|
Kezdő modellező
|
Témaindító: HitMen476, idő: Nov 22, 2012
Témakörök:
|
|
(#49159) gigantati válasza csíkosháTTú hozzászólására (#49155)
|
Válasz •
|
Jan 11, 2016 |
|
A 24V nekem is soknak tünt. A ROCO (ICE2) start szet trafót használom azon a szekunder feszültségnek 26V van írva. Nekem is soknak tünt. Az lehet, hogy a startszetben lévő vonatnak magasabb fesz kell?
A pályamester jelezte, hogy ez még nem véglegesen fixált pálya Sőt mivel ez ugye a külső íven jelentkezett, így a töltés alját külső íven kicsit megemelem. Ezzel a pálya szélét a kocsit alá emelem.
A betáplálás is csak ideiglenes. Elkészítem a pályarajzon betáplálási pontok megjelölését, melyről engedelmetekkel szintén ki fogom kérni a véleményeteket.
üdv:ati |
(#49160) csíkosháTTú válasza gigantati hozzászólására (#49159)
|
Válasz •
|
Jan 11, 2016 |
|
Tessék megnézni a linket!
A 24V is bőven sok, a 26 meg katasztrófa! (10725-ös trafó? Mert az melékeim szerint 16V-os ám.) |
(#49168) diginewl válasza gigantati hozzászólására (#49159)
|
Válasz •
|
Jan 11, 2016 |
|
DCC (sín) feszültséget nem tudod mezei multiméterrel mérni!
Hülyeséget ír ki még váltóáram üzemmódban is...mert ez nem klasszikus színuszjel, hanem egy szép négyszögjel.
Ha kb meg szeretnéd tudni a sínfeszt adott helyen, akkor szükséged lesz egy diódahídra (Graetz-híd) kb 20 Ft. Ennek a váltóáramú részét rákötöd a sínre, a két egyenáramot (esetleg egy kondival pufferleve) pedig egyenárammérőn méred. Közben indíthatsz mozdonyt, és meg fogod látni, milyen szépen ingadozik a feszültség a sínben.
Ez közelítőleges mérés lesz, mert a mért értékhez kb 1,2V-ot hozzá kell adni. Ha mérsz 14V egyenáramot, akkor kb 15,5V DCC-d van.
|
(#49184) gigantati válasza csíkosháTTú hozzászólására (#49160)
|
Válasz •
|
Jan 11, 2016 |
|
Nem vasútmodell kell nekem, hanem szemüveg
Megnéztem közelebbről tényleg 16V a kimenő feszültség!! A mozdonyok biztonságban vannak.
Üdv:ati |
(#49185) gigantati válasza diginewl hozzászólására (#49168)
|
Válasz •
|
Jan 11, 2016 |
|
Terhelés nélkül ezt mértem. |
|
(#49187) etwg válasza gigantati hozzászólására (#49185)
|
Válasz •
|
Jan 12, 2016 |
|
Ez bizony elég sok.
|
(#49191) diginewl válasza gigantati hozzászólására (#49185)
|
Válasz •
|
Jan 12, 2016 |
|
Kijön a matek....
Bemegy a központba - bocs erősítőbe (gondolom a fekete roco) a 16V AC. Azt ő egyenirányítja:
16V AC*1,44-> 23V DC lesz belőle. Némi veszteség az egyenirányítón, és az erősítőben, és a sínen megjelenik 21V DCC fesz. Ezt látod a multiméteren 19,9-nek, mert a visszaegyenirányításon is van veszteség.
Ez van. Erről beszél Csíkos már lassan 5-6 éve, hogy bizony ez sok, főleg a mini dekódereknek. Valamint a mozdonyokban levő 12V-os DC motornak sem jó, ha 19V-os tüskékkel billegteti PWM-ben a dekóder.
Ez arra jó, hogy a sínbe épített, DCC-ről meghajtott váltóállítóművek tudnak működni. Másra nem.
Érdemes alacsonyabb feszültségen járatni a rendszert, hogy ne legyen baj. |
(#49192) gigantati válasza diginewl hozzászólására (#49191)
|
Válasz •
|
Jan 12, 2016 |
|
Tehát ha jól értem, irány a "trafóbolt".
|
(#49193) gigantati hozzászólása
|
Válasz •
|
Jan 12, 2016 |
|
Tegnap elkezdtem a parafa aljat felragasztani.
Szerintetek mi a legjobb ragasztási technika (a rétegelt lemez és a parafa közé)? Tubusos faragaszó, melegített pisztolyos ragasztóanyag, kétoldalas ragasztószalag.
Ívekben az általam használt faragasztó elég soká fúzott meg.
üdv:ati |
(#49194) diginewl válasza gigantati hozzászólására (#49192)
|
Válasz •
|
Jan 12, 2016 |
|
Igen, valami 16-19V körüli egyenáramú laptoptápot érdemes venni.
19V DC betáp esetén lesz úgy 17V a sínben, ha még teszel a rendszerbe foglaltságérzékelőket, azok elviszek 2V-ot, meg úgy eltűnik 1V akkor 15-14V lesz, ami a dekóderhez elér. Ez már jóval barátibb, mint a 20V...
|
(#49199) maTTato válasza gigantati hozzászólására (#49193)
|
Válasz •
|
Jan 12, 2016 |
|
Mivel mindkettő fa, csakis faragasztó. Mikor használtam, hagytam bő egy napot száradni. |
(#49204) DZolTTán válasza gigantati hozzászólására (#49193)
|
Válasz •
|
Jan 13, 2016 |
|
Nekem ez jól működött: Pattex Palma Fa Expressz
Csíkokban rétegelt lemez alapra kinyomtam, spaklival egyenletes réteggé oszlattam, vártam pár percet, aztán ment rá a parafa.
Ezt alaposan átgurítgattam egy ilyennel, és 10 perc múlva már mehetett is rá a sín.
TAPÉTA GUMIHENGER |
(#49205) gigantati válasza DZolTTán hozzászólására (#49204)
|
Válasz •
|
Jan 13, 2016 |
|
Köszi a henger jó ötlet.
A sin alá is ebből a ragasztóból tettél? |
(#49206) csíkosháTTú válasza diginewl hozzászólására (#49191)
|
Válasz •
|
Jan 13, 2016 |
|
Akutális elrettentő példa, igaz N-es, de ezzel a vezérlővel:
Fleischmann BR110:
- a mozdonyban a NYÁK lemez az árambevezető pontokon (mind a négyen) megégve, ez még javítható;
- motor teljesen megsülve, ez sajnos csere, az új motor 51Euro... Ennyit arról, hogy mennyit tud pár gyártó a digitális vezérlésről, és a motorokról. A szabvány elolvasásából és megértésből szintén elégtelen az osztályzat...
gigantati!
Olcsóbb lesz egy laptop tápegység. Ugyanis a gond az, hogy a ROCO erősítője (sem a 10761, sem a 10764, de még a rádiós ProfiMaus sem) nem tartalmaz nagyáramú stabilizátort. Az egész sínfeszültség kérdést a trafó belső ellenállására bízza. Magyarul, ha leterheled a rendszert 3A-rel tartósan, akkor a sínfeszültség stabilan cca. 16V körül lesz. DE! Mivel a modellvasúti üzemben a terhelés minden, csak nem stabil, így a sínen mérhető feszültség ingadozni fog terhelés függvényében: minél kisebb a felvett áram, annál nagyobb lesz a feszültség a sínben. Ha csak egyetlen H0-s mozdoyn van a pályán, mint pl. egy ICE2, az állandósult sebesség esetén beéri kb. 0,3A-rel, ez az egytizede a trafó névleges feszültségének, vagyis a sínre jutó feszültség ennél magsabb lesz! Vagyis, ha veszel egy kisebb feszültségű trafót, azzal nem oldasz meg semmit, csak újabb gondokat veszel a nyakadba, pénzért. Két lehetőséged van:
1: A CSM200 feszültségszabályzó, ezt be kell iktatni a trafód, és az erősítőd közé.
2: Veszel/keresel odahaza egy olyan laptop töltőt/tápegységet, ami 16-19V között ad le feszültséget, és legalább 3A-t tud leadni.
Idézet: „Erről beszél Csíkos már lassan 5-6 éve, hogy bizony ez sok, főleg a mini dekódereknek. Valamint a mozdonyokban levő 12V-os DC motornak sem jó, ha 19V-os tüskékkel billegteti PWM-ben a dekóder.”
Belinkeltem Arnold Hübsch oldaláról az idevágó leírást kicsit lejjebb. H0-ban 16V a plafon. Ennél nagyobb sínfeszültség Spur1, G, IIm stb. méretekhez kell, vagyis a "kerti" vasutakhoz. Ami a ROCO Maus rendszereit, meg a Märklin és Trix Mobile Station-k, meg a már nem gyártott Lenz Compact, és Fleischmann ProfiBoss vezérlőket illeti: ezen a túl magas feszültségen kívül az is a bajuk, hogy a szabvány sehol sem írja, hogy a DCC sínfeszültség üzem közben sétálgathat le s fel... |
(#49209) DZolTTán válasza gigantati hozzászólására (#49205)
|
Válasz •
|
Jan 13, 2016 |
|
A sín ideiglenesen csavarozva lett kb. 10cm-ként.
Erre jött a zúzottkő, szépen elrendezve, mosogatószeres vízzel megspriccelve, majd csepegtetve ugyan ennek a ragasztónak a NEM expressz verziója, vízzel hígítva.
Később a csavarok kijöttek, és a helyükre ugyan ez ment. |
(#49211) gigantati válasza csíkosháTTú hozzászólására (#49206)
|
Válasz •
|
Jan 13, 2016 |
|
Egy ilyet találtam. |
|
(#49221) gigantati válasza csíkosháTTú hozzászólására (#49212)
|
Válasz •
|
Jan 14, 2016 |
|
Langyosodik.. meleg ...forró!
Egykicsit szétnézek itthon és kincseket találok. Ez már egész jónak tűnik... |
|
(#49222) etwg válasza gigantati hozzászólására (#49221)
|
Válasz •
|
Jan 14, 2016 |
|
Ha csak 12 V-t tud leadni az lehet, hogy kevés lesz, de látom van rajta valamilyen tekerö, ha fel tudod tekerni >14V fölé akkor jo lesz. |
(#49224) diginewl válasza gigantati hozzászólására (#49211)
|
Válasz •
|
Jan 14, 2016 |
|
Ezzel mi a baj?
Csíkos is azt mondta: jó!
Ezt használjad! 18,5V DC-t ad le stabilizált kimenettel. Ez ide jó neked!
A 12V-os kevés lesz. |
(#49229) csíkosháTTú válasza gigantati hozzászólására (#49221)
|
Válasz •
|
Jan 15, 2016 |
|
A HP tápegység teljesen jó lesz!
Ez az ipari 12V-os tápegység ugyan állítható, de meglepődnék, ha 14V fölé tudnád tekerni a beállítókájával. Z-hez jó lenne, ha 12V-ról biztosan működne a ROCO erősítő és az egér. (Nem fog, a belső, logikai áramkörök igényelnek ennyit, de 12V-so betáp esetén rájuk nem jut majd ennyi, és lesznek nem várt "érdekességek".)
Ha fel is tudjuk tornázni a kimenő feszültségét, akkor meg a végletekig fogod kihajtani, és lerövidíted az élettertamát. A 14V-os betáp esetében csak kb. 12-12,5V lesz a DCC sínfesz, ami H0-ban kevés.
Tessék a HP tápegységet használni, amit korábban mutattál! |
(#49231) gigantati válasza csíkosháTTú hozzászólására (#49229)
|
Válasz •
|
Jan 15, 2016 |
|
Megértettem a HP tápot fogom használni.
|
(#49329) gigantati válasza gigantati hozzászólására (#49159)
|
Válasz •
|
Jan 21, 2016 |
|
Készítettem egy skiccet a tervezett bekötésekről (fekete pontok).
Fekete vonallal az asztalrészeket jelöltem. Négy részből áll az asztal. A faszerkezet, töltés úgy készül/készült hogy abban a síkban vágtam mindent. A sin egyenlőre nem lesz elvágva. Ha egyszer szét kell szedni, a sineket majd akkor vágom.
Ennyi bekötés sok/kevés/elég?
üdv:ati
|
|
(#49332) csíkosháTTú válasza gigantati hozzászólására (#49329)
|
Válasz •
|
Jan 21, 2016 |
|
Gömbölyödünk!
Jó lesz! |
(#49640) Evigabi hozzászólása
|
Válasz •
|
Feb 7, 2016 |
|
Sziasztok!
A szakaszolással áram betáplálással kapcsolatban kellene valamilyen link vagy internetes leírás.Hol találok alap dolgokat digitális vezérlésű asztalhoz?Előre is köszönöm a segítséget.
A kezdo |
(#49641) etwg válasza Evigabi hozzászólására (#49640)
|
Válasz •
|
Feb 7, 2016 |
|
Digitális pályán elvben csak hurok ( delta) esetén kell szakaszolnod.
Olyan leirást nem találsz, ahol mást tárgyalnak.
Ha valahol fékezö szakaszokat akarsz telepiteni, azokhoz kapsz használati utasitást.
Az állomásokon ott alakithatsz ki szakaszokat ahol "pihentetni" akarod a mozdonyaidat.
A szakaszolást késöbb is elvégeztheted ( ha hozzáférsz a sinekhez), ha majd elindulnak a vonatok és gyüjtesz elég tapasztalatot. Magad fogsz rájönni, hogy majd hova mi kell. |
(#49649) csíkosháTTú válasza Evigabi hozzászólására (#49640)
|
Válasz •
|
Feb 8, 2016 |
|
Szia!
Árambetáplálással kapcsolatban ugyanaz az alapelv, mint analógban, vagyis érdemes 2m-ként egy-egy betáplálást készíteni.
Szakaszolás. Elvileg nem kell, mert nem úgy vezetjük a modelleket, mint analóügban, hogy "kapcsolgatjuk a talpuk alatt" a pályán lévő feszültséget. Digitálisban ez egy állandó érték.
Szakaszolni azonban mégis csak szükséges lehet a pályát digitálisban is. Ilyen esetek lehetnek:
- ahogy etwg barátom is írt, a hurokmodul, vagy "delta vágány" esete;
- ha nem elegendő egy jelerősítő, hanem több kell;
- számítógép vezérelt, automatikus üzem esetében;
- félautomata üzemben, pl. a tilos jelző előtt automatikusan álljon meg a vonat.
Mindez igények kérdées, át kell gondolni, hogy mit szeretnél megvalósítani. Írd le, akár ide is, vagy e-mailt is küldhetsz.
Olvasnivalók:
Mitől digitális?
pár ötlet, trükk
fékezés |
(#49655) Evigabi hozzászólása
|
Válasz •
|
Feb 8, 2016 |
|
Sziasztok!
Köszönöm szépen a segítséget Mindenkinek! |
(#49688) hkrisz79 válasza gigantati hozzászólására (#49231)
|
Válasz •
|
Feb 10, 2016 |
|
Én gyári IBM laptop tápot használok, azzal is tökéletesen működik. Csatlakozója pont beleillik a Roco/Fleischmann booster bemenetébe. 16V 4.5A |
(#49707) Evigabi hozzászólása
|
Válasz •
|
Feb 13, 2016 |
|
Sziasztok! Azt szeretném megtudni,hogy fehér z21 alkalmas-e 4-5mozdonyszakaszok és jelzők irányítására illetve tudja-e kezelni a hurok modulokat mert valahol azt irták nem képes kezelni .Valamint mennyire alkalmas számítógépes vezérlésre
köszönöm előre is a kezdő. |
(#49709) enamessias válasza Evigabi hozzászólására (#49707)
|
Válasz •
|
Feb 13, 2016 |
|
A hurok modult nem kell vezérelni, az független a központtól. A többi kérdésre más jobban tud válaszolni, akinek van is ilyen központja esetleg... |
(#49728) csíkosháTTú válasza Evigabi hozzászólására (#49707)
|
Válasz •
|
Feb 15, 2016 |
|
A fehér z21 egy alapszintű vezérlő. Ha számítógépben gondolkodsz, akkor ne ezt válaszd!
A hurokmodul magától teszi a dolgát. Egy példát csatolok pdf-ben. (Sajnos több tapasztalat van a fehér z21-ről, hogy nincs olyan gyors hurokmodul, aminél rendesen működne, minden átmenetnél zárlatot jelez. Lenz LK102, Digitools, Littfinski és a példában szereplő hurokmodullal, de még a ROCO sajátjával sem működik rendesen.) |
|
(#49733) diginewl válasza csíkosháTTú hozzászólására (#49728)
|
Válasz •
|
Feb 15, 2016 |
|
Nem lehet benne érzékenységet állítani? (csak költői kérdés)
|
(#49734) csíkosháTTú válasza diginewl hozzászólására (#49733)
|
Válasz •
|
Feb 15, 2016 |
|
A fehér z21 annyiban több, mint egy sima MultiMaus, hogy tablet kell hozzá WIFI-vel, és ki tudja olvasni is a dekódereket. Slussz...
A hurokmodulokkal a negatív tapasztalat nem a mnűhelyben volt, én csak segítettem összeszedni pár kísérleti áldozatot a próbához. Sajnos egyikkel sem felhőtlen a dolog. Még a legújabb Littfinski féle modullal sem megy rendesen, pedig az egyfajta "zsilip szakaszokat" használ a vágányban, relé egyáltalán nincs is benne. A Lenz LK102 és a jvnd féle modul meg dupla relés, azok sem mennek vele. Az egyszerűbb kivitelűek meg egyáltalán nem hatják meg őkelmét.
(Érdekes, fekete Z21-gyel nincs gond, az betéve a fehér helyére mindegyik példában szereplő hurokmodul tökéletesen működik...) |
(#49742) diginewl válasza csíkosháTTú hozzászólására (#49734)
|
Válasz •
|
Feb 16, 2016 |
|
Akkor a válasz egyértelmű:
Fehér z21 csak az alapokhoz jó - amolyan beetető és minden rövidzártól védő, azaz bolondbiztos - végülis ez is lehet egy szempont.
Ha már terepasztalt szeretne valaki akkor vegyen feketét, vagy adja el oszt JVND-től vegyen egy NanoX-et... |
(#49862) Evigabi hozzászólása
|
Válasz •
|
Feb 22, 2016 |
|
Sziasztok!A hurokvágányon belül van váltó az okozhat -e gondot a hurokmodul müködésében?
Köszi a segítséget előre is üdv Evigabi |
(#49863) etwg válasza Evigabi hozzászólására (#49862)
|
Válasz •
|
Feb 22, 2016 |
|
Ha nem megy ki a hurokbol, akkor nem. ( pl. lehet nyugodtan a hurokban egy állomás több vágánnyal). |
(#50085) gigantati hozzászólása
|
Válasz •
|
Márc 7, 2016 |
|
Sziasztok!
A hétvégén eljutottam a felső szint kialakításáig. Most dőlt el mennyire sikerült jól kialakítanom a magasságot. Nettó (sinkoronától a plafonig) 83mm. Egy Taurus volt a méretpróba. Lecsukott áramszedővel 28 mm, nyitott áramszedővel 4mm maradt a "plafonig". Szerintem nem rossz, figyelembe véve, hogy felsővezetéket nem akarok (persze akkor sem lenne ennyire fent a pantográf).
üdv:ati |
|
(#50086) róbertke válasza gigantati hozzászólására (#50085)
|
Válasz •
|
Márc 7, 2016 |
|
Emeletes kocsit terveztél majdan üzemeltetni? Marad így a felső szint, vagy kap még egy-két aládúcolást a pálya mentén a későbbi vetemedések elkerülése végett?? Én a helyedben készítenék egy űrszelvény sablont - Viessmann 4196 ITT lenne a legjobb - és azzal méricskélném végig a pályát. Biztonság kedvéért nem szerelsz a "plafonra" fejjel lefelé egy sínpárt, mert a technika ördöge kipattanthat majdan egy áramszedőt, aztán az a 4mm "annyi"... |
(#50098) gigantati válasza róbertke hozzászólására (#50086)
|
Válasz •
|
Márc 8, 2016 |
|
Emeletes kocsit nem, esetleg autószállító, vagy ROLA. De ezek űrszelvénye sem nagyobb sokkal.
A plafonra szerelt áramszedő bevezetőn én is gondolkodtam. Van néhány régi "U" sinem, lehet hasznosulni fognak
A vetemedés ellen lesz körbe 10x1.5-es fenyő léc. A középső képen hátul már látszik. Ez adja meg a magasságot és merevít. Itt még azon gondolkodom, hogy teljes hosszban legyen vagy csak 20-25cm-es szakaszokban (így kívülről is hozzáférhető lenne).
üdv:ati |
(#50103) diginewl válasza gigantati hozzászólására (#50098)
|
Válasz •
|
Márc 8, 2016 |
|
Felső oldalra tehetsz tömör rézvezetéket (hálózati tömör rézvezeték) is, vagy tillig sínszálat, ami egyszerűbb. Lényeg, legyen valami, ha áramszedős gép is szaladgál ott.
Így nyersz kapásból kb 1 cm-t,így ennyivel kevesebbet kell felmászniuk a gépeknek. |
(#50584) gigantati hozzászólása
|
Válasz •
|
Ápr 1, 2016 |
|
Sziasztok!
Tegnap végre sikerült a felső pályát (igaz csak méretvétel miatt ideiglenesen) összeállítani. Egészen hasonlít a program által rajzolthoz!
Viszont egy dolog most tünt fel. Korábban a kép előterében lévő két íves váltót a hátsó részen lévő ívben helyeztem el. Ahogy élőben megláttam úgy ítéltem meg, hogy ott hátúl eldugott helyen lenne a legtöbb váltó, itt elől meg szinte semmi. Úgyhogy a két íves szakaszt megcseréltem, így a látvány is "izgalmasabb".
Sinek toldozgatása közben jutott eszembe: van-e tapasztalat, hogy hányszor lehet sineket összeállítani-szétszedni. Gondolok itt arra hogy a sinpapucsok esetleg tágulnak?
üdv:ati |
|
(#50586) Váltógyártó válasza gigantati hozzászólására (#50584)
|
Válasz •
|
Ápr 1, 2016 |
|
Ha kitágul, összébb nyomod egy fogóval, oszt annyi! |
(#50591) etwg válasza Váltógyártó hozzászólására (#50586)
|
Válasz •
|
Ápr 1, 2016 |
|
Van kétfajta ( de már én sem tudom honnan vettem).
Ez egyiknél a papucs acélból készült ( nem lehet még forrasztani sem) és a szélei amik a sintalpat fogják vissza vannak kunkoritva és fog mint a zöldfesték a tavaszi padon.
Össze sem lehet hasonlitani az eredeti Tillig hajlitott bronz vagy alpakka papuccsal. Igaz ezt viszont lehet forrasztani. A fix pályához mind a kettö jo, a szönyegpályához az elsöt használnám. |
(#50668) gigantati hozzászólása
|
Válasz •
|
Ápr 7, 2016 |
|
Bevezetés a papírmunka világába.
Lehet jobban járok, ha megveszem készen az alagútbejárókat (bár másodjára lehet szebben sikerlne).
üdv:ati |
|
(#50669) csíkosháTTú válasza gigantati hozzászólására (#50668)
|
Válasz •
|
Ápr 7, 2016 |
|
Elsőre nem rossz, de azért csinálj egy másikat!
Paksinuti honlapján is találsz fényképeket. |
|
(#51005) Lazsi hozzászólása
|
Válasz •
|
Máj 9, 2016 |
|
Üdvözlet Mindenkinek!
Már néhány éve rendszeresen olvasom ezt az oldalt, de most írok ide először.
Úgy hozta a sors, hogy nyár folyamán költözünk és az új helyen lehetőségem lesz egy 250 x 110 cm helyen asztalt építeni. A két rövidebb és az egyik hosszabb oldal falnak támaszkodik. Lehet, hogy kibővítem L alakúra egy 100 x 100 cm-es résszel az egyik fal mentén. (mellékelt vázlat alapján)
Úgy gondolom, hogy a TT lesz a helyes választásom. H0-ban "túl kevés" dolog férne el, N pedig a szemeimnek és kezeimnek túl kicsi...
Elektronikában otthon vagyok (a Hobbielektronika oldalról találtam erre az oldalra pár éve), de a modellezésben nincs semmilyen gyakorlatom ( -> jó sokat fogok majd kérdezni...)
Kérdéseim már most is vannak:
Mennyire viseli meg az asztalt, a tereptárgyakat, és a gördülő állományt a hideg? A tervezett helyen télen fagyni nem fog ugyan, de akár 10 fok alá is hűlhet. Kell-e a hőtágulásra jobban odafigyelnem, esetleg bizonyos anyagokat inkább ne használjak? (Egy kevésbé fűtött melléképületről van szó.)
Mivel fal mentén tervezem az asztal építését, tapasztalataitok alapján lehet-e gond a "túlsó oldal" elérésével, vagyis 1.1m-en való átnyúlással a terep felett? Egy részét megoldom úgy, hogy az alagútban vezetett részt alulról bebújva elérjem, de a felszínen ez nem megoldás. Ha körbejárhatónak tervezem, akkor csökken a felületem... Mit tanácsoltok?
A rendelkezésemre álló terület alapján a TT mellett döntöttem. Szeretnék sok mindent magam megcsinálni, emellett viszont a családi béke érdekében minél olcsóbban szeretném elérni a céljaimat. Melyik gyártó, melyik sínrendszerét ajánljátok? Milyen mértékben érdemes flexibilis sínekben gondolkozni, vagy inkább az előre gyártott egyenes és íves szakaszok jobbak? A váltók mozgatását magam oldanám meg terepszint alatt elhelyezett motorokkal. Láttam a közelmúltban belinkelt videó-sorozatot a házi készítésű kitérőkről. Mennyire érdemes ezen gondolkoznom teljesen kezdőként?
Üdv,
Lazsi |
|
(#51006) etwg válasza Lazsi hozzászólására (#51005)
|
Válasz •
|
Máj 9, 2016 |
|
Légy üdvözölve közöttünk!
A kérdéseidre:
A hideg >10 fok nem igen árt a modelleknek meg a terepnek sem. A fagypontot azonban nagyon kerüld. A fehér fém alkatrészek zinkpestist kaphatnak ami javithatatlan.
Ha melegben sem mész 25 fok fölé akkor még a vágányzat is birja - nem kelk számolnod a dilletációval.
A 110 cm szélesség már gond lehet, de ezt magad is kiprobálhatod, probálj valamit szerelni a konyhaasztal másik oldalán ( ez fog rád várni).
80 cm felett már kérdéses a dolog ( a magasságtol meg a pocaktol is függ ).
A lyukakon keresztüli hozzáférést is jol gondold meg. H0-ban általában befér a kezed a két réteg közé, TT-ben már gond lehet ( 5-6 cm a minimális magasság), ha be is férsz már szerszámot nem igen tudsz tartani vagy azzal dolgozni ( pl forrasztani).
A sinrendszerekkel szerencsére kisebb gond van. Csak 2 rendszer fordul elö megfelelö választékban. A Tillig meg a Kühn. Az utobbi finomabb, kezdöknek nem igen ajánlanám. A Tillig választéka jobb és itt van Váltogyárto kolléga a különleges igényekre... |
(#51011) reszelozsir válasza Lazsi hozzászólására (#51005)
|
Válasz •
|
Máj 10, 2016 |
|
Szia!
Saját tapasztalat alapján árban a flexibilis sín a leggazdaságosabb. Méteres sínszálak és 220-as talpfarács, esetleg a betonaljas rács. Kitérők terén Váltógyártó szinte bármit elkészít, Neked kell mérlegelni hogy vársz-e rá, vagy számodra megéri-e. |
(#51014) somitomi válasza Lazsi hozzászólására (#51005)
|
Válasz •
|
Máj 10, 2016 |
|
A benyúlás nagyon függ a magasságtól, én a ~75 centi magas asztalon egészen jól átérek (pont 110 széles), de mondjuk egy Fremo-s 130 centis magasságnál már valószínűleg nem menne. Szereléshez viszont mozgatni kell az asztalt, vagy hátulról előre építkezni |
|
|
2024. Nov, 25. Hé 10:58:57 |
|
Jelenleg 5 fő olvassa az oldalt |
|
|