|
H0 klubtopic
|
Témaindító: csíkosháTTú, idő: Márc 14, 2013
Témakörök:
|
|
(#69448) etwg válasza etwg hozzászólására (#69409)
|
Válasz •
|
Máj 23, 2024 |
|
Egy ujabb komoly fejtörés ( ezért meg hasonlokért ) megy nagyon lassan a munka. Egy ilyen nyilásba alig (18 mm széles) kellene a leirás szerint 2 lyukat furni a nyilás falába majd abba beragasztani a sárgaréz huzalt. |
|
(#69464) klimas válasza klimas hozzászólására (#69438)
|
Válasz •
|
Máj 27, 2024 |
|
Uraim! Ismét a nyűgömmel zavarnok! AZ Edelweiß pályájához létezik, létezett-e váltó ?
Amiket eddig láttam videón, háááát, nem valami bizalomgerjesztőek, biztos valami házi bütykölés eredménye. |
(#69466) etwg válasza klimas hozzászólására (#69464)
|
Válasz •
|
Máj 27, 2024 |
|
Az FLM-hez tudtommal nem létezett.
Egy másik rendszer létezik a kisszériás Ferrotrain gyártoja, de nem H0, hanem H0n3 méret, azaz a nyomtáv 10,5 mm.
De ha jol emlékszem az FLM mozdonyon a fogaskerék a hajtott tengelyen van azaz a mozdony müködöképes sima H0 sinen is ( fogasléc nélkül), igy vizszintes pályán megoldhatod a kitéröt is, habár elég nagy ritkaság a valoságban is. ( az Achenseebahnon van ilyen üzem, hogy a szakasz utolso pár kilométerén a mozdony huzza a szerelvényt, mert a normális hegyi üzemben a fogaskerekes mozdony mindig a vonat also végén van és tolja fel a hegyre a vonatot illetve lefelé a vonat elött fékez.
Lehet, hogy rendelni is lehet itt, de nem passzol a FLM vonathoz.
Fogasválto
|
(#69468) klimas válasza etwg hozzászólására (#69466)
|
Válasz •
|
Máj 28, 2024 |
|
Köszönöm a válaszodat. Az eredeti elképzelésem az lett volna, hogy fenn a hegytetőn ketté ágzik a vágány, egyik szerelvény beérkezik, a másik kisvártatva indul . A meredek szakaszon csak egy vágány lett volna. Sebaj, van annyi sínanyagom, hogy a hegyoldalba dupla mezőt is kiad.
Egyenlőre gyűjtöm az információkat , úgyhogy semmi nincs elkésve. |
(#69469) etwg válasza klimas hozzászólására (#69468)
|
Válasz •
|
Máj 28, 2024 |
|
Ovatosan. Még egy hegyi fogaskerekün sem illdomos állomást lejtöre tenni, van néhány kivétel, de elképesztö biztonsági intézkedésekkel jár.
Azaz igyekezni kell vizszintesre épiteni az állomást föleg modellvasuton, ahol nincs lehetöség a kocsikat nagyon fékezni stb. A kocsik is rendszerint ugy vannak épitve, hogy azokba vizszintes peronrol lehet kényelmesen beszállni.
|
(#69470) klimas válasza etwg hozzászólására (#69469)
|
Válasz •
|
Máj 28, 2024 |
|
Nem, nem ! Félre értettél! Az állomás mindenképpen egyenes/vízszintes területre van tervezve!! Akár alul, akár felül is lehet egy Y csomópontot kialakítani , fogasléces váltó hiányábanaz "Y" után a meredek szakasz előtt kezdődik a fogasléc !
|
(#69471) Lazsi válasza klimas hozzászólására (#69470)
|
Válasz •
|
Máj 28, 2024 |
|
Ennek kapcsán egy felvetés / kérdés. Melyik jobb / szebb / hihetőbb?
A) a váltó után, az állomáson ismét legyen fogasléc
B) a váltó után már ne legyen fogasléc, hiszen az már vízszintes szakasz
A) Észrevehető, hogy csak a váltó miatt nincs fogasléc, vagyis akár "hibaként" is tekinthető. Viszont az állomáson is látszik, hogy ott meredek terepre szánt vasút van.
B) Azt sugallja, hogy nem a váltó miatt maradt abba a fogasléc, hanem a meredek szakasz befejeződése miatt (nincs rá szükség, mert vízszintes szakaszra nem is kell).
(Jelige: kibicnek semmi sem drága... ) |
(#69472) etwg válasza klimas hozzászólására (#69470)
|
Válasz •
|
Máj 28, 2024 |
|
Akkor viszont nem kell fogas válto, csak erre akartam felhivni a figyelmed. |
(#69473) etwg válasza Lazsi hozzászólására (#69471)
|
Válasz •
|
Máj 28, 2024 |
|
Általában semilyen állomáson már nincs a vizszintes vágányzaton fogasléc, mert az nagyon drága, még drágább az üzemeltetése és a karbantartása, ezért ahol régebben volt is ilyen, már mind felszedték.
Regebben voltak mozdonyok, amiken a hajtás csak a fogaskerékre ment, ahhoz kellett ilyen komplikált vágányzat, de ma már nem hiszem, hogy még van ilyen szerkezet üzemben.
Vagy a fogashajtás is folytonosan megy vagy külön kapcsolhato, kezelhetö a normális kerékhajtás mellett.
Itt a Schafbergbahn also állomása itt még megvan a fogasléc is. |
|
(#69474) Lazsi válasza etwg hozzászólására (#69473)
|
Válasz •
|
Máj 28, 2024 |
|
|
(#69476) etwg válasza Lazsi hozzászólására (#69474)
|
Válasz •
|
Máj 28, 2024 |
|
A budapesti fogas azért érdekes ebböl a szempontbol, mert ott eredetileg Riggenbach fogazat volt, amihez egyáltalán nincs fogas válto. Azaz ezt a váltot már az átépités után rakták be. Meg kellene nézni, hogy nézett ki a vágányzat az eredeti állapotban. Kétlem, hogy ott fent volt tolopad. |
(#69480) róbertke hozzászólása
|
Válasz •
|
Máj 28, 2024 |
|
Már a régi FLM-Kurir is azt írta, hogy ne gyötörje magát a kedves modellező váltó építéssel, hanem a keresztezés legyen vízszintben vagy ahhoz közeli emelkedésben.
Igazad etwg, az FLM mozdony tud menni adhéziós üzemmódban is.
Egy tipp ami nálam bejött: - Piko E69 hajtott kerekein a középső fogaskerék passzol a FLM fogaslécébe. Átalakításra csak annyi szükséges, hogy az egyik tengely maradjon hajtott, a másik szabadon futó de áramszedős. |
(#69481) klimas hozzászólása
|
Válasz •
|
Máj 28, 2024 |
|
Köszi a hozzászlásokat, tanulságos.
Amit eldöntöttem a saját jól felfogott érdekem és képességem miatt, h két szerelvény jön-megy , az egyik bevárja a másikat , késleltetés, indul a másik.
Akát az alsó, akár a felső állomás vízszintes terepen lesz, az épület mindkét oldalán sín az állomás előtt síma váltó /( 2 x 15° Y ) .
A fogasléces szakasz a váltót elhagyva következik a emelkedőn / lejtőn.
Vagy az is lehet, hogy sínpár lesz és akkor minden macera megszűnik(???) .Sínanyagom ( FLM ) van, sőt plusz fogaslécet is begyűjtöttem a tartófülekel együtt. Ha ez lesz akkor a két szerelvény akár egyidőben is közlekedhet.
Ilyen mozdonyom van , ezeken mindkét tengely hajtott és az egyiken van a fogaskerék ami a fogaslécbe kapaszkodik
|
|
(#69484) etwg válasza klimas hozzászólására (#69481)
|
Válasz •
|
Máj 29, 2024 |
|
Egy kedves barátomtol kaptam ma - egy hetet töltöttek a környéken. |
|
(#69485) klimas válasza klimas hozzászólására (#69481)
|
Válasz •
|
Máj 29, 2024 |
|
A váltókérdés megoldódni látszik , PECO 24° Y rövid , 2,5mm sín magassággal. Szerintem a mozdony és a vagonok rövid tengelytávja miatt kényelmesen elballagnak rajta. |
(#69486) etwg válasza klimas hozzászólására (#69485)
|
Válasz •
|
Máj 29, 2024 |
|
Érdekes, hogy az alacsonyabb profilu (code83) dupla ilyen drága.
|
(#69487) JZoli válasza klimas hozzászólására (#69481)
|
Válasz •
|
Máj 30, 2024 |
|
Szia! Teszek ide egy képet a Scneeberg-bahn-ról, csak érdekességnek. Nem látszik jl, csak sejtet valamit, de itt a váltónál is lehet fogasléc. A kép a netről van, mert itt sajnos nem készítettem sajátot. |
|
(#69488) Lazsi válasza JZoli hozzászólására (#69487)
|
Válasz •
|
Máj 30, 2024 |
|
Csak a képen tűnik úgy, vagy a fogasléc valóban magasabban van, mint a sínkorona? (A vonat előtt a túlsó sín nem látszik, pedig ebből a szögből kellene...) |
(#69489) róbertke hozzászólása
|
Válasz •
|
Máj 30, 2024 |
|
|
(#69490) klimas válasza róbertke hozzászólására (#69489)
|
Válasz •
|
Máj 30, 2024 |
|
Igen-igen ! A videókat megtaláltam én is , de a kivitelezés meghaladja a képességeimet. Váltógyártó Professzorral még nem tárgyaltam, de azt hiszem maradok az előzőkben vázolt kialakításnál. Vagy párhuzamosan fut majd két sín / Hegedűs a háztetőn után szadon / egy sín (lépcső) felfele és egy lefele is kell ...: )
Ez tűnik a legegyszerűbb megoldásnak. |
(#69491) klimas válasza JZoli hozzászólására (#69487)
|
Válasz •
|
Máj 30, 2024 |
|
Szerintem egy síkban van minden.
Tegnap a jutubon találtam egy stuttgarti rendszerről kisebb videót, azon jól klátszik minden. |
(#69492) klimas válasza klimas hozzászólására (#69491)
|
Válasz •
|
Máj 30, 2024 |
|
Róbertke megelőzött a videóval |
(#69493) klimas válasza klimas hozzászólására (#69491)
|
Válasz •
|
Máj 30, 2024 |
|
Tévedtem, nincs síkban, láttam másik videót, ott egy gyalogos átjárónál jól láthatóan a fogasléc magasabb . |
(#69494) etwg válasza klimas hozzászólására (#69493)
|
Válasz •
|
Máj 30, 2024 |
|
A fogaslécnek a fogaskerék moduljának a duplájával kell magasabban lennie, különben a fogaslécnélküli válton sem tudna átmenni a szerelvény. A fogaskerék beleakadna a sinkoronába. |
(#69495) etwg válasza etwg hozzászólására (#69494)
|
Válasz •
|
Máj 30, 2024 |
|
Találtam egy képet is a geometriárol.
Ez a leggyakoribb elrendezés. Az SOK a sinkorona magassága.
Ez az elrendezés a legkényelmeswbb vasutépitési szempontbol mert egyszerübb a váltok kivitele. A vasuti átjárok egy kis dombbal járnak.
De van rengeteg extra kivitel is.
Pl az egyik francia fogaskerekün a fogasléc 123 mm-el magasabb mint a sinkorona mert alatta még egy fékezö sin is van (FELL rendszer).
Svájcban, hogy az átjárok sikban legyenek elsüllyesztik a fogaslecet a sinkorona szintjére, ezért a jármüveken a fogaskerék extra tengelyen ( alvázban) van ami követi a fogasléc osztovonalát stb. |
|
(#69496) róbertke hozzászólása
|
Válasz •
|
Máj 30, 2024 |
|
Magyarország; Budapest; Svábhegyi fogaskerekű vasút; Eötvös úti kereszteződés.
Tessék már jól átgondolni és egynapos Budapesti kirándulást megszervezni a Fogaskerekűre.
|
|
(#69497) klimas válasza róbertke hozzászólására (#69496)
|
Válasz •
|
Máj 31, 2024 |
|
Még nem kész a bevásárló központ ? |
(#69498) sunocske válasza etwg hozzászólására (#69494)
|
Válasz •
|
Máj 31, 2024 |
|
Budapesten a fogasléc felső síkja körülbelül egyforma magasságban van a sínkoronával. A kitérők kialakítása pedig olyan (a fogasléccel nem rendelkezőké is), hogy a közbenső részen a belső közbenső sínek mozgathatók. (Kép a facebookról). |
|
(#69499) klimas válasza róbertke hozzászólására (#69496)
|
Válasz •
|
Máj 31, 2024 |
|
Nem sokat, csak úgy 18 évig, naponta legalább kétszer átmentem rajta.
Nem tűnt fel, hogy egy síkban vagy kiemelkedve van. |
(#69501) róbertke válasza klimas hozzászólására (#69499)
|
Válasz •
|
Máj 31, 2024 |
|
Ha magasabban lett nolna a fogasléc, a durrdefekttől azonnal észre vetted volna!! |
(#69508) klimas válasza róbertke hozzászólására (#69501)
|
Válasz •
|
Jún 2, 2024 |
|
Trabi és Dacia kerékkel? Azokkal a csodálatos gumikkal? Azok olyan kemények voltak, hogy inkább koptatták a fogaslécet
Nézd csak meg a trükköt Etwg 69495 hsz. középső képén::: )) |
(#69511) Domino78 válasza róbertke hozzászólására (#69501)
|
Válasz •
|
Jún 3, 2024 |
|
Nekem úgy logikus, hogy alapvetően két alternatíva lehet:
1.) A fogaslécet megemelem: egyszerűbb a váltók szerkezete; viszont bonyolultabb a járműoldal, mert a fogaskereket külön tengelyre, külön hajtással kell szerelni, illetve macerásabb az útátjáró is.
2.) A fogaslécet annyira besüllyesztem, hogy csak fél fog álljon ki: ekkor jóval bonyolultabb váltók kellenek, viszont a fogaskereket szerelhetem szimplán a jármű valamelyik hajtott tengelyére is. Az útátjáróknál egy fél fognyi huppanó valszeg nem okoz komoly gondot.
Jobban besüllyeszteni a fogaslécet nem érné meg, mert akkor megint külön tengelyre kell szerelni a fogaskereket, így elvész minden előny (na jó, kisebbet fognak döccenni a kocsik az útátjárón, de ez elég sovány vigasz). |
(#69514) Lazsi válasza Domino78 hozzászólására (#69511)
|
Válasz •
|
Jún 3, 2024 |
|
Az útátjáróknál megoldás lehet a (közút felé) tilos jelzés esetén (pl. a sorompó leereszkedésével egyidőben) felemelkedő fogasléc... Talán kevesebben mennének át a tilos jelzésen... |
(#69516) etwg válasza Domino78 hozzászólására (#69511)
|
Válasz •
|
Jún 3, 2024 |
|
A valodi vasutnál ritkán van a fogaskerék direkt a tengelyen mert ugye akkor a két kerék (3) nem egyforma átméröjü igy alapbol a fogazatnélküli keréknek csusznia kell ( nyekeregne mint a villamos a kanyarban) azaz kopással jár. Ráadásul ha nincs mindenhol fogasléc akkor elég nagy gond a ráhajtás is a fogazatra, amihez ha külön van a hajtás, akkor egy kuplunggal egyszerüsitik ezt az aránylag bonyolult feladatot. Ennek ellenére, mint a minap láttam Tirolban, komoly kopásjelek vannak a ráhajto szakaszon. |
(#69529) Domino78 válasza etwg hozzászólására (#69516)
|
Válasz •
|
Jún 5, 2024 |
|
Idézet: „mert ugye akkor a két kerék (3) nem egyforma átméröjü” ...ezért írtam, hogy fél fognyival. Hogy a gördülőköre legyen megfelelő. Ez volt a hagyományos, legegyszerűbb technika.
Egy gyors keresés:
https://www.swetzel.ch/fahrztech/zahnbahn/AbtSyst2.jpeg
https://de-academic.com/pictures/dewiki/98/ba_003.jpg
...és még sok-sok kép.
Persze ennek a rendszernek is megvan a hátránya. Bár a fogaskerék gördülőköre és az adhéziós kerekek átmérője választható egyformára, és így nem fog "csikorogni", idővel (és a használattal) az adhéziós kerekek átmérője csökken, a fogaskerekek gördülőköre meg értelemszerűen nem. Így a korszerű, forgóvázas járművek esetén manapság az adhéziós kerekeket szabadonfutóként szerelik a fogaskerekes tengelyre (a régebbi, nagyobb tengelytávolságú járműveknél ez értelemszerűen nem működött, a kerekeknek egymáshoz kapcsoltaknak kellett lenniük).
A ráhajtás problémája és a közös tengelyre szerelés között sem látok közvetlen összefüggést. Tengelykapcsolót nem csak a hajtásláncba lehet szerelni, hanem a tengely és fogaskerék közé is...
(A fentiek szigorúan az "amennyire én tudom" kategóriába esnek |
(#69540) etwg válasza Domino78 hozzászólására (#69529)
|
Válasz •
|
Jún 7, 2024 |
|
Igy van a kezdetben ez tünt a legegyszerübb technikának, mint azonban kiderült ez az eljárás a legbonyolultabb és egyáltalán nem felel meg a kornak ( meg talán a Riggenbach rendszer okozta a legkevesebb gondot az átjárokban).
Amikor ezeket megalkották fel sem merült, hogy a fogasvasutat komolyabb utak fogják keresztezni, az a néhány lovaskocsi ami akkor volt meg elment bármin.
Ráadásul ez az eljárás kizárja, hogy a fogaskerekü más vasuton ( fogasnélkülin) is müködhessen. Kezdetben a fogaskerü vasutak kis szigetvasutak voltak - lásd a Szechenyi hegyit, ahol ez nem okozott semmi gondot, de talán még emlékeznek sokan, amikor Budán is el akarták vinni a fogast az akkori Moszkva térre ( ma Széll K tér) és bekötni a villamos hálozatba.
Az ilyen integrácio nem egyszerü, illetve voltak/vannak olyan vasutak ahol fogasléc csak a vasut legmeredekebb szakaszain van ( pl Tanvald- Korenov illetve a szlovakiai Tiszolcon) igy már ki kellett találni valamit, hogy az ilyen akadályok megszünjenek.
Ezért került le a hajto fogaskerék a vasuti kerekek tengelyéröl.
Igy a modernebb rendszereken a vonatok a fogasléc nélküli szakaszokon akár 50-60 km/h sebességgel is mehetnek, mig a fogas szakaszokon a sebesség 15-20 km/h ra van korlátozva.
|
(#69576) etwg hozzászólása
|
Válasz •
|
Jún 11, 2024 |
|
Még egy utolso szösszenet a fogaskerü vasutakhoz, egy nagyon érdekes forditokorong Vitznaubsn.
Rigibahn |
(#69579) róbertke hozzászólása
|
Válasz •
|
Jún 11, 2024 |
|
SNCB emeletes fordítókorong |
|
(#69580) etwg válasza róbertke hozzászólására (#69579)
|
Válasz •
|
Jún 11, 2024 |
|
|
(#69631) róbertke hozzászólása
|
Válasz •
|
Jún 19, 2024 |
|
etwg ilyent is találtam (1) |
|
(#69633) róbertke hozzászólása
|
Válasz •
|
Jún 19, 2024 |
|
etwg ilyent is találtam (2)
|
|
(#69636) etwg válasza róbertke hozzászólására (#69633)
|
Válasz •
|
Jún 20, 2024 |
|
Jo! ( már akinek, aki a pénzben fürdik! ) |
(#69637) diginewl válasza róbertke hozzászólására (#69633)
|
Válasz •
|
Jún 20, 2024 |
|
Ez valami erődemonstráció inkább, mint józan ész alkotta megoldás... |
(#69638) etwg válasza diginewl hozzászólására (#69637)
|
Válasz •
|
Jún 20, 2024 |
|
Ez olyan mint az egyvágányu (Alweg tipusu) magasvasut. Ott is hatalmas, nagyon nehéz betonváltokat kell mozgatni. Nem is csoda, hogy halva született találmány volt. |
(#69640) róbertke válasza etwg hozzászólására (#69638)
|
Válasz •
|
Jún 20, 2024 |
|
Annyira, hogy Japánban a mai napig használják. |
(#69641) etwg válasza róbertke hozzászólására (#69640)
|
Válasz •
|
Jún 20, 2024 |
|
Nyilán az USAban is használják, de attol még nem jo.
( ráadásul elég sok van Las Vegastol Indianapolisig több helyen, de nem igen örülnék ha mifelénk is ilyen nehézkes jármüvekkel kellene utaznunk egy helyi forgalomban. )
Megvan videon egy vágánycsere 2 váltoállittással 18 percig tart Las Vegasban. Indianapolisban meg a korház és az egyetem épületeit köti össze ott is rendszerint fél oránként ment. |
(#69659) csttom válasza diginewl hozzászólására (#69637)
|
Válasz •
|
Jún 25, 2024 |
|
Sajnos nincs igazad. Ezt a megoldást követeli meg a fogasléc típusa. Ezen a vasúton két féle "váltó" van, az egyik a képen látható, a másik pedig a tolópadnak megfelelő kialakítású. |
(#69660) diginewl válasza csttom hozzászólására (#69659)
|
Válasz •
|
Jún 26, 2024 |
|
Azt követeli meg, amit a mérnök agya jól kitalál. Attól, hogy a középen levő fogasléc szintje a sínkorona felett van még egy váltónál megoldható bizonyos részek időszakos lesüllyesztése/visszaemelése, ami messze nem ekkora tömeg művelet. Ahogy Csíkos szokta mondani: lehetett volna még koptatni azt a tervezőasztalt...
Továbbra is fenntartom, ez egy felesleges erődemonstráció. Jó hogy nem a mozdonyokat pakolják át emelővel. |
(#69661) etwg válasza diginewl hozzászólására (#69660)
|
Válasz •
|
Jún 26, 2024 |
|
Az a baj amikor ezt a rendszert ( meg a többit is)tervezték fel sem merült ilyen igény. Ami meg azota történik az toldozás foltozás.
Az az érdekes Locher rendszer csak a Pilatus vasuton létezik Svájcban. A rendszer alapja, hogy 2 vizszintes fogaskerék akad bele a vágány közepén levö különleges fogaslécbe aminek mindkét oldalán van fogazat. Ráadásul a fogaskerekek alatt van egy egy acél tányér is, ami kizárja, hogy a fogaskerekek felemelkedhetnek a fogaslec fölé.
Ráadásul ahol a fogaskerekü vasutak rendszerint ott vannak, ahol amugy is kevés a hely, ezért még egy tolopad rendszerü válto sem fér el ( néhány olyan van a kocsiszinben). Ezért kellett ilyen forgo valamit tervezni. Szerintem ezt a Locher rendszert aligha lehetne máshogy megoldani a két hajto fogaskerék meg az alattuk levö tányérok miatt.
Utkeresztezödést sem igen lehet ilyen vasutra épiteni. A fogasléc alatt a fogaskerekek meg a tányérok miatt kb 1 méter széles legalább 20 cm mély árok kell. Ezért kell ennyivel megemelni a fogaslecet, hogy a kocsiszinben legalább tologatni lehessen a jármüveket a fogazat nélküli sineken.
Ez a szép a vasuttechnikában annyi érdekes, gyakran érthetetlen ( mai ésszel) dolog született, és érdekes modon gyakran olyan helyein a világnak, ahol az ilyen több mint 100 éves berendezések még ma is a fejlödés csucsát jelentik.
|
|
|
2024. Dec, 22. Vas 6:57:57 |
|
Jelenleg 4 fő olvassa az oldalt |
|
|