|
TT pálya az ágy alatt
|
Témaindító: HarciSün, idő: Dec 16, 2012
Témakörök:
|
|
(#40544) róbertke válasza etwg hozzászólására (#40543)
|
Válasz •
|
Dec 23, 2014 |
|
Viccen kívűl: -Én is az általad leírt módszert alkalmaztam az első összerakásánál, az egyik végére alagútbejárat került, a másik végén egy közúti felüljáró volt, hogy az éppen aktuális közönségszavazatos autót kirakhassam... |
(#40567) Frankye hozzászólása
|
Válasz •
|
Dec 23, 2014 |
|
Csak hogy tisztázzuk a dolgokat:
A bejárati jelző az állomás első, érintett váltójától legalább általános fékúttávolságban van. Ez a fővonalak esetében 1000, ill. 700 m. Mellékvonalakon lehet ennél kevesebb (400 m).
A tolatási határjelző (TH feliratú tábla) a bejárati jelzőtől az állomás felé 200 m távolságban van. (Azért ennyi, mert ha ennél jobban megközelíti egymást két mozgás, pl. egy vonat és egy tolatás), az balesetnek minősül. Természetesen lehet a nyílt pálya felé tolatni, alapesetben eddig a jelzőtábláig. A szomszédos állomás forgalmi szolgálattevőjének engedélyével ezen túl is, de akkor - értelemszerűen - vonat nem lehet az állomás felé útban.
A bejárati jelző elhelyezésénél arra kell figyelni, hogy egyvágányú pályán mindig a menetirány szerint jobb oldalon kell lennie. A távolság a modellvasúton nyilván torzul (kénytelen), de ezt számtalanszor kitárgyaltuk.
A kijárati jelzők közül - figyelemmel tüskéshátú barátunk költségtakarékossági szempontjaira - javaslom a közös kijárati jelzőt. Ezt az utolsó, kijárati váltó után kell elhelyezni, szintén menetirány szerint jobb oldalon. Azzal lehet spórolni, ha a bejárati jelző egyébként is láthatatlan helyre kerülne, mert akkor felesleges kiépíteni (alagút).
A kihúzó vágány így, e formájában nem sok értelemmel bír. Ha már kiépül oda valami, az akár egy iparvágány is lehet, már ha egyáltalán látszó helyen lesz. (Ez persze csak a "nagyvasúti üzem" szempontjából igaz, ha a modellüzemet nézed, és takart helyen lesz, annak lehet értelme.)
A nyíltvonali iparvágány-kiágazásokra térve: Hajdan lényegesen több ilyen volt, mára - az iparvágányokkal együtt - ezek száma is jelentősen csökkent. Valóban, a reptéri kiágazás is ilyen, és az általam említett Rákospalotai (ún.: "Növényolajgyári") iparvágány-kiágazás is ilyen volt. Ott a biztosító berendezés kialakítása akadályozta meg, hogy jármű kerülhessen a vonalra, ha ott vonatforgalom zajlik, és valóban volt egy vágányzáró sorompó (ez a rendes neve) az iparvágányon keresztben. Ezt csak akkor lehetett kinyitni, ha a fővonalon nem volt vonat útban a két állomás között. (Ezt nevezték a kiszolgáló menet "bezárkózásának".) Az egész úgy zajlott, hogy a kiszolgáló menet vezetője megkapta a rákospalotai szolgálattevőtől az engedélyt, meg egy kulcsot. Ezzel kiment a kiágazáshoz, leszállt, kezelte a kulccsal a berendezést, ennek hatására tudta a váltót állítani az iparvágány felé. Abból is kapott egy kulcsot (a váltóból), amivel kinyitotta a sorompót. A menet bement az ipartelepre, majd a menet vezetője visszazárta a sorompót, átállította a váltót a fővonal felé, a kulccsal kezelte a berendezést, és ezzel ismét lehetővé tette a fővonalon a közlekedést. Amikor a kiszolgálással végzett, akkor telefonált a szolgálattevőnek, és amikor az hozzájárult a berendezés kezeléséhez (villamos függés oldása), akkor az egész hercehurca lejátszódott elölről. Nagyjából ugyan így működött az összes ilyen kiágazás kezelése. (Onnan tudom, hogy egy darabig szolgáltam Rákospalota-Újpesten is, mint forgalmi gyakornok. ) |
(#40569) etwg válasza Frankye hozzászólására (#40567)
|
Válasz •
|
Dec 23, 2014 |
|
Ezeket olvasva, akkor mégiscsak jo elfogadni a hosszanti kicsinyitési méretarányt amit már elég régen 1:1000-ben szoktunk megállapitani. ( modellméretaránytol függetlenül.). |
(#40573) HarciSün hozzászólása
|
Válasz •
|
Dec 23, 2014 |
|
Akkor mindezek után csatolva a teljes megépült vágányzat, hegyek, és hogy mi micsoda. (nem terv, ez már kész)
Tehát akkor mit kéne hova tennem?! |
|
(#40575) etwg válasza HarciSün hozzászólására (#40573)
|
Válasz •
|
Dec 23, 2014 |
|
Kb. Igy kellene. A jelzö talpa a lila pontoknál legyen.
A bemeneti jelzök B1, B2 gond nélkül oda rakhatok.
A kimeneti jelzökkel van egy kis gond, mert az állomási vágányok ivben vannak, viszont minden vágányrol láthatoaknak kell lenni.
Ezért kb ott, ahol a mozdony megállhat össze kell kötni egy vonallal a pontokat ( fekete csik a bal oldali lehet egy kicsit beljebb az állomás felé), majd ennek a szakasznak a tengelyében kell elhelyezni a jelzöt, igy elvben valamennyi indulo vonat láthatja.
A jelzö állhat nyugodtan kinnt a prérin ( messze a vágányoktol), a lényeg a láthatoságon van. |
|
(#40576) HarciSün válasza etwg hozzászólására (#40575)
|
Válasz •
|
Dec 23, 2014 |
|
Értem, és köszönöm!
Már csak egy kérdés: a bejárati jelzőnek nem piros-sárgának kell lennie? |
(#40578) etwg válasza HarciSün hozzászólására (#40576)
|
Válasz •
|
Dec 23, 2014 |
|
Elvben annak, de akkor százan fogják kérdezni, hogy miért nincs zöld a szemoforon.
Ugy, hogy jobb ha majd a választ kiirod a terepasztalra. |
(#41035) Frankye válasza HarciSün hozzászólására (#40573)
|
Válasz •
|
Jan 4, 2015 |
|
Bocs, egy darabig nagyon korlátozottan (!) leszek netközelben, de amint lehet, "megszakértem". Addig is etwg barátom szava mérvadónak tekinthető. |
(#44690) HarciSün hozzászólása
|
Válasz •
|
Máj 19, 2015 |
|
Feltöltöttem pár képet a fotótárba az "asztal" jelenlegi állapotáról. Lehet nyugodtan véleményezni és építő javaslatokkal előállni. (megvalósítási javaslattal)
Az állomáson az összes váltót szervó motor hajtja ami nagyon bevált. Az asztal hátsó részéhez sajnos csak akkor férek hozzá ha kibányászom az ágyból az egészet, így az ottani váltók átalakítása egy nagyobb lélegzetű dolog lesz...
Most a leginkább a környezet valósághűbbé tételén gondolkodom, hogy a sok csupasz részt valahogy életszerűbbé tegyem. Nagyon gondolkodom valami moha/zuzmó beszerzésén amivel gazosíthatnék, de még nincs ilyennel tapasztalatom.
Nagyon lassan de azért haladgatok |
|
(#44700) enigma válasza HarciSün hozzászólására (#44690)
|
Válasz •
|
Máj 19, 2015 |
|
Valami ilyesmire gondolsz? |
|
(#44701) HarciSün válasza enigma hozzászólására (#44700)
|
Válasz •
|
Máj 19, 2015 |
|
Ihen, valami ilyesmi "gaz" kellene (sok)
Mi ez? Modellbolti izlandi moszat vagy valami más? |
(#44702) enigma válasza HarciSün hozzászólására (#44701)
|
Válasz •
|
Máj 19, 2015 |
|
Teljesen más )
Ez egy csiszolóanyag festve. (A fa lombja is abból van)
Hajaz a Heki talajtakaró anyagára, csak sokkal tömörebb.
Ha érdekel tudok adni mintát. |
(#44704) HarciSün válasza enigma hozzászólására (#44702)
|
Válasz •
|
Máj 19, 2015 |
|
Érdekelne hogy mi ez és hogy hol lehet beszerezni. Te magad festetted zőldre? |
(#44706) enigma válasza HarciSün hozzászólására (#44704)
|
Válasz •
|
Máj 20, 2015 |
|
Ez a Norton által gyártott Bear-tex nevű cucc. Nagy nyomásön préselt vékony műanyag szálakból készült. Mifelénk csak medvetalpnak hívjuk. Kb. 120 mm széles csíkokban kerül hozzám, egy ismerősömtől, aki szerszámokát, csiszoló anyagokat térít itt a Dunántúlön.
A keménységét az anyag színével jelölik. Hozzám ez a vörös színű kerül. Ezért festeni kell (a képen szereplőket csak gyorsan dobtam össze a kép kedvéért, úgyhogy bocsi érte). |
(#44709) HarciSün válasza enigma hozzászólására (#44706)
|
Válasz •
|
Máj 20, 2015 |
|
És hogyan/mivel fested? "beáztatod" vagy csak a felületét? |
(#44712) enigma válasza HarciSün hozzászólására (#44709)
|
Válasz •
|
Máj 20, 2015 |
|
Régebben amikor kísérleteztek a festésével, az áztatott, mártott eljárást is próbáltam, de közvetlenül a kívánt színre soha nem sikerült. A híg festék többszöri próbálkozásra sem takarta be, ha sűrűvél próbáltam akkor meg egy teljesen sima felületet kaptam, elveszítve az anyag finom struktúráját. Végül is arra jöttem rá, hogy valamilyen világos színű (fehér, vagy hamuszürke) kimondottan műanyaghoz készült alapozóval kell átfújni, utána már lehet bármilyen (elvileg, még csak zölddel próbáltam) színre festeni. Viszont lényeg, (ami a képen szereplőknél elmaradt) hogy mindkét felét meg kell festeni, úgy fogja be igazán. |
(#44713) HarciSün válasza enigma hozzászólására (#44712)
|
Válasz •
|
Máj 20, 2015 |
|
A végeredmény jó, de elég körülményesnek tűnik ez az eljárás. Megéri a vesződséget a munka a készen kapható izlandi moszathoz és hasonló dolgokhoz képest?
Mindenesetre nagyon ötletes! |
(#44714) enigma válasza HarciSün hozzászólására (#44713)
|
Válasz •
|
Máj 20, 2015 |
|
Nekünk vidékieknek (mondjuk nem tudom, hogy más is így van-e vele, de nekem mindenképpen) az ilyen késztermékék beszerzése is sokszor elég bonyolult. Vagy postaköltséget fizetsz, vagy (ha éppen nincs dolgod a székesvárosban) akkor futárt keresni stb.
Lehet azt is mondani, hogy a vidéki lét növeli a kreatívítást ....
Ha még is meggondolod magad írj rám (akár a publikus e-mailomra) és segítek. |
(#44715) HarciSün válasza enigma hozzászólására (#44714)
|
Válasz •
|
Máj 20, 2015 |
|
Köszönöm előre is!
Valóban nagyon kreatív megoldás! |
(#44721) diginewl válasza HarciSün hozzászólására (#44715)
|
Válasz •
|
Máj 20, 2015 |
|
|
(#44725) HarciSün válasza diginewl hozzászólására (#44721)
|
Válasz •
|
Máj 21, 2015 |
|
Hát, biztos nem fogok üveggyapotot az ágyba de még a hálószoba közelébe sem vinni - nem igazán segítené elő a nyugodt alvást az "asztal" felett ha néhány kósza szál szétszóródna itt-ott |
(#44726) enigma válasza diginewl hozzászólására (#44721)
|
Válasz •
|
Máj 21, 2015 |
|
Nem, ennek közé sincs sem az üveg- sem a közetgyapothoz. Fogásra sokkal durvább a tapintású mint a gyapotok (elvégre ez egy finomcsiszoló finiselő anyag). Használat során nem bomlik fel csak finom por válik ki belőle, míg a lap galacsinná gyúródik össze. Ebből lesz aztán a fák lombozata, meg az elkészített talajtakarásra ragasztva Pató Pál úr birtoka, bozótos, susnyás terület. |
(#44727) diginewl válasza enigma hozzászólására (#44714)
|
Válasz •
|
Máj 21, 2015 |
|
Idézet: „Nekünk vidékieknek ... az ilyen késztermékék beszerzése is sokszor elég bonyolult.”
Na ne má'!
Ha azt figyelembe veszed, hogy például ezt a polifibre akármint - hogy témánál maradjunk - a VMC Lombanyag
neked 1100ft-ért oda teszi eléd (többi más rendelt cuccal együtt, tehát nem csak ezt rendelted). Akkor én azt mondom, hogy soha nem volt ilyen egyszerű még a vidéki élet...
Ha Bpesten lennél, és a város túlsó feléből mire átutazol oda, meg vissza, meg kiderül, hogy éppen nincs gyere máskor... az anyagiakban/időben mennyi?
Szóval szerintem most már nagyon is jó vidéken élni: bárkit elérsz neten, bármi házhozjön, és a jó levegő, meg a csönd ott van - tessék ezt is figyelembe venni! |
(#44728) HarciSün válasza diginewl hozzászólására (#44727)
|
Válasz •
|
Máj 21, 2015 |
|
Természetesen a városi és a vidéki létnek megvan a maga előnye és hátránya is.
Igen, bármit kihoz a futár, de személyesen nem tapizhatod meg előtte amit veszel, nem kérdezheted meg a boltostól hogy mi van még hasonló ilyen stb...
Én csomó dolgot futárral rendeltem amikor a pályát építettem és baromi bosszantó volt hogy néhány összekötő papucs hiányakor eldönthettem, hogy kifizetem csak ezért a postaköltséget vagy még hozzá várok ezt-azt, esetleg felkerekedek és beautózom érte pestre.
Viszont laktam pesten is és nekem speciel nem jött be... Laktam előtte (egész gyerekkoromban) vidéken és az se, nekem a köztes (vác) tetszett meg - de mindenkinek más.
A témánál maradva: pont az a bajom, hogy amit linkelték képet a VMC lombanyagról annak nem tudom elképzelni a szerkezetét - olyan vatta szerű puha anyag? Tépkedhető? |
(#44729) enigma válasza diginewl hozzászólására (#44727)
|
Válasz •
|
Máj 21, 2015 |
|
Egy szóval sem azt akartam mondani, hogy egy pesti kirándulás felére nálam John Rambó egy küldetésével, csak arra céloztam, hogy nem bonyolultabb (sőt!!!) ennek az anyagnak a "terepasztal-képessé" tétele, mint egy kis logisztikázás és néhány nap kivárása után kézhez kapni a cuccot. (megtörtént már nem egyszer).
De azért egy kicsit nagyobb feladat, mint egy olyannak aki a fővárosban lakva felveszi a telefont és felhívja a boltot, hogy van-e raktáron.
Mondjuk azzal egyetértek, hogy szép lehet egy kis csendes helyen lakni, de én Fehérvári vagyok és egy belvárosi panelban lakom, ami minden, csak nem csendes...... |
(#44732) Csupaszem60 válasza HarciSün hozzászólására (#44728)
|
Válasz •
|
Máj 21, 2015 |
|
Szia!
Írtam neked az itt megadott címedre, mert a másikról visszapattant a válaszom!
TTibi |
(#44733) HarciSün válasza Csupaszem60 hozzászólására (#44732)
|
Válasz •
|
Máj 21, 2015 |
|
Megkaptam, köszönöm! Válasz ment! |
(#44818) HarciSün hozzászólása
|
Válasz •
|
Máj 27, 2015 |
|
Néhány új képecske.
Csupaszemnek hála kezd gazosodni a terep |
|
(#44819) HarciSün hozzászólása
|
Válasz •
|
Máj 27, 2015 |
|
és még néhány...
Kísérlet gyanánt letöltöttem a netről egy panoráma képet és felszabdalva kinyomtattam színesbe és a bal oldali merevítőre tettem - még világosítani kell rajta de szerintem jó az irány az olcsó "háttérposzterhez". |
|
(#44838) piltdownman válasza HarciSün hozzászólására (#44690)
|
Válasz •
|
Máj 27, 2015 |
|
Idézet: „ Az állomáson az összes váltót szervó motor hajtja...”
Két kérdésem lenne, ha az eredeti SG9g-t használod 555-kel.
1.Ha lekapcsolod a vezérlést, amikor átért a másik végállapotba, minden hányadik kapcsolásnál
ugrik el véghelyzetből?
1.Ha nem lekapcsolod a vezérlést, mennyire nyüzsög álló helyzetben, ill. mekkora az áramfelvétel csökkenése, ha lehúzol egy szervót?
Kösz.
|
(#44841) HarciSün válasza piltdownman hozzászólására (#44838)
|
Válasz •
|
Máj 27, 2015 |
|
Lekapcsolom a vezérlést és egyúttal a szervó áramellátását is, ezért nem mozdulnak el egyáltalán. Mivel most egyesével vannak kezelve a váltók így nem zavarják egymást így nem is zizegnek. Induláskor van hogy rezdül egyet de egyből be is áll így nem zavaró. |
(#44859) HarciSün válasza HarciSün hozzászólására (#44841)
|
Válasz •
|
Máj 28, 2015 |
|
Csináltam egy kis videót a váltók állításáról. (A környezet még erősen hiányos) |
(#44860) HarciSün válasza HarciSün hozzászólására (#44859)
|
Válasz •
|
Máj 28, 2015 |
|
Na mégegyszer... |
|
(#44861) etwg válasza HarciSün hozzászólására (#44860)
|
Válasz •
|
Máj 28, 2015 |
|
Ez valamitöl nem megy. Csak a fekete képernyö jelenik meg, meg a Play gomb. |
(#44862) róbertke válasza etwg hozzászólására (#44861)
|
Válasz •
|
Máj 28, 2015 |
|
Éjszakai üzemmódban készült...... |
(#44863) etwg válasza róbertke hozzászólására (#44862)
|
Válasz •
|
Máj 28, 2015 |
|
Akkor legalább feliratozhatta volna. |
(#44869) HarciSün válasza etwg hozzászólására (#44861)
|
Válasz •
|
Máj 29, 2015 |
|
Igen, ez lopakodó videó
Nekem okoska telefonon és gépen is ment, de feltöltöttem youtube-ra:
Youtube videó
Egyébként érdekes, hogy bár az összes servo egyforma (sg90), az összes vezérlőáramkör is egyforma, és persze a táp is - az átállás sebessége váltónként változik.
Tudom, hogy gyors és nem túl elegáns megoldás de nagyon üzembiztosan működik (pl sosem szorul meg vagy akad el) és a végállások is beállíthatóak a vezérlőpanelen.
A váltókat a mozgó részek miatt nem mertem kavicsozni, azzal még nem tudom mi lesz... |
(#44870) etwg válasza HarciSün hozzászólására (#44869)
|
Válasz •
|
Máj 29, 2015 |
|
Na most már valamit látni meg hallani.......
Szinkronizálva mikor lesz? |
(#44871) HarciSün válasza etwg hozzászólására (#44870)
|
Válasz •
|
Máj 29, 2015 |
|
Majd aláéneklem a "kis kacsa für-dich" c. örökzöldet
Örülök, ha végre működik... |
(#44872) róbertke válasza HarciSün hozzászólására (#44869)
|
Válasz •
|
Máj 29, 2015 |
|
Kartonlapból készíts egy sablont ami passzol a csúcssínek közé, majd erre ragassz követ, vágd csíkokra, majd aztán így rakd vissza a csúcssínek közötti talpfák közé. |
(#44874) HarciSün válasza róbertke hozzászólására (#44872)
|
Válasz •
|
Máj 29, 2015 |
|
Hát, ilyet még nem csináltam, de köszi az ötletet.
Én arra gondoltam hogy kap egy nagyon kevés szürke követ ragasztás nélkül majd arra sűrű fekete festéket... de még nem mertem nekiállni, csak halogatom. |
(#45001) HarciSün hozzászólása
|
Válasz •
|
Jún 11, 2015 |
|
A hét végén átvettem a mikromodell-től rendelt 3D nyomtatott kis kiegészítőket. Ma volt időm és megfelelő lelkiállapotom, ezért vettem egy nagy levegőt és összerakosgattam. (a festés még hátravan) |
|
(#45021) HarciSün válasza HarciSün hozzászólására (#45001)
|
Válasz •
|
Jún 12, 2015 |
|
És festve...
(a csíkozáson még javítani kell de eszméletlen pici)
Egyébként mit jelent a "T" betű a relészekrény oldalán? Én csak "lemásoltam" de hogy mit jelent nem tudom... |
|
(#45022) róbertke válasza HarciSün hozzászólására (#45021)
|
Válasz •
|
Jún 12, 2015 |
|
"Térköz" |
(#45023) HarciSün válasza róbertke hozzászólására (#45022)
|
Válasz •
|
Jún 12, 2015 |
|
Jééé, én mindig vasúti átjáróknál láttam ilyen dobozokat az oldalukon "T" betűvel. Azt hittem "Táp" "Távvezérlés" vagy ilyesmi... |
(#45024) róbertke válasza HarciSün hozzászólására (#45023)
|
Válasz •
|
Jún 12, 2015 |
|
Akkor én tudom rosszul....bocs... |
(#45025) HarciSün válasza róbertke hozzászólására (#45024)
|
Válasz •
|
Jún 12, 2015 |
|
Ên nem tudom - azért kérdezem - csak tippeltem. Lehet jól tudod... Majd egy szaki ha erre jár felvilágosít. |
(#45027) róbertke válasza HarciSün hozzászólására (#45025)
|
Válasz •
|
Jún 12, 2015 |
|
Megkérdeztem: Azt jelenti, hogy pályatelefonnal felszerelve. |
(#45028) HarciSün válasza róbertke hozzászólására (#45027)
|
Válasz •
|
Jún 12, 2015 |
|
Wow, köszönöm az infót! Ma is tanultam valamit. |
(#45030) JZoli válasza róbertke hozzászólására (#45027)
|
Válasz •
|
Jún 13, 2015 |
|
Nem pontosan a pályatelefonra utal a "T" betű, mert olyan oszlopon is van ami az állomás területén van és van benne bemondó készülék is. Tehát ez inkább "távbeszélési lehetőséget" jelenti. |
|
|
2024. Nov, 23. Szo 23:42:22 |
|
Jelenleg 4 fő olvassa az oldalt |
|
|