|
Fordítókorong, tolópad
|
Témaindító: FriTTz, idő: Ápr 13, 2013
Témakörök:
|
|
(#35093) jagermester191919 hozzászólása
|
Válasz •
|
Jún 30, 2014 |
|
újabb képek |
|
(#35094) jagermester191919 hozzászólása
|
Válasz •
|
Jún 30, 2014 |
|
újabb képek |
|
(#35095) jagermester191919 hozzászólása
|
Válasz •
|
Jún 30, 2014 |
|
újabb képek |
|
(#35096) jagermester191919 hozzászólása
|
Válasz •
|
Jún 30, 2014 |
|
újabb képek |
|
(#35097) jagermester191919 hozzászólása
|
Válasz •
|
Jún 30, 2014 |
|
újabb képek |
|
(#35098) jagermester191919 hozzászólása
|
Válasz •
|
Jún 30, 2014 |
|
újabb képek |
|
(#35099) jagermester191919 hozzászólása
|
Válasz •
|
Jún 30, 2014 |
|
újabb képek |
|
(#35100) Frankye moderátori
válasza jagermester191919 hozzászólására (#35099)
|
Válasz •
|
Jún 30, 2014 |
|
Szia, üdvözlünk a fórumban!
A második hozzászólásodból kivettem az e-mail címed, mert a spammer botok ezekre vadásznak, és elárasztják a postafiókod levélszeméttel.
A fordítókorongod is, a tolópadod is ügyes megoldás, bár talán célszerűbb lett volna, ha nem ennyi hozzászólásban teszed fel a képeket, hanem egy Galériát készítesz, és abba rakod őket.
De sebaj, majd legközelebb!
Jó fórumozást kívánunk! |
(#35115) etwg válasza jagermester191919 hozzászólására (#35099)
|
Válasz •
|
Jún 30, 2014 |
|
Csak gratulálni tudok, hogy ilyen körülmények között is milyen ötletesen használtad fel a rendelkezésedre állo szerkezeteket!
Legyen sok örömöd a tolopaddal. |
(#35116) FriTTz hozzászólása
|
Válasz •
|
Jún 30, 2014 |
|
bizony |
(#35118) Fordítókorongos válasza jagermester191919 hozzászólására (#35099)
|
Válasz •
|
Jún 30, 2014 |
|
Szia Balázs!
Köszönjük a részletes leírásokat,és a sok képet.
Te egy hatalmas barkács-modellező vagy!
Azzal dolgozol,amit a háztartásban találsz, és nem költesz rá vagyonokat.
Első korongomon én is kihasználtam a Pc-s dvd-lejátszó mechanikáját.
Meg lehetett csinálni működőképesre,de hatalmas szívás volt összehozni a finom forgatást vele.
Nagyon tetszett a Ledes pozíció visszajelző rézdrótos megoldásod.
Szerintem lenne értelme még Reed csövekkel is kísérletezni,mert akkor kívülről rejtve maradhatna a dolog,és a híd alján elhelyezett mágnes intézné a Ledek felkapcsolását.
Ne érts félre,ügyesen megoldottad,de azért látszik.
Jól sikerült a tolópadod is,látom alsó meghajtást csináltál hozzá,még tanulmányozom a képeket,hajtását.
Mindkét dologhoz gratulálok,ügyes munkák!
Jaa....és a gépeid se kutyák!
Jó modellezést!
Üdv.:korongos |
(#35177) jagermester191919 válasza Frankye hozzászólására (#35100)
|
Válasz •
|
Júl 1, 2014 |
|
Köszönöm a moderációt és az ötletet. Legközelebb úgy fogom csinálni |
(#35178) jagermester191919 válasza etwg hozzászólására (#35115)
|
Válasz •
|
Júl 1, 2014 |
|
Köszönöm szépen!
Mikor eljöttünk az albérletbe összeraktam egy Piko U sínes kört és azon ment körbe körbe a Taurus és folyamat kisiklott a minőségi pálya miatt. Valahogy ez nem elégített ki... Úgyhogy barátnőm nagy örömére a kisszobát belaktam.
Üdv: Balázs |
(#35179) jagermester191919 válasza Fordítókorongos hozzászólására (#35118)
|
Válasz •
|
Júl 1, 2014 |
|
Hello!
Sikerül összehoznom a dolgot nagy nehezen. Mind a fordítókorongot és tolópadot mind a megosztásukat
A reed-el nem lenne gond és működhetne is akár de másodlagos funkciója is van a rézdrót daraboknak: ugyanis ők pozicionálják a megfelelő helyen mind a fordítókorongot mind a tolópadot...Szóval ezért használtam inkább ezt a megoldást mert pozicionálásra nem jutott jobb az eszembe és ez mind jelzésileg mind pozicionálásilag jó ötletnek bizonyult. A fordítókorong forog és amikor odaér szépen beugrik a helyére és abba a pillanatba felvillan a led a tolópad szintén ugyanígy szépen lassan kúszik és egyszer csak beugranak a réz kerekek az érintkezők közé és már villannak is a ledek.A hajtását alulra raktam a padnak mert sajna nem hoztam túl sok alapanyagot magammal úgyhogy abból dolgoztam amim volt.
Hosszútávú tervem, hogy ha sikerülne egyszer egy saját helyre költözni és egy akkora szobát keríteni amibe a kettő terepasztalt összeköthetném. Az lenne a csuda ám Azon lenne minden...
Köszönöm szépen a dicsérő szavakat!
Üdv:Balázs |
(#35180) jagermester191919 hozzászólása
|
Válasz •
|
Júl 1, 2014 |
|
Pont most találtam egy hirdető oldalon egy eladó példányt tolópadból. Hátha valakinek szüksége lenne rá és nem is drága.
Bővebben: Link |
(#39809) róbertke válasza jagermester191919 hozzászólására (#35180)
|
Válasz •
|
Nov 26, 2014 |
|
Még mindig nem kelt volna el? |
(#41321) etwg hozzászólása
|
Válasz •
|
Jan 13, 2015 |
|
|
(#41440) etwg hozzászólása
|
Válasz •
|
Jan 16, 2015 |
|
Ime a halastoi forditokorong. Éppen azon gondolkodom, hogy hogy nézne ez ki modellben...... |
|
(#41632) etwg válasza etwg hozzászólására (#41321)
|
Válasz •
|
Jan 22, 2015 |
|
Készül a gödör is
Itt van némi dokumentácio: gödör |
(#41661) FriTTz válasza etwg hozzászólására (#41632)
|
Válasz •
|
Jan 22, 2015 |
|
Fain lesz a híd! |
(#41714) etwg válasza FriTTz hozzászólására (#41661)
|
Válasz •
|
Jan 23, 2015 |
|
Már van gödör is a hid alá. Most már mehetek halat fogni.....
|
(#42785) DZolTTán hozzászólása
|
Válasz •
|
Feb 27, 2015 |
|
Ha a fordítókorongra vezető sínek végére jelzőlámpát szeretnék rakni, ami azt jelezné, hogy "ott a híd, szabad a ráhajtás", akkor milyen formát / szín képet kéne választani, aminek köze lehet a valósághoz?
Első körben egy sima piros/zöld-re gondoltam, de hátha van erre valami bevett dolog a valós vasúton, amihez viszont én laikus vagyok... |
(#42786) etwg válasza DZolTTán hozzászólására (#42785)
|
Válasz •
|
Feb 27, 2015 |
|
Nézz körül a jelzöképek között ( pl. Linzbauer könyv). A forditokorongon, tolopadon sohasem volt ( mert nem is lehetett) sem zöld sem piros fény - vörös sem, mert oda legfeljebb tolatni szoktak max 10km/h-val. Szoval ha volt is valamilyen jelzö az inkább tolatojelzö volt. Régebben egy forgo fekete fehér tábla, hasonlo mint a váltokon, késöbb fehér fények.
A jelzö alapbol a forditokorong hidján volt, az odavezetö sineken soha nem volt jelzö.
|
(#42789) Frankye válasza etwg hozzászólására (#42786)
|
Válasz •
|
Feb 28, 2015 |
|
Ez így van. A fordítókorong - tolópad fedezésére semmilyen fényjelzőt nem alkalmaznak. Erre az etwg által is említett jelzőtárcsa használatos. Ez fekete szegélyes feh€r mezőben vízszintes fekete sávos tábla, melynek az oldala szintén fekete szegélyes, függőleges fehér sáv. Előbbi jelentése: Megállj!, utóbbié Szabad. Így leírva elég körülményesnek hangzik, de javaslom a szakirodalom és netes videók megtekintését, máris érthetőbb lesz.
A lényeg: fényjelzők nincsenek. |
(#42797) DZolTTán válasza Frankye hozzászólására (#42789)
|
Válasz •
|
Feb 28, 2015 |
|
Valami ilyesmi kéne akkor?
|
|
(#42799) etwg válasza DZolTTán hozzászólására (#42797)
|
Válasz •
|
Feb 28, 2015 |
|
Nem, ez tolatási jelzö. A jelenlegi utasitásban már nincs extra jelzö a forditokorongra.
jelzések
De hasonlo volt mint a 175. ábrán láthato két szélsö tábla. Azonban erösen folklor kialakitásu volt, még nem láttam 2 korongot egyforma táblával. Az abbol is ered, hogy a korongok telepitése között évtizedek is elteltek és közben mindig minden változott. A meglévökön meg soha nem cseréltek jelzés rendszert.
Csak a legujabb idöben látni itt ott modernebb, fehér fényes jelzöket, de a legtöbb korongon semmi sincs.
|
(#42802) csíkosháTTú válasza Frankye hozzászólására (#42789)
|
Válasz •
|
Feb 28, 2015 |
|
Tudomásom szerint a vontatási telepről kijárást viszont tolatásjelző szokta fedezni, de javítsatok, ha nem így van. Magára a hídra való forgalmat valóban nem tolatásjelző irányítja. |
(#42806) TTzozo válasza etwg hozzászólására (#42799)
|
Válasz •
|
Feb 28, 2015 |
|
Sziasztok!
A fordító korongokon "Vágányzáró-jelzőt" alkalmaz(tak)nak. 188-189-es ábra. A jelző a kezelő bodé sarkán van elhelyezve, hogy minden irányból jól látható legyen. Ezzel engedélyezik a korongra való felhajtást, illetve az onnan való lehajtást. Mozgás (fordítás) közben "Megállj!" állásban van. A korong előtt levő vágányokon semmi más jelző nincs. Jelenleg a vontatási telepeken (fűtőházak és környéke, fordító korong, üzemanyag kutak stb.) a sebesség 5km/h.
A telepről való kihajtást valóban tolatás jelzővel engedélyezik. Ez lehet alak-,vagy fényjelző és többnyire nembiztosított.
Üdv. LZ |
(#42810) Frankye válasza TTzozo hozzászólására (#42806)
|
Válasz •
|
Feb 28, 2015 |
|
Ez így pontos. Az alkalmazott jelző pedig valóba az említett 188-189. ábra szerinti "vágányzáró jelző". |
(#42811) Frankye válasza etwg hozzászólására (#42799)
|
Válasz •
|
Feb 28, 2015 |
|
Ez nem tolatásjelző. Ez vágányzáró jelző. Ilyet alkalmaznak. Ld. még az előző két hozzászólást! |
(#42821) etwg válasza Frankye hozzászólására (#42811)
|
Válasz •
|
Feb 28, 2015 |
|
Tudom, de a mai jelzök között nem találtam jobbat - igaz csak felületesen kerestem. A 188/189 valoban jo lenne ha következetesen betartanák, de amiket én ismerek csak a vertikális fehér vonal van meg a fehér körben a fekete csikot a korongon ritkán láttam ( a klub korongján van ilyen - lásd a cikket) . Több korongon csak az engedélyezö jelzö van meg (189. ábra) és az fordul el, de olyankor nem látszik semmi ( azaz nincs meg a tilto fogalom hiszen ilyenkor amugy is mozog a hid). A mai korongok többségén nincs jelzö. |
(#42824) DZolTTán hozzászólása
|
Válasz •
|
Feb 28, 2015 |
|
Köszönöm Mindenkinek a kimerítő válaszokat! |
(#42825) Frankye válasza etwg hozzászólására (#42821)
|
Válasz •
|
Feb 28, 2015 |
|
Amit eddig én láttam, azok úgy volzak kialakítva, hogy a tábla (megállj-jelzés) oldaláta, azzal 90 fokban volt a szabad jelzési kép.
Új fordítókorong kis hazánkban nem igen épül, de tolópad se nagyon, ahgy vasút se... |
(#42827) etwg válasza Frankye hozzászólására (#42825)
|
Válasz •
|
Feb 28, 2015 |
|
Sajnos ez van, máshol is pusztitják a forditokorongokat. Szinte ünnep, ha valahol egy uj épül, és sirnivalo, ha minden megvan, de nem passzol ( mert a gödör kisebb.....)
Itt egy szép felujitott korong Baltimoreban - minden jelzö nélkül...
|
|
(#42841) somitomi válasza DZolTTán hozzászólására (#42824)
|
Válasz •
|
Márc 1, 2015 |
|
Már nagyjából mindent leírtak, ami lehet, de eszembe jutott valami: A Füsti korongjain van egy tábla valami ilyesmi szöveggel:
"Ráhajtani csak a kezelő utasítására, legfeljebb 5 km/h sebességgel szabad"
Egyébként meg azokon van a már emlegetett forgó kivitelű vágányzáró jelző, ami a korong reteszelésvel együtt mozog. |
(#42842) V43-1182 hozzászólása
|
Válasz •
|
Márc 1, 2015 |
|
A fordítókorongokat a vágányzáró jelző fedezi (F.1. 5.6), (ahogy TTzozo leírta 42806 hsz., max. annyi hogy a korong két végén van a jelző, amely a tengelye körül forgatható, így működik és igy tudja a kétfajta jelzést adni, és elvileg régen ez ki is volt világítható, ma már ez nem szempont..), én már láttam ilyen jelzőt siklasztó sarut is fedezni. (Ennek a jelzőnek van a csak "megállj!" jelzést adó változata, ami egy tábla, és a csonkavágányok végén található az ütköző-bikákon, földkúpok tetején). Ezek a jelzők ott VANNAK a korongokon (már ami nincs üzemen kívül), mivel az a fránya F.1. előírja és szerintem nem az a szempont, hogy egy klubasztalon mi van.
(pár éves mozdonyvezetőként, egypár fordítókorongon előfordultam már)
Az egy más kategória, hogy a fűtőhákakból a forgalmi vágányokra milyen módon járunk ki: ez leginkább az állomási bizt-bertől függ. Pld Székesfehérváron semmi sincs ott majd az őrhelyről kiabálnak a hangosbemondón
Van némi dolog ami bántja a "fülemet":
A MÁV-nál a tolatási mozgást szabályozó jelzők a tolatásjelzők, és nem tolatásijelző, nem tolatójelző.
Az utasítás nem ismeri a piros kifejezést, a vörös használatos helyette. (elvileg a nyelvi jelentésén felül ugyanannak színárnyalatnak a felső és alsó spektrum értékét értjük ez alatt) . |
(#42843) etwg válasza V43-1182 hozzászólására (#42842)
|
Válasz •
|
Márc 1, 2015 |
|
Igy van ahogy irod, habár ki tudja miért, a legujabb F1 a forditokorongot csak mint létezö berendezést emliti, de egy szot sem szol arrol, hogy mi az elöirás magára a korongra ( régebben egy egész fejezet volt a forditokorongról meg a tolopadról).
De erröl nem is volt vita, hogy mit ir elö az F1 ill. mi van a klubasztalon. Egy csomo fényképpel lehet bizonyitani, hogy minden elöirás ellenére semilyen jelzö nincs a korongon, még ritkább a tolopadokon. ( Az az érzésem, hogy csak azokon van meg a jelzö - eredetileg bizonyára mindegyiken volt - ahol még nem ment tönkre, vagy nem volt utban).
Itt tényleg már a modellezök idealista világába jutunk, amikor mindenáron betartjuk a szabályokat.
Vajon te tudsz olyan forditokorongrol ( ha már olyan gyakran jártál rajtuk), ahol hiányzik a jelzö? ( én tudok többröl is).
Amugy itt egy modernizált korong fényjelzökkel.
CD korong |
(#42852) V43-1182 hozzászólása
|
Válasz •
|
Márc 1, 2015 |
|
Ez cseh vasút....
Nézzük csak: miskolcin, székesfehérvárin, békéscsabain, dombovárin, szegedin van, a vasúttörténeti parkban a körfűtőházhoz tartozón biztos hogy megvan, a keletiben a fűtőház mögött megvan. Füzesabony 2009 még megvolt, gyermekvasúton hűvösvölgyben van, bár ott azt hiszem csak egy van a kezelőbódénál. |
(#42853) V43-1182 hozzászólása
|
Válasz •
|
Márc 1, 2015 |
|
Hegyeshalom van, Szombathely a fűtőház mögötti korongon megvan, Nagykanizsa is, Fc ahová a szergej bepottyant is megvan, rákoson is megvolt pár éve, bár azóta azt bezárták. Nyíregyháza van, a kisvasútin nem tudom, azon nem jártam, az a végig deszkával lefedett korong. |
(#42855) etwg válasza V43-1182 hozzászólására (#42852)
|
Válasz •
|
Márc 1, 2015 |
|
Eredetileg ha jol emlékszem csak egy jelzö volt a bodé tetején vagy közvetlenül mellette. A hidzárral volt mechanikus kapcsolatban, azaz amikor a zár kicsuszott a hid végeiböl és zárt - fordult az oszlop a jelzövel. ( nagyon hasonlo mechanizmus, mint a váltok jelzöje).
Nem tudom mikor kezdték kirakni a hid mindkét végére. |
(#42881) termi válasza etwg hozzászólására (#42855)
|
Válasz •
|
Márc 2, 2015 |
|
Sziasztok!
Egyik Füstis videómból kivettem két képet. Az elsőn éppen megállt a korong, a másodikon már elfordult a jelző. De kb. 45°-ot fordul, nem 90°-ot. |
|
(#42882) etwg válasza termi hozzászólására (#42881)
|
Válasz •
|
Márc 2, 2015 |
|
Ez gyakori, mert az évek sorák kikopik a villa vagy a zár nem tud megfelelö hosszban mozogni, emiatt a jelzö is csak a 90 fok tört részével fordul.
Nefeledjük a zár az egy komoly tömeg ( eredeti kivitelben) hiszen az egész hid alatt mozdul és nyomja/huzza a 2 nyelvet. Lehet, hogy csak a kezelönek kellene naponta kondi terembe járni, hogy legyen ereje elmozditani az egész rudazatot.
Itt is elöfordul a gözös szindroma, amig azok rendszeres üzemben voltak nem volt semmi gond, a muzeumi üzemben meg mindig valami nem ugy megy ahogy kéne ( csak azért mert sokan már nem is tudják, hogyan kellene a dolgoknak müködnie), meg szokatlan, hogy sok minden mozgatásához komoly erö kell.
|
(#49588) diginewl hozzászólása
|
Válasz •
|
Feb 2, 2016 |
|
Tiszteletem!
Kleinbahn fordítókoronggal kapcsolatos kérdés van bennem
Ez az
Érdemes ezzel foglalkozni? Jóval olcsóbb és egyszerűbb kezelni, mint a Fleischmann (2x-es áru) társát. Engem nem zavar, hogy nincs benne akna.
Azt ne mondjátok, hogy készítsek magamnak, mert ezt nem tudnám megoldani - ezért inkább vennék valami egyszerű, de mégis motoros változatot. Ezt találtam így elérhető árban.
A történethez hozzátartozik, hogy kb 20-22 évvel ezelőtt (tizen néhány éves fejjel) kaptam egy KleinModellbahn standard programme könyvecskét - valahogy osztrák kempingezőktől, akikkel beszélgettem. Abban már ez a fordítókorong benne volt. Szóval nem egy nagyon új konstrukció - ezzel tisztában vagyok.
Vélemények róla? Érdemes rá gyűjtenem, ha nem tudok készíteni magam? |
(#49589) etwg válasza diginewl hozzászólására (#49588)
|
Válasz •
|
Feb 2, 2016 |
|
Ha müködik, akkor nincs mit erröl rágodni.
Ha olcsobbat akarsz, akkor nézz körül, van egy sereg motor nélküli, de motorizálásra elökeszitett korong a piacon. |
(#50144) diginewl hozzászólása
|
Válasz •
|
Márc 9, 2016 |
|
Fordítókorong.
Szeretnék majd egyet készíteni. De egyszerűt!
Az érzékelése/pozícionálása fénykapukkal történne - ezzel van tapasztalatom, jól működik. Innentől a vezérlés sem igényel bonyolult dolgokat. Reteszetlést (rögzítést)
A meghajtása, na ezen gondolkodom serényen:
1; Vagy oldalról egy alsó nagy korongot hajtanék meg dörzshajtással (erről több videót is találtam)
2, vagy, szó volt itt a szíjhajtásról. Ez is egy egyszerű ötletnek tűnik. Akkora lenne az alsó korong, mint a bordás szíj. A korongra fordítva lenne felrakva a szíj, így kifelé állnának a fogai. Ezt hajtaná egy hozzá való kerékkel egy egyszerű szervómotor, ami körbe-körbe jár.
Erről a szíjhajtásról nem találok videót.
Mindenképpen ilyen egyszerű dologban gondolkodom, mert ha a tengelyt középen hajtom meg egy pici fogaskerékkel, ahhoz irtó precíz programozás kell, vagy még a reteszelést is be kell venni a szíámításba. Ha oldalról hajtom elég az, ha a motor azonnal megáll, ha nem kap áramot (egy végtelelnített, kiberhelt szervó pont ezt teszi).
Vélemény? |
(#50146) etwg válasza diginewl hozzászólására (#50144)
|
Válasz •
|
Márc 9, 2016 |
|
A pozicionálás egy nagy kihivás. (Föleg ha sok a kimenet). Azokat állitgatni nem egy leányálom, ráadásul van egy nagyon csunya tulajdonságuk, hogy irányfüggök, azaz nem ott reagál ha balrol jobbra fordul és forditva a hid. H0-ban még elmegy a kb 0,5-1 mm pontosság ( a sinek középpontját viszonyitva). A TT-ben vagy kiseob méretekben ez a pontosság már kritikus. Ehhez jön, hogy minden poziciot 4 állás átlagábol kell kimérni ( a hid 2 vége és két irány végenként).
Ehhez jön még a királycsap csapágyazása, ott a legkisebb hiba (kotyogás illetve a pontos vertikális helyzete) is megsokszorosodik a hid végein. Ezért szinte valamennyi sorozatban gyártott korong valamilyen mechanikus reteszt használ, mert csak az tudja biztositani a hid pontos állását a gödör szélein. Ezt a reteszt viszont otthoni körülmények között igen nehéz pontosan kivitelezni. |
(#50194) diginewl hozzászólása
|
Válasz •
|
Márc 13, 2016 |
|
Üdv!
Már készül elméletben a fordítókorongom.
Közben megismerkedtem a léptetőmotor mit fogalom, és tényleges dologgal.
A modellmozdonyokba miért nem ilyent tesznek? Sokkal egyszerűbb lenne a sebesség, és szabályzás, mint a jelenlegi motorokkal.
A dekódernek is egyszerűbb lenne a lassúmenete, és terhelésszabályzást számolnia.
Miért nem terjedt el a léptetőmotor a mozdonyok hajtásában?
Elnézést, ha nagy marhaságot kérdeztem. |
(#50196) etwg válasza diginewl hozzászólására (#50194)
|
Válasz •
|
Márc 13, 2016 |
|
Idézet: „ modellmozdonyokba miért nem ilyent tesznek? Sokkal egyszerűbb lenne a sebesség, és szabályzás, mint a jelenlegi motorokkal.”
Na erre miböl jöttél rá?
Amugy már volt két ilyen kisérlet. A hatvanas évek végén a Halmai fivérek készitettek ilyen hajtást, majd évtizedek mulva a Märklin is kijött a szinusz hajtással. Mind a kettöt elnyelte a történelem....
Hidd el azok a kefés motorok amit használunk még mindig évtizedekkel elöbbre vannak mint a léptetö meg hasonlo modern motorok. Azok egész másra lettek tervezve és azokra a feladatokra tökéletesek.
A mozdonyok hajtása viszont teljesen más igényeket támaszt. Itt elvben a BLDC motor lehetne alternativa, csak az meg a hozzátartozo elektronika még mindig 10x drágább mint egy hasonlo teljesitményü kommutátoros motor. (És nagyobb is). |
(#50198) diginewl válasza etwg hozzászólására (#50196)
|
Válasz •
|
Márc 13, 2016 |
|
"Amugy már volt két ilyen kisérlet."
Na látod
De így világos. |
(#50200) etwg válasza diginewl hozzászólására (#50198)
|
Válasz •
|
Márc 13, 2016 |
|
A Halmai féle az kényszerböl volt, a märkliné meg sima agymenés... |
|
|
2024. Nov, 25. Hé 18:53:57 |
|
Jelenleg 17 fő olvassa az oldalt |
|
|