|
MÁV szabványú vasúti jelzők a terepasztalon
|
Témaindító: SPD, idő: Júl 30, 2010
Témakörök:
|
|
(#64638) sunocske válasza etwg hozzászólására (#64636)
|
Válasz •
|
Ápr 22, 2021 |
|
Ha nem akar rajta kocsikat tárolni, akkor ez szerintem nem akkora gond. Hűvösvölgyben a klubterepasztalunkon is van egy kőrakodó, ahol a surrantó mögött elkezd emelkedni a vágány és a kihúzó is. Persze ezáltal el kellett fogadnunk, hogy egyszerre maximum 3-4 Fals (OOt) kocsit tudunk beállítani, különben elgurulnak De ez sem akkora baj, mert van védőcsonka is. |
(#64639) róbertke válasza sunocske hozzászólására (#64638)
|
Válasz •
|
Ápr 22, 2021 |
|
Mennyiből tart egy-két miniatűr féksarut a sínszálra lerakni? Mágnesből? |
(#64642) sunocske válasza róbertke hozzászólására (#64639)
|
Válasz •
|
Ápr 22, 2021 |
|
Mi alátétfával (gyufaszál, fogpiszkáló) oldottuk meg, ha mégis bohóckodni támadt kedvünk |
(#64646) novakerno válasza sunocske hozzászólására (#64638)
|
Válasz •
|
Ápr 22, 2021 |
|
Kedves Dávid!
Érdeklődöm, hogy ha javul a járványhelyzet esetleg meglátogathatnánk titeket Hűvösvölgyben az unokákkal?
Ernő |
(#64649) csttom válasza róbertke hozzászólására (#64635)
|
Válasz •
|
Ápr 22, 2021 |
|
Vágányok közötti szintkülönbségről volt szó. Ami Kelenföldön meg is van, ezt nem befolyásolja, hogy a különbség vágány csoportok között jön létre, mint egyébként ez a példa terepasztalon is lenne. |
(#64658) D.Józsi hozzászólása
|
Válasz •
|
Ápr 24, 2021 |
|
Nos, az ígért képek. Elgondolkodtam arról, hogy tényleg szükséges-e a III. vágányt és a mellékvonalat összekötő vágány.
Mennyire probléma, hogy ha az 5-ös váltó emelkedőre kerül?
Természetesen az állomás vágányai vízszintben lesznek, megfutamodást elkerülendő. Azért köszönöm az emlkékeztetést
Nem volt kedvem bíbelődni a számítógépes megtervezéssel, de ha kimarad a fent említett váltó, lehet még egy csonkavágány az V. meghosszabbításaként. Rajzolgatok, s jelentkezem. Addig is szép hétvégét! |
|
(#64666) etwg válasza D.Józsi hozzászólására (#64658)
|
Válasz •
|
Ápr 24, 2021 |
|
Na ilyen állomást ne épits modellben. Ez az egyik legnagyobb hiba amit a modellezö elkövethet, ha ivbe rakja az állomást. A modellivek nagyságrenddel kisebbek, még a legnagyobbak is, mint a nagyvasuton, igy a vonatok katasztrofálisan néznek ki, föleg ha még peront is akarsz oda.
A modellvasuti állomás legyen nyil egyenes vagy inkább ne is legyen. |
(#64676) sunocske válasza novakerno hozzászólására (#64646)
|
Válasz •
|
Ápr 26, 2021 |
|
Szia!
Erre nem tudok jelenleg válaszolni, mivel körülbelül három éve voltam utoljára szakköri foglalkozáson. A szakkörhelyiség felújítása miatt sokáig nem is voltak megtartva, most a pandémia rátett egy lapáttal. Alkalomadtán felveszem a kapcsolatot a szakkörvezetővel. |
(#64682) D.Józsi válasza etwg hozzászólására (#64666)
|
Válasz •
|
Ápr 27, 2021 |
|
El fogok rajta gondolkodni. Amikor kitaláltam az ívben fekvő állomást, előtte láttam már ilyet, beszélgettem is róla. Teljesen rendben lévőnek tűnt a terv, amit - kell-e mondani - a helytakarékosság szült. Most így elég rossznak látszik a helyzet, hogy kezdhetem előről a tervezést. |
(#64683) etwg válasza D.Józsi hozzászólására (#64682)
|
Válasz •
|
Ápr 27, 2021 |
|
Amennyiban rövid 2 tengelyes kocsikkal jàrsz és nincs magasperon addig még elmegy. De ha a mai hosszu kocsikkal ( személy és teher) vagy motorvonatokkal tervezel vonatozni akkor nagyon csunyán néz ki egy ilyen állomás. |
(#64689) D.Józsi válasza etwg hozzászólására (#64683)
|
Válasz •
|
Ápr 27, 2021 |
|
Alacsony peront terveztem (aluljáró nélkül), de hosszú, modern kocsikkal (mínusz a mellékvonal). Megpróbálom első körben kiegyenesíteni a vágányokat, meglátjuk, hogy mi fér el az asztalon. Gondolom a váltókörzet azért lehet már ívben |
(#64690) diginewl válasza D.Józsi hozzászólására (#64682)
|
Válasz •
|
Ápr 27, 2021 |
|
"Most így elég rossznak látszik a helyzet, hogy kezdhetem előről a tervezést."
Már megbocsáss, de akkor miért van ez a fórum (is)? Minden, ami ebben a világban van, erről kellene szólnia: tervezni, hibát keresni, javítani, tervezni, aztán kivitelezni. Lehet, hogy elsőre nem tűnik túl szépnek, de hidd el: inkább tervezz 10szer, mint egyszer építs rosszat, aztán 20-szor annyi időd megy el a javítással - ha egyáltalán lehetséges.
Lehet ívben állomást tenni, r=900-nál már biztosan szép is, de itt sajnos nincs annyi hely. Amivel helyet tudsz elérni az az átlós megálló, vagy ívben végződő/kezdődő megálló. |
(#64691) sunocske válasza D.Józsi hozzászólására (#64689)
|
Válasz •
|
Ápr 27, 2021 |
|
Szerintem a legjobb, amit tehetsz, hogy veszel egy flexi síndarabot, nagyjából kitűzöd azt az ívet, amit az állomáson használni szeretnél, meghajlítod a sínt erre az ívre, ideiglenesen lerögzíted - akár egy darab deszkára is -, és ráteszel egy-két kocsit, hogy meglásd, hogy mutat. Esetleg mellé kartonból kivágod a peront mellé, és ha még így is vállalhatónak érzed a végeredményt, akkor megcsinálod így.
Elsősorban magadnak építesz, neked kell tetszenie az alkotásodnak. Szerintem mindenki leírta a véleményét, javaslatát és a lehetséges buktatókat, de egyiket sem kell kötelező érvényűnek tekintened magadra. Te döntsd el, hogy hol húzod meg a határt a kompromisszumokban! |
(#64692) sunocske válasza D.Józsi hozzászólására (#64689)
|
Válasz •
|
Ápr 27, 2021 |
|
Idézet: „Gondolom a váltókörzet azért lehet már ívben ”
Ha nem lehetne, nem gyártanának ívesített kitérőket |
(#64693) D.Józsi válasza sunocske hozzászólására (#64692)
|
Válasz •
|
Ápr 27, 2021 |
|
Jól van na, hosszú volt a nap. |
(#64695) etwg válasza D.Józsi hozzászólására (#64689)
|
Válasz •
|
Ápr 27, 2021 |
|
Itt a szabvány, ahol az E méret a felhasznált kocsik hossza szerint 3 kategoriába van osztva. Az A a legrövidebb a C a leghosszabb. Alul van egy táblázat az ivek sugara függvényében.
Rad kb a C oszlop érvényes ennyivel kell nagyobb szakadékot hagyni az egyenes ürszelvényhez viszonyitva. Az a 6 mm már nagyon nagy hézag a az N méretben, és láthatod a 275 mm sugár alatt ki sem számitották és akár 6 mm is lehet az extra bövités, ami ugy N méretben 1 m körüli távolság a kocsitol.
NEM103 |
(#64696) D.Józsi hozzászólása
|
Válasz •
|
Ápr 27, 2021 |
|
Csak egy icipicit bosszankodtam, valójában inkább sokszor áttervezem, minthogy valamit félretervezzek.
A döntés valóban az enyém , de a jó tanácsokra igyekszem hallgatni, remélem ez lejött mindenkinek Hálás vagyok érte mindenkinek! |
(#64697) róbertke hozzászólása
|
Válasz •
|
Ápr 27, 2021 |
|
Tessék már mondani, MÁV szabványú vasúti jelzőkkel a terepasztalon
foglalkozik itt valaki? |
(#65336) etwg hozzászólása
|
Válasz •
|
Szept 28, 2021 |
|
Egy kérdés ill. ritkaság.
Egy egyvágányu pályán, vagy modern kétvágányu pályán, ahol mindkét vágány kétirányu forgalmat is lehetöve tesz, pl elözni egy lassubb vonatot és térköz jelzök vannak.
Mi a szabály ilyenkor a jelzökre, mit mutatnak az ellenkezö irányba?
Vannak rendszerek ahol automatikusan vörös a jelzö, de vannak rendszerek, ahol ilyenkor elsötésednek a jelzök.
Van olyan rendszer is, ahol kijárati jelzö ilyen pályára mindig vöröset mutat, de a térközjelzök a nyilt pályán már nem mutatnak semmit (a tiltott irányba).
Végignéztem jo egy tucat szabálykönyvet szerte a világon, sehol nem találtam egyöntetü választ, mintha mindenütt csak az adott vonalra lennének megirva a szabályok.
A hab a tortán egy amerikai vonal, ahol minden pályajelzö/térközjelzö alapbol sötét, ha nincs vonat a környéken. Amint belép a vonat a jelzöt megelözö szakaszba, a jelzök fényei kigyullanak, és amint a vonat elhalad a jelzö mellett pár másoperc mulva a jelzö ujra elsötétedik. Azaz vöröset mindössze néhány másodpecig jelez. Az ellenkezö irányba meg értelemszerüen mindig sötét. |
(#65337) Frankye válasza etwg hozzászólására (#65336)
|
Válasz •
|
Szept 28, 2021 |
|
A hazai viszonylatban az alapszabály, hogy a nyílt vonali végig fehér árbocos térközjelzők (önműködő, biztosított térközjelzők) csak az egyik irányba (a beállított menetiránytól függően) adnak jelzést, a másik irányba sötétek. Természetesen azok a jelzők, amelyek más funkciót is betöltenek (pl. fedezőjelzők), értelemszerűen nem is végig fehér árbocosak, így azok üzemszerűen nem sötétek.
A kijárati-bejárati jelzők, lévén szintén nem végig fehér árbocosak, szintén nem sötétek üzemszerűen.
Külföldön nem tudom, milyen szabályok érvényesek, mindenütt az ottani (hazai) pályaüzemeltetői szabályok érvényesek, amik még az EU-n belül sem egységesek. |
(#65340) etwg válasza Frankye hozzászólására (#65337)
|
Válasz •
|
Szept 28, 2021 |
|
Kösz szépen én is igy értelmeztem.
( egy vezérlést épitek modellvasuthoz és egy angol modellezö vetette fel a kérdést, mert szerinte náluk nem lehetnek sötét jelzök - ami a vezérlésben csak egy opcio, hogy mit mutat a jelzö ellenkezö irányban, és ezt nem értette meg).
Én nem vagyok nagy hive vasuton a karácsonyfáknak, és tartom magam a volt professzorom szavaihoz, minél kevesebb fény van egy jelzön, annál biztonságosabb, egyértelmübb. |
(#65345) Frankye válasza etwg hozzászólására (#65340)
|
Válasz •
|
Szept 29, 2021 |
|
A hajdani tanárod igen jól látta a helyzetet. Ez közlekedéspszichológiai szempontból is alaptézis. Minél egyszerűbb egy jelzés, annál könnyebb értelmezni. (Lásd: a tengerentúlon sok olyan közlekedési tábla van, amely feliratos, és ennek megfelelően sok félreértésre ad lehetőséget. De tekinthetünk magyar példát is, mint a megállási/várakozási tilalom kiegészítő táblái: Felül egy megállni tilos, alatta: "Kiv.: H-P 8:00-18:00", alatta várakozni tilos, alatta: "Kiv.: H-P 18:00-8:00, Sz-V: 0:00-24:00)", alatta: "Kiv.: BKV, MÁV, TAXI". Ember legyen a talpán, aki megmondja, mikor mit szabad, és mit nem, és kinek...) |
(#65346) etwg válasza Frankye hozzászólására (#65345)
|
Válasz •
|
Szept 29, 2021 |
|
Hát akkor mit mondjak a sogorék agymenésére. Feltételes STOP tábla. ( sirba visznek az ilyen barmok).
Vagy 40 éve azért változtatták meg a régi kör alaku táblát 8 szögletüre, hogy egyedi legyen és megálljt parancsoljon.
Erre a sogor uj feltörekvö csillaga odairja, hogy csak akkor, ha sipol a vonat. Tiszta gyönyör. Talán ez is vitatkozhatna arrol, hogy mi több a 14 vagy a 4. |
|
(#65347) Lazsi válasza etwg hozzászólására (#65346)
|
Válasz •
|
Szept 29, 2021 |
|
Vagyis, ha látom a közeledő vonatot, de az nem sípol, akkor nem kell megállnom.
A kör alakúról nyolcszögletűre azért változtatták meg, mert azt egy kereszteződésbe érve hátulról is fel lehet ismerni. 3 ilyen tábla van:
- stoptábla, ami nyolcszögletű
- elsőbbség adás kötelező, ami csúcsán álló háromszög
- főútvonal vége, ami csúcsán álló négyzet (a főútvonal kezdete is ilyen alakú, de az nem lehet az utca végén, csak az elején) |
(#65349) etwg válasza Lazsi hozzászólására (#65347)
|
Válasz •
|
Szept 29, 2021 |
|
Ezt már sohasem fogjuk megtudni, mert közben állitolag megszüntették a táblát, valoszinü az alkotojával együtt.
a sogorék egy másik specialitása a vasuti keresztezödés figyelmeztetö táblával történö jelölése.
Azaz egy alapjára állitott háromszög benne egy felkiáltojel meg alatta egy német szöveg, hogy muzeumvasutat keresztez az ut. ( mintha lenne ilyen különbség a KRESZben)
|
(#65352) etwg válasza Frankye hozzászólására (#65350)
|
Válasz •
|
Szept 30, 2021 |
|
Azt az egyletet majdnem a csödbe üldözték ama uj tipusu keresztezödési táblákkal. Két évig szüneteltetni kellett a forgalmat. Legyártatni az egylet pénzén a 26 táblát, azokat felszerelni, és csak utánna kapták meg ujra az üzemeltetési engedélyt. Az senkit nem zavart, hogy a vasut már jo 100 éve létezik és abbol 98 évig senkinek semmi kifogása nem volt a szabványos táblák miatt.
Dehát a mi médiánk egy részében az ilyen hétköznapi dolgok nem láthatok, csak a Kärtnerstrasse kirakatai csillognak.
Közben megtaláltam az uj tipusu vasuti keresztezödést a sogorok szerint. |
|
(#65353) somitomi válasza etwg hozzászólására (#65352)
|
Válasz •
|
Szept 30, 2021 |
|
Hát én tanultam némi közlekmérnöki dolgokat az egyetemen és így se értem, miért fontos a közút szempontjából, hogy múzeumvasút megy ott keresztbe. Nem csak olyan kereszteződésben jár ritkán vonat, gőzmozdony is lehet bármerre, tényleg mi a fenére jó ez?
A feliratosdival az óceánnak ezen a felén azért is érdemes csínján bánni, mert a külföldi járművezetők nagy eséllyel nem értik, a piktogramos táblát meg igen. Mi egyszer több napig járkáltunk egy kis úton Ausztriában, mire összeraktuk, hogy a "Viehsperre" felirat az útba épített rácsra figyelmeztet. Addig csak lestük, hol fog kifutni az erdőből az a viehsperre |
(#65356) Frankye válasza somitomi hozzászólására (#65353)
|
Válasz •
|
Okt 1, 2021 |
|
Ennek a kanadai megfelelője egy sárga, élére állított négyzet, benne a felirattal: "TEXAS GATE". Eleinte csak lestem, hogy hogyan kerül ide Texas, és miféle kapuja van itt, mígnem felvilágosítottak, hogy ez egy olyan, rácsos-görgős, az útba épített rész, ami megakadályozza hogy a tehenek - és más állatok - kikószáljanak a farmról.
Nomármost, túl azon, hogy szöveg, és ott - sajnos! - még ma is rengeteg az írni-olvasni nem tudó (analfabéta), aki ráadásul kaphat jogosítványt (!) - ez is milyen már?! - még annak, aki nem tudja, mit is jelent ez a felirat, illetve mit takar, túlságosan sokat nem mond... (Mint ahogy nekem sem mondott addig, míg el nem mondták, miről van szó.) |
(#65357) etwg válasza Frankye hozzászólására (#65356)
|
Válasz •
|
Okt 1, 2021 |
|
Ez Amerika.... az analfabéta is kap jogsit és már 16 éves korban. Fegyvert már 18 éves korban vehet bárki, de egy sörre a kocsmába csak 21 éves kortol engedik be, és minimum 160 cm magasnak kell lennie.
Az egyik volt kolléganöm, egy kis termetü 2 gyerekes spanyol asszony, csak mindig valakivel mehetett az étterembe, mert egyedül nem engedték be, kis termete miatt. Gyakran papirt is kértek töle pedig már 40-n felül volt.
|
(#65358) róbertke válasza Frankye hozzászólására (#65356)
|
Válasz •
|
Okt 1, 2021 |
|
1) Cattle Guard - Szarvasmarha -őr
2) Texas Gate - Marha fogó ;
|
|
(#65359) róbertke válasza Frankye hozzászólására (#65356)
|
Válasz •
|
Okt 1, 2021 |
|
Ne kószáljanak az állatok az Autópályán.
|
|
(#65360) Frankye válasza róbertke hozzászólására (#65358)
|
Válasz •
|
Okt 1, 2021 |
|
Ez az, igen! |
(#65361) Frankye válasza róbertke hozzászólására (#65359)
|
Válasz •
|
Okt 1, 2021 |
|
Ezzel a fajtával viszont nem volt szerencsém találkozni. Csak a feliratossal. |
(#65362) etwg válasza Frankye hozzászólására (#65361)
|
Válasz •
|
Okt 1, 2021 |
|
Na jo messze elkeveredtünk a vasuttol. |
(#65363) róbertke válasza etwg hozzászólására (#65362)
|
Válasz •
|
Okt 1, 2021 |
|
Nem nagyon, Amcsi terepasztalnál már láttam ilyent. |
(#65364) csíkosháTTú válasza róbertke hozzászólására (#65363)
|
Válasz •
|
Okt 2, 2021 |
|
Aszongya, hogy:
Idézet: „MÁV szabványú vasúti jelzők a terepasztalon”
Na ehhez képest valóban messze vagyunk...
|
(#65365) róbertke válasza csíkosháTTú hozzászólására (#65364)
|
Válasz •
|
Okt 2, 2021 |
|
Most akkor mi légyen Mester, ez kész 22-es Csapdája! |
(#65366) róbertke hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 2, 2021 |
|
MÁV szabványú vasúti jelzők a terepasztalon 1960.
|
|
(#65367) róbertke hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 2, 2021 |
|
MÁV szabványú vasúti jelzők a terepasztalon 1960.
|
|
(#68111) Reboot hozzászólása
|
Válasz •
|
Aug 8, 2023 |
|
Sziasztok!
Nincs meg valakinek a MÁV 2509-2:1991, 2509-3:1991 illetve 2509-4:1991 szabvány?
A 2, 3 illetve 4 optikás MÁV jelzők jelzőlap méretei érdekelnének. |
(#68112) Frankye válasza Reboot hozzászólására (#68111)
|
Válasz •
|
Aug 8, 2023 |
|
Az index fórumán ezt találtam. |
|
(#68113) Reboot válasza Frankye hozzászólására (#68112)
|
Válasz •
|
Aug 8, 2023 |
|
Köszönöm szépen!
Uhh, ezek H0-ban is igen aprók, fel kell kötni a távcsövet ...
Gondolom a boltokban kapható jelzők (Maxtrain féle, Minibox, Vamitools) is korrektül méretarányosak. |
(#68115) Frankye válasza Reboot hozzászólására (#68113)
|
Válasz •
|
Aug 9, 2023 |
|
Ezt sajnos nem tudom. |
(#68117) Reboot válasza Frankye hozzászólására (#68115)
|
Válasz •
|
Aug 9, 2023 |
|
Nem baj, a méretek már nagy segítség
Esetleg valaki állomás ki-bejárati jelzőinek telepítésében segíthetne.
Nem akarom túlbonyolítani, illetve van 4db egyfogalmú karos jelzőm, azoknak is jó lenne itt helyet találni.
Bejárati jelzők gondolom 4 optikásak legyenek.
|
|
(#68129) etwg válasza Reboot hozzászólására (#68117)
|
Válasz •
|
Aug 11, 2023 |
|
Hát az a 4 karos jelzö majdnem tul sok egy ilyen állomáshoz. Ne bonyolitsd tul, mert erre helyed sincs. A bejárati jelzöknek jo 700 m-re kellene lenniük az elsö váltotol ( ami valoszinü már nincs is a terepasztalodon. Mindenképpen olyan messze, hogy a jelzö meg a válto közé elférjen egy rövidebb tolato vonat.
Szoval elvben 2 (3) karos jelzö elég a két ( esetleg 3 ). bejáratnak. ( a rajz baloldalán nem világos, hogy egy vagy 2 bejárat van.)
Kijáratnak sem biztos, hogy minden vágánynak kell jelzö, ekkora állomáson elég nagy luxus lenne.
Esetleg azt megteheted, hogy 2 belsö vágányt definiálod átmenö vonali vágánynak ( a vasut is ezt szokta tenni ) azaz, csak azokon lehet megállás nélkül átmenni egy vonatnak, oda rakhatsz kijárati jelzöket. Gyakorlatilag 2 fogalmu elég. A többi vágány meg másodrendü lesz, azaz arrol nem lehet csak kézi irányitással ( forgalmista) vonatot inditani jelzö nélkül.
Nagyon körülményes egy ilyen kis állomáson ilyen szükös helyen valodi értelmezhetö jelzöket telepiteni. Ne feledd a fontosabb jelzökhöz elöjelzök is tartoznak, a fogalmakhoz vágányutzárak stb. Ez elég bonyolult dolog. Talán még jobb ha fényjelzök helyett kijáratnak is karos jelzöt használsz, ott nem veszel a fogalmak/fények halmazában.
Probáld beszerezni a Linzbauer könyvet, abban van néhány példa. |
(#68130) Reboot válasza etwg hozzászólására (#68129)
|
Válasz •
|
Aug 11, 2023 |
|
Köszönöm a választ!
Bal illetve jobb oldalon az alsó-felső íves szakasz két külön pálya ("kör").
Igen, nagyon kompromisszumos a dolog, semmiképp sem bonyolítanám túl.
Köszönöm még egyszer! |
(#68131) Frankye válasza Reboot hozzászólására (#68130)
|
Válasz •
|
Aug 11, 2023 |
|
Ha nem a valós vasútüzem leképezése a cél, akkor én is azt mondom, hogy alakjelzők, két-, illetve a bejáratokon esetleg háromfogalmúak elegek. A fényjelzők használata "kicsit" bonyolítják a dolgokat. |
|
|
2024. Nov, 26. Kedd 1:05:00 |
|
Jelenleg 1 fő olvassa az oldalt |
|
|