|
TT klubtopic
|
Témaindító: sunocske, idő: Okt 1, 2012
Témakörök:
|
|
(#47660) sikumegalifter hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 18, 2015 |
|
Ma rátaláltam egy vagonra amit nagyon szeretnék |
|
(#47663) TT Putz válasza sikumegalifter hozzászólására (#47660)
|
Válasz •
|
Okt 18, 2015 |
|
Szia sikumegalufter!
Bausatz + matrica.
üdv
TT Putz |
(#47664) sikumegalifter válasza TT Putz hozzászólására (#47663)
|
Válasz •
|
Okt 18, 2015 |
|
Szia! Igen néztem én is csak ha kiszámolom plusz semmi gyakorlatom festésben se semmiben
A kit 3500
Festés ha én csinálom tuti gagyi
Matrica,kuplung Sallang nem tudom mennyi.
Ezt viszont kint Cseheknél 1050 Kc-ért adják persze nem olcsó,de szépet kapsz érte |
(#47665) sikumegalifter hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 18, 2015 |
|
Nálam is készül valami hogy én is modellezőnek kezdjek tűnni. |
(#47666) sikumegalifter válasza sikumegalifter hozzászólására (#47665)
|
Válasz •
|
Okt 18, 2015 |
|
..... |
|
(#47667) sikumegalifter válasza sikumegalifter hozzászólására (#47666)
|
Válasz •
|
Okt 18, 2015 |
|
Amatőr munka, de holnap kap egy fekete festést is |
|
(#47668) kombi válasza mTTamas hozzászólására (#47617)
|
Válasz •
|
Okt 18, 2015 |
|
Elnézést kérek előre is, de hosszú leszek.
A gubancot a gondolatmenetedben ott vélem látni, hogy a NEM 301-ben található járműszerkesztési szelvény az egyenes pályán álló jármű maximális méreteit adja meg.
A modellpályán - akárcsak a nagyvasúton - a járművek mozognak. és mozgás közben valamekkora oldalirányú lengéseket is végeznek. Már csak ezért (is) értelemszerűen nagyobb az űrszelvény a járműszerkesztési szelvénynél, hiszen az űrszelvénynek akkorának kell lennie. hogy a pályán mozgó járművek közlekedése minden esetben biztosított és akadálytalan legyen. azokat semmilyen kívülről benyúló tárgy ne zavarja .
A szabványokról.
Fontos szem előtt tartani, hogy a modellvasúti szabványokban található adatok, méretek a modellvasúti üzem üzembiztonságának érdekében számos esetben eltérhetnek a mértarányosan lekicsinyítetett értékektől (pl kerekek, nyomkarima, nyomcsatorna szélesség stb) , de ha visszaszámoljuk a már említett NEM 301 –ben megszabott maximális járműszélesség értékét a főkivitelre, 3600 mm-t es járműszélességet kapunk, holott a valóságban az európai normál nyomközű vasutaknál 3150 mm a megengedett maximális járműszélesség.
Már ebből a példából is látható, hogy a pálya és járműépítésnél a méretarányosan átszámított értékek alkalmazása minden esetben nagy körültekintést igényel.
A NEM 102 elvileg kötelező szabvány, az ott előírt 36 mm -es űrszelvény szélességet elvileg mindenkinek kutya kötelessége lenne betartani minden esetben. Ez egyébként valóban nagyobb, mint a 4,0 méteres szélességű nagyvasúti (alap)űrszelvény méretarányosan lekicsinyített értéke lenne.
A NEM 112-ben látható 34 mm-es vágánytengely távolság ennek látszólag ellentmond, mert a nagyvasúti 4,0 m széles nyíltvonali vágány tengelytávolságot veszi alapul és így a modellüzemben elvileg űrszelvény hiányos állapotot hoz létre.
A nagyvasúton ugyanakkor az űrszelvényhiányos állapotok okozta rizikót általában speciális üzemi intézkedésekkel ( találkozási tilalom, sebességcsökkentés, rakszelvényen túlnyúló járművek közlekedésének korlátozása vagy kizárása) oldják fel.
Nem szabad elfelejteni azt sem, hogy a NEM 112 csupán ajánlás, tehát az a 34 mm nincs igazán kőbe vésve, mint ellenben a NEM 102.
De honnét is származhat ez a látszólagos ellentmondás a két, évtizedek óta bejáratott szabvány között?
(Itt kérném a pályás és gépész kollegák segítségét, hogy javítsák ki az esetleges sántaságokat a gondolatmenetemben, mert bizony kőkeményen elkezdtem agyalni én is)
A nagyvasúton megkülönböztetünk alap űrszelvényt, ami a járművek áthaladáshoz elméletileg szükséges keresztmetszet.
Ennél a valóságban szélesebb űrszelvény szükséges, hiszen a nagyvasúton szükséges üzemi műveletek miatt ( pl kihajoló mozdonyvezető, saroklépcsőn jelzést adó kocsirendező miatt az alap űrszelvény adta szélességet bővíteni kell.
Ezen felül a nagyvasúton ismeretes a szabadon tartandó tér fogalma is, az a térkörvonal, amelyet az építés során hidak, felüljárók alatt feltétlenül szabadon kell hagyni. Értelemszerűen a három fogalom közül ez utóbbi adja a legnagyobb szélességi és magassági értékeket.
Véleményem szerint a modellvasúti űrszelvény fogalmának megalkotásakor az egyszerűsítés érdekében a szabadon tartandó teret vették figyelembe.
A NEM 112 megalkotása során viszont a valóságban nem alkalmazott alap űrszelvényből indulhattak ki. Ha jobban belegondolunk, láthatjuk, hogy az alap úrszelvényt szélesítő oldalsó kiegészítő terek a modellüzem során nem igazán szükségesek, hiszen a modellvasutak nyílt vonalain viszonylag ritkán találkozhatunk a mozdonyból oldalt kikandikáló mozdonyvezetővel vagy a saroklépcsőn kapaszkodó sárgakalapos kocsirendezővel.
Más kérdés viszont, hogy a NEM 301 által megengedett 30 mm –es maximális járműszélesség esetén ( az átszámított 26,2 mm lenne maximum) mennyire üzembiztos a NEM 112 által a nyílt vonalon biztosított mindössze 4mm-es elválasztás? Mekkorák is a tűrések a pálya és járművek oldaláról, hiszen menet közben a modellvasúti járművek is végeznek mindhárom tengely irányában lengéseket...
De ugyanakkor az is tény hogy se a NEM 102 se a NEM 112 nem mai csirke, tehát a dolog mégis működhet valahogy..
|
(#47669) etwg válasza kombi hozzászólására (#47668)
|
Válasz •
|
Okt 19, 2015 |
|
Igy van ahogy irod, csak a záromondatoddal van egy kicsit gond, mert valoban nem a müködés a gond, hanem a szabvány.
Az egyik, betartva a NEM102-t, 36 mm sintávolsággal dolgozik, a másik meg a NEM112 ajánlás szerint 34mm-rel. Ez a kettö nem fér össze és okozza a fejfájást, pl. ha egy lengyel modult akarnak összekapcsolni a fremo modullal..
( még szerencse, hogy nem sok 2 vágányu modul van - lefalábbis én még nem sokat láttam TT ben) |
(#47670) sunocske válasza etwg hozzászólására (#47669)
|
Válasz •
|
Okt 19, 2015 |
|
Hááát, azért szerencsére van bőven kétvágányú is, csak az nem feltétlenül FREMO-tag modulja Tavaly Zella-Mehlisben volt vagy 80 méternyi kétvágányú vasút, két tárolóállomással és négy állomással, két pályaelágazással és egy megállóhellyel |
(#47671) sunocske válasza masTTertape hozzászólására (#47647)
|
Válasz •
|
Okt 19, 2015 |
|
Egész jól leírtad. Vasutasul bonyolultabban hangzana ugyanez, úgyhogy ezt most hagyjuk
A lényege gyakorlatilag ez. |
(#47672) HarciSün válasza sunocske hozzászólására (#47671)
|
Válasz •
|
Okt 19, 2015 |
|
Ha már a védőváltó szóba került akkor egy másik biztonsági elemről kérdeznék: a vágánysorompóról
Egy ilyen sorompó valóban meg tud a nagyvasúton fékezni egy megfutamodott kocsit? Nyilván egy lendületben lévő megrakott tehervonatot mozdonyostul nem - kb mit "kell kibírnia" a valóságban?
rwirtz: A Prágai börze nagyon ajánlott! Én csak egyszer voltam de sokkal több az érdekes TT-s cucc mint nálunk. Rendelést felveszel egy vagonra? |
(#47673) etwg válasza sunocske hozzászólására (#47670)
|
Válasz •
|
Okt 19, 2015 |
|
Na jo én nem a németekre gondoltam, amikor a 2 vágányu modulokat emlitettem.
Ezért lenne sürgös ezeket a dolgokat rendbe tenni, de nem tudom, hogy a MOROP melletti szabvány egylet egyáltalán müködöképes.....
|
(#47674) masTTertape válasza etwg hozzászólására (#47657)
|
Válasz •
|
Okt 19, 2015 |
|
Mondom más, nem pedig, hogy rossz.
A mellékelt leírás már egyszerűsít, miszerint 8-16V egyen- és váltóáram. |
(#47675) masTTertape válasza sikumegalifter hozzászólására (#47660)
|
Válasz •
|
Okt 19, 2015 |
|
No igen, de ilyen silókocsikból is legalább 10-15 illik egy szép vonatba, hogy megközelítőleg úgy nézzen ki, mint a valóságban. Ezért a kites építés a gazdaságosabb. Még akkor is, ha kb. az ötödiknél lesz jó a festésed. |
(#47676) róbertke válasza HarciSün hozzászólására (#47672)
|
Válasz •
|
Okt 19, 2015 |
|
Vágányzáró sorompó feladata a fővágány védelme a mellékvágányon (állomási vágány, iparvágány, stb.) megfutamodott járművektől. Újabban párban alkalmazzák kisiklasztó saruval, melyet mögé telepítenek. Terhelhetősége?? Hát erről még a BME -n sem oktattak, de láttam már olyan balesetet, ahol a Tűzép telepről elszabadult 5 rakott kocsit szinte sérülés nélkül megfogta - no persze az első vagon elején az ütközőktől kezdve minden letört. |
(#47677) Gashpy válasza etwg hozzászólására (#47673)
|
Válasz •
|
Okt 19, 2015 |
|
Viszont a B.TT.B modulszabvány gyakorlatilag 98%-ban a német FKTT szabvány átvétele (mint egy akkor már kb. 10 éve működő szabványé), amit aztán a Fremo is átvett.
Mint ahogy Sünöcske is írta, a rendszer gond nélkül működik (Itt pl. egy kép)
És mivel a többség 34 mm-el dolgozik, és már kész modulok is vannak, a szabványunkon nem áll szándékomban változtatni. Ha valaki pl. 43 mm-el akar csatlakozni, akkor csináljon átmeneti modulokat. |
(#47678) hoTTo válasza Gashpy hozzászólására (#47677)
|
Válasz •
|
Okt 19, 2015 |
|
|
(#47679) csíkosháTTú válasza masTTertape hozzászólására (#47637)
|
Válasz •
|
Okt 19, 2015 |
|
Idézet a kérdés feltevőjétől:
Idézet: „Tehát mennyinek kell lenni a távolságnak két vágány közt?
Olvastam én 34 és 43 mm-t is.”
Legjobb tudomásom szerint siku kolléga (bocs a rövidítésért!) nem modult épít. Akkor mit is keres itt ebben a kérdésben egy modul szabvány? |
(#47680) róbertke válasza sikumegalifter hozzászólására (#47557)
|
Válasz •
|
Okt 19, 2015 |
|
Idézet: „(#47557) sikumegalifter hozzászólása Válasz • Pé, 18:41
Sziasztok! Tudnátok segíteni bár szerintem biztos mert nálam szinte mindenki jobb ebben a hobbiban
Tehát mennyinek kell lenni a távolságnak két vágány közt?
Olvastam én 34 és 43 mm-t is. ”
Több tényezőtől is függ: 1)Egyenes vagy íves pályaszakaszról van szó; 2)Kettő vagy több vágányú pálya esetén a használni kívánt legkisebb ívsugár; 3)Vasútüzemedben alkalmazandó legnagyobb kocsihossz?; Van egy könyvem Günter Fromm -tól, amiből egy szép táblázat segítségével ki tudom neked keresni a megfelelő adatot. |
(#47681) masTTertape válasza csíkosháTTú hozzászólására (#47679)
|
Válasz •
|
Okt 19, 2015 |
|
Az ok, de a 34 mm-es polémia a modulfelhasználás mentén alakult ki.
Ha jól olvastam, akkor a két méretet már az elején helyére tették a hozzászólók, azaz a 43 mm marad az otthoni asztalon. Ezután hatalmasodott el a 34-36mm, a MOROP, NEM szabványháború.
De mindegy. |
(#47682) kombi válasza róbertke hozzászólására (#47680)
|
Válasz •
|
Okt 19, 2015 |
|
Vagy éppen az itt korábban elátkozott NEM 112 második része is pont ezzel foglalkozik
NEM 112 |
(#47683) Gashpy válasza csíkosháTTú hozzászólására (#47679)
|
Válasz •
|
Okt 19, 2015 |
|
Valószínűleg én indítottam el, amikor fel akartam oldani a két érték származási helyét. De ott is a 43 mm-t írtam, mint ami a Tillig vágányrendszerhez illik. Magyarázatnak szántam, hogy a 34 mm a modulos adatokból jön.
Ez indította el a 34-><36 mm polémiát... |
(#47685) csíkosháTTú hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 19, 2015 |
|
Akkor zárszóként:
Szigorúan otthoni, házi berendezések esetében a legkisebb vágánytengely távolság az az, amit az adoTT sínrendszer geometriája megad. Tillig esetében ez 43mm.
A modul meg tartsa magát az adott egyedi szabványához, amit választott...
/Modul: 34, vagy 36mm Istenem... Hogy Madáchot torzítsam egy kicsit: máglyára mentek 2mm-ért... / |
(#47686) sikumegalifter hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 19, 2015 |
|
Én kérdezek és pár napig mindenki el tudja foglalni magát
Viszont ami nagyon jó hogy én is okosabb lettem köszönöm
Más nem tudom hogy mennyire jellemző így szállítani a szenet, de nálam az lesz
Bár matt fekete festéket kértem mégis kicsit fényes lett főleg a képen látható. De kezdetnek nem is olyan rossz |
|
(#47687) sikumegalifter válasza sikumegalifter hozzászólására (#47686)
|
Válasz •
|
Okt 19, 2015 |
|
...... |
|
(#47688) csíkosháTTú válasza sikumegalifter hozzászólására (#47687)
|
Válasz •
|
Okt 19, 2015 |
|
Mondjuk szenet azt olyan kocsikban látok szállítani, ami a legutóbb feltöltöTT képeden a TRAXX mögött van.
A Res kocsikban, aminek a rakományát feketére festetted, abban... izé azon még nem láttam. Viszont zúzott követ a pályaépítéshez, meg sódert már láttam így szállítani. |
(#47689) masTTertape válasza Gashpy hozzászólására (#47677)
|
Válasz •
|
Okt 19, 2015 |
|
Mivel nekem az állomás a Tillig Modellsín-rendszerével készült, így a vt távolság 43 mm. Ezt adják a váltók és a felhasznált betétdarabok, ahogy a pályatervekben is látni.
A kijárat átépült kétvágányosra, azaz arról csatlakozik a 34 mm-es nyílt vonali modulokhoz. Mivel ez a két átmenő is egyben, így követnie kellett az állomási geometriát, majd a másik oldalán pedig összehúztam a 34 mm-re. Érdekessége, hogy ez vágánytengely eltolással is járt, nem csak a távolság szűkítésével, de úgy, hogy bekerült egy hózentróger is. Nem olcsó és kicsit beteg mutatvány, de nem estem kétségbe és gondolkodás nélkül megcsináltam, mindösszesen 80 cm-en. Azóta is működik. |
(#47690) PéTTer válasza sikumegalifter hozzászólására (#47664)
|
Válasz •
|
Okt 19, 2015 |
|
Szia! Valóban szépet kapsz ráadásul kinematikával szerelt a darab. Meggyőződésem hogy nem a kit-ből épül a Loco vagonja vagy nagyon sok tuning elem kerül beépítésre. Üdv: Péter |
(#47691) sikumegalifter válasza csíkosháTTú hozzászólására (#47688)
|
Válasz •
|
Okt 19, 2015 |
|
Na azok is szenet fognak vinni jön a tél
Zúzott kövest meg sóderest én is láttam már de pikk pakk tudok olyat is csinálni van még üres Rés kocsi néhány
Viszont itt kipróbáltam az a technikát amivel az ágyazatos készül. Mosószeres víz permetezés és hígított fa ragasztó csepegtetés. Olyan lett mint a beton |
(#47692) sikumegalifter válasza PéTTer hozzászólására (#47690)
|
Válasz •
|
Okt 19, 2015 |
|
Szia! Az biztos hogy én soha nem tudnék kitől ilyet csinálni. Ezek nagyon szépek ma elindult egy folyamat és ha jó leszek a Jézuska hoz minimum két ilyen vagont |
(#47693) sikumegalifter válasza masTTertape hozzászólására (#47675)
|
Válasz •
|
Okt 19, 2015 |
|
10-15 ha így haladok lassan minden Mávos tehervagonból lesz annyi Remélem így vagy úgy ebből a típusból is összehozom lassan
Már csak a fantázia Máv dízel traxxos készletet várom még még néhány Eaos kocsit ez már mind karácsonyi ajándék tőlem magamnak :applause |
(#47694) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#47688)
|
Válasz •
|
Okt 19, 2015 |
|
Kb igy van, mert a szén fajlagos tömege csak töredéke a zuzott könek ezért elég nagy pocsékolás lenne szenet ilyen alacsonyfalu kocsikban szállitani... |
(#47695) sikumegalifter hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 19, 2015 |
|
Még egy kérdés ehhez a modulos képhez. A váltóállítás tisztán mechanikus lehet azokkal a karokkal vagy nevezzük bárminek. Gondolom azért valaminek pozícióban kell tartani a váltót vagy az a huzal valami szoros hüvelyben lehet? Csinált már valaki ilyet? |
|
(#47696) róbertke válasza etwg hozzászólására (#47694)
|
Válasz •
|
Okt 19, 2015 |
|
Mesterek ha hiszitek - ha nem, tényleg szállítottak szenet annak idején németektől levedlett Res kocsiban, csak kapott még magasításként egy deszkapalánkot körbe a kocsiszekrény!! |
(#47697) etwg válasza róbertke hozzászólására (#47696)
|
Válasz •
|
Okt 19, 2015 |
|
Söt kosárban is .....
Dániában meg minden szénszállitmányt fehér mésszel festették le.... Vajon miért????
|
(#47698) sikumegalifter válasza róbertke hozzászólására (#47696)
|
Válasz •
|
Okt 19, 2015 |
|
Én nem deszkák akkor inkább átfestem szürkére |
(#47699) sikumegalifter válasza etwg hozzászólására (#47697)
|
Válasz •
|
Okt 19, 2015 |
|
Fiatal kamionos ként anno 97-ben billencsem volt mi is hordtunk szenet vagonból az is meszes volt.Akkor azt mondták azért hogy lássák loptak-e belőle. Nem tudom ez e az igazság |
(#47700) sikumegalifter hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 19, 2015 |
|
Na ez most biztos kiveri mindenkinél a biztosítékot
Annyit beszélt itt mindenki a modulokról meg az otthoni modulról. Én azt vettem alapul ami volt a képen ez kb 3,2 x 0,5 méter lenne. Én így csinálnám meg |
|
(#47702) saetta válasza masTTertape hozzászólására (#47689)
|
Válasz •
|
Okt 19, 2015 |
|
"nem estem kétségbe és gondolkodás nélkül megcsináltam"
hmmm. Emlékszem én is azokra a legendásan nyugodt napokra és órákra...
... hónapokra...
|
(#47703) saetta válasza saetta hozzászólására (#47702)
|
Válasz •
|
Okt 19, 2015 |
|
Kicsit Marcis lettem...
Minden bejegyzésre egy hozzá(be)szólás....
Meg egy smiley |
(#47704) saetta válasza sikumegalifter hozzászólására (#47695)
|
Válasz •
|
Okt 19, 2015 |
|
Szilágyi Laci moduljain van ilyesmi kézi váltóállítás. Majd biztos hozzászól... |
(#47705) róbertke válasza etwg hozzászólására (#47697)
|
Válasz •
|
Okt 20, 2015 |
|
Nemzetközi előírás a szénszállítmányok meszezése. Lopás estén azonnal észrevehető a hiány. |
(#47706) angyal.marci válasza róbertke hozzászólására (#47705)
|
Válasz •
|
Okt 20, 2015 |
|
Ha esetleg a szenes vagon nincs lefedve, akkor a meszet nem fújja le a menetszél? |
(#47707) G.F. Rákoskeresztúr válasza angyal.marci hozzászólására (#47706)
|
Válasz •
|
Okt 20, 2015 |
|
Marci, ne idegesíts már, a házfalról lefújja a szél a meszet?! |
(#47708) angyal.marci válasza G.F. Rákoskeresztúr hozzászólására (#47707)
|
Válasz •
|
Okt 20, 2015 |
|
A házfalon festékként van, ott is marad. De csökevényes agyammal arra gondoltam, hogy a szén tetején mészpor van. |
(#47709) etwg válasza angyal.marci hozzászólására (#47708)
|
Válasz •
|
Okt 20, 2015 |
|
Ugy is lehet, de az elsö esö abból ragacsos festéket csinál...... |
(#47710) G.F. Rákoskeresztúr válasza angyal.marci hozzászólására (#47708)
|
Válasz •
|
Okt 20, 2015 |
|
Már amelyiken! Az én vidéki kéróm konkrétan meszelve van! Tisztít, és fertőtlenít. |
(#47711) etwg válasza G.F. Rákoskeresztúr hozzászólására (#47710)
|
Válasz •
|
Okt 20, 2015 |
|
Söt ha oltatlan akkor még füt is.......
|
|
|
2025. Jan, 22. Sze 14:37:37 |
|
Jelenleg 10 fő olvassa az oldalt |
|
|