|
Keskeny nyomközű modellezés
|
Témaindító: Fordítókorongos, idő: Dec 30, 2014
Témakörök:
|
|
(#43373) HOTotya válasza HOTotya hozzászólására (#43372)
|
Válasz •
|
Márc 18, 2015 |
|
Ja mekkora tölcsérrel kéred a fagyit...... |
(#43374) etwg válasza lakonti hozzászólására (#43371)
|
Válasz •
|
Márc 18, 2015 |
|
Tudom, de nem tudom hogyan másképpen készitenének 1000 egyforma lendkereket. Nem tudom hol esztergálták, mert egy közbülsö cégen keresztül ment, de megcsinálták aránylag kevés selejttel. Még igy is majdnem többe kerültek mint a hozzájuk tartozo motorok..... |
(#43378) lakonti válasza HOTotya hozzászólására (#43372)
|
Válasz •
|
Márc 18, 2015 |
|
Az nem volt írva, hogy ingyen kell bármi is. Egy bármilyen szerszámgép valamirevaó felszerszámozása kb a kép árának a 2x-ese. De a modellezőnek tisztában kell lennie, hogy ha minél kisebb cuccot akar gyártani, akkor azoknak a szerszámoknak azért ára van... Sajnos a modellezés az ilyen. Lehet "szenvedni" de nem biztos hogy megéri. Lásd a te hajtásod esete. Ha leullázol 2-3 motort a kiegyensúlyozatlanság maitt akkor már vehetsz egy jó kést amivel lehet dolgozni. Feltételezem, hogyha ilyen kis dolgokat tudsz csinálni akkor egy 0,8-0,9-es késsel is tudnál dolgozni.... |
(#43379) lakonti válasza HOTotya hozzászólására (#43373)
|
Válasz •
|
Márc 18, 2015 |
|
A fagyizómat várom, és te leszel a vendég egy kehelyre.... |
(#43380) csíkosháTTú hozzászólása
|
Válasz •
|
Márc 18, 2015 |
|
Látom kiderült, hogy: " Idézet: „Több dolgok vannak égen és földön Horatio, mintsem bölcselmetek álmodni képes!” " Lapozzunk! |
(#43388) zsolesz74 válasza lakonti hozzászólására (#43369)
|
Válasz •
|
Márc 18, 2015 |
|
Mit mondjak, nem egy EAN 1000-esbe való cuccok! Kösz az upgrade-et!
Te milyen gépet használsz? Most már kíváncsi vagyok... |
(#43389) lakonti válasza zsolesz74 hozzászólására (#43388)
|
Válasz •
|
Márc 18, 2015 |
|
Előbb a fagyizó témát beszéljük át.... |
(#43390) zsolesz74 válasza lakonti hozzászólására (#43389)
|
Válasz •
|
Márc 18, 2015 |
|
Ami jár, az jár! Tessék! |
|
(#43392) Fordítókorongos válasza lakonti hozzászólására (#43378)
|
Válasz •
|
Márc 18, 2015 |
|
Szia lakonti!
Jól van.
Kiesztergálod a lendítőkerék furatát késsel....
Akkor a furat központos lesz a külső átmérőkkel!
Ez kész!
Viszont kiegyensúlyozva továbbra sem lesz!!
Azt már a forgórészre ráütve kellene megcsinálni,úgy hogy nincs rajta a motor állórésze....
biztos van ilyen kicsi állványod,amin ki tudod egyensúlyozni a forgórészt.Összejelölöd a lendkereket a tengellyel,szétszeded,majd újra összerakod a helyén és kész????
Vagy van valami mini gép,amivel ki tudod egyensúlyozni a helyén???
(Valami létezhet,mert a Roco lendkerekek ki vannak egyensúlyozva!)
Egyébként a kerékben volt a hiba.
Szétszedéskor kipottyant a műanyag belseje és mikor összeraktam már nem volt központos.(Nem gondoltam,hogy össze kellene jelölni,mivel eddig csak ez az egy esett szét.)
Valóban,a lendkerékben is van egy kevés,mert nem szorosan ment a tengelyre,ott ragasztóval lett rögzítve.(Egy befogással csináltam,kifúrtam a furatot simán fúróval,majd leszúrtam, szerencsére azért nem az oldalán jött ki.
Fuggerth lendkerék:
Azok nincsenek kiegyensúlyozva, még a gyáriak sem!
De még csak nem is központosak,akkorát ütnek,hogy az már durva,mégis sokat tudnak menni velük a motorok!
Szerintem ha nincsenek napi több órás használatban,akkor évekig működnek!(Csíkos biztos tud róla mesélni,ha találkozott a problémával,de nagy számú meghibásodások szerintem nincsenek emiatt!)
|
(#43393) Fordítókorongos hozzászólása
|
Válasz •
|
Márc 19, 2015 |
|
Sziasztok!
Visszakanyarodva a lendítőkerekes hajtásra,van értelme a dolognak!
Azóta már kisebb feszültségről biztosan üzemel,ezért analógban is lehet egész finoman járatni a mozdonyt.
Viszont egyetértek Totyával,én is úgy érzem,hogy túl nagy lehet a tömege a súlynak ehhez a motorhoz.
Semmilyen extra kifutást nem értem el vele,viszont az induló áramfelvétele van hogy megemelkedik ~70-80mA környékére,
holott a meneti áramfelvétele ~53-55mA körül van és csak a maxigáz közvetlen közelében megy fel újra hasonló értékekre.
Egyébként meg vissza is esett a maxigáz,amióta megkapta a lendkereket....
Csíkos tapasztalatai szerint 300-alatt jó az áramfelvétel,egészen addig nem szükséges beavatkozni.
Ez csak kézzel "fojtogatva" emeli fel az áramfelvételt ~170-200mA közeli értékre,de az már egy nagyon szélsőséges eset.Ezek szerint jó a hajtás!
Sajnos a másik hajtást nem mértem,ahol megsült a motor,de az a gyanúm,hogy a lendkerék is erősen közrejátszhatott benne.
Sokak szerint a hajtás hibájából történt,de én továbbra is azt mondom,hogy azzal nem volt gond,inkább gyenge,vagy hibás volt a motor hozzá.
Na mindegy....
Így működik a lendkerékkel:
Lendkerekes hajtás!
H0Totya:
Akkor a lendítőkereket mennyivel kisebbre csináljam???
Ha mondjuk a nagy átmérőt megfelezem úgy jó lesz??
Jó Modellezést! |
(#43394) etwg válasza Fordítókorongos hozzászólására (#43393)
|
Válasz •
|
Márc 19, 2015 |
|
A lendkeréknél soha ne az átméröt csökkentsd, hanem a hosszát. ( onnan ered valoszinület a hang is nagy fordulatszámon). |
(#43395) Fordítókorongos válasza etwg hozzászólására (#43394)
|
Válasz •
|
Márc 19, 2015 |
|
Én is úgy gondolom,hogy az átmérőt inkább növelni kellene,de hely hiányában nem lehet...
Két átmérőből áll a kerék,én a nagyobbik ámérőt akarom megfelezni hosszban,nem az átmérőt akarom csökkenteni!!
Úgy gondoltam,hogy ez teljesen egyértelmű!! |
(#43396) etwg válasza Fordítókorongos hozzászólására (#43395)
|
Válasz •
|
Márc 19, 2015 |
|
Ha lehet, inkább a kis átméröjü részt csökkentsd vagy hagyd el teljesen! Ideális lenne egy nagy átméröjü lapos korong. Ez legyen mindig a cél, ezt lehet a legkevesebb nyüggel a legpontosabban megcsinálni. Minden fokozat dinamikus kiegyensulyozatlansághoz vezethet, ami a vibráciot okozza.
Nem tudom mennyi fér el nálad, de egy 4-6 mm lapos korong a legnagyobb átmérövel lenne ideális.
Pl. Ilyen van ROCO motorokon:
BR80 |
(#43397) Fordítókorongos válasza etwg hozzászólására (#43396)
|
Válasz •
|
Márc 19, 2015 |
|
Azt nem lehet a kerékáramszedők miatt!!
A tengely csak 5mm hosszú,8-tól nagyobb átmérő nem fér el biztonsággal,a kerékáramszedőket meg nem szeretném lehagyni arról az oldalról...
|
(#43398) etwg válasza Fordítókorongos hozzászólására (#43397)
|
Válasz •
|
Márc 19, 2015 |
|
Ha levinnéd az áramszedöt a lendkerekes oldalon a kerék feletti elsö lépcsö szintjére, akkor elférne a nagyobb lendkerék a motor tövénél. Az a váju ami most a lendkerék alatt van ( a nagy átmérönél) nem kell. Azt mard simára és odaragaszthatsz 2 kis NYAK lapot, ahonnan mehetnek az áramszedök a kerekekre. Nem a belsö oldalra, mint most, hanem a külsöre. Igy nyersz kb 5-6 mm helyet a lendkeréknek közvetlenül a motor mögött.
Ha a csigát is a motor másik végére huztad volna, akkor további 2-3 mm maradt volna, amit most a motor forrasztocsucsai vesznek el.
Megprobáltam igy az ujjaimmal valamit össteskiccelni, hogy talán érthetöbb legyen mire gondolok.
A zöld az uj lendkerék lenne. A piros a NYAKlap uj helye - lehet hogy megosztva a két oldalon a lendkerek meg a fogaskeretek miatt. A kék meg az áramszedö.
Sajnos valami torzitja a méreteket ( kép meg a rajz nem egyformán torzitott)
|
|
(#43399) Frankye moderátori
válasza zsolesz74 hozzászólására (#43354)
|
Válasz •
|
Márc 19, 2015 |
|
Uraim!
Ne csináljunk a hobbivasut.hu-ból index fórumot!
Teljesen felesleges szítani a hangulatot, ráadásul ez:
Idézet: „Ideje lenne neked előszedni a saját termést és nem a netről összemásolt cuccokkal villogni!”
már-már kimeríti a becsületsértés kategóriáját, ha nem tudod az állításodat bizonyítani.
Ez pedig:
Idézet: „Tulajdonképpen ki vagy te? ”
finoman fogalmazva is barátságtalan hozzászólás-rész volt!
Idézet: „Mi itt személyesen is ismerjük egymást, összejárunk,...”
Azért ez nem teljesen igaz! Személy szerint engem például valószínűleg meglehetősen kevesen ismernek innen a fórumról. Mégsem kérdőjelezte meg eddig senki azt, amit mondtam. Az internetes beszélgetések fontos (nem biztos, hogy szerencsés) jellemzője, hogy nem minden esetben van arc, ember a nicknév mögött. Tehát ezt a kérdéskört ne akarja itt megváltoztatni, megválaszolni senki, ha kérhetem. Attól, hogy valakit személyesen nem ismersz, nem kell megkérdőjelezni a szakmaiságát. Etwg pedig eddig is igen sok hasznos és értékes tudással segítette a fórum tagjait. Nálad viszont - sajnálatosan - inkább a kötekedést látom a hozzászólások motivációs tényezőjeként. Ezért megkérlek, hogy a továbbiakban légy szíves az ilyen jellegű, tartalmú hozzászólásokat mellőzni!
Köszönöm. |
(#43400) Váltógyártó válasza Fordítókorongos hozzászólására (#43397)
|
Válasz •
|
Márc 19, 2015 |
|
Csinálj egy képet alulról is lécci! |
(#43426) Fordítókorongos válasza Váltógyártó hozzászólására (#43400)
|
Válasz •
|
Márc 19, 2015 |
|
Tess :
|
|
(#43427) Váltógyártó válasza Fordítókorongos hozzászólására (#43426)
|
Válasz •
|
Márc 19, 2015 |
|
Javasolnám, hogy ahol sárgával jelöltem, ott marj bele még egy-egy hornyot mélyebben, mint ahogy a tengely furata van, hogy a tengelyek csak épp a két szélén azokon a vékony peremeken érjenek az alvázhoz. Nagyon sok súrlódástól szabadítanád meg ezzel, mert abból van bőven azon a sok fogaskerék-tengelyen. |
|
(#43428) Fordítókorongos válasza Váltógyártó hozzászólására (#43427)
|
Válasz •
|
Márc 19, 2015 |
|
Nem rossz ötlet!!!
A gyári mozdonyoknál is "pöckökön" fordul a tengely,hogy csökkentsék a súrlódást.
De viszont nem sok,csak ez a két keréktengely fordul,a többi tengely áll és a fogaskerekek forognak rajtuk.
Nem tudom hogy mennyit számítana,- valami keveset biztos -,viszont nem szívesen könnyíteném tovább,mert már így is nagyon sok súlytól kellett megkopasztanom.
Köszönöm,hogy már te is ezzel foglalkozol!
Még alszom rá egyet! |
(#43429) Fordítókorongos válasza etwg hozzászólására (#43398)
|
Válasz •
|
Márc 19, 2015 |
|
Köszönöm a segítséget!
Elsőre még ezen a felálláson finomítok!
Ha nem válik be,majd inkább akkor bonyolítanám tovább...
Jól kitaláltad,de elsőre inkább az egyszerűbb utat választom. |
(#43430) Váltógyártó válasza Fordítókorongos hozzászólására (#43428)
|
Válasz •
|
Márc 20, 2015 |
|
Nagyon kis súlyveszteséggel nagyon sokat nyernél, mert a surlódó felület a tengelyeken 50-60%-kal csökkenne. Amikor a kis TT tesztkocsimat csináltuk, először csak bele lett fúrva az anyagba, és úgy lett átdugva a kerék, a cucc nem is akart megmozdulni. Utána Totya kimarta a közepét, hogy a két oldalon csak 1-1mm érintkezés maradt, mindjárt sokkal jobban futott a kicsike. |
|
(#43431) etwg válasza Fordítókorongos hozzászólására (#43429)
|
Válasz •
|
Márc 20, 2015 |
|
Nem kell köszönni semmit, azért vagyunk itt, hogy segitsünk egymásnak.
Én helyedben elöször levenném a minimumra a kisebbik átméröt, ami talán csökkenti a vibráciot a nagy fordulatszámon (ha pontos a furat). Nem tudom mivel ragasztottad fel a lendkereket, de néha jot tesz, ha a kötés ideje alatt forog a motor ( nem kell a legnagyobb fordulaton, tul lassan sem), mert akkor jobban szétoszlik a ragaszto és a lendkerék is igyekszik a kiegyensulyozottabb helyzetbe állni és ebben a helyzetben keményedhet meg a ragacs. |
(#43433) Fordítókorongos válasza etwg hozzászólására (#43431)
|
Válasz •
|
Márc 20, 2015 |
|
Most már mindkét átmérőjét enyhén növeltem, viszont a hosszából visszavettem~3mm-t!
Súlyban érződik a különbség.
Meglátjuk mit szól hozzá!
(A kaszni és a kerék között már csak 0,25mm maradt.)
Most jobban sikerült az 1-es furat, azért ragasztót most is kapott,nehogy elinduljon. |
(#43434) etwg válasza Fordítókorongos hozzászólására (#43433)
|
Válasz •
|
Márc 20, 2015 |
|
Meglátjuk, de a gondot szerintem részben a 2 átmérö okozza. Azt dinamikusan igen nehéz kiegyensulyozni, ezért irtam, hogy a kisebbik átméröt csökkenteném ( igy kicsi a tömege, ami a dinamikára hatással van). Meglátod - minden a furat pontosságától függ. Ha kifúrod fogd be két csucs közé és igy esztergáld a felületet pontosra. Nekem igy szokott sikerülni. |
(#43443) HOTotya válasza etwg hozzászólására (#43434)
|
Válasz •
|
Márc 20, 2015 |
|
Nem azzal van a baj,hogy két átmérő van hanem mert a motor tengelye rövid és nagyon túllóg a lendítősúly és ezért citàlt neki be nagyobb fordulaton!! |
(#43444) etwg válasza HOTotya hozzászólására (#43443)
|
Válasz •
|
Márc 20, 2015 |
|
Azért kellene a motor tövéhez közelebb hozni a forgo tömeget.
A jelen esetben még esetleg megfoghatná egy tengelycsonkkal a lendkerék külsö végét is.
|
(#43447) HOTotya válasza etwg hozzászólására (#43444)
|
Válasz •
|
Márc 20, 2015 |
|
Valahogy amotort is be kell kötne!!! Ott van pont a motor tövébe a két forrpont!!! |
(#43449) etwg válasza HOTotya hozzászólására (#43447)
|
Válasz •
|
Márc 20, 2015 |
|
De ha forditva lenne a csiga felhuzva, ott nem lenne utban egyáltalán.
|
(#43455) etwg válasza etwg hozzászólására (#43449)
|
Válasz •
|
Márc 20, 2015 |
|
A forditottat természetes ugy értem, hogy a kontaktusok a csiga oldalán vannak. |
(#43460) lakonti válasza HOTotya hozzászólására (#43458)
|
Válasz •
|
Márc 20, 2015 |
|
Megkérdezhetem, hogy mi a géptípus amin tud 0,4-es modult vágni?
|
(#43461) HOTotya válasza lakonti hozzászólására (#43460)
|
Válasz •
|
Márc 20, 2015 |
|
Hűűűű most megfogtál...csak azt tudom,hogy valamilyen osztrák 500 csúcstávolságú kis gép....de,ha akarod holnap megkérdezem tőle(már ha ennyire fontos neked ) Ja és csigáról volt szó nem kerékről..... |
(#43462) etwg válasza HOTotya hozzászólására (#43458)
|
Válasz •
|
Márc 20, 2015 |
|
Nem arra gondoltam, hogy a csigát kombinálja a lendkerékkel, hanem arra, hogy forditsa meg a motort, hogy a kontaktusok a csigás oldalta kerüljenek a másikra meg a lendkerék. Akkor nincsenek utban sehol sem. Söt akkor a lendkereket akár hordoalakura is csinálhatja ráhuzva a motor csapágyházára. |
(#43463) etwg válasza lakonti hozzászólására (#43460)
|
Válasz •
|
Márc 20, 2015 |
|
CNC géppel ez azért nem olyan nagy kunszt. Ott olyan emelkedést csinálsz amilyet akarsz. |
(#43464) HOTotya válasza lakonti hozzászólására (#43460)
|
Válasz •
|
Márc 20, 2015 |
|
Különben csigát én is tudok készíteni 0,5 modulút,mert van metsző hozzá (igaz nem metrikus hanem colos) és a szög sem 100%-s |
(#43466) etwg válasza HOTotya hozzászólására (#43464)
|
Válasz •
|
Márc 20, 2015 |
|
A modellgyárak sem használnak mindig profilkést - söt a régi Kleinbahn egyszerüen egy drotot tekert egy tengelyre és az lett a csiga. |
(#43467) HOTotya válasza etwg hozzászólására (#43466)
|
Válasz •
|
Márc 20, 2015 |
|
Mondjuk ez igaz ...volt a kezemben is már 1-2 db Ráadásul a kerék és a csiga kb 1.5 ami "találkozik"... |
(#43468) etwg válasza HOTotya hozzászólására (#43467)
|
Válasz •
|
Márc 20, 2015 |
|
Mostanában elég gyakori az olyan csiga amin a menet mint egy lemezspirális lenne ( semilyen extra profil csak szinte meröleges falak). Multkor el is beszélgettünk a kollégákkal, hogy vajon milyen késsel lehet ilyent esztergálni.
( lehet, hogy a szupport nem párhuzamos a tengellyel?) |
(#43469) lakonti válasza HOTotya hozzászólására (#43464)
|
Válasz •
|
Márc 20, 2015 |
|
Érdekelne....
Modulos metsző? az milyen? Kép van?
|
(#43470) lakonti válasza etwg hozzászólására (#43463)
|
Válasz •
|
Márc 20, 2015 |
|
Ha jól gondolom akkor most nem cnc-ről beszélünk. Amugy az a CNC eszterga amin nincs megoldva az anyag adagolása egy fillért nem ér. |
(#43471) etwg válasza lakonti hozzászólására (#43470)
|
Válasz •
|
Márc 20, 2015 |
|
Egy öregebb, de igen jo Unimat III, amit én épitettem át CNC vezérlésre. Én nem tudok olyan csigát esztergálni, mint azok a késélüek, mert a kés oldala levágná a menetet, de lehet, hogy csak más kés kellene... |
(#43472) lakonti válasza etwg hozzászólására (#43471)
|
Válasz •
|
Márc 20, 2015 |
|
" Én nem tudok olyan csigát esztergálni, mint azok a késélüek, mert a kés oldala levágná a menetet,"
Ezt kifejtenéd bővebben? Kicsit értelmetlen ez a mondat... |
(#43473) etwg válasza lakonti hozzászólására (#43472)
|
Válasz •
|
Márc 20, 2015 |
|
Ezt le kellene rajzolni, hogy lásd mi a gond.
A csiga néhány mm átméröjén a menet emelkedés belenyul a kés testébe. A csiga menete mélyebb, mint a csavaré ezért mélyebbre kell menni az anyagba de akkor meg már utban van a kés alja/oldala. Nagyon vékony leszurokéssel ( vékonybb mint a modul) szokott sikerülni, de olyan sok csigát szerencsére nem kell csinálni és az ember néha fillérekért kap egy marékkal. Igy van tartalék is.
Pl. Itt szereplö csiga átméröje talán 4 mm, M=0,3, azaz >0,6mm mélyen kell belemenni az anyagba kb. 0,15 mm széles késsel. |
(#43474) lakonti válasza etwg hozzászólására (#43473)
|
Válasz •
|
Márc 20, 2015 |
|
|
(#43475) lakonti válasza etwg hozzászólására (#43473)
|
Válasz •
|
Márc 20, 2015 |
|
Nem ismerem az előzményeket, de az a modul nem 0,4? |
(#43476) etwg válasza lakonti hozzászólására (#43474)
|
Válasz •
|
Márc 20, 2015 |
|
Hagyjuk, te profi vagy én meg csak amatör az esztergapadon. Soha nem volt modulkésem, mégis csináltam több tucat M=0,5 csigát. Azzal a késsel, amit mi köszörültünk olyanra, ami nekünk megfelelt.
Mindegyik csiga müködik és ez a lényeg. |
(#43477) lakonti válasza etwg hozzászólására (#43473)
|
Válasz •
|
Márc 20, 2015 |
|
Innentől kezdve azt is megkérdőjelezem, hogy egy Unimat sztergát hogy alakítottál át CNC-re ha egy menettel és annak kialakításával nem vagy tisztában. Nem tudom, hogy idevaló-e a téma de írhatnál róla pár sort mert engem, érdekel, szerintem másokat is. Bár 2 nappal ezelőtt nem mertem egy témát folytatni, mert Csikoshátú épp nem tudott hozzászólni a témához, és ugrásra utasított minket. Pedig maradtak megválaszolatlan kérdések. Mindegy ha van kedved leírhatod az átépítést akár privátban is. Érdekelne milyen mechanikai elemeket használtál, milyen orsókat, vezetéseket, hogy oldottad meg a kuplungokat, a motorok sima léptetőmotorok vagy szervók, pár szót a vezérlésről és a softverről ami működteti, vagy a tápegységek stabilizálásáról ilyesmik érdekelnének. Köszönöm.
|
(#43478) etwg válasza lakonti hozzászólására (#43475)
|
Válasz •
|
Márc 20, 2015 |
|
A multkor azt hiszem azt irta, hogy 0,3-s, de mindegy, lehet, hogy 0,4.
A Roco a TT mozdonyban (BR80) 0,3-s modult használ, most éppen azzal szenvedek.( lehet, hogy onnan jött a 0,3-s modul). |
(#43479) lakonti válasza etwg hozzászólására (#43476)
|
Válasz •
|
Márc 20, 2015 |
|
Igen ezzel csak az a baj, hogyha a csigamenetvágáshoz nincs megfelelő kés akkor soha az életbe nem lesz belőle csiga!!! |
|
|
2024. Dec, 23. Hé 11:21:37 |
|
Jelenleg 6 fő olvassa az oldalt |
|
|