Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
 
 
 
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Fórum témák
Fórum » Keskeny nyomközű modellezés
Keskeny nyomközű modellezés
Témaindító: Fordítókorongos, idő: Dec 30, 2014
Témakörök:

Lapozás       6/10    
(#43373) HOTotya válasza HOTotya hozzászólására (#43372) Válasz Márc 18, 2015
Ja mekkora tölcsérrel kéred a fagyit......
(#43374) etwg válasza lakonti hozzászólására (#43371) Válasz Márc 18, 2015
Tudom, de nem tudom hogyan másképpen készitenének 1000 egyforma lendkereket. Nem tudom hol esztergálták, mert egy közbülsö cégen keresztül ment, de megcsinálták aránylag kevés selejttel. Még igy is majdnem többe kerültek mint a hozzájuk tartozo motorok.....
(#43378) lakonti válasza HOTotya hozzászólására (#43372) Válasz Márc 18, 2015
Az nem volt írva, hogy ingyen kell bármi is. Egy bármilyen szerszámgép valamirevaó felszerszámozása kb a kép árának a 2x-ese. De a modellezőnek tisztában kell lennie, hogy ha minél kisebb cuccot akar gyártani, akkor azoknak a szerszámoknak azért ára van... Sajnos a modellezés az ilyen. Lehet "szenvedni" de nem biztos hogy megéri. Lásd a te hajtásod esete. Ha leullázol 2-3 motort a kiegyensúlyozatlanság maitt akkor már vehetsz egy jó kést amivel lehet dolgozni. Feltételezem, hogyha ilyen kis dolgokat tudsz csinálni akkor egy 0,8-0,9-es késsel is tudnál dolgozni....
(#43379) lakonti válasza HOTotya hozzászólására (#43373) Válasz Márc 18, 2015
A fagyizómat várom, és te leszel a vendég egy kehelyre....
(#43380) csíkosháTTú hozzászólása Válasz Márc 18, 2015
Látom kiderült, hogy: "
Idézet:
„Több dolgok vannak égen és földön Horatio, mintsem bölcselmetek álmodni képes!”
" Lapozzunk!
(#43388) zsolesz74 válasza lakonti hozzászólására (#43369) Válasz Márc 18, 2015
Mit mondjak, nem egy EAN 1000-esbe való cuccok! Kösz az upgrade-et!

Te milyen gépet használsz? Most már kíváncsi vagyok...
(#43389) lakonti válasza zsolesz74 hozzászólására (#43388) Válasz Márc 18, 2015
Előbb a fagyizó témát beszéljük át....
(#43390) zsolesz74 válasza lakonti hozzászólására (#43389) Válasz Márc 18, 2015
Ami jár, az jár! Tessék!

fagyizó.jpg
 
(#43392) Fordítókorongos válasza lakonti hozzászólására (#43378) Válasz Márc 18, 2015
Szia lakonti!
Jól van.
Kiesztergálod a lendítőkerék furatát késsel....
Akkor a furat központos lesz a külső átmérőkkel!
Ez kész!
Viszont kiegyensúlyozva továbbra sem lesz!!
Azt már a forgórészre ráütve kellene megcsinálni,úgy hogy nincs rajta a motor állórésze....
biztos van ilyen kicsi állványod,amin ki tudod egyensúlyozni a forgórészt.Összejelölöd a lendkereket a tengellyel,szétszeded,majd újra összerakod a helyén és kész????
Vagy van valami mini gép,amivel ki tudod egyensúlyozni a helyén???
(Valami létezhet,mert a Roco lendkerekek ki vannak egyensúlyozva!)

Egyébként a kerékben volt a hiba.
Szétszedéskor kipottyant a műanyag belseje és mikor összeraktam már nem volt központos.(Nem gondoltam,hogy össze kellene jelölni,mivel eddig csak ez az egy esett szét.)
Valóban,a lendkerékben is van egy kevés,mert nem szorosan ment a tengelyre,ott ragasztóval lett rögzítve.(Egy befogással csináltam,kifúrtam a furatot simán fúróval,majd leszúrtam, szerencsére azért nem az oldalán jött ki.
Fuggerth lendkerék:
Azok nincsenek kiegyensúlyozva, még a gyáriak sem!
De még csak nem is központosak,akkorát ütnek,hogy az már durva,mégis sokat tudnak menni velük a motorok!
Szerintem ha nincsenek napi több órás használatban,akkor évekig működnek!(Csíkos biztos tud róla mesélni,ha találkozott a problémával,de nagy számú meghibásodások szerintem nincsenek emiatt!)
(#43393) Fordítókorongos hozzászólása Válasz Márc 19, 2015
Sziasztok!
Visszakanyarodva a lendítőkerekes hajtásra,van értelme a dolognak!
Azóta már kisebb feszültségről biztosan üzemel,ezért analógban is lehet egész finoman járatni a mozdonyt.
Viszont egyetértek Totyával,én is úgy érzem,hogy túl nagy lehet a tömege a súlynak ehhez a motorhoz.
Semmilyen extra kifutást nem értem el vele,viszont az induló áramfelvétele van hogy megemelkedik ~70-80mA környékére,
holott a meneti áramfelvétele ~53-55mA körül van és csak a maxigáz közvetlen közelében megy fel újra hasonló értékekre.
Egyébként meg vissza is esett a maxigáz,amióta megkapta a lendkereket....
Csíkos tapasztalatai szerint 300-alatt jó az áramfelvétel,egészen addig nem szükséges beavatkozni.
Ez csak kézzel "fojtogatva" emeli fel az áramfelvételt ~170-200mA közeli értékre,de az már egy nagyon szélsőséges eset.Ezek szerint jó a hajtás!
Sajnos a másik hajtást nem mértem,ahol megsült a motor,de az a gyanúm,hogy a lendkerék is erősen közrejátszhatott benne.
Sokak szerint a hajtás hibájából történt,de én továbbra is azt mondom,hogy azzal nem volt gond,inkább gyenge,vagy hibás volt a motor hozzá.
Na mindegy....
Így működik a lendkerékkel:
Lendkerekes hajtás!
H0Totya:
Akkor a lendítőkereket mennyivel kisebbre csináljam???
Ha mondjuk a nagy átmérőt megfelezem úgy jó lesz??

Jó Modellezést!
(#43394) etwg válasza Fordítókorongos hozzászólására (#43393) Válasz Márc 19, 2015
A lendkeréknél soha ne az átméröt csökkentsd, hanem a hosszát. ( onnan ered valoszinület a hang is nagy fordulatszámon).
(#43395) Fordítókorongos válasza etwg hozzászólására (#43394) Válasz Márc 19, 2015
Én is úgy gondolom,hogy az átmérőt inkább növelni kellene,de hely hiányában nem lehet...
Két átmérőből áll a kerék,én a nagyobbik ámérőt akarom megfelezni hosszban,nem az átmérőt akarom csökkenteni!!
Úgy gondoltam,hogy ez teljesen egyértelmű!!
(#43396) etwg válasza Fordítókorongos hozzászólására (#43395) Válasz Márc 19, 2015
Ha lehet, inkább a kis átméröjü részt csökkentsd vagy hagyd el teljesen! Ideális lenne egy nagy átméröjü lapos korong. Ez legyen mindig a cél, ezt lehet a legkevesebb nyüggel a legpontosabban megcsinálni. Minden fokozat dinamikus kiegyensulyozatlansághoz vezethet, ami a vibráciot okozza.
Nem tudom mennyi fér el nálad, de egy 4-6 mm lapos korong a legnagyobb átmérövel lenne ideális.

Pl. Ilyen van ROCO motorokon:

BR80
(#43397) Fordítókorongos válasza etwg hozzászólására (#43396) Válasz Márc 19, 2015
Azt nem lehet a kerékáramszedők miatt!!
A tengely csak 5mm hosszú,8-tól nagyobb átmérő nem fér el biztonsággal,a kerékáramszedőket meg nem szeretném lehagyni arról az oldalról...
(#43398) etwg válasza Fordítókorongos hozzászólására (#43397) Válasz Márc 19, 2015
Ha levinnéd az áramszedöt a lendkerekes oldalon a kerék feletti elsö lépcsö szintjére, akkor elférne a nagyobb lendkerék a motor tövénél. Az a váju ami most a lendkerék alatt van ( a nagy átmérönél) nem kell. Azt mard simára és odaragaszthatsz 2 kis NYAK lapot, ahonnan mehetnek az áramszedök a kerekekre. Nem a belsö oldalra, mint most, hanem a külsöre. Igy nyersz kb 5-6 mm helyet a lendkeréknek közvetlenül a motor mögött.
Ha a csigát is a motor másik végére huztad volna, akkor további 2-3 mm maradt volna, amit most a motor forrasztocsucsai vesznek el.

Megprobáltam igy az ujjaimmal valamit össteskiccelni, hogy talán érthetöbb legyen mire gondolok.
A zöld az uj lendkerék lenne. A piros a NYAKlap uj helye - lehet hogy megosztva a két oldalon a lendkerek meg a fogaskeretek miatt. A kék meg az áramszedö.
Sajnos valami torzitja a méreteket ( kép meg a rajz nem egyformán torzitott)

image.jpg
 
(#43399) Frankye moderátori válasza zsolesz74 hozzászólására (#43354) Válasz Márc 19, 2015
Uraim!
Ne csináljunk a hobbivasut.hu-ból index fórumot!
Teljesen felesleges szítani a hangulatot, ráadásul ez:
Idézet:
„Ideje lenne neked előszedni a saját termést és nem a netről összemásolt cuccokkal villogni!”
már-már kimeríti a becsületsértés kategóriáját, ha nem tudod az állításodat bizonyítani.
Ez pedig:
Idézet:
„Tulajdonképpen ki vagy te? ”
finoman fogalmazva is barátságtalan hozzászólás-rész volt!
Idézet:
„Mi itt személyesen is ismerjük egymást, összejárunk,...”
Azért ez nem teljesen igaz! Személy szerint engem például valószínűleg meglehetősen kevesen ismernek innen a fórumról. Mégsem kérdőjelezte meg eddig senki azt, amit mondtam. Az internetes beszélgetések fontos (nem biztos, hogy szerencsés) jellemzője, hogy nem minden esetben van arc, ember a nicknév mögött. Tehát ezt a kérdéskört ne akarja itt megváltoztatni, megválaszolni senki, ha kérhetem. Attól, hogy valakit személyesen nem ismersz, nem kell megkérdőjelezni a szakmaiságát. Etwg pedig eddig is igen sok hasznos és értékes tudással segítette a fórum tagjait. Nálad viszont - sajnálatosan - inkább a kötekedést látom a hozzászólások motivációs tényezőjeként. Ezért megkérlek, hogy a továbbiakban légy szíves az ilyen jellegű, tartalmú hozzászólásokat mellőzni!
Köszönöm.
(#43400) Váltógyártó válasza Fordítókorongos hozzászólására (#43397) Válasz Márc 19, 2015
Csinálj egy képet alulról is lécci!
(#43426) Fordítókorongos válasza Váltógyártó hozzászólására (#43400) Válasz Márc 19, 2015
Tess :

Alulról.jpg
 
(#43427) Váltógyártó válasza Fordítókorongos hozzászólására (#43426) Válasz Márc 19, 2015
Javasolnám, hogy ahol sárgával jelöltem, ott marj bele még egy-egy hornyot mélyebben, mint ahogy a tengely furata van, hogy a tengelyek csak épp a két szélén azokon a vékony peremeken érjenek az alvázhoz. Nagyon sok súrlódástól szabadítanád meg ezzel, mert abból van bőven azon a sok fogaskerék-tengelyen.

c50.jpg
 
(#43428) Fordítókorongos válasza Váltógyártó hozzászólására (#43427) Válasz Márc 19, 2015
Nem rossz ötlet!!!
A gyári mozdonyoknál is "pöckökön" fordul a tengely,hogy csökkentsék a súrlódást.
De viszont nem sok,csak ez a két keréktengely fordul,a többi tengely áll és a fogaskerekek forognak rajtuk.
Nem tudom hogy mennyit számítana,- valami keveset biztos -,viszont nem szívesen könnyíteném tovább,mert már így is nagyon sok súlytól kellett megkopasztanom.
Köszönöm,hogy már te is ezzel foglalkozol!
Még alszom rá egyet!
(#43429) Fordítókorongos válasza etwg hozzászólására (#43398) Válasz Márc 19, 2015
Köszönöm a segítséget!
Elsőre még ezen a felálláson finomítok!
Ha nem válik be,majd inkább akkor bonyolítanám tovább...
Jól kitaláltad,de elsőre inkább az egyszerűbb utat választom.
(#43430) Váltógyártó válasza Fordítókorongos hozzászólására (#43428) Válasz Márc 20, 2015
Nagyon kis súlyveszteséggel nagyon sokat nyernél, mert a surlódó felület a tengelyeken 50-60%-kal csökkenne. Amikor a kis TT tesztkocsimat csináltuk, először csak bele lett fúrva az anyagba, és úgy lett átdugva a kerék, a cucc nem is akart megmozdulni. Utána Totya kimarta a közepét, hogy a két oldalon csak 1-1mm érintkezés maradt, mindjárt sokkal jobban futott a kicsike.

ROKAL kerék.jpg
 
(#43431) etwg válasza Fordítókorongos hozzászólására (#43429) Válasz Márc 20, 2015
Nem kell köszönni semmit, azért vagyunk itt, hogy segitsünk egymásnak.

Én helyedben elöször levenném a minimumra a kisebbik átméröt, ami talán csökkenti a vibráciot a nagy fordulatszámon (ha pontos a furat). Nem tudom mivel ragasztottad fel a lendkereket, de néha jot tesz, ha a kötés ideje alatt forog a motor ( nem kell a legnagyobb fordulaton, tul lassan sem), mert akkor jobban szétoszlik a ragaszto és a lendkerék is igyekszik a kiegyensulyozottabb helyzetbe állni és ebben a helyzetben keményedhet meg a ragacs.
(#43433) Fordítókorongos válasza etwg hozzászólására (#43431) Válasz Márc 20, 2015
Most már mindkét átmérőjét enyhén növeltem, viszont a hosszából visszavettem~3mm-t!
Súlyban érződik a különbség.
Meglátjuk mit szól hozzá!
(A kaszni és a kerék között már csak 0,25mm maradt.)
Most jobban sikerült az 1-es furat, azért ragasztót most is kapott,nehogy elinduljon.
(#43434) etwg válasza Fordítókorongos hozzászólására (#43433) Válasz Márc 20, 2015
Meglátjuk, de a gondot szerintem részben a 2 átmérö okozza. Azt dinamikusan igen nehéz kiegyensulyozni, ezért irtam, hogy a kisebbik átméröt csökkenteném ( igy kicsi a tömege, ami a dinamikára hatással van). Meglátod - minden a furat pontosságától függ. Ha kifúrod fogd be két csucs közé és igy esztergáld a felületet pontosra. Nekem igy szokott sikerülni.
(#43443) HOTotya válasza etwg hozzászólására (#43434) Válasz Márc 20, 2015
Nem azzal van a baj,hogy két átmérő van hanem mert a motor tengelye rövid és nagyon túllóg a lendítősúly és ezért citàlt neki be nagyobb fordulaton!!
(#43444) etwg válasza HOTotya hozzászólására (#43443) Válasz Márc 20, 2015
Azért kellene a motor tövéhez közelebb hozni a forgo tömeget.
A jelen esetben még esetleg megfoghatná egy tengelycsonkkal a lendkerék külsö végét is.
(#43447) HOTotya válasza etwg hozzászólására (#43444) Válasz Márc 20, 2015
Valahogy amotort is be kell kötne!!! Ott van pont a motor tövébe a két forrpont!!!
(#43449) etwg válasza HOTotya hozzászólására (#43447) Válasz Márc 20, 2015
De ha forditva lenne a csiga felhuzva, ott nem lenne utban egyáltalán.
(#43455) etwg válasza etwg hozzászólására (#43449) Válasz Márc 20, 2015
A forditottat természetes ugy értem, hogy a kontaktusok a csiga oldalán vannak.
(#43458) HOTotya válasza etwg hozzászólására (#43455) Válasz Márc 20, 2015
Értem,de szegény örült,hogy így sikerült megoldania.... A csigás lendkereket még én sem tudom a kis esztergámon megoldani...ahhoz átviszem a ház másik részébe a sógoromhoz.... Őneki van 3 gépe amin megoldható... (esztergályos kisiparos)
A baj (mint már írtam),hogy a kis motornak kb 6mm-s a tengelye erre tette fel a csigát és a súlyt ami túlnyúlt nagyon a tengelyen...azóta már vissza vette 3mm-t és jobban forog(ezt telefonon mondta)
(#43460) lakonti válasza HOTotya hozzászólására (#43458) Válasz Márc 20, 2015
Megkérdezhetem, hogy mi a géptípus amin tud 0,4-es modult vágni?
(#43461) HOTotya válasza lakonti hozzászólására (#43460) Válasz Márc 20, 2015
Hűűűű most megfogtál...csak azt tudom,hogy valamilyen osztrák 500 csúcstávolságú kis gép....de,ha akarod holnap megkérdezem tőle(már ha ennyire fontos neked ) Ja és csigáról volt szó nem kerékről.....
(#43462) etwg válasza HOTotya hozzászólására (#43458) Válasz Márc 20, 2015
Nem arra gondoltam, hogy a csigát kombinálja a lendkerékkel, hanem arra, hogy forditsa meg a motort, hogy a kontaktusok a csigás oldalta kerüljenek a másikra meg a lendkerék. Akkor nincsenek utban sehol sem. Söt akkor a lendkereket akár hordoalakura is csinálhatja ráhuzva a motor csapágyházára.
(#43463) etwg válasza lakonti hozzászólására (#43460) Válasz Márc 20, 2015
CNC géppel ez azért nem olyan nagy kunszt. Ott olyan emelkedést csinálsz amilyet akarsz.
(#43464) HOTotya válasza lakonti hozzászólására (#43460) Válasz Márc 20, 2015
Különben csigát én is tudok készíteni 0,5 modulút,mert van metsző hozzá (igaz nem metrikus hanem colos) és a szög sem 100%-s
(#43466) etwg válasza HOTotya hozzászólására (#43464) Válasz Márc 20, 2015
A modellgyárak sem használnak mindig profilkést - söt a régi Kleinbahn egyszerüen egy drotot tekert egy tengelyre és az lett a csiga.
(#43467) HOTotya válasza etwg hozzászólására (#43466) Válasz Márc 20, 2015
Mondjuk ez igaz ...volt a kezemben is már 1-2 db Ráadásul a kerék és a csiga kb 1.5 ami "találkozik"...
(#43468) etwg válasza HOTotya hozzászólására (#43467) Válasz Márc 20, 2015
Mostanában elég gyakori az olyan csiga amin a menet mint egy lemezspirális lenne ( semilyen extra profil csak szinte meröleges falak). Multkor el is beszélgettünk a kollégákkal, hogy vajon milyen késsel lehet ilyent esztergálni.
( lehet, hogy a szupport nem párhuzamos a tengellyel?)
(#43469) lakonti válasza HOTotya hozzászólására (#43464) Válasz Márc 20, 2015
Érdekelne....
Modulos metsző? az milyen? Kép van?
(#43470) lakonti válasza etwg hozzászólására (#43463) Válasz Márc 20, 2015
Ha jól gondolom akkor most nem cnc-ről beszélünk. Amugy az a CNC eszterga amin nincs megoldva az anyag adagolása egy fillért nem ér.
(#43471) etwg válasza lakonti hozzászólására (#43470) Válasz Márc 20, 2015
Egy öregebb, de igen jo Unimat III, amit én épitettem át CNC vezérlésre. Én nem tudok olyan csigát esztergálni, mint azok a késélüek, mert a kés oldala levágná a menetet, de lehet, hogy csak más kés kellene...
(#43472) lakonti válasza etwg hozzászólására (#43471) Válasz Márc 20, 2015
" Én nem tudok olyan csigát esztergálni, mint azok a késélüek, mert a kés oldala levágná a menetet,"
Ezt kifejtenéd bővebben? Kicsit értelmetlen ez a mondat...
(#43473) etwg válasza lakonti hozzászólására (#43472) Válasz Márc 20, 2015
Ezt le kellene rajzolni, hogy lásd mi a gond.
A csiga néhány mm átméröjén a menet emelkedés belenyul a kés testébe. A csiga menete mélyebb, mint a csavaré ezért mélyebbre kell menni az anyagba de akkor meg már utban van a kés alja/oldala. Nagyon vékony leszurokéssel ( vékonybb mint a modul) szokott sikerülni, de olyan sok csigát szerencsére nem kell csinálni és az ember néha fillérekért kap egy marékkal. Igy van tartalék is.
Pl. Itt szereplö csiga átméröje talán 4 mm, M=0,3, azaz >0,6mm mélyen kell belemenni az anyagba kb. 0,15 mm széles késsel.
(#43474) lakonti válasza etwg hozzászólására (#43473) Válasz Márc 20, 2015
Huh.. Én értem amit mondasz csak nem hittem a szememnek amiket írtál... Egy menetkésnek, egy modulkésnek mióta van szélessége?
"Nagyon vékony leszurokéssel ( vékonybb mint a modul)"
vékonyabb? minél? ne haragudj de ekkora baromságot már rég hallottam.
Szerintem az esztergálási mondókáidat hagyd meg másnak, mert már így is elég nevetséges amiket írsz.
(#43475) lakonti válasza etwg hozzászólására (#43473) Válasz Márc 20, 2015
Nem ismerem az előzményeket, de az a modul nem 0,4?
(#43476) etwg válasza lakonti hozzászólására (#43474) Válasz Márc 20, 2015
Hagyjuk, te profi vagy én meg csak amatör az esztergapadon. Soha nem volt modulkésem, mégis csináltam több tucat M=0,5 csigát. Azzal a késsel, amit mi köszörültünk olyanra, ami nekünk megfelelt.
Mindegyik csiga müködik és ez a lényeg.
(#43477) lakonti válasza etwg hozzászólására (#43473) Válasz Márc 20, 2015
Innentől kezdve azt is megkérdőjelezem, hogy egy Unimat sztergát hogy alakítottál át CNC-re ha egy menettel és annak kialakításával nem vagy tisztában. Nem tudom, hogy idevaló-e a téma de írhatnál róla pár sort mert engem, érdekel, szerintem másokat is. Bár 2 nappal ezelőtt nem mertem egy témát folytatni, mert Csikoshátú épp nem tudott hozzászólni a témához, és ugrásra utasított minket. Pedig maradtak megválaszolatlan kérdések. Mindegy ha van kedved leírhatod az átépítést akár privátban is. Érdekelne milyen mechanikai elemeket használtál, milyen orsókat, vezetéseket, hogy oldottad meg a kuplungokat, a motorok sima léptetőmotorok vagy szervók, pár szót a vezérlésről és a softverről ami működteti, vagy a tápegységek stabilizálásáról ilyesmik érdekelnének. Köszönöm.
(#43478) etwg válasza lakonti hozzászólására (#43475) Válasz Márc 20, 2015
A multkor azt hiszem azt irta, hogy 0,3-s, de mindegy, lehet, hogy 0,4.
A Roco a TT mozdonyban (BR80) 0,3-s modult használ, most éppen azzal szenvedek.( lehet, hogy onnan jött a 0,3-s modul).
(#43479) lakonti válasza etwg hozzászólására (#43476) Válasz Márc 20, 2015
Igen ezzel csak az a baj, hogyha a csigamenetvágáshoz nincs megfelelő kés akkor soha az életbe nem lesz belőle csiga!!!
Lapozás       6/10    
Frissek
  2024. Nov, 23. Szo
6:40:34
  Jelenleg 25 fő olvassa az oldalt
Hirdetés