 16, 2014
Szia!

Én jobban szeretném az eredeti gombokat/kockákat, de gondolom le kell róla tennem, mert mire összeszedem azt a pár darabot, addigra már nyugdíjas leszek... (a kockákban pici izzók vannak, így nem kellene a LED-ekkel kínlódni, így ezért is jobban megérné. )
Ilyen mennyiségben reléket beszerezni honnan a legegyszerűbb?
(#32208) JZoli válasza fszt hozzászólására (#32207) Válasz Ápr 16, 2014
Az eredeti nyomógombok elég sok részből állnak, és kb 10 cm hely kell a kockának amiben a szerelvényei benne vannak, ja ez mélységben ennyi+ kell akkor valami hordozó szerkezet amire fel tudod szerelni. Szerintem nagyon nehéz lesz ennyit beszerezni. Égőkkel sokkal nehezebb lesz megoldani, mert akkor oda is kell az eredeti kocka rendszer mert abban van benne az összes égőfoglalat. Ha elég sok égőt tennél bele, az már elég komoly áramfelvétellel járna, akkor meg nagyáramú relék kellenénk a kapcsolgatásukhoz! Amik szintén elég drágák lennének.Szóval minél eredetibbet akarsz csinálni annál drágább lesz, és mivel nagy része nem vásárolható boltban, így hosszadalmas beszerzési időre számíthatsz!
Annyit megigérhetek, hogy másfél hét múlva megyek vissza dolgozni (táppénz), körbe nézek, miben tudnék ehhez a projekthez segíteni neked.
(#32210) etwg válasza fszt hozzászólására (#32207) Válasz Ápr 16, 2014
Elöször amivel szivni fogsz azok pontosan az izzok lesznek. Ha valamelyik kiég rohangálhatsz valahova könyörögni. Ha már épitesz épitsd ugy, hogy az hosszu ideig gond nélkül müködjön, igy én elsönek pontosan az izzokat cserélném ledekre.
Reléket (kicsiket és egyformákat) mindenféle elektronikai boltban , börzén, turkálókban olcson lehet venni.
Pl ilyeneket
(#32214) fszt válasza JZoli hozzászólására (#32208) Válasz Ápr 16, 2014
Nagyon szépen köszönöm a segítséged előre is!
Ha sehogy sem tudom összekukázni a szükséges mennyiséget, akkor marad valami alternatív megoldás. Ha az üres kockákat nem számolom, olyan 20-23 darabot kellene összerablásznom.
(#32260) mokush hozzászólása Válasz Ápr 17, 2014
Sziasztok!
Segítséget szeretnék kérni... Bár én nem foglalkozom vasútmodellekkel, de talán "rokon" vagyok - maketteket építek. Van egy Piko FZ1 trafóm, egy Proxxon gépet hajtok róla és nagyon hasznos segítség a ford.szám szabályozásban. Ennek a trafónak a kimenő feszültségét szeretném mérni. E célból vásároltam egy igen olcsó feszültségmérőt (3digit-es kijelző; 2,7-30V-ig mér), de a trafóra kötve csak kb. 10V-nál indul be a mérés. Kipróbáltam pár 18650-es akkun, azoknak teljesen korrektül mérte a feszültségét (3,2; 3,79 és 4,2V-os is volt), de az FZ1 kifog rajta. Feltételezem az lehet a baj, hogy nem szép, szűrt egyen fesz. jön a trafóból. Tudnátok segíteni abban, hogy milyen módszerrel tudnám megmérni mégis a kimenő feszültséget?
Előre is köszönöm szépen!
(#32263) etwg válasza mokush hozzászólására (#32260) Válasz Ápr 17, 2014
Elöször is a müszert egy külsö áramforrásrol kell táplálnod. Terhelés alatt többet mint 14V-t nem kapsz. A bemenetre köss egy kb. 10 kOhmos ellenállást (ennek a másik végét kösd az FZ1-re) meg utánna a bemenö kapcsokra egy 1 uF MKT kondit ( legalább 25V-ra).
Ha esetleg terhelés nélkül is mérni akarod ( kikapcsol motorral) akkor érdemes az FZ1 kimeneti csavarjaira szintén egy 10 kOhmos ellenállást kötni ( ami mindig ott maradhat) igy nem fogja a hamis ( nagy impendencián megjelenö) feszültséget mérni.
(#32264) mokush válasza etwg hozzászólására (#32263) Válasz Ápr 17, 2014
Szia!
Köszönöm a választ.
Ez egy "2 vezetékes" műszer, nem tudok neki tápot adni. Ezek szerint be kell ruháznom egy "3 vezetékes" változatra.
(#32265) etwg válasza mokush hozzászólására (#32264) Válasz Ápr 17, 2014
Az valoszinü nem fog menni,
Lapozás       18/74    
Frissek
  2024. Dec, 26. Csü
2:05:21
  Jelenleg 0 fő olvassa az oldalt
Hirdetés