Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
 
 
 
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Fórum témák
Fórum » TT klubtopic
TT klubtopic
Témaindító: sunocske, idő: Okt 1, 2012
Témakörök:

Lapozás       330/437    
(#47660) sikumegalifter hozzászólása Válasz Okt 18, 2015
Ma rátaláltam egy vagonra amit nagyon szeretnék

Loco 3705-2-...jpg

Loco 3705-4-...jpg
 
(#47663) TT Putz válasza sikumegalifter hozzászólására (#47660) Válasz Okt 18, 2015
Szia sikumegalufter!

Bausatz + matrica.

üdv
TT Putz
(#47664) sikumegalifter válasza TT Putz hozzászólására (#47663) Válasz Okt 18, 2015
Szia! Igen néztem én is csak ha kiszámolom plusz semmi gyakorlatom festésben se semmiben
A kit 3500
Festés ha én csinálom tuti gagyi
Matrica,kuplung Sallang nem tudom mennyi.
Ezt viszont kint Cseheknél 1050 Kc-ért adják persze nem olcsó,de szépet kapsz érte
(#47665) sikumegalifter hozzászólása Válasz Okt 18, 2015
Nálam is készül valami hogy én is modellezőnek kezdjek tűnni.
(#47666) sikumegalifter válasza sikumegalifter hozzászólására (#47665) Válasz Okt 18, 2015
.....

DSC_0549.JPG
 
(#47667) sikumegalifter válasza sikumegalifter hozzászólására (#47666) Válasz Okt 18, 2015
Amatőr munka, de holnap kap egy fekete festést is

DSC_0547.JPG

DSC_0548.JPG
 
(#47668) kombi válasza mTTamas hozzászólására (#47617) Válasz Okt 18, 2015
Elnézést kérek előre is, de hosszú leszek.

A gubancot a gondolatmenetedben ott vélem látni, hogy a NEM 301-ben található járműszerkesztési szelvény az egyenes pályán álló jármű maximális méreteit adja meg.
A modellpályán - akárcsak a nagyvasúton - a járművek mozognak. és mozgás közben valamekkora oldalirányú lengéseket is végeznek. Már csak ezért (is) értelemszerűen nagyobb az űrszelvény a járműszerkesztési szelvénynél, hiszen az űrszelvénynek akkorának kell lennie. hogy a pályán mozgó járművek közlekedése minden esetben biztosított és akadálytalan legyen. azokat semmilyen kívülről benyúló tárgy ne zavarja .

A szabványokról.

Fontos szem előtt tartani, hogy a modellvasúti szabványokban található adatok, méretek a modellvasúti üzem üzembiztonságának érdekében számos esetben eltérhetnek a mértarányosan lekicsinyítetett értékektől (pl kerekek, nyomkarima, nyomcsatorna szélesség stb) , de ha visszaszámoljuk a már említett NEM 301 –ben megszabott maximális járműszélesség értékét a főkivitelre, 3600 mm-t es járműszélességet kapunk, holott a valóságban az európai normál nyomközű vasutaknál 3150 mm a megengedett maximális járműszélesség.

Már ebből a példából is látható, hogy a pálya és járműépítésnél a méretarányosan átszámított értékek alkalmazása minden esetben nagy körültekintést igényel.

A NEM 102 elvileg kötelező szabvány, az ott előírt 36 mm -es űrszelvény szélességet elvileg mindenkinek kutya kötelessége lenne betartani minden esetben. Ez egyébként valóban nagyobb, mint a 4,0 méteres szélességű nagyvasúti (alap)űrszelvény méretarányosan lekicsinyített értéke lenne.

A NEM 112-ben látható 34 mm-es vágánytengely távolság ennek látszólag ellentmond, mert a nagyvasúti 4,0 m széles nyíltvonali vágány tengelytávolságot veszi alapul és így a modellüzemben elvileg űrszelvény hiányos állapotot hoz létre.
A nagyvasúton ugyanakkor az űrszelvényhiányos állapotok okozta rizikót általában speciális üzemi intézkedésekkel ( találkozási tilalom, sebességcsökkentés, rakszelvényen túlnyúló járművek közlekedésének korlátozása vagy kizárása) oldják fel.

Nem szabad elfelejteni azt sem, hogy a NEM 112 csupán ajánlás, tehát az a 34 mm nincs igazán kőbe vésve, mint ellenben a NEM 102.

De honnét is származhat ez a látszólagos ellentmondás a két, évtizedek óta bejáratott szabvány között?
(Itt kérném a pályás és gépész kollegák segítségét, hogy javítsák ki az esetleges sántaságokat a gondolatmenetemben, mert bizony kőkeményen elkezdtem agyalni én is)

A nagyvasúton megkülönböztetünk alap űrszelvényt, ami a járművek áthaladáshoz elméletileg szükséges keresztmetszet.
Ennél a valóságban szélesebb űrszelvény szükséges, hiszen a nagyvasúton szükséges üzemi műveletek miatt ( pl kihajoló mozdonyvezető, saroklépcsőn jelzést adó kocsirendező miatt az alap űrszelvény adta szélességet bővíteni kell.

Ezen felül a nagyvasúton ismeretes a szabadon tartandó tér fogalma is, az a térkörvonal, amelyet az építés során hidak, felüljárók alatt feltétlenül szabadon kell hagyni. Értelemszerűen a három fogalom közül ez utóbbi adja a legnagyobb szélességi és magassági értékeket.

Véleményem szerint a modellvasúti űrszelvény fogalmának megalkotásakor az egyszerűsítés érdekében a szabadon tartandó teret vették figyelembe.

A NEM 112 megalkotása során viszont a valóságban nem alkalmazott alap űrszelvényből indulhattak ki. Ha jobban belegondolunk, láthatjuk, hogy az alap úrszelvényt szélesítő oldalsó kiegészítő terek a modellüzem során nem igazán szükségesek, hiszen a modellvasutak nyílt vonalain viszonylag ritkán találkozhatunk a mozdonyból oldalt kikandikáló mozdonyvezetővel vagy a saroklépcsőn kapaszkodó sárgakalapos kocsirendezővel.

Más kérdés viszont, hogy a NEM 301 által megengedett 30 mm –es maximális járműszélesség esetén ( az átszámított 26,2 mm lenne maximum) mennyire üzembiztos a NEM 112 által a nyílt vonalon biztosított mindössze 4mm-es elválasztás? Mekkorák is a tűrések a pálya és járművek oldaláról, hiszen menet közben a modellvasúti járművek is végeznek mindhárom tengely irányában lengéseket...

De ugyanakkor az is tény hogy se a NEM 102 se a NEM 112 nem mai csirke, tehát a dolog mégis működhet valahogy..


(#47669) etwg válasza kombi hozzászólására (#47668) Válasz Okt 19, 2015
Igy van ahogy irod, csak a záromondatoddal van egy kicsit gond, mert valoban nem a müködés a gond, hanem a szabvány.
Az egyik, betartva a NEM102-t, 36 mm sintávolsággal dolgozik, a másik meg a NEM112 ajánlás szerint 34mm-rel. Ez a kettö nem fér össze és okozza a fejfájást, pl. ha egy lengyel modult akarnak összekapcsolni a fremo modullal..
( még szerencse, hogy nem sok 2 vágányu modul van - lefalábbis én még nem sokat láttam TT ben)
(#47670) sunocske válasza etwg hozzászólására (#47669) Válasz Okt 19, 2015
Hááát, azért szerencsére van bőven kétvágányú is, csak az nem feltétlenül FREMO-tag modulja Tavaly Zella-Mehlisben volt vagy 80 méternyi kétvágányú vasút, két tárolóállomással és négy állomással, két pályaelágazással és egy megállóhellyel
(#47671) sunocske válasza masTTertape hozzászólására (#47647) Válasz Okt 19, 2015
Egész jól leírtad. Vasutasul bonyolultabban hangzana ugyanez, úgyhogy ezt most hagyjuk

A lényege gyakorlatilag ez.
(#47672) HarciSün válasza sunocske hozzászólására (#47671) Válasz Okt 19, 2015
Ha már a védőváltó szóba került akkor egy másik biztonsági elemről kérdeznék: a vágánysorompóról
Egy ilyen sorompó valóban meg tud a nagyvasúton fékezni egy megfutamodott kocsit? Nyilván egy lendületben lévő megrakott tehervonatot mozdonyostul nem - kb mit "kell kibírnia" a valóságban?

rwirtz: A Prágai börze nagyon ajánlott! Én csak egyszer voltam de sokkal több az érdekes TT-s cucc mint nálunk. Rendelést felveszel egy vagonra?
(#47673) etwg válasza sunocske hozzászólására (#47670) Válasz Okt 19, 2015
Na jo én nem a németekre gondoltam, amikor a 2 vágányu modulokat emlitettem.
Ezért lenne sürgös ezeket a dolgokat rendbe tenni, de nem tudom, hogy a MOROP melletti szabvány egylet egyáltalán müködöképes.....


(#47674) masTTertape válasza etwg hozzászólására (#47657) Válasz Okt 19, 2015
Mondom más, nem pedig, hogy rossz.
A mellékelt leírás már egyszerűsít, miszerint 8-16V egyen- és váltóáram.
(#47675) masTTertape válasza sikumegalifter hozzászólására (#47660) Válasz Okt 19, 2015
No igen, de ilyen silókocsikból is legalább 10-15 illik egy szép vonatba, hogy megközelítőleg úgy nézzen ki, mint a valóságban. Ezért a kites építés a gazdaságosabb. Még akkor is, ha kb. az ötödiknél lesz jó a festésed.
(#47676) róbertke válasza HarciSün hozzászólására (#47672) Válasz Okt 19, 2015
Vágányzáró sorompó feladata a fővágány védelme a mellékvágányon (állomási vágány, iparvágány, stb.) megfutamodott járművektől. Újabban párban alkalmazzák kisiklasztó saruval, melyet mögé telepítenek. Terhelhetősége?? Hát erről még a BME -n sem oktattak, de láttam már olyan balesetet, ahol a Tűzép telepről elszabadult 5 rakott kocsit szinte sérülés nélkül megfogta - no persze az első vagon elején az ütközőktől kezdve minden letört.
(#47677) Gashpy válasza etwg hozzászólására (#47673) Válasz Okt 19, 2015
Viszont a B.TT.B modulszabvány gyakorlatilag 98%-ban a német FKTT szabvány átvétele (mint egy akkor már kb. 10 éve működő szabványé), amit aztán a Fremo is átvett.

Mint ahogy Sünöcske is írta, a rendszer gond nélkül működik (Itt pl. egy kép)

És mivel a többség 34 mm-el dolgozik, és már kész modulok is vannak, a szabványunkon nem áll szándékomban változtatni. Ha valaki pl. 43 mm-el akar csatlakozni, akkor csináljon átmeneti modulokat.
(#47678) hoTTo válasza Gashpy hozzászólására (#47677) Válasz Okt 19, 2015
Mi az a 2% amiben más? Más nyelven van írva?
(#47679) csíkosháTTú válasza masTTertape hozzászólására (#47637) Válasz Okt 19, 2015
Idézet a kérdés feltevőjétől:

Idézet:
„Tehát mennyinek kell lenni a távolságnak két vágány közt?
Olvastam én 34 és 43 mm-t is.”

Legjobb tudomásom szerint siku kolléga (bocs a rövidítésért!) nem modult épít. Akkor mit is keres itt ebben a kérdésben egy modul szabvány?
(#47680) róbertke válasza sikumegalifter hozzászólására (#47557) Válasz Okt 19, 2015
Idézet:
„(#47557) sikumegalifter hozzászólása Válasz • Pé, 18:41
Sziasztok! Tudnátok segíteni bár szerintem biztos mert nálam szinte mindenki jobb ebben a hobbiban
Tehát mennyinek kell lenni a távolságnak két vágány közt?
Olvastam én 34 és 43 mm-t is. ”

Több tényezőtől is függ: 1)Egyenes vagy íves pályaszakaszról van szó; 2)Kettő vagy több vágányú pálya esetén a használni kívánt legkisebb ívsugár; 3)Vasútüzemedben alkalmazandó legnagyobb kocsihossz?; Van egy könyvem Günter Fromm -tól, amiből egy szép táblázat segítségével ki tudom neked keresni a megfelelő adatot.
(#47681) masTTertape válasza csíkosháTTú hozzászólására (#47679) Válasz Okt 19, 2015
Az ok, de a 34 mm-es polémia a modulfelhasználás mentén alakult ki.
Ha jól olvastam, akkor a két méretet már az elején helyére tették a hozzászólók, azaz a 43 mm marad az otthoni asztalon. Ezután hatalmasodott el a 34-36mm, a MOROP, NEM szabványháború.
De mindegy.
(#47682) kombi válasza róbertke hozzászólására (#47680) Válasz Okt 19, 2015
Vagy éppen az itt korábban elátkozott NEM 112 második része is pont ezzel foglalkozik
NEM 112
(#47683) Gashpy válasza csíkosháTTú hozzászólására (#47679) Válasz Okt 19, 2015
Valószínűleg én indítottam el, amikor fel akartam oldani a két érték származási helyét. De ott is a 43 mm-t írtam, mint ami a Tillig vágányrendszerhez illik. Magyarázatnak szántam, hogy a 34 mm a modulos adatokból jön.

Ez indította el a 34-><36 mm polémiát...
(#47684) kombi válasza Gashpy hozzászólására (#47683) Válasz Okt 19, 2015
De legalább jó alaposan felpörgött a topik
(#47685) csíkosháTTú hozzászólása Válasz Okt 19, 2015
Akkor zárszóként:
Szigorúan otthoni, házi berendezések esetében a legkisebb vágánytengely távolság az az, amit az adoTT sínrendszer geometriája megad. Tillig esetében ez 43mm.

A modul meg tartsa magát az adott egyedi szabványához, amit választott...

/Modul: 34, vagy 36mm Istenem... Hogy Madáchot torzítsam egy kicsit: máglyára mentek 2mm-ért... /
(#47686) sikumegalifter hozzászólása Válasz Okt 19, 2015
Én kérdezek és pár napig mindenki el tudja foglalni magát
Viszont ami nagyon jó hogy én is okosabb lettem köszönöm

Más nem tudom hogy mennyire jellemző így szállítani a szenet, de nálam az lesz
Bár matt fekete festéket kértem mégis kicsit fényes lett főleg a képen látható. De kezdetnek nem is olyan rossz

DSC_0551.JPG
 
(#47687) sikumegalifter válasza sikumegalifter hozzászólására (#47686) Válasz Okt 19, 2015
......

DSC_0552.JPG

DSC_0554.JPG
 
(#47688) csíkosháTTú válasza sikumegalifter hozzászólására (#47687) Válasz Okt 19, 2015
Mondjuk szenet azt olyan kocsikban látok szállítani, ami a legutóbb feltöltöTT képeden a TRAXX mögött van.

A Res kocsikban, aminek a rakományát feketére festetted, abban... izé azon még nem láttam. Viszont zúzott követ a pályaépítéshez, meg sódert már láttam így szállítani.
(#47689) masTTertape válasza Gashpy hozzászólására (#47677) Válasz Okt 19, 2015
Mivel nekem az állomás a Tillig Modellsín-rendszerével készült, így a vt távolság 43 mm. Ezt adják a váltók és a felhasznált betétdarabok, ahogy a pályatervekben is látni.
A kijárat átépült kétvágányosra, azaz arról csatlakozik a 34 mm-es nyílt vonali modulokhoz. Mivel ez a két átmenő is egyben, így követnie kellett az állomási geometriát, majd a másik oldalán pedig összehúztam a 34 mm-re. Érdekessége, hogy ez vágánytengely eltolással is járt, nem csak a távolság szűkítésével, de úgy, hogy bekerült egy hózentróger is. Nem olcsó és kicsit beteg mutatvány, de nem estem kétségbe és gondolkodás nélkül megcsináltam, mindösszesen 80 cm-en. Azóta is működik.
(#47690) PéTTer válasza sikumegalifter hozzászólására (#47664) Válasz Okt 19, 2015
Szia! Valóban szépet kapsz ráadásul kinematikával szerelt a darab. Meggyőződésem hogy nem a kit-ből épül a Loco vagonja vagy nagyon sok tuning elem kerül beépítésre. Üdv: Péter
(#47691) sikumegalifter válasza csíkosháTTú hozzászólására (#47688) Válasz Okt 19, 2015
Na azok is szenet fognak vinni jön a tél
Zúzott kövest meg sóderest én is láttam már de pikk pakk tudok olyat is csinálni van még üres Rés kocsi néhány
Viszont itt kipróbáltam az a technikát amivel az ágyazatos készül. Mosószeres víz permetezés és hígított fa ragasztó csepegtetés. Olyan lett mint a beton
(#47692) sikumegalifter válasza PéTTer hozzászólására (#47690) Válasz Okt 19, 2015
Szia! Az biztos hogy én soha nem tudnék kitől ilyet csinálni. Ezek nagyon szépek ma elindult egy folyamat és ha jó leszek a Jézuska hoz minimum két ilyen vagont
(#47693) sikumegalifter válasza masTTertape hozzászólására (#47675) Válasz Okt 19, 2015
10-15 ha így haladok lassan minden Mávos tehervagonból lesz annyi Remélem így vagy úgy ebből a típusból is összehozom lassan
Már csak a fantázia Máv dízel traxxos készletet várom még még néhány Eaos kocsit ez már mind karácsonyi ajándék tőlem magamnak :applause
(#47694) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#47688) Válasz Okt 19, 2015
Kb igy van, mert a szén fajlagos tömege csak töredéke a zuzott könek ezért elég nagy pocsékolás lenne szenet ilyen alacsonyfalu kocsikban szállitani...
(#47695) sikumegalifter hozzászólása Válasz Okt 19, 2015
Még egy kérdés ehhez a modulos képhez. A váltóállítás tisztán mechanikus lehet azokkal a karokkal vagy nevezzük bárminek. Gondolom azért valaminek pozícióban kell tartani a váltót vagy az a huzal valami szoros hüvelyben lehet? Csinált már valaki ilyet?

FB_IMG_14428...jpg
 
(#47696) róbertke válasza etwg hozzászólására (#47694) Válasz Okt 19, 2015
Mesterek ha hiszitek - ha nem, tényleg szállítottak szenet annak idején németektől levedlett Res kocsiban, csak kapott még magasításként egy deszkapalánkot körbe a kocsiszekrény!!
(#47697) etwg válasza róbertke hozzászólására (#47696) Válasz Okt 19, 2015
Söt kosárban is .....

Dániában meg minden szénszállitmányt fehér mésszel festették le.... Vajon miért????


(#47698) sikumegalifter válasza róbertke hozzászólására (#47696) Válasz Okt 19, 2015
Én nem deszkák akkor inkább átfestem szürkére
(#47699) sikumegalifter válasza etwg hozzászólására (#47697) Válasz Okt 19, 2015
Fiatal kamionos ként anno 97-ben billencsem volt mi is hordtunk szenet vagonból az is meszes volt.Akkor azt mondták azért hogy lássák loptak-e belőle. Nem tudom ez e az igazság
(#47700) sikumegalifter hozzászólása Válasz Okt 19, 2015
Na ez most biztos kiveri mindenkinél a biztosítékot
Annyit beszélt itt mindenki a modulokról meg az otthoni modulról. Én azt vettem alapul ami volt a képen ez kb 3,2 x 0,5 méter lenne. Én így csinálnám meg

untitled mod...jpg
 
(#47701) saetta válasza Gashpy hozzászólására (#47677) Válasz Okt 19, 2015
Ott nem egy kep volt. Es a 48-as kepen (amelyikre minden bizonnyal gondoltal), bizony nagyobb tavolsag volt kozted es sunocske kozott, mint 34 vagy 36 mm .....
(#47702) saetta válasza masTTertape hozzászólására (#47689) Válasz Okt 19, 2015
"nem estem kétségbe és gondolkodás nélkül megcsináltam"

hmmm. Emlékszem én is azokra a legendásan nyugodt napokra és órákra...
... hónapokra...
(#47703) saetta válasza saetta hozzászólására (#47702) Válasz Okt 19, 2015
Kicsit Marcis lettem...
Minden bejegyzésre egy hozzá(be)szólás....
Meg egy smiley
(#47704) saetta válasza sikumegalifter hozzászólására (#47695) Válasz Okt 19, 2015
Szilágyi Laci moduljain van ilyesmi kézi váltóállítás. Majd biztos hozzászól...
(#47705) róbertke válasza etwg hozzászólására (#47697) Válasz Okt 20, 2015
Nemzetközi előírás a szénszállítmányok meszezése. Lopás estén azonnal észrevehető a hiány.
(#47706) angyal.marci válasza róbertke hozzászólására (#47705) Válasz Okt 20, 2015
Ha esetleg a szenes vagon nincs lefedve, akkor a meszet nem fújja le a menetszél?
(#47707) G.F. Rákoskeresztúr válasza angyal.marci hozzászólására (#47706) Válasz Okt 20, 2015
Marci, ne idegesíts már, a házfalról lefújja a szél a meszet?!
(#47708) angyal.marci válasza G.F. Rákoskeresztúr hozzászólására (#47707) Válasz Okt 20, 2015
A házfalon festékként van, ott is marad. De csökevényes agyammal arra gondoltam, hogy a szén tetején mészpor van.
(#47709) etwg válasza angyal.marci hozzászólására (#47708) Válasz Okt 20, 2015
Ugy is lehet, de az elsö esö abból ragacsos festéket csinál......
(#47710) G.F. Rákoskeresztúr válasza angyal.marci hozzászólására (#47708) Válasz Okt 20, 2015
Már amelyiken! Az én vidéki kéróm konkrétan meszelve van! Tisztít, és fertőtlenít.
(#47711) etwg válasza G.F. Rákoskeresztúr hozzászólására (#47710) Válasz Okt 20, 2015
Söt ha oltatlan akkor még füt is.......

Lapozás       330/437    
Frissek
  2025. Jan, 22. Sze
14:52:20
  Jelenleg 11 fő olvassa az oldalt
Hirdetés