|
H0 klubtopic
|
Témaindító: csíkosháTTú, idő: Márc 14, 2013
Témakörök:
|
|
(#71099) Frankye válasza klimas hozzászólására (#71098)
|
Válasz •
|
Jan 12, 2025 |
|
A jelenleg hatályos szabályok szerint csak akkor kell (és szabad) a gépen hátul vörös fénynek lenni, ha gépmenetben (azaz egyedül) közlekedik, vagy több gép összekapcsolva, ez esetben a leghátsón. Egy fény nem elég, két vörös fénynek kell lennie, vagy két tárcsának. Legalább is itthon ez a szabály. Külföldről nem rendelkezem infóval. |
(#71100) etwg válasza Frankye hozzászólására (#71099)
|
Válasz •
|
Jan 12, 2025 |
|
Külföldön is hasonlok a szabályok, csak ilyen muzeumi jármüveknél iithon is meg máshol is gondok szoktak lenni, mert ezeknél nem volt szines fény ( vörös) hanem egy vörös üveglap, késöbb folia vagy plexi lett a mozdony hátso lámpái elé szurva. ( a lámpán voltak erre tartoelemek).
A gond az szokott lenni, hogy ezek a szines szürök elkallodtak ( mert ugye nem igen gyakran kell).
A másik gond meg az szokott lenni, hogy ugye manapság már 3 fény kell ( A világitási rendszer) a mozdony elején, és sok régi mozdonyon nincs 3. lámpa. Kérdés ilyenkor mit lehet tenni? Átalakitani a jármü világitását, extra kapcsolokat beszerelni stb? Sok mozdonyon ezt annyira tulzásba vitték, hogy vagy 10 kapcsolo volt kapcsolo szekrényben és hosszu utasitás mikor melyik lámpát kell bekapcsolni. ( föleg olyanokon amik külföldre is szoktak járni.) Sajnos sok muzeumi mozdonyt ezzel nem ritkán meg is csufitottak, amikor modern kapcsolok és modern fényszorok kerültek a gépre. |
(#71102) csíkosháTTú válasza klimas hozzászólására (#71094)
|
Válasz •
|
Jan 13, 2025 |
|
Ez svájci gép, és nyilván nem a mostani, múzeumi festésben, ugye?
Nos, Svájcban csak a legutóbbi időkben lett vörös a zárfény, ahogy Európa többi környező vasútján is. Ergo: Abban az időben, amit a modelled megjelenít, az SBB-n a zárfény az a menetirány szerinti jobb oldalon, alul egy fehér fény volt. Azt is tegyük hozzá, hogy Svájcban balodali közlekedés van!
DE! Amit etwg is mondott, ez csak abban az esetben volt bekapcsolva, ha a mozdony gépmenetben volt, vagy ingavonatot tolt. Mivel a Krokodil nem volt alkalmas ilyenekhez, tehát csak akkor lenne jogos jobb alul az egy fehér zárófény, ha nem vontat semmit. |
(#71103) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71102)
|
Válasz •
|
Jan 13, 2025 |
|
Ép egy japán anyagon dolgozgatok, ott talán még nagyobb káosz van a fényekben mint mifelénk. Ép egy gözöst filmeztem amin elöl a kémény alatt egy nagy fehér reflektor van, alul az ütközök felett 2 kicsi vörös. Hátul ugyanazon a mozdonyon csak 2 fehér lámpa van a szerkocsin.
 |
(#71105) klimas válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71102)
|
Válasz •
|
Jan 14, 2025 |
|
Igen, ez a svájci gép és biztosan nem " museum edition" !
A kérdésem eldőlt, csak a menetiránynak megfelelően lesz elől fehér, inkább sárgás fény, hátul semmi.
Köszönöm a segítséget. |
(#71114) acszoli hozzászólása
|
Válasz •
|
Jan 16, 2025 |
|
Na, ha lámpa, akkor kérdeznék én is. Lassan elkészül az a GySEV 520-as gőzös, éppen a DCC kábelezésen dolgozom. Elöl-hátul 3 lámpa van. GySEV 050-es késői verzió, 1980-ig.
Hogy használták a lámpákat? Mind a 3 világított, vagy a középső külön kapcsolható? Hátul? Ha vörös zárfényt használták(lencse/plexi/akármi) akkor az melyik lámpa előtt volt? Fotókon láttam ahol a középsőn.
Túlzás lenne hátul a középsőt fix vörös LED-el megcsinálni? |
(#71115) etwg válasza acszoli hozzászólására (#71114)
|
Válasz •
|
Jan 16, 2025 |
|
Mivel a GYSEV Ausztriában is üzemelt ott már a 60-s években bevezették a 3 lámpás üzemet (A Spitzwnlicht), azaz elöl mindig 3 lámpának kellett világitani még nappal is. A DBnel 1957 ota volt kötelezö az osztrákonál még 1963-ban nem csak ajánlás. Pár évre rá már kötelezö lett
Ne feledjük a vasuton a lámpák nem arra szolgálnak, hogy a mozdonyvezetö lásson, hanem arra, hogy lássák a vonatot és meg tudják különböztetni pl az autotol. Szoval csak az ujabb mozdonyokon a felsö lámpa átkapcsolhato reflektornak ami gyakorlatilag csak lassu járatnál ad némi orientáciot ( pályaudvarokon stb). különben semmi értelme nincs. A szabályzatban nincs semmi szo a felsö lámpa reflektor funkciojáról, azaz eztra kacsolo sem kötelezö.
Hátul meg már megbeszéltük mikor kell és szabad egyáltalán világitani .
Azaz nincs egyèrtelmü elöirás, viszont voltak olyan helyek ahol a mozdony mint tolato/segitö mozdony is gyakran üzemelt ( pl a Semmering) oda olyan mozdonyokat telepitettek amin megfelelö lámpák vannak hátul is vagy a helyi mühelyben szereltek fel ilyesmit. |
(#71116) etwg válasza etwg hozzászólására (#71115)
|
Válasz •
|
Jan 16, 2025 |
|
Az uj mozdonyokon ( a gyártoja válogatja) van egy nyomogomb vagy kapcsolo a reflektorra azaz 1 ( felsö) vagy a 2 also lámpáknak van egy erösebb fokozata amivel figyelmeztetni lehet, de annak a hatása is csupán pár 100 méter azaz egyáltalán nem alkalmas arra, hogy a veszély láttán a gyorsan mozgo vonatot meg lehessen állitani. Legfeljebb arra jo, hogy a mozdonyvezetö idöt nyerjen a menekülésre.
Olyan mozdonyokon amik mindkét irányban rendszeresen üzemeltek nyilvánvalo volt, hogy a felsö lámpát külön lehetett kapcsolni,,hiszen ha az az oldál hátul volt oda nem kellett a 3 lámpás fény. ( ezért van sok mai mozdonyon egy sereg kapcsolo, igy bármilyen fénykombinácio kialakitható). |
(#71117) acszoli hozzászólása
|
Válasz •
|
Jan 17, 2025 |
|
Ok, szóval elől 3 világít mindig. Gép menetben mi a helyzet hátul?
2 fehér? Vagy mind a három? Vagy két fehér egy piros közepén?
1980 előtti időkben! |
(#71122) etwg válasza acszoli hozzászólására (#71117)
|
Válasz •
|
Jan 17, 2025 |
|
3 lámpa soha nem világit hátul. Rendszerint csak egy, de az sem mindig, ha van kéznél egy zárotábla.
Ez csak egy utánzat. |
|
(#71135) klimas hozzászólása
|
Válasz •
|
Jan 19, 2025 |
|
Tisztelt Uraim !
Ismét gondom van ! Az egyik kedvencem a Fleischmann Edelweiß H0 szerelvény , az egyik mozdony festése javításra szorul. A festék/szín RAL számát esetleg valaki tudja? A másik , ha esetleg sikerül újra fényezni akkor a feliratokat is illene pótolni. Van-e olyan aki vizes matricát csinál? Az eredeti szitázva van , ez a módszer nyilván meghaladja az én lehetőségeimet.
Köszönöm a segítséget előre is. |
(#71138) acszoli válasza klimas hozzászólására (#71135)
|
Válasz •
|
Jan 19, 2025 |
|
A színt ki tudod kevertetni egy autó festék boltban. Van egy kis műszer
ami többé kevésbé jól működik. Én is azt szoktam, néha elsőre nem megy, de hát így van ez  . Vagy kavargatod Tamiya festékből, amíg jó nem lesz, és felirod az arányokat későbbre.
Vizes matricát én Vasparipával csináltattam, megtalálod F..bookon
A másik megoldás a koszolás...pont ott, ahol sérült ;) |
(#71139) klimas válasza acszoli hozzászólására (#71138)
|
Válasz •
|
Jan 19, 2025 |
|
Köszi. A színkeveréssel kapcsolatban szkeptikus vagyok. Régebben egy másik szerelvényhez (Le Capitole) kevertettem, fél óráig böngésztük a színkódot a mintákból. Számítógép, grammos kiosztás, négy-öt féle szín, szóval megadtuk a módját Háááát, nem az igazi. Szerencsére ott csak egy vékony sávban kellett újra fújni.
Na majd meglátom hátha ennél a kéknél jobban sikerül .
Nem vagyok a facebukon, tudnál esetleg más elérhetőséget? |
(#71141) acszoli válasza klimas hozzászólására (#71139)
|
Válasz •
|
Jan 19, 2025 |
|
Küldtem email |
(#71152) klimas válasza acszoli hozzászólására (#71141)
|
Válasz •
|
Jan 20, 2025 |
|
Köszönöm, keresem az embert. |
(#71261) sunocske hozzászólása
|
Válasz •
|
Feb 6, 2025 |
|
Egy másik fórumon olvastam, és sajnos a család is megerősítette facebookon, hogy róbertke fórumtársunk már az Égben vasútmodellezik tovább.
Isten nyugosztalja.  |
(#71263) klimas válasza klimas hozzászólására (#71139)
|
Válasz •
|
Feb 6, 2025 |
|
A színkeverés utóélete, elvittem a kis kedvenc mozdonyomat egy közeli festékboltba , Sashalom Piactér... és ott egy kis műszerrel megnézték-megmérték a festék színét. A műszer meg tudja mondani a RAL számot és innen könnyebb a helyzet. Ami nekem kellett, az az 5002-s és szerencsére volt a polcon sprayban. Tényleg nagyon kukacoskodni kell ha észre akarom venni a különbséget, árnyalatban én nem látok eltérést viszont a spray fényesebb.
Ami a legnagyobb gond , ha kevertetni akar az ember egy adott színt, itt nálunk csak 1 kg-s kiszerelést tudnak az meg borzasztó sok. A legutóbbi keverés D.Harasztiban volt , ott 2,5 dl-t is kikevertek. |
(#71270) klimas hozzászólása
|
Válasz •
|
Feb 7, 2025 |
|
Uraim ! Van-e valakinek elfekvőben ez a műanyag fogaskerék:
tengely furat d= 3mm
fogszám 12 0,5M
vastagság : 1,2 mm
Mindez egy Fleischmann 1309-s gőzösben van.
Foghiánya lett és csodálkoztam hogy a mozdony nem szépen fut.
Köszönöm a segítséget. |
(#71271) csíkosháTTú válasza klimas hozzászólására (#71270)
|
Válasz •
|
Feb 7, 2025 |
|
Modell cikkszáma? |
(#71273) klimas válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71271)
|
Válasz •
|
Feb 8, 2025 |
|
Ennyit tudok : 1309 GFN, kb. múlt századi lehet.
|
(#71274) csíkosháTTú válasza klimas hozzászólására (#71273)
|
Válasz •
|
Feb 8, 2025 |
|
Ez az?
Tudom, nem az a festés, meg pályaszám, de műszakilag elvileg azonos. |
(#71275) klimas válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71274)
|
Válasz •
|
Feb 8, 2025 |
|
Nem az ami a képen van.
Az enyémnél a motor tengelye párhuzamos a kerekek tengelyével.
Lefényképeztem, annyit sikerült felderítenem, hogy ezt a tipust nagyon rövid ideig gyártották. Persze az alkatrészt még más helyeken is alkalmazhatták.
Ha nem sikerül előre jutni, legfeljebb csak két tengely kap hajtást  |
|
(#71276) csíkosháTTú válasza klimas hozzászólására (#71275)
|
Válasz •
|
Feb 8, 2025 |
|
Jaaa!
Hétfő délután csörögj rám. Szerintem van belőle, csak elő kell keresnem a Fleischmann dobozomat. |
(#71277) klimas válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71276)
|
Válasz •
|
Feb 8, 2025 |
|
Köszönöm, meglesz ! Szerinted érdemes lenne lecserélni sárgarézre mindkettőt? Ezek úgyis csak a nagy kerekek között közvetítenek, műanyaggal nem találkozik. |
(#71281) etwg válasza klimas hozzászólására (#71277)
|
Válasz •
|
Feb 11, 2025 |
|
Jo hangos lesz. A barátom is kicserélte ( igaz nagyobb méretü mozdonyban) azután elajándékozta nekem, mert meg a kertben sem birták ki a ricsajt amit a kis mozdony csinált (egy Märklin BR80-s). |
(#71293) klimas válasza etwg hozzászólására (#71281)
|
Válasz •
|
Feb 13, 2025 |
|
Miért lenne hangos? Azért mert a barátod csinált, amit csinált?
Ha figyelmesen elolvastad volna, én kérdeztem és azt is CsíkosháTTú mestertől......nem kész tényként kezeltem az egészet! |
(#71298) etwg válasza klimas hozzászólására (#71293)
|
Válasz •
|
Feb 13, 2025 |
|
Én meg jeleztem neked mi történhet ha fém fogaskereket raksz be, semmi mást nem mondtam. |
(#71299) csíkosháTTú válasza klimas hozzászólására (#71293)
|
Válasz •
|
Feb 13, 2025 |
|
Nyugi! 
etwg-nek igaza van. 
Elég sok modell futkározik még, tisztán fém fogaskerekekből álló hajtással (Märklin, Trix, Z-től H0-ig).
Visítozik is mindegyik, akárhogy kenegeted őket!
A kritikus helyekre ezért a gyárak általában már műanyag fogaskereket alkalmaznak. Még a Märklin is elkezdte egyik Spur1 modelljében (BR18.4, ha jól emlékszem), hogy a motorcsiga után az első fogaskerék műanyag. Csak nem találták el az anyagminőséget, és hiába lett csendes a modell, sajnos ez a fogaskerék tönkremegy. Erről tudnak a gyárban, ennek ellenére ez a kritikusnak bizonyult alkatrész nem kapható. " Werkseitig ausverkauft, und nicht mehr produziert." És ez nem egy 100Euro-s modell, egy "csöppet" másik kategória. Szerencsére van utángyártott már belőle, méghozzá idehaza!
Szóval! Ne csináltasd meg fémből, annak nem lesz jó vége. Először is zajos lesz a hajtás. Másodszor meg ez a fogaskerék egy fém öntvényből kiképzett kvázi "tengelyen" forog. Ha erre a "tengelyre" Te ráteszel egy réz fogaskereket, ami szükség szerint kemény sárgarézből lesz, akkor ezek szépen elkezdik lekoptatni egymást. És akkor mehet a vitrinbe a modell, mert öntvényt, azt nem csinálsz odahaza, de ember sem lesz, aki lemarja Neked CNC-vel egy közepes Skoda Octávia áráért.
   |
(#71315) klimas válasza csíkosháTTú hozzászólására (#71299)
|
Válasz •
|
Feb 14, 2025 |
|
Van! 
Nem kérdeztem,  érdekel a véleménye.
Megértem a lehetséges problémát, értelemszerűen el karom kerülni.
A gyártás megtörtént, POM rúdanyagból Bővebben: Link lefejtő maróval.
A kolléga igen baráti módon állt a kérdéshez, várom a levelét és rakhatom össze a mozdonyt.
Körbenéztem a Fleischmann oldalon, gyakorlatilag semmi lehetőség onnan rendelni, úgyhogy evidenciában tartom a gyártó kolléga elérhetőségét.
Sőt az egyéb netes beszerzések is gondot okozhatnak, ilyen paraméterekkel nem találtam fogaskereket. Olyan lenne ami dolgozós , de eszköz hiányában részemre felejtős.
|
(#71319) klimas válasza klimas hozzászólására (#71315)
|
Válasz •
|
Feb 14, 2025 |
|
Csak még zárójelben, a gyártó kolléga szintén modellezik és ő is lebeszélt az ötletemről, így egyértelművé vált a végső megoldás. |
(#71325) etwg válasza klimas hozzászólására (#71319)
|
Válasz •
|
Feb 15, 2025 |
|
De azért mégis elkezdtél kételkedni. Hidd el én is épitattem már több tucat mozdonyt s van némi tapasztalatom mit miért mondok. |
(#71327) acszoli hozzászólása
|
Válasz •
|
Kedd, 7:26 |
|
Lemaradtam a hosszú eszmecseréről, de igaz amit a többiek írnak. Fém/műanyag, ez a sorrend. Két fém kerék megeszi egymást. |
(#71328) acszoli hozzászólása
|
Válasz •
|
Kedd, 12:26 |
|
Pont ma bukkant fel a külföldi "vaterán"  |
|
(#71329) etwg válasza acszoli hozzászólására (#71328)
|
Válasz •
|
Kedd, 15:24 |
|
Szépek, igaz a modellmozdonyokba maximuma csiga használhato. A másik 2 kerék már ilyen mozdonyba jo.
Ebben 4 ilyen kerék van plusz egy áttételes motor. |
|
(#71332) klimas válasza klimas hozzászólására (#71319)
|
Válasz •
|
Csü, 18:49 |
|
Elkészültek a fogaskerekek, tökéletesen futnak a helyükön.  Ha valakinek szüksége lenne a gyártó kolléga elérhetőségére, az ő engedélyével, privátban megadom.
Az összes kérdést vele kell megbeszélni. |
(#71333) diginewl válasza klimas hozzászólására (#71332)
|
Válasz •
|
Pé, 8:11 |
|
|
(#71334) klimas válasza diginewl hozzászólására (#71333)
|
Válasz •
|
Pé, 8:59 |
|
Ezt nem tudtam, de nagyon jó, nem kell felesleges köröket futni.
Az , hogy milyen eszköze van otthon vagy máshol, legyen az ő titka  minden esetre óriási segítség amit nyújt.
Faragja ? El tudok képzelni egy kisebb méretű lefejtőmaró gépet, amin ezeket a mütyüröket megalkotta nekem.  
Vagy valami más technológia is létezhet.
u.i. Milyen néven szokott lenni a fórumon? |
|
|
2025. Feb, 22. Szo 9:52:20 |
|
Jelenleg 13 fő olvassa az oldalt |
|
|