|
DCC profiktól (nem csak) profiknak
|
Témaindító: Frankye, idő: Jan 23, 2013
Témakörök:
|
|
(#42486) csíkosháTTú válasza proba hozzászólására (#42466)
|
Válasz •
|
Feb 16, 2015 |
|
Jujj!!!
Ezt a rajzot gyorsan le kellene szedetni innen, semmi köze az ABC fékezéshez! A helyes megoldás a képen! (MIBA cikk korábról.) |
|
(#42487) csíkosháTTú válasza zsolesz74 hozzászólására (#42472)
|
Válasz •
|
Feb 16, 2015 |
|
Akkor majd én leírom, hogy a Tran egyes tipusai kezelik fordítva az ABC fékezést... Egyébként a CV116-ban lehet bekapcsolni, vagy kikapcsolni az ABC irányfüggést.
Idézet: „Pont az ESU az, aki megoldotta, hogy az egyik bit beállításával lehet a sín oldalak szerint konfigurálni. ”
Ezt azért a Lenz kikérné magának |
(#42488) zsolesz74 válasza csíkosháTTú hozzászólására (#42487)
|
Válasz •
|
Feb 16, 2015 |
|
Nem írtam le, mert nem érdekel!
A LENZ meg nem kérné ki magának, nagy tévedésben vagy! Ugyanazt a dolgot, több módon meg lehet oldani. És nem kell hozzá nagy ész. Már ha van a programfejlesztőnek, és hajlandó beleírni a kódba azt a két-három sort!
(A kérdező az ESU-t hozta fel példának, tehát nem fogok a LENZ-re hivatkozni, mert szó se volt róla. És nem azt írtam, hogy ő találta fel! ) |
(#42489) csíkosháTTú válasza zsolesz74 hozzászólására (#42488)
|
Válasz •
|
Feb 16, 2015 |
|
Bántottalak én? (Hátrébb az agarakkal Öcsi!)
Ezt írtad: "Pont az ESU az, aki megoldotta..."
Tudom, hogy az ESU-ról szólt a kérdés, de az aszimmetrikus DCC a Lenz találmánya, nem az ESU-é. |
(#42501) zsolesz74 válasza csíkosháTTú hozzászólására (#42489)
|
Válasz •
|
Feb 16, 2015 |
|
Idézet: „Az zavart meg, hogy emlékeim szerint az egyik ESU dekóderemnek van olyan beállítása, amikor mindkét irányból megáll.”
Idézet: „Pont az ESU az, aki megoldotta, hogy az egyik bit beállításával lehet a sín oldalak szerint konfigurálni. ”
Ebben hol a LENZ??? Sehol! Hol a TRAN? Sehol! Ez arról szól, hogy konfigurálható! A mindkét irányú fékezés a LENZ ABC megerőszakolása. Egy nettó marhaság!
(korodnál fogva, én nem szólok semmit)
Viszont, ha annyira szíveden viseled a márkát, amit forgalmazol, akkor légy szíves az észrevételeket eljuttatni a gyártóhoz. Elég sokan jelezték, hogy milyen problémákkal szembesülnek a használat során.
Csak az elmúlt egy év során született egy fejlesztésre való!
|
(#42518) csíkosháTTú válasza zsolesz74 hozzászólására (#42501)
|
Válasz •
|
Feb 17, 2015 |
|
Néhány alap dolgot tisztázzunk, jó?
1: a Lenz ABC fékezés az alapban menetirány függő, konkrétan, hogy a MIBA beszkennelt cikkét idézzem, a "jobb az jobb". Vagyis, ha felénk eső sínszálat szakítjuk meg, és a mozdony jobbra megy, akkor fékez, ha aktív az ABC modul.
2: a dolog kiagyalója, a Lenz ezt az irányfüggést kikapcsolhatóvá teszi egy CV átírásával, ahogy a Tran és a Zimo is.
3: Az, hogy ezt az irányfüggést meg lehessen fordítani, az is létezik, ahogy írtad. Csak azt is írtad, hogy ezt az ESU oldotta meg. Nem. Az ESU csak a 4. generációnál kezdett el foglalkozni a Zimo HLU vonatbefolyásolással, és a Lenz ABC-vel. Az ESU előtt sok évvel, dccvillanyos kolléga megalkotta azt a dekódert, ami ma DigiTools néven ismerünk idehaza (is). Már a dekóder kezdeti szakaszában - amikor még nem volt NMRA azonosítójuk, és az ESU még ott tartott, hogy LokPilot3 - a DigiTools dekódere képes volt kezelni az ABC fékezést, mégpedig nem a megszokott, csak kétféle módon:
- menetirány szerint jobbra fékez,
- menetirány szerinti függés kikapcsolva, így mindkét irányban fékez,
hanem a CV49-ben beállítható, hogy menetirány függő a fékezés, de fordítva, vagyis balra fékez aktív ABC modul esetében.
Ennyi. Nem az a bajom, hogy nem volt a kérdésben sem Lenz, sem Tran, hanem az, hogy olyasminek a megoldását testáltad az ESU-ra, amit nem ők találtak fel, csak évekkel később követtek (mint a PLUX csatlakozót).
Idézet: „Viszont, ha annyira szíveden viseled a márkát, amit forgalmazol, akkor légy szíves az észrevételeket eljuttatni a gyártóhoz.”
A Tran-ra gondolsz, vagy Zimo-ra, vagy a hamarosan érkező Kühn-re? Vicc volt...
Nyitott kapukat döngetsz, már régen jártatom a számat ilyenekről a gyártónál (tanúm is van rá, sőt több is). Nem vagyok felhatalmazva minden részlet elárulására, legyen elég ennyi:
"A jelenleg alkalmazott processzor memória háttere 99%-ra tele van, újabb változtatásokra most nincs lehetőség. A következő, 5. generációs dekóderekben egy vadonat új processzor kap helyet, ehhez át kell írni a szoftvert egyébként is, és ennek a vezérlőnek a kapacitása már lehetővé teszi a teljes Zimo HLU mellett a Lenz ABC fékezés javítását, kibővítését is." |
(#42532) zsolesz74 válasza csíkosháTTú hozzászólására (#42518)
|
Válasz •
|
Feb 18, 2015 |
|
Az ESU megoldotta az ABC konfigurálását! Nem állítottam, hogy ő találta fel! 2014-ben az ESU már csak v4-es dekódereket forgalmaz, ahogy ezt teszi már legalább 3 éve. Felesleges 3. generációzni. Ezt már többen elmondták neked. Egy régi, évek óta nem gyártott termék már elavult. Ez számítástechnika, még ha olyan nehéz is elfogadni, hogy elavul a dekóder, miközben a mozdony még mindig újszerű!
Folyamatosan összemosod hozzászólásaidban a történeti tényeket, hogy valótlanságok állítására próbáld beállítani a hozzászólásom.
Teljesen értelmetlen ez az egész vitahalmaz is.
Az, hogy Zsoltit is idekevered, saját állításod igazolni, meg felesleges. Senkit nem foglalkozott a Digitools-szal, ahogy a LENZ-cel és a TRAN-nal sem.
Ahogy az sem érdekes, mikor készítettek PLUX csatlakozókat!
Tessék már egyszer és mindenkorra tudomásul venni, hogy az ESU, és a LENZ is a vezető innovátorok a modellvasúti elektronikai rendszerek fejlesztésében. Erre nekem elég megnézni a termék palettájukat és a közös fejlesztésüket a Railcom+!
Lehet ezt nem szeretni, de nem kell mindenáron sárdobálásra felhasználni a fórumot.
Azt meg, hogy az ESU nem támogatja a szervized munkáját, nyilván a cég döntése. Te kérted, ők meg nem kértek belőled!
Engem sem támogat nagyon sok mindenki, akinek örülnék, mégsem írom le minden héten, hogy milyen vacak a gyártó!
Túl kell lépni rajta!
Többször leírtam, hogy Te, aki a CT Elektronik magyarországi disztribútora vagy rosszul veszi ki magát, ha a konkurenciát sározza! Abban a kontextusban pedig végképp nem tisztességes, hogy a Csíkos-műhely is belépett a tavalyi évben az NMRA gyártók közé!
Mindaddig fel fogom emelni a szavam, amíg bármelyik gyártó, bármelyik termékét úgy fogja itt valaki leminősíteni, hogy annak kétséges az alapja, vagy a jogosság. Többször előfordult már, hogy véletlen vagy szándékos tudatlanságból valótlanságokat állítottak.
Többször felröppenő "nagy komoly hírekre" a bekiabáló már nem tudott cikket, hivatkozást belinkleni! Ezt a tényállást egyébként a jog ismeri, és bünteti. Többször felhívtam emiatt is a figyelmet! Elég egy képernyőmentés és irány a bíróság. Könnyen rámegy egy vállalkozás egy ilyen perre!
Bár te úgy élheted meg, hogy téged támadlak, ennek semmi köze a személyedhez. Ennek csak és kizárólag a témához, a termékekhez van köze.
Tisztában vagyok vele, hogy mivel jár egy fejlesztés. Időben és pénzben, energiában. Ha egy gyártó valamit nem hajlandó megoldani, megérdemli a kritikát.
Ahogy azok is, akik egy más által kifejlesztett terméket saját név alatt forgalmaznak az itthoni és külföldi piacon. Persze üzletileg jóval kellemesebb, mert a legnagyobb invesztíciót megspórolhatják. Viszont látszik is, hogy semmit nem tudnak újítani, mert nincs meg a tudás hozzá!
Én ezzel részemről elmondtam mindent, amit szerettem volna a témával és az egésszel kapcsolatban. |
(#42535) Frankye moderátori
hozzászólása
|
Válasz •
|
Feb 18, 2015 |
|
Uraim!
Még egy ilyen értelmetlen és parttalan vita, és zárolom a témát! |
(#42714) kzolt hozzászólása
|
Válasz •
|
Feb 25, 2015 |
|
Sziasztok!
Érdeklődni szeretnék, mitől lehetséges, hogy az ABC fékezés pontatlan, vagyis ha 1-es sebességfokozaton lépek be az ABC szakaszra kb. 8 centivel hosszabb a fékút, mint 14-es fokozaton. A többi fokozaton arányosan változik. Két különböző mozdonyról van szó, azonos ESU lokpilot V4.0 dekóder. Lehet hogy dekóder hiba (szoftveres)?
Köszönöm! |
(#42749) csíkosháTTú válasza kzolt hozzászólására (#42714)
|
Válasz •
|
Feb 26, 2015 |
|
Ilyen téren az ESU-val nincs tapasztalatom, de a használati utasítás szerint a konstans fékút a CV254-ben állítható be, 0-255 között. Ha 0-n maradt, akkor a funkció nem aktív, a dekóder érzékeli ugyan az aktív ABC modult, de a "saját feje után" fog lefékezni és megállni. |
(#42756) kzolt válasza csíkosháTTú hozzászólására (#42749)
|
Válasz •
|
Feb 26, 2015 |
|
Ha egy két centin belül maradna a különbség, azzal már megelégednék, de a 8-10 cm az sok. A Tran dekóderek tudják ezt produkálni? |
(#42768) dccvillanyos válasza kzolt hozzászólására (#42714)
|
Válasz •
|
Feb 27, 2015 |
|
Üdv!
Nem lehet, hogy az utolsó áramszedő kerék vagy forgóváz áramszedése bizonytalan? Amikor a dekóderben az ABC programját írtam, akkor tapasztaltam, hogy sajnos ettől is függhet a fékút. Hiába, nekem ez az ABC-s bohóckodás az évek múlásával sem lett szimpatikus.. |
(#42769) etwg válasza dccvillanyos hozzászólására (#42768)
|
Válasz •
|
Feb 27, 2015 |
|
Teljesen egyetértek veled - az egész ugy, ahogy van egy téves elméleten alapul. Csak akkor müködhet hibátlanul, ha egyetlen fogyaszto (mozdony) megy a pályán ( akkor is vannak kétségeim). Amint vagont is huz már rengeteg zavaro dolog kerül a levesbe ( pardon az ABC-be).
Elvben minden fémkerék rövidre zárhatja a sinszigetelést. Ezen még lehetne segiteni, ha a elvágott sinek közé egy szigetelö lapot helyez az ember ami legalább szintben van a sinkoronával vagy attol egy kicsit magasabb, igy a kerék a szigetélést nem zárhatja rövidre.
Persze az alvázas személyvagonok ezt könnyen áthidalják és kötik gúsba az ABC-t. A szerencsétlen dekoder meg azt sem fogja tudni, hogy mit kezdjen ilyen káoszban, fékezzen vagy ne. |
(#42772) csíkosháTTú válasza dccvillanyos hozzászólására (#42768)
|
Válasz •
|
Feb 27, 2015 |
|
Idézet: „Hiába, nekem ez az ABC-s bohóckodás az évek múlásával sem lett szimpatikus...”
Mégis benne van a DigiTools dekóderekben.
Egyébként a dekódereidnek nem okoz problémát, ha aktiváljuk bennük az ABC fékezést. |
(#42773) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#42769)
|
Válasz •
|
Feb 27, 2015 |
|
Nem egy, és nem is kettő ügyfelem van, akik használják az ABC fékezést. Az ESU most kezdte csak belevenni a dekódereibe, így nyilván van még mit "reszelgetni" a szoftveren, de a kolléga felvetése szerintem egy CV pontos beprogramozásával orvosolható.
Nagy általánosságban:
- Az áramszedés bizonytalanságai nem csak az ABC fékezést zavarhatják össze, hanem mindent.
- Vannak szabályok, amiket tudomásul kell venni (lásd korábban a Kühn TT-s Y kocsikat, amiben az eredeti áramszedést át kellett alakítani, hogy a kocsi ne hidalja át az ABC szakaszolást)! De ettől még működik, és csak szolídan jelzem, hogy a PC-s vezérlés esetében is gond lehet, ha egy-egy szakaszhatárt egy ilyen kocsi áthidal.
- Ha csak simán fékezni és megállni kell, akkor az ABC-s dekóderek azért nagy biztonsággal teszik a dolgukat. Egy most futó N-es asztalépítéshez a műhely alakítja digitálissá a modelleket Tran és Zimo eszközökkel. A vezérlőközpont a nanoX-s88, a sínfeszültség 14V. Az ügyfél maga építi a fékező diódás modulokat, és miután elárultam neki, hogy rosszul tette, hogy Schottky típust alkalmazott elsőre, az eddig megépült részeken 4 vonat megy automatikus térközbiztosítással probléma nélkül.
- Abban viszont egyet értek Veled, hogy a lassúmenet (pl. kitérőben álló váltó előtt és rajta átjáráskor ugye sárga fény van, nem zöld) már gond lehet, de nagyon. Ezt beszéltük is legutóbb Neustadt-ban. Többiek kedvéért: ugyanis ott minden második bit aszimmetrikus a sínjelen, és ezt kéne figyelnie a dekódernek. Ez tökéletesen működhet is, ha nincs zavarjel a síneken (ezt a jobb központok azért igyekeznek elnyomni, egy kezdőkészletes vezérlő már nem biztos, hogy tudja), és tökéletes az áramszedés. Ez utóbbi azért illúzió az esetek 90%-ban. |
(#42775) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#42773)
|
Válasz •
|
Feb 27, 2015 |
|
Ha nagyvonalu a pálya - van elég hely a fékezésre, akkor nyilván kevesebb gond van. De ha ki kell centizni minden megállo szakaszt, akkor ette a fene. Itt annyi faktor van, hogy dekoder legyen a talpán amelyik ezekkel meg tud küzdeni ( pl. ha a domb alján egy jelzö elött kell megállni egy kis tolatomozdonnyal meg 2 vagonnal, vagy a 8 kocsis ICE száguld lefelé.)
Amugy érdekelne, hogy mit is csinál a dekoder amikor a mozdony beért az ABC szakaszba és megindult a fékezés, majd jön a vagon ami rövidrezárja az ABC szakaszt a szomszédos normális szakasszal ( azaz megszünik az asszimetrikus jel), ilyenkor a fékezési folyamat nullázodik, megszünik majd ujra indul vagy a korábbi állapotbol folytatodik ha megszünik a áthidalás? |
(#42776) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#42775)
|
Válasz •
|
Feb 27, 2015 |
|
Baj csak akkor van, ha valami nagyon tartósan áthidalja az ABC szakaszt, mint pl. az említett Kühn TT kocsik, vagy H0-ban a BRAWA forgóvázas kocsijai. Arra a kis időre, amíg egy-egy áramszedő forgóváz hidal át, a tapasztalatok szerint a Tran, Zimo és Lenz dekóderek nem reagálnak.
Idézet: „Ha nagyvonalu a pálya - van elég hely a fékezésre, ...”
Az emlegetett N-es asztalon cca. 40cm-esek a fékező szakaszok. |
(#42777) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#42776)
|
Válasz •
|
Feb 27, 2015 |
|
Hát igen 40 cm az N pályán 50-60 a TT-n és 80-90 a H0-n már csak a tömegek miatt is. |
(#42778) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#42777)
|
Válasz •
|
Feb 27, 2015 |
|
Most épül át egy Fleischmann BR94-es, az 8cm hosszú. Nem olyan sok ám az a 40cm még N-ben sem. |
(#42782) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#42778)
|
Válasz •
|
Feb 27, 2015 |
|
Hát azért a 40 cm elég sok, ha visszagondolok a hajdani H0-s ös analog terepasztalra, ahol 40 cm volt a megállási szakasz, meg további 40 a fékezés akkor az a 40cm N-ben az örökké valoság! ( 4 mozdonyhossz)
Nem régen tárgyaltuk a hosszuságokat és ott jött ki olyasmi, hogy TT-ben már elég ügyesnek kell lenni, hogy egy házi terepasztalon 1 m-nyi állomási vágányhosszat kapj. Ha ebbe az ember bele akar kombinálni még egy 50-60 cm-s ABC szakaszt ( 3 mozdonyhossz), akkor már komoly galiba keletkezhet. A nyilt pályán nyilván kisebb a gond, de melyik házi pályán van 2-3 nyilt szakasztól több, viszont sokkal gyakoribb, hogy a vonat egy kis állomást is utba ejt, ahol egyes vonatok meg is kivánnak állni.....
|
(#42794) kzolt válasza dccvillanyos hozzászólására (#42768)
|
Válasz •
|
Feb 28, 2015 |
|
Szia!
A kerekek áramszedése jó, mindkét mozdony ugyanúgy fékez megfordítva is, sokadszorra is. Tuti, hogy a dekóder "számol" rosszul, de ha belegondolok szerintem olyan szoftver nincs is, ami ki tudná számolni a pontos fékutat egy-két inputból (motorra jutó fesz, motor áramfelvétele) mert mást nem "lát" a dekóder(súrlódások,áttétel stb.), főleg különböző sebességeknél. Na mindegy, már egy kicsit beletörődtem, de azért EZ a video kicsit bosszant. Egyébként köszönöm a válaszokat. |
(#42796) etwg válasza kzolt hozzászólására (#42794)
|
Válasz •
|
Feb 28, 2015 |
|
Ne bosszantson, ugyanazzal a mozdonnyal ez még analog meghajtással sem müvészet. Én azt gondoltam, hogy több különféle mozdonyt akartál összehangolni.
|
(#42800) csíkosháTTú válasza kzolt hozzászólására (#42794)
|
Válasz •
|
Feb 28, 2015 |
|
Az ABC fékezés egy "pofon egyszerű" folyamat!
Amennyiben a dekóder tartósan aszimmetrikusnak látja a DCC sínjelet, és ez az aszimmetria egyezik egy paraméterrel, akkor életbe léptet egy idő alapú fékezést. Ez a fékezés a beprogramozott idő alatt megállásig vezeti a mozdonyt, és ez független attól, hogy az aktív ABC szakaszba milyen sebességgel érkezik be a modell. (Itt eltérés van a CV4-be írt értéktől, mert itt is a fékezési időt határozzuk meg, de itt a maximális sebességről a megállásig eltelt idő értendő. Vagyis a CV4-be írt érték szerinti fékezés hossza változik, csökken, ha a maximális sebességnél kisebb tempóról fékezünk.) A konstans fékút, vagyis az ABC fékezés az egy fix idő, vagyis, ha nagy sebességgel érkezik az ABC szakaszba a mozdony, akkor erősen fog fékezni, ha kisebb tempóval, akkor gyengébben. Ez a konstans fékút az ABC-t ismerő dekóderek többségének esetében egy CV-ben programozható, a Lenz esetében a CV52-ben 0-255 érték között. Ehhez azonban a konstans fékutat aktiválni kell a CV51-ben. Tran esetében erre nincs mód még. A Zimo dekódereknél ugyanaz a helyzet, mint a Lenz-nél, csak más CV-ket kell programozni. Az ESU 4-es verzióval, mint írtam nincs még tapasztalatom, de mindjárt kipróbálom, mert az apróba feltett Fleischmann gőzösben ilyen van, és csak csütörtökön viszik majd el. |
(#42803) kzolt válasza csíkosháTTú hozzászólására (#42800)
|
Válasz •
|
Feb 28, 2015 |
|
Tehát, hogy pontosítsak beszéljünk csak egy mozdonyról, ami nem húz kocsikat. Ez a mozdony 1-es sebességgel beérve a szakaszra 8 cm-rel tovább megy, mint 14-es sebességgel. Egy másik mozdonyom ugyanezt csinálja, a dekóder mindkét esetben ESU4. Az ehhez tartozó CV-ket ismerem, de ha átírom mondjuk a konstans fékút hosszát, attól még mindig megmarad a különböző beérkező sebességeknél fellépő fékút különbség (egy mozdonyról beszélek). |
(#42805) csíkosháTTú válasza kzolt hozzászólására (#42803)
|
Válasz •
|
Feb 28, 2015 |
|
Most próbálom, mindjárt írom, hogy én mit tapasztalok! |
(#42807) csíkosháTTú válasza csíkosháTTú hozzászólására (#42800)
|
Válasz •
|
Feb 28, 2015 |
|
Nos, akkor a beszámoló, hogy nálam mi van.
A teszt körülményei:
H0 méret, Trix C-Glies, Fleischmann 4177 számú, régi BR051 gőzös. A digitális átépítés a műhelyben készült, ESU LoPilotV4 dekóderrel. A DCC vezérlőközpont Tran ZF5, a kézi vezérlő miniMaus V3-as verzió*, a DCC sínfeszültség 15,6V-ra van állítva, az ABC modul a CSM150ABC1, a jobb sínszál van megszakítva. A modell használva volt már azóta, a teszt előtt a dekódert reseteltem.
CV27 = 1, vagyis a jobb sínre van aktiválva az ABC fékezés.
CV253 = 2
CV254 = 5 (ez viszonylag rövid fékút, de kicsi a tesztpálya)
128 sebességlépéses üzemnél a fékút 3-as és 87-es sebességfokozaton is azonos.
28 sebességlépéses üzemnél a fékút eltérése cca. 1,5cm. 1-es sebességfokozaton a fékút megegyezik a 128-as üzemben mérttel, 14-es fokozaton ez a leírttal hosszabb.
Fontosnak tartom megjegyezni: ez a 1,5cm-nyi eltérés 28 sebességlépéses üzemnél szerintem nem számottevő, és adódhat abból is, hogy hogyan, mennyire pontosan kezeltem az ABC modul kapcsolóját. Vagyis, egy piros pont az ESU-nak, az ABC fékezést jól teljesíti nálam. Hátránya a Lenz-hez képest, hogy eggyel több CV-t kell macerálni a helyes működéshez, valamint az irányfüggetlen fékezési módhoz szükséges programozási érték nincs leírva a használati utasításban (7. kiadás, 2013 november). Az irányfüggetlen fékezéshez a CV27-be 3-t kell írni.
*Természetesen a Tran HR3 kézi vezérlővel a helyzet ugyanez, csak gyötröm a miniMaus-t, mert készül a részletes magyar kézikönyve a műhelyben!
|
(#42808) kzolt válasza csíkosháTTú hozzászólására (#42807)
|
Válasz •
|
Feb 28, 2015 |
|
Akkor most én is kipróbálom 28 és 128 lépéses üzemmel. |
(#42809) csíkosháTTú válasza kzolt hozzászólására (#42808)
|
Válasz •
|
Feb 28, 2015 |
|
A CV253-at is átírtad? Nem egyértelmű - legalábbis nekem nem a hiányos németségemmel - hogy el kell vinni 0-ról konstans ABC fékút esetében. |
(#42813) kzolt válasza csíkosháTTú hozzászólására (#42809)
|
Válasz •
|
Feb 28, 2015 |
|
Igen, próbáltam nullával és nem nullával is. Nekem a CV254 =120 volt, most én is próbáltam 5-tel, 40-nel és 80-nal de így sem lett a fékút egyforma. A sebességlépés váltások sem javítottak a dolgon. |
(#42814) csíkosháTTú válasza kzolt hozzászólására (#42813)
|
Válasz •
|
Feb 28, 2015 |
|
Csak egy dologra tudok gondolni: valamiért a dekóder nem érzékeli jól az aktív ABC szakaszt. Mivel egy szóló mozdonyról van szó, így a "szakasz áthidalás" című hipotézis nem játszik. Az ABC modul az milyen gyártás? |
(#42815) kzolt válasza csíkosháTTú hozzászólására (#42814)
|
Válasz •
|
Feb 28, 2015 |
|
Az ABC modul 5db körbekapcsolt 4004, a múltkor mutattam a Műhelyben. |
(#42816) csíkosháTTú válasza kzolt hozzászólására (#42815)
|
Válasz •
|
Feb 28, 2015 |
|
Ja!
Annak jónak kell lenni!
Vezérlőközpont? Sajnos nem nagyon van több ötletem... |
(#42817) kzolt válasza csíkosháTTú hozzászólására (#42816)
|
Válasz •
|
Feb 28, 2015 |
|
Az pedig a Paco-féle nanox-s88, minimaussal. Az is nálam volt. Semmi baj, már beletörődtem. Köszönöm a segítséget! |
(#42870) csíkosháTTú válasza kzolt hozzászólására (#42817)
|
Válasz •
|
Márc 2, 2015 |
|
Valami még eszembe jutott a hétvégén favágás közben! Véletlenül nem NEM651-es aljzatosak a modellek? Vagyis a közös pozitív pólus a bal sín, vagyis a fekete vezeték? (Dekóder aljzat 4. láb, illetve a mozdonyváz.) |
(#42923) kzolt válasza csíkosháTTú hozzászólására (#42870)
|
Válasz •
|
Márc 5, 2015 |
|
Szia!
De igen. |
(#42924) csíkosháTTú válasza kzolt hozzászólására (#42923)
|
Válasz •
|
Márc 5, 2015 |
|
Próbáljuk ki, hogy a világítás kapcsolt szálait (aljzat 5. és 6. láb) szigeteljük ki valahogy, és úgyis tegyünk egy próbát! Elképzelhető, hogy a gyári modellben a világítás analóg üzemének kapcsoló diódái is ludasak lehetnek a dologban! Lásd a honlapomon a "Tippek, trükkök" rovatban a TT-s ROCO Szergej ilyen leírását!
Itt! |
(#42928) kzolt válasza csíkosháTTú hozzászólására (#42924)
|
Válasz •
|
Márc 5, 2015 |
|
Az egyik mozdony EZ ,ebben nincs világítás. A szakaszokat lerövidítettem 25 cm-re, mert azzal is ráfáztam, hogy átfedés volt a két ellenkező irányú ABC szakaszban és a mozdony simán átment rajta. Így rövid fékszakaszokon már nincs annyi "csúszás". |
(#42933) diginewl hozzászólása
|
Válasz •
|
Márc 5, 2015 |
|
Tiszteletem!
Van egy pici időm, így kérdeznék egyet:
Kipróbáltam egy fototranzisztort (rés opto rendszerben működne).
Rákötöttem egy (Digitools) S88-as foglaltságérzékelő+visszajelentő modulra, oda ahol a optocsatoló fototranzisztor kimenete van (fehér nagy optocsatolók).
Meglepő módon működött (hurrá ), csak mivel rés optokaput, és nem reflexiós kaput készítettem, ezért pont fordítva adja a jelet az S88-on keresztül a TC-felé. (azaz amikor nincs ott semmi akkor jelez
Be lehet-e ide is kötni egy "jelfordító" tranzisztort (a kapcsolás már ismert), így akkor húzná nullára a kimenetet, amikor zárt a kapu? A fototranzisztor és a tranzisztor az S88 tápjáról kapná az áramot.
Így nem kellene a sokdiódás foglaltságérzékelőt megvenni, elég lenne "csak" egy s88 visszajelentő áramkört vennem (olcsóbb lenne valamivel).
|
(#42934) zsolesz74 válasza diginewl hozzászólására (#42933)
|
Válasz •
|
Márc 6, 2015 |
|
Igen, meg tudod oldani! |
(#42937) diginewl válasza zsolesz74 hozzászólására (#42934)
|
Válasz •
|
Márc 6, 2015 |
|
Köszönöm!
Valami ilyesmire gondoltam. Az ellenállásokat kell majd valószínű variálni, meg jó lesz ide egy mini tranyó is.
|
|
(#42949) etwg válasza diginewl hozzászólására (#42937)
|
Válasz •
|
Márc 6, 2015 |
|
Az a 2k2-s ellenállo teljesen felesleges. Különben minden rendben van.
|
(#42950) proba válasza etwg hozzászólására (#42949)
|
Válasz •
|
Márc 6, 2015 |
|
Én inkább tennék bele még egyet, a tranzisztor BE közé. Nem tudom mennyi az opto tranzisztorának a maradék feszültsége, az még kicsit javítana a helyzeten. ( bár az is lehet ellenállás nélkül is jó, mert kellően alacsony a maradékfeszültség.) |
(#42951) etwg válasza proba hozzászólására (#42950)
|
Válasz •
|
Márc 6, 2015 |
|
Az nem jo mert megint megforditaná a logikát. Az opto simán kibir 10k-s munkaellenállást 18-20V körül.. |
(#42962) proba válasza etwg hozzászólására (#42951)
|
Válasz •
|
Márc 6, 2015 |
|
Mit tud azt nem tudom, viszont a BE közötti ellenállás nem fordít logikát szerintem. Az opton lévő maradékfeszültségnek alkot egy osztót az általad feleslegesnek ítélt 2,2k ellenállással. (aztán hogy kell-e azt nem tudom. Ilyen alkalmazásban én mindig a kimeneti tranzisztor emitterébe teszek egy diódát, így az 0,6V al magasabb szintre kerül, ami már bőven felette lesz az előző tranzisztor maradékfeszültségének.) |
(#42966) etwg válasza proba hozzászólására (#42962)
|
Válasz •
|
Márc 6, 2015 |
|
A dioda jo, mert pontosan ez a gond. A 10k ellenállás nyitja a tranzisztort, amit az optonak zárnia kell. Emiatt tesszük az emitter körbe a diodát ( megemeljük az emitter feszültségét 0,6V-al), hogy az opto biztosan lezárja a tranyot. Ha ott hagyod a 2k2-st a lezárás bizonytalanabb lesz (még jobban függ a tranyo betájától) és nem biztos, hogy a bázist 0,6 (1,2) V alá képes huzni. |
(#42972) proba válasza etwg hozzászólására (#42966)
|
Válasz •
|
Márc 6, 2015 |
|
Én így gondoltam, R1 és az R2 osztja még tovább a Q2 tranzisztor maradékfeszültségét. Bár lehet nem jelent sokat, mert ha túl kicsire választjuk, nem nyit rendesen ha kell, ha túl nagyra, akkor meg nem sokat ér. |
|
(#42975) etwg válasza proba hozzászólására (#42972)
|
Válasz •
|
Márc 6, 2015 |
|
Ez igy nem lesz jo. Ha mindkét tranyo extra hova akarod kötni az opto kimenetét? Ráadásul igy nem invertál, ami miatt az egész tervezgetés elindult, mert az S88 bemenetére kell a invertor.
Szoval ne komplikáld. Ugy jó ahogy diginewl kolléga megrajzolta csak az 1 ellenállás felesleges.
Ha azon javitani akarsz, akkor csak az emitter meg a GND közé kell egy dioda. |
(#42991) diginewl válasza etwg hozzászólására (#42975)
|
Válasz •
|
Márc 7, 2015 |
|
Ok köszönöm!
Utánanéztem, az S88-as busz áramellátása +5V - ha minden igaz.
Mivel erről működne ez az optotranyó+másik tranyó együtt, talán a diódát is kihagyom belőle, ha stabil lesz.
Ha lesz időm kísérletezem vele, aztán jelzek (de időből most sajnos nagyon-nagyon kevesem van erre ) |
(#43008) etwg válasza diginewl hozzászólására (#42991)
|
Válasz •
|
Márc 7, 2015 |
|
Az én berendezéseimen ( nem S88, csak valamilyen proci) szinte valamennyi bemenet igy van kialakitva ( ha szükség van rá) és eddig ezzel semmi gond nem volt. Amugy a procik bemenetei is ilyenek, ha bekapcsolod a pull-up (~ 10k) ellenállást az 1-re huzza a bemenetet a külsö jelek (pl. opto) meg a földre huzzák. |
|
|
2024. Nov, 20. Sze 14:42:28 |
|
Jelenleg 11 fő olvassa az oldalt |
|
|